„Natočíme smrt v přímém přenosu?" Olympijský masakr útočí na Oscary v znepokojivém traileru
Pojetí vycházející z faktů a reálných záznamů přichází necelých dvacet let po premiéře pozoruhodného thrilleru Mnichov, v němž Steven Spielberg vrhal pozornost zejména na odvetnou akci Izraelců, potažmo na vyplývající myšlenky o nekonečné zacyklenosti odplaty a jejího dekadentního efektu na duše vykonavatelů. Už v tomto filmu, nominovaném na pět Oscarů, se zacházelo se zmnoženými hledisky přímých aktérů olympijského masakru, objektivů přítomných novinářů i emotivně reagujících konzumentů jejich živého vysílání v různých částech světa.
Novinka od režiséra Tima Fehlbauma (sci-fi thrillery Tides a Výheň) dle upoutávky setrvá výhradně s nacionálně neutrálními žurnalisty v době, kdy sportovní událost pokračuje navzdory teroristickému činu, jehož dosah televizní kamery rozšiřují a zavdávají prostor otázce, komu tenhle přenos vlastně náleží? Hlavní postavy, ponořené do přesvědčivých retro reálií a odpovídajících obrazových filtrů, ostatně samy začínají tápat, jestli mediální pokrytí útočníkům z organizace Black September spíš nenahrává.
Prostorová orientace kolem místa činu, z něhož se mohou každou chvíli ozvat další fatální výstřely, z filmu bezpochyby udělá prožitek katastrofických žánrových rozměrů, který naléhavostí morálních rozhodnutí a pracovní zodpovědnosti hladce převýší více investigativní novinářská dramata jako Všichni prezidentovi muži nebo Akta Pentagon. Tohle „Psí odpoledne naruby“, vsazené do viditelně nadčasové a nezhojitelné události, může strhující formou podávat společensko-politický komentář i psychologičtější zamyšlení nad percepcí a veřejnou prezentací útrpné zkušenosti.
Oficiální synopse konkrétně hovoří o příběhu mladého ambiciózního producenta Geoffa (John Magaro), jenž se snaží dokázat své schopnosti šéfovi, legendárnímu televiznímu manažerovi Roone Arledgeovi (Peter Sarsgaard). Spolu s německou tlumočnicí Marianne (Leonie Benesch) a mentorem Marvinem Baderem (Ben Chaplin) se Geoff nečekaně ujímá vedení živého vysílání. Jak se hlediska mění, čas ubíhá a šíří se protichůdné zvěsti, zatímco životy rukojmích visí na vlásku, Geoff čelí těžkým rozhodnutími a zároveň se vypořádává s vlastním morálním kompasem.
První ohlasy víceméně obdivují soudržně uchopené vyprávění s podnětnými myšlenkami a přesnými herci, jimž svým renomé vévodí zkušený Sarsgaard. Činit se ale má zejména Magaro, jednačtyřicetiletý nenápadný tahoun poetické První krávy se zkušenostmi z mnoha kvalitních áčkových produkcí. Mnichov 1972 má našlápnuto k pověsti souznící s novinářským klenotem Spotlight, který si před devíti lety překvapivě nárokoval Oscara za film roku. Konkurence bude letos tuhá, ale studio Paramount hodlá tuhle mrazivou reportáž dotlačit co nejdál.