Jude Law proti neonacistům. Velebený thriller podle skutečných událostí rozparádí náročné fandy
Snímek, který už zahrnuli do hlavní soutěže na benátském festivalu, napsal Zach Baylin (Creed III, Gran Turismo) na motivy nonfikční knihy The Silent Brotherhood: The Chilling Inside Story of America’s Violent, Anti-Government Militia Movement z roku 1989. Autoři Kevin Flynn a Gary Gerhardt v ní popisují dvouletou aktivitu neonacistického uskupení zformovaného Robertem Jayem Matthewsem (Hoult), které si kladlo za cíl uchovat tradiční křesťanské hodnoty a přitom zlikvidovat veškeré nebělošské obyvatelstvo.
Trailer na šestý Kurzelův celovečerák prozrazuje, že své extremistické snahy Matthews financoval prostřednictvím bankovních loupeží. Agent FBI Terry Husk (Law) nicméně prokoukne rozsáhlejší spiknutí a s pomocí nezkušeného kolegy v podání Tye Sheridana zahajuje líté pronásledování, které bude nebezpečné pro každého ze zúčastněných. Také Matthews má totiž oči nejen na šťopkách, ale rovněž na hledí pušky, s níž řeší svou fanatickou obdobu árijské války.
The Order na dvou minutách rozeznívá vzpomínky na scenáristické klenoty Taylora Sheridana v čele se Sicariem a předhazuje šmrnc, který musí rozparádit i ty nejnáročnější fanoušky. Částečně mu k tomu stačí kníratý Jude Law, jenž okamžitě uhrane jako pevně zahryznutý lovec v patách nepřátel, kteří by se skoro hodili do první série Temného případu. Vše vyznívá organicky, intenzivně a také naturalisticky, minimálně co do obrazu a motivů otírajících se o stále aktuální zámořské napětí mezi politickými ideologiemi.
Kritici shromáždění na Rotten Tomatoes zvedají palec nahoru v 86 % z šestatřiceti recenzí a shodují se, že Kurzelův snímek je dobrým procedurálním dramatem s neobvyklým sociálně-kritickým přesahem v podobě nacionalistické záporácké bandy. Akce prý občas ustřelí někam do teritoria Bodu zlomu, ale to už k podobným žánrovkám patří a v upoutávce ještě vše vypadá přesvědčivě. A to včetně splynutí estetik, kdy čtyři dekády staré kulisy bezešvě zapadají do moderních stylistických nároků.
Kurzel poprvé zaujal psychologickým a drasticky vypointovaným redneck thrillerem Snowtown, načež s Michaelem Fassbenderem podmanivě vysekl Shakespeara v Macbethovi a trochu zápolil s videoherní adaptací Assassin's Creed. Naposledy roku 2021 opět pomalu vyprávěl o duševním rozkladu a jeho zabijáckých odnožích u osamělého Australana dramatem Nitram, s nímž se v Cannes ucházel o Zlatou palmu. The Order má vyšší mainstreamové ambice a po prosincové premiéře v zahraničních kinech lze očekávat krasojízdu ve streamovacím světě. Tenhle materiál jistě potáhne nejen v Americe, opět silněji rozklížené blížícími se volbami.