Lepší než Pianista? Adrien Brody po letech v ústraní ohromuje v novince o následcích holocaustu
Brutalista, v němž hrají také Felicity Jones, Guy Pearce či Alessandro Nivola, vypráví o maďarském židovském architektovi László Tóthovi (Brody), jenž přečká nepředstavitelné strasti holocaustu. Se svou ženou odcestuje do Spojených států a v průběhu čtyřiceti let přihlíží poválečné obnově a tvarování největší země světa dle utopických představ. Tóth zahájí spolupráci s prestižním klientem, jenž mu pomůže v aklimatizaci, ale jeho životem otřese neočekávaná událost.
Snímek trvá po vzoru Scorseseho moderních retro příběhů 215 minut a letitým schématem se přibližuje také gangsterce Tenkrát v Americe, která mapovala meziválečný vývoj americké společnosti. Projekce se uskutečnila s patnáctiminutovým intermezzem a po jejím skončení sál propukl v jásot, jímž reagoval na možná největší film tohoto roku. Minimálně z pohledu stopáže, na jejíž objem se novináři režiséra Corberta kriticky dotazovali. „Ten film činí všechno, co nám zakazovali. Podle mě je ale trochu pošetilé vést konverzaci o stopáži. Je to jako kritizovat knihu, která měla místo stovky rovnou sedm set stran,“ oponoval teprve šestatřicetiletý režisér hudebního experimentu Vox Lux s Natalií Portman či tří epizod seriálu Přeplněný pokoj.
Navzdory délce odpovídající zevrubnému úklidu rodinného domu na film prší chvála. The Brutalist, jehož názvem Corbert snad reaguje na niterněji koncipovaného KonformistuBernarda Bertolucciho, je kritiky oslavován třeba jako „mistrovské dílo kolosálních rozměrů“. Knižní struktura vyvstává z řemesla orientovaného na nejmenší detaily i na vrstevnaté sdělení, přičemž z každého okénka vyzařuje dojem pozapomenuté minulosti. Film tak na publikum v Benátkách, kde se uchází o hlavní cenu Zlatého lva, zapůsobil jako okamžitá klasika. Z 23 kritiků na Rotten Tomatoes zvedá palec nahoru 22 z nich a udává vysoké průměrné známky, už teď se tudíž hovoří o oscarovém potenciálu.
Hřmotnou sílu filmového média snímek reprezentuje také zvoleným formátem. Natáčelo se na 35mm film s vyšším rozlišením VistaVision, který se poté skenoval na ekvivalent 70mm projekce. Ta tím pádem lépe evokovala dobový materiál z 50. let, přičemž promítači mají co dočinění s šestadvaceti filmovými kotouči o celkové váze kolem tří set kilo.
Tíha okamžiku po chválené projekci dopadla především na Brodyho, jenž si v slzách uvědomil, že nadšený potlesk obecenstva patří hlavně jemu. Svým výkonem koneckonců oživil časy Pianisty a spolu s Guyem Pearcem (Memento) mu mnozí doporučují prodloužit si poličku na ceny, jichž Brutalista zřejmě pár posbírá. Brzy jej čeká premiéra na festivalu v Torontu, kde se často vyprofilují hlavní oscaroví kandidáti. Brody, jenž za svou kariéru čelil King Kongovi i Predátorům, se přitom od roku 2003 o žádné větší ocenění neucházel. A to jeho hereckým schopnostem zkrátka neodpovídá.