Anne Frank si zaslouží lepší film, animák o jejím osudu bude leda mučit děti během školních exkurzí
Jakýkoliv film na motivy života Anne Frank to bude mít vždy těžké. Jde o látku, která svou notorickou známostí působí už poněkud těžkopádně. Potřebujeme tenhle příběh, který známe zpaměti, slyšet znovu? Tíha tématu navíc prakticky znemožňuje uvažovat o něm v nadsázce nebo nějak zvlášť toužit po jeho dekonstrukci – různě převráceném smyslu příběhu.
Anne Frank se nad kulturní a obecně společenskou sférou tyčí jako monolit, který má jednu přiřazenou hodnotu navěky ztraceného čistého potenciálu, již všichni z dobrého důvodu respektujeme a nemáme potřebu s ní manipulovat.
Strach z Anne
Stačí vzpomenout, jak před pár lety popový zpěvák a „nepřítel dobrého vkusu“ Justin Bieber při návštěvě jejího úkrytu v Amsterdamu vepsal do návštěvní knihy, že Anne obdivuje a přál by si věřit, že kdyby žila v současnosti, byla by jeho fanynkou. Vlastně nešlo o absurdně troufalé přání, Anne byla v mnoha ohledech obyčejnou patnáctiletou dívkou, která milovala hollywoodské celebrity – myšlenka, že kdyby se narodila o šedesát let později, patřila by k fanklubu celosvětově populárního zpěváka cílícího právě na dospívající holky, není vůbec přitažená za vlasy.
Tenhle „pokus přivlastnit si Anne“ byl přesto vnímaný jako mezinárodní skandál. Ukazuje se, že o Anne nejsme schopní uvažovat jako o živoucí bytosti, ale jako o skoro andělském ideálu, který by se nikdy nemohl ušpinit povrchní kanadskou pop-music. Jen pomýšlet na to je urážka obětí druhé světové války.
Tato situace by byla skvělým výchozím bodem pro odvážného umělce, který by odvyprávěl příběh spíš o nás než o Anne Frank. Těžko si představit jiný způsob, jak její příběh produktivně zužitkovat. Kde je Anne Franková? má ke konkrétnímu přesahu párkrát nakročeno, ale výsledek je velmi nedůsledný a polovičatý. Vlastně je překvapivé, že snímek na Anifilmu vyhrál cenu v kategorii filmů pro dospělé, protože jediný způsob, jak tento projekt nějak legitimizovat, je coby trestuhodně didaktické převyprávění příběhu Anne těm, kteří ho nikdy neslyšeli. Takže dětem.
Materiál na exkurzi
Jedné bouřlivé noci jsme v domě Anne Frank, proměněném nyní v muzeum, svědky čehosi velmi podivného – z jejího deníku vyskočí Kitty. Imaginární dívka, jíž osamocená Anne svůj deník adresovala. Kitty má jen ty informace, jež Anne stihla zapsat, a netuší tedy nic o jejím osudu. Vydává se svou nejlepší kamarádku hledat, protože ví, že její povinností je dělat Anne společnost. A protože si s sebou vezme i originál deníku, je jí nakonec v patách celé město.
Kitty se setkává s moderním Amsterdamem, kde každá druhá instituce pojmenovaná po její kamarádce, což je pro ni velmi podivné. Rozhodne se tedy zjistit pravdu a postupně míří k nevyhnutelnému skličujícímu zjištění. Zde leží první neproměněný potenciál, kdy tvůrci zobrazí vyprázdněnou všudypřítomnost „brandu“ Anne Frank, ale nijak s ní dál nepracují.
Snímek se dělí na pasáže, během nichž sledujeme flashbacky z pohledu Kitty, a na úseky v současnosti, kdy naopak nevědomé Kitty někdo vysvětluje, co se událo po zmizení Anne. To vše s nápaditostí hodiny dějepisu na druhém stupni základní školy. Tuto roli bude ostatně film jistě plnit i v praxi a nejde než litovat nebohé žáky, které učitel zabarikáduje v kinosálu.
A nakonec nezbývá než politovat i Anne, která se stane nudnou neživotnou ikonou pro další generaci dětí. Tvůrci mají tak pramalý cit pro drama, že i velké odhalení smrti Anne je odbyto velmi neefektivně a je takřka okamžitě zamluveno další historickou lekcí. Tohle měl být vrcholný okamžik filmu! Vždyť co jiného v něm vůbec hledat?
O tomhle to mělo být?
Našli bychom snahu vystavět paralelu mezi současným zacházením s válečnými uprchlíky a Židy během druhé světové války. Kitty na své cestě potkává skupinu migrantských dětí se zkušeností, která je jí velmi povědomá. Podle závěrečné konfrontace s představiteli zákona se dokonce zdá, že tato paralela by měla být jedním z hlavních témat filmu, protože je na ni najednou stržena veškerá pozornost. A je to skvělý nápad!
Nicméně vzhledem k tomu, jak nepřirozeně tato náhlá změna působí, vzniká dojem jakési pozdní vsuvky, ke které se tvůrci uchýlili, když zjistili, že jejich film vlastně o ničem není. Zpětně snad můžeme spekulovat o tom, jak tvůrci chtěli, aby do sebe všechno hezky zaklaplo, ale rozhodně se jim tohoto efektu nepodařilo docílit.
Máme tu tedy film, jehož hrdinkou je imaginární postava bez osobního konfliktu. Jde o v kontextu příběhu smyšlenou dívku, jejímž smyslem je být dokonalou kamarádkou, tuto svou podstatu zná, nemá s ní problém a podle toho se chová. Trávit s ní čas není zajímavé. Kitty je prázdná nádoba bez minulosti a budoucnosti, které musí lidé na ulici přeříkávat příběh, jejž všichni ostatní znají, aby se nakonec rozplynula v prach, když už jí není co říct.
„Románek“, který prožívá s utečeneckým chlapcem (jenž sám působí jako mrtvolný ideál), je tak platonický a abstraktní, že ho nejde chápat jinak než jako vyplýtvanou stopáž. Vždyť i do dnešních vydání deníku byly navráceny dříve vypuštěné pasáže, kde Anne otevřeně rozebírá své objevování sexuality, tak proč najednou tahle sterilita?
Výtvarná stránka filmu je navíc velmi nudná a neobjevná. Panenkovské oči postav působí až nepatřičně. Největší problém způsobuje původní zvuková stopa, každá linka dialogu jako by byla ustřižena o zlomek vteřiny později, než by měla, což evokuje velmi mechanický dojem. Možná to souvisí s tím, že pro tvůrce není angličtina jejich rodný jazyk, mít však u profesionálního primárního dabingu takový dojem, dnes není zvykem. (Čeští diváci a divačky v kinech možná díky lokálnímu dabingu tento problém mít nebudou.)
Na filmaře nejde klást nárok, aby příběh Anne Frank nějak aktualizovali a posunuli – to je příliš těžký úkol, kterého se nemůže chopit každý. Samozřejmě by se dalo říct, že pokud by se dalo od někoho čekat „něco víc“, tak od Ariho Folmana, jehož Valčík s Bašírem je určující animák pro dospělé a jeden z nejvýraznějších příspěvků světové animace posledních 15 let. I pokud ale přistoupíme na to, že stačí převyprávět známý příběh zajímavým způsobem, aby ho se zájmem přijala další generace dětí (a možná u toho načrtnout paralely k zacházení se znevýhodněnými minoritami v dnešní době), tak tvůrci Kde je Anne Franková? selhali.
Otázku, kterou si pokládají samotným názvem svého filmu, pořádně nezodpoví. Anne není o nic víc v jejich filmu, než je na své stránce na Wikipedii. Ta jde alespoň rovnou k věci.