Hned na úvod tu máme dva letošní hity z Cannes. Tím prvním je Substance, která si z Azurového pobřeží odvezla cenu za scénář. Vypráví příběh stárnoucí hvězdy Elisabeth Sparkle (Demi Moore), která podstoupí experimentální omlazovací kúru a získá k dispozici nové – mladší, dokonalejší, sexuálně atraktivnější – tělo. Pochopí ale Sue (Margaret Qualley), že Elisabeth zůstává její nedílnou součástí? Audiovizuálně agresivní, expresivní a detailně vybroušená jízda končí karnevalovou sekvencí, jakou jsme v kinech už dlouho neviděli.
Druhým tahákem z Cannes je Semínko posvátného fíkovníku. V bezmála tříhodinovém dramatu (nebo „thrilleru všedního dne“, chcete-li) sleduje režisér Mohammad Rasoulof rozklad jedné íránské rodiny během politických nepokojů, vyvolaných zabitím Mahsy Amíní. Nesmlouvavou kritiku íránského teokratického režimu vyznamenala canneská porota Zvláštní cenou a Mezinárodní federace filmových kritiků ji označila za nejlepší film z hlavní soutěže.
Z československého areálu vstupují do kin dva koprodukční projekty dvou režisérek. Rok vdovy je pro Veroniku Liškovou hraným debutem. S empatií a citem pro realismus v něm známá dokumentaristka zachytila bolestný rok ze života ženy, která ve čtyřiceti nečekaně ovdověla. Čeká nás podle všeho jeden z nejsilnějších tuzemských počinů roku.
Mladá vdova je také hlavní hrdinkou filmu Ema a smrtihlav. Režisérka a scenáristka Iveta Grófová se však vrací do 40. let minulého století a ukazuje, jak velké dějiny vstupují do životů obyčejných lidí.
K událostem druhé světové války se vrátila také kameramanka Ellen Kuras svým režijním debutem Lee: Fotografka v první linii. Kate Winslet v něm ztvárnila věhlasnou fotoreportérku Lee Miller, která pro časopis Life zdokumentovala obléhání Saint-Malo, osvobození Paříže i hrůzy nacistických koncentračních táborů.
Pro odlehčení můžete zajít na dokument Identita: Film o českém grafickém designu, v němž Čechoameričan Nicholas Lowry hledá definici české národní identity skrze poznatky o grafickém designu.
Jako obvykle vstupují i tento týden do kin dva filmy pro malé oči. Animovaný snímek Transformers Jedna zavede publikum ke kořenům celé ságy – na tajemnou planetu Cybetron odkud Autoboti a Decepticoni pocházejí. Zde budeme sledovat, jak se z velkých kamarádů Optima Prima a Megatrona stali nepřátelé.
Australský dobrodružný film Malý velký pes si oproti tomu vystačí s naší planetou, respektive jednou rodinnou farmou, kterou musí zachránit desetiletá Annie a její čtyřnohý parťák.
A na závěr dva tipy pro příznivce specifických lokálních kinematografií. Srbské drama Můj ranní smích vypráví o trudném životě Dejana, který se snaží odstěhovat od rodičů a ztratit panictví. Kořeněno zvláštním balkánským humorem.