Mnichovský olympijský masakr se dočká nového filmu. V čem se bude lišit od Spielbergovy vize?
Chladnokrevný čin, při němž přišel o život také jeden německý policista, je bohužel pouze dílčí kapitolou historicky zakořeněné nenávisti mezi Palestinci a Izraelem. Starověké bitvy o Jeruzalém dnes následují boje v pásmu Gazy a na Izrael o víkendu zaútočil také Írán, což dál přispívá nestabilitě regionu, na který se upírají zraky celého světa. A to včetně Hollywoodu, jenž se pomyslně rozpůlil po oscarové děkovačce režiséra Jonathana Glazera, jenž sošku pro Zónu zájmu doprovodil stručnou zmínkou a nehumánnosti izraelské válečné odezvy.
Snímek September 5 v produkci Seana Penna se tedy ke vzpomínané události, která fatálně protnula sport s ideologií, navrací ve správný čas. Magaro, jehož můžete znát ze seriálů Orange Is the New Black nebo Umbrella Academy, si zahraje po boku Petera Sarsgaarda (Temná dcera) a Bena Chaplina (Viktoriánky), přičemž snímek by měl na podzim zahájit svou festivalovou pouť. A to se zřejmým úmyslem cílit na prestižní ocenění. „Jsem nadšený z nového filmu September 5, na němž spolupracují Sean Penn a Paramount, Peter Sarsgaard, Ben Chaplin a já. Je to o masakru na mnichovské olympiádě v 70. letech z unikátní perspektivy," potvrdil herec z filmu Minulé životy.
Magaro zmínil Spielbergovu verzi nominovanou na pět Oscarů, od níž se má nové pojetí odchýlit. „Tohle je velmi odlišný příběh. Bude to víc z pohledu sporťáků, kteří tam zastupovali stanici ABC. Musí se odvrátit od sportu a pokrýt tohle. To mi přijde vzrušující,“ prozradil. Spielberg tento novinářský aspekt přitom také neignoroval. Jeho Mnichov sice většinu času strávil po boku Izraelem najatých zabijáků v podání Erica Bany, Daniela Craiga či Ciarána Hindse, kteří měli srovnat účty, ale úvodní strhující koláž představila pozadí události prostřednictvím televizního vysílání a novinářských relací na místě činu i po celém světě. Jeden z nejkomplexnějších a morálně nejambivalentnějších Spielbergových snímků ostatně zacházel s dokumentární formou stejně jako se stylem sedmdesátkového politického thrilleru, jenž si klade náročné filosofické otázky a neukazuje prstem na jednoznačného viníka.
Tento přístup soudobou kritiku překvapil a rozzuřil část židovské obce, k níž přitom Spielberg hrdě náleží. Mnichov se s tržbami 131 milionů dolarů zařadil mezi tehdy nejméně profitující režisérova díla, přesto došel pro pět oscarových nominací a zpětně se řadí k filmovým pokladům po přelomu století, kdy se nad Amerikou vznášel strach vinou 11. září. Novou verzi natočil švýcarský režisér Tim Fehlbaum, známý především pro originální postapokalyptickou sci-fi Výheň. Produkující Sean Penn je rovněž zkušeným režisérem a dokumentaristou zběhlým v mapování krizových válečných stavů, což dokázal filmem Nadpřirozená moc (Superpower) natáčeným po vypuknutí války v Ukrajině. Také mnichovská olympiáda roku 1972 je stále ožehavým tématem, které vyžaduje oduševnělé a pozorné uchopení. Snad jej dvě dekády po možná nejpodceňovanějším Spielbergově filmu dostaneme.