Arnold a Sarah Connor jsou minulostí. Cameron odpálil kritiky a chystá Terminátora pro nové generace
Cameron si stojí za tím, že z vypravěčského a tematického hlediska před čtyřmi dekádami trefil nadčasový jackpot. „Máte v podstatě hlavní postavy bez moci, které bojují o život, nedostávají žádnou podporu od stávajících mocenských struktur a musí je obcházet, ale přitom si nějakým způsobem udržují morální kompas. A pak do toho přidáte umělou inteligenci. Tyto principy jsou dnes přece dobré pro vyprávění příběhů, ne?,“ řečnicky se otázal sedmdesátiletý tvůrce Titanicu a Vetřelců, jenž si vždy uvědomoval, jak je důležité umět se přizpůsobit modernímu publiku.
Nemluvíme přitom pouze o dokonalé technické stránce, nýbrž právě o oněch nadčasových principech, jež Cameron umí obmotat kolem všelijakých sci-fi konceptů. Základem k dlouhověkosti filmových sérií je podle něj odvaha oprostit se od nostalgie a brandových jistot, což nyní musí potkat i Terminátora. Poslední celovečerní příspěvek s podtitulem Temný osud zkoušel spojit tradiční propriety a hrdiny s progresivními tendencemi, a přestože mnozí kritici to kvitovali, finančně snímek na vrcholu marvelovské popularity vybouchl.
„Tohle je ten moment, kdy odhodíte všechno, co bylo specifické pro posledních 40 let Terminátora, ale budete se řídit těmi základními principy. Když se do toho ponoříte příliš hluboko, ztratíte novou generaci diváků, protože jim na těch věcech záleží mnohem méně, než si myslíte. To je samozřejmě i nebezpečí u Avatara, ale myslím, že jsme dokázali, že máme něco i pro nové publikum... Nemám pochybnosti o tom, že další filmy Terminátora jsou nejen reálné, ale budou i úžasné. Ale právě teď je čas odhodit všechno to konkrétní ikonické vyobrazení.“
S tím samozřejmě souvisí neohlížet se za Sarah či Arnoldovým proměnlivě sympatickým strojem, který v prvním díle zastupoval úlohu hororového záporáka vyslaného z budoucnosti za účelem zavraždit matku posléze narozeného vůdce lidského povstání proti AI. Cameron si v této souvislosti uvědomuje dilema, které se nyní musí obejít. Na jednu stranu totiž nepochybuje, že původně neplánované obsazení Schwarzeneggera tvůrcům zajistilo nečekaný letitý trumf.
„Myslím, že hodně filmařů, obzvlášť ti, kteří natáčí svůj první film, ustrnou ve své vizi kvůli nejistotě. Jsem hrdý na to, že jsme nebyli natolik zaseknutí, abychom neviděli, jak by to mohlo fungovat s Arnoldem, protože to nebyla naše původní vize. Když se někdy ohlédnete z této perspektivy — teď už po 40 letech — mohli jsme udělat skvělý malý film z hlediska produkční hodnoty. Ale nic víc, kdybychom neudělali to jedno rozhodnutí, které podnítilo lidskou představivost,“ vysekl poklonu nejen Arnoldovi, ale trochu i sám sobě.
V tom je Cameron ostatně zasloužilým mistrem a nyní neopomněl zmínit, že levné produkční zázemí u originálního filmu se štábem přetavil v okamžitou klasiku, k čemuž chová jakýsi pyšně rezervovaný postoj. A to včetně toho, jak mnozí lidé nahlíží na lehce křečovité dialogy, z nichž nicméně padaly legendární hlášky typu „Já se vrátím“.
„Rozhodně na to nepohlížím jako na nějaký svatý grál, to je jisté. Když se na to teď dívám, jsou tam části, které jsou docela trapné, stejně jako části, u kterých si říkám: ‚Jo, na to, jaké jsme měli k dispozici zdroje, jsme to zvládli docela dobře.‘“ Výhrady se podle něj vztahují zejména na nižší produkční možnosti. „U žádných dialogů se nevrtím hanbou , ale mám menší ‚faktor trapnosti‘ než hodně lidí v záležitosti dialogů, které píšu. A víte co? Ukažte mi své tři ze čtyř nejvýdělečnějších filmů historie — a pak budeme mluvit o efektivitě dialogů,“ zakončil tvrdým argumentačním K.O.
Jeho současnou vizi momentálně naplňuje kritiky kladně přijatá anime série Terminator Zero od známých japonských tvůrců, která vykresluje známý svět kolem Skynet z nových perspektiv a činí tak způsobem, jímž může zaujmout i obecenstvo nepolíbené dosavadními částmi. Až Cameronův připravovaný tajemný projekt ale ukáže, jakým směrem se vydá nastávající terminátoří čtyřicetiletka.