Margot Robbie v čele nesmrtelné klasiky. „A co romská reprezentace?" ptají se kritici

Margot Robbie v čele nesmrtelné klasiky. „A co romská reprezentace?" ptají se kritici
Barbie | Warner Bros.
Na Větrné hůrce, vydané poprvé roku 1847, vypráví sérii příběhů odehrávajících se na konci 18. století, rámovanou návštěvou pana Lockwooda u svého bytného Heathcliffa v jeho usedlosti na Větrné hůrce. Zde vyslechne několik historek, přičemž se vyvíjí i jeho vlastní příběh. V důsledku toho je takřka nemožné adaptovat knihu v její úplnosti a filmaři se musí rozhodovat, které části zůstanou a jaké musí z kola ven.
Emerald Fennell
Emerald Fennell

Herečka

7.2
I proto jde o méně opotřebovaný román, než se zdá na první pohled. Emerald Fennell má příležitost soustředit se na nové aspekty příběhu. A vzhledem k tomu, že jde o provokativní feministickou režisérku, můžeme hádat, že právě tímto směrem se vydá i její interpretace. A je jistě něco krásného na představě, že v raném románu napsaném ženskou autorkou z donucení pod mužským pseudonymem se nyní zdůrazní právě ty aspekty, které musely dřív zůstávat skryty.
Nadějná mladá žena
Saltburn
Saltburn
Nadějná mladá žena
Saltburn
Mainstreamové publikum zná Větrnou hůrku hlavně jako temnou romanci mezi Heathcliffem a Catherine. Tento příběh podle všeho zůstane ve středu pozornosti i nyní. Právě tyto dvě postavy by totiž měly ztvárnit i největší hvězdy současnosti, Margot Robbie a Jacob Elordi. Jen pro připomenutí: Robbie produkovala oba předchozí filmy Fennell a Elordi se stvrdil jako superstar díky jedné z hlavních rolí v Saltburn.
Jenže tady nastává i kámen úrazu a první kontroverze. Heathcliff je totiž v předloze mužem „temné pleti“, tradičně identifikovaný jako přinejmenším zčásti romského původu. V tuto chvíli nevíme, jestli to znamená, že tuto charakteristiku Fennell opustí, nebo se ji i s Elordim pokusí zachovat. Obě varianty jsou z různého důvodu problematické.
Proč nám upírají bílého Martina Luthera Kinga? Má to svůj důvod, šach mat se nekoná
Téma3. 6. 2023
Proč nám upírají bílého Martina Luthera Kinga? Má to svůj důvod, šach mat se nekoná
Umělec má jistě právo rekontextualizovat a předělat jakýkoliv aspekt předlohy, u progresivní filmařky ražení Fennell bychom však čekali, že půjde ve směru trendu diverzifikace, ne proti němu. Jacob má rozhodně konstelaci na to, aby s vhodným make-upem ztvárnil polovičního Roma. Samozřejmě by šlo ale o řešení, které by vyvolalo nejednu udivenou reakci. Nabízí se vysvětlení, že filmařce není příjemné spojit agresivního a „démony provázeného“ Heathcliffa (jehož chování si mnozí vysvětlují neléčenou psychickou nemocí) s romskou identitou, protože by to mohlo podporovat stereotypy o nekontrolovatelném etniku. Otočit se ale k problému zády je poněkud zbabělým uměleckým přístupem.
Euforie
Euforie | HBO (Home Box Office)
Fennell vstupuje na tenký led, protože právě publikum, které si kultivovala, je na tyto aspekty tvorby nejvíce citlivé a není tedy divu, že sociální sítě jsou již nyní zaplaveny diskuzemi na tohle téma. Obecně se zdá, že dosavadní příznivci režisérky by upřednostnili, kdyby obsadila romského herce a problematickým výkladům se postavila čelem. V tuhle chvíli je ještě možné udělat jakoukoliv nutnou změnu, do rozjetí kamer (o premiéře nemluvě) ještě zbývá dost času, produkce v tuhle chvíli ještě nezveřejnila žádný specifický harmonogram.
Podívejte se na žebříček nejlepších herců podle databáze Kinoboxu.
Zdroje: Variety, Deadline