Pokračování Troji? Ralph Fiennes je drsný Odysseus, jenž v traileru popravuje manželčiny nápadníky
Nutno podotknout, že distributoři z Bleecker Street Media, kteří snímek posílají 6. prosince zatím pouze do severoamerických kin, zjevně počítají s naší obeznámeností s Homérovým dílem. Během dvou minut totiž v traileru zrekapitulují v podstatě kompletní příběh, pokud tedy hovoříme o stručném kontextu trojské války a příjezdu unaveného poutníka k břehům Ithaky, kde na něj čeká nová dvořící výzva. Vysekaný a přesvědčivě životem (a řadou nadpřirozených setkání) ošlehaný Fiennes namísto spočinutí po boku své věrné ženy vzdoruje záplavě mocichtivých vyzyvatelů, kteří netrpělivě čekají, až do kouta tlačená Penelope z příze utká své šaty a vybere z nich jednoho ženicha, tedy i budoucího vladaře.
Bohů, polobohů a jiných mytických bytostí se nedočkáme, režisér Uberto Pasolini (Zátiší) se pustil do usedlejšího intrikářského dramatu s akční krvavou vendetou. Dá se říct, že zatímco v jiné podzimní premiéře Konkláve o volbě nového papeže si Ralph Fiennes musí vystačit s vírou a slovy, The Return mu v boji umožní napínat tětiva luku a čepelí posvětit hrdla svých nepřátel. Vizuálně to opravdu nevypadá na výpravnou a příliš drahou lekci z homérovské historie, jenže tady půjde především o herce a snad také o scénář.
Příběh spolu s Pasolinim ostatně sepsali zasloužilí mistři pera Edward Bond (Zvětšenina, Mikuláš a Alexandra) a John Collee (Master & Commander: Odvrácená strana světa, Hotel Mumbai). Jejich dílo si našlo mezi kritiky fanoušky na festivalu v Torontu, i když dosavadní přijetí lze označit leda za mírně pozitivní. Recenzenti zatím chválí převážně Fiennese, jenž v drsňáckém macho režimu přesvědčuje stejně jako pekelný nacista v Schindlerovu seznamu, a Binoche, která nabízí emoční protiváhu motivům odloučené lásky a loajality. Jejíma očima zřejmě zříme emancipační rovinu, již Odysseus vedle skutků akčního hrdiny doplňuje vlastními, nahlas vyřčenými hodnotami, jejichž relevance má přetrvávat i v dnešním světě. Rodinnou linii utváří ještě jejich syn Telemachus (Charlie Plummer), jenž skončí v zajetí lstivých pletichářů, a než dojde na krvavé cákance, snímek a jeho hrdinové trpělivě váží každého slova.
The Return tudíž svým estetickým minimalismem a zřetelnou koncepcí připomene shakespearovskou adaptaci The Tragedy of Macbeth, ačkoli v tomto případě i trailer naznačuje přístupnější a atraktivnější podívanou. Nic moc nového z všeobecně známého literárního dědictví možná nevyždímá, ale duchaplnost by v tomto případě neměla zcela ustoupit stylovému efektu. Na druhou stranu, Fiennese jako starověkého bijce kyklopů bychom si v pomyslném prequelu zatím dovedli představit.