Nejextrémnější horor roku se přeci jen podívá do českých kin. Kdy Terrifier 3 prověří vaše žaludky?
Art, jenž na celovečerní ploše potřetí masakruje oběti všech věkových skupin, původně figuroval v rozpisu distribuční společnosti Vertigo International s datem 24. října. Tenhle týden ovšem komiksového Venoma nakonec nedoprovodí žádná hororová premiéra – až příští týden, v Americe populární předvečer noci všech svatých, se do vybraných kinosálů vrací stoleté expresionistické klasiky včetně Upíra Nosferatu nebo Kabinetu doktora Caligariho.
Třetí Terrifier po senzačním úspěchu předloňské dvojky zkrátka nemůže být dále ignorovaný ani na lokálních trzích, kde horory také mají trvalou popularitu. O tomhle se navíc sakramentsky dost mluví. Zatímco první Terrifier, jímž Leone pomyslně završil krvavou cestu nechutnými kraťasy s vraždícím Artem, byl roku 2016 menší událostí jen pro videotrh a pár festivalů pro otrlejší, druhý díl si roku 2022 zbudoval renomé vlastně v přímém přenosu. Stál pouze 250 tisíc dolarů a do 770 zámořských kin vstupoval s vidinou jednorázové mord-show pro zasvěcené nadšence. Díky pozitivní a kontroverzní šeptandě ale naopak expandoval do dvojnásobného počtu sálů a jen v Severní Americe vydělal deset milionů dolarů.
Podle Chrise McGurka, šéfa společnosti Cineverse, která po dvojce distribuuje i třetí část, se už problém s původní vysílací neochotou kin neopakoval. I největší řetězce včetně AMC Theatres a Cinemarku na základě předprodejů a online humbuku věděly, že se blíží zaručený hit. Za takřka bezprecedentních okolností tudíž asociace pro klasifikaci filmových ratingů netrvala na stanovení oficiální přístupnosti. Ta by v případě filmu, ve kterém nadpřirozený zabiják v obleku Santy zkoumá mužův řitní otvor motorovou pilou a mimo záběr usmrtí i malé dítě, samozřejmě skončila verdiktem NC-17. Jakýkoli uchazeč o koupi lístku mladší osmnácti let by měl prostě smůlu.
Tahle vánoční masakrace tedy proklouzla bez ratingu a kina s ní zacházejí jako s projekcí označkovanou R, diváci do sedmnácti let tedy na film mohou pouze v doprovodu rodičů nebo opatrovníka. Mládež tak mohla podpořit hororovou reminiscenci neúnosného gore a přesvědčivě odporných masek z 80. let a dva zahraniční distribuční zdroje magazínu The Hollywood Reporter kupříkladu tvrdí, že aktuálně uváděný animák Rozzum v divočině v minulém týdnu v tržbách poskočil také zásluhou teenagerů, kteří utratili peníze za něj a následně se v multiplexu prosmýkli na jim nepřístupného Terrifiera.
Ten i navzdory takovým příspěvkům konkurenci vydělal za první tři dny přes 18 milionů dolarů. Porazil tak s pouze dvoumilionovým rozpočtem strmě padajícího Jokera a fanoušci si všímají, že právě Art nabízí tu klaunskou zábavu, jakou by si všichni přáli vidět od gothamského buřiče. Velká studia by si přitom takové cenzorní úlevy nemohla dovolit a své filmy musí předkládat ke klasifikaci. Ta se zpřísnila po přelomu tisíciletí, kdy na mládež otevřeně cílil marketing snímků s ratingem R.
McGurk, jehož Cineverse je obsáhlým zábavním konglomerátem kontrolujícím desítky podcastů či streamovacích platforem, jež měsíčně přitáhnout na 80 milionů uživatelů, nemusel za samovolně propagovaného Terrifiera utratit skoro nic nad produkční investice. Reklama přišla jen na 500 tisíc dolarů a pomohla s ní třeba Cineversu podléhající fanouškovská webovka Bloody Disgusting. Výsledkem téhle organické internetové propagace má být ekvivalent pěti až deseti milionů dolarů v mediální hodnotě. A stačily vlastně jen dva trailery (jeden mírný a druhý drsnější), odkaz skvěle přijaté a velmi kruté dvojky a debata kolem ještě tvrdšího, v dnešních kinech vskutku ojedinělého násilí.
„Věděli jsme, že to bude úspěšné, ale nepředstavovali jsme si, že až takhle,” uvádí McGurk na adresu hororu, který kromě oslnivých tržeb sbírá i nejlepší známky od kritiků i diváků v rámci série. „Máte co do činění s neznámým tvorem, protože lidé neviděli, že by si nehodnocený film vedl tak dobře,” zmiňuje také „bestiálnost“ a unikátní charakter takového úspěchu. Terrifier 3 se zanedlouho stane nejvýdělečnějším filmem bez ratingu vůbec, když hladce překoná i koncertní film Beyoncé Renaissance, který loni v prosinci otevřel za 22 milionů dolarů a v zámoří si celkem přišel na 34 milionů. Ten přitom údaje o přístupnosti moc nepotřeboval a všichni věděli, na co do kina přichází.
V případě klauna znesvěcujícího sváteční klišé to už ví také, a právě proto se na virální žánrový výstřelek ještě pohrnou. Vždyť lidé prý zvrací, omdlévají a utíkají ze sálů, což je pro horor samozřejmě nejlepší možnou reklamou. „Něco na současném světovém prostředí se všemi válkami a zmatkem kolem voleb přispívá k tomu, že hororové filmy obecně v takových časech fungují velmi dobře, protože lidé chtějí uniknout od všeho,” myslí si McGurk. Pokud se neplete, minimálně v USA mají v kinech o krvavou zábavu vystaráno až do Vánoc. Od konce listopadu se přesvědčíme také u nás, kde série nemá mimo fanouškovskou komunitu pražádný apel. Vyznavači mimořádných a okrajových filmových zážitků by ale měli být v pozoru.