Orlando Bloom shodil kvůli comebacku 25 kilo. Režisér Anthropoidu ho dohnal až na pokraj šílenství
Námět snímku The Cut je docela lákavý. Bloom hraje boxera, který závodí s časem ve snaze shodit tělesnou váhu před klíčovým zápasem, nebo bude vyloučen a přijde o svou poslední šanci zazářit. Svěřuje se tedy do rukou pochybného trenéra s tváří Johna Turturra a vynakládá nadlidské a sebedestruktivní úsilí, aby svého cíle dosáhl.
Evokuje to strhující dramata o posedlosti a odhodlání jako Aronofského dvojfilm Černá labuť/Wrestler a asi není třeba vysvětlovat, jak snadno se tu otevírá pro Blooma možnost budovat paralelu s vlastním životem a jeho bojem o zachování relevance. Divácká a mediální vděčnost tohoto projektu je jednoznačná, tohle je totiž přesně ten typ výkonu, za jaký se udílejí Oscary, pokud se výsledek jen trochu podaří a pokud se za něj postaví dost silný distributor.
Snímek má na svědomí britský režisér Sean Ellis, který je pro nás zajímavý hlavně tím, že v roce 2016 natočil v Praze relativně historicky přesný Anthropoid o atentátu na Heydricha, který se dočkal přívětivého světového ohlasu. Nejedná se o áčkového režiséra, jehož jméno a filmografie by byly automaticky rozeznatelné, přesto jde o filmaře s potenciálem utáhnout zajímavý projekt.
The Cut se dočkal premiéry na filmovém festivalu v Torontu, odkud si odnesl vstřícné přijetí. Metakritický server Rotten Tomatoes ukazuje pět kladných a dvě záporné recenze, což je obstojný poměr, nicméně zároveň i doklad toho, že zatím snímek negeneruje příliš velké haló. Kdyby měl pomýšlet na hlavní filmové ceny, musela by se už kampaň dávno rozjet, přičemž v tuto chvíli ještě nemáme ani plakát filmu, natož trailer, a viděli jsme jen jedinou fotografii. Těžko říct, jestli výsledný film nevzbudil dost důvěry, nebo produkce neměla větší štěstí, aby se jí podařilo dostat se povědomí. Nebo to ještě přijde? Na první pohled totiž má tenhle projekt vše, co potřebuje.
Bez jídla nejsou výkony
Bloom přece ukázal nefalšované odhodlání, kvůli roli shodil skoro 25 kilo za tři měsíce a vybičoval se k proměně, díky níž mohl přesvědčivě ztvárnit vrcholového sportovce. To pro herce s pátým křížkem na dohled není jen tak ani s privilegiemi hollywoodské péče. „V zásadě jsem přestal tři měsíce pořádně jíst, až do chvíle těsně před natáčením. Shodil jsem 24 kilo a měl jsem asi 84, když jsem začal,“ vysvětlil Bloom v Torontu. „Byl to teda docela rozdíl, navíc se to na mě podepsalo i mentálně, což mě překvapilo nejvíc. Zkuste ale chlápka krmit nějakou dobu výhradně tuňákem a okurkou a sledujte, co to s ním udělá...“
Příběh o ztrátě váhy se točil pozpátku, Bloom nejdřív vyhladověl a na začátku natáčení začal zase normálně jíst. Nejprve se tedy natočil konec s již hubeným hrdinou a během měsíční produkce se Bloom vrátil do své normální zdravé váhy, kterou se hrdina bude pokoušet shodit. To nám o světě profesionálního sportu ledacos prozrazuje.
Jde o celkem běžný postup v podobných případech, protože během nejtvrdší diety je pro herce prakticky nemožné předvést koncentrovaný výkon. Svou práci odvádí mnohem lépe, když už zase normálně jí (kdo by to byl řekl). „Váš mozek je v tu chvíli v podstatě zcela vyprahlý a potřebuje kalorie,“ vysvětloval na tiskové konferenci režisér Ellis sedící vedle Blooma. „Bylo pro něj nemožné pracovat při dietě. Takže jsme spustili kamery, když byl nejlehčí a zase začal jíst.“
Bloom rozkvetl
Není překvapivé, že snímek má podle prvních reakcí blíž k body hororu než sportovnímu dramatu. „The Cut není jednoduchý na sledování, ale zaslouží pozornost, když se řítí k diskutabilnímu závěru, který jen podtrhuje ústřední poselství tohohle varovného příběhu,“ píše Abe Friedtanzer ze Cinema Daily. Je fascinovaný tím, že Bloom je v roli Boxera (jak je jeho postava ve filmu titulovaná v gestu ztráty identity nad rámec sportovní role) k nerozpoznání a na hony vzdálený ležérní spanilosti, s níž si ho spojujeme z dob Pána prstenů a Pirátů z Karibiku.
„Podívejte se na to kvůli hereckému obsazení, zejména třem hvězdám v čele, ale je to spíš technický knockout než ohromující vítězství,“ podotýká Brian Tallerico z webu rogerebert.com. Krom Blooma a Turturra vyzdvihuje i Caitríonu Balfe, jež ztvárňuje hrdinovu partnerku. Naznačuje ale také problémy, mezi něž podle všeho patří i Ellisova režie, která je sice snaživá, ale osciluje mezi nevzrušivou kompetencí a podivností.
„Jde o přesvědčivý film, i když ho Ellisova kreativní rozhodnutí táhnou k zemi. Možná je to celkovou originalitou. Možná je to Bloomovou odhodlanou transformací. Nebo možná šokem z toho, jak blízko má Boxerova fiktivní zkušenost k realitě,“ píše Gregory Ellwood z The Playlistu. Recenzent na jednu stranu chválí Ellisovu ochotu jít na dřeň, na druhou kroutí hlavou nad užitím některých klišé, jako jsou srdceryvné flashbacky do dětství.
Tady se nejspíš dostáváme k rozhodujícímu bodu, jestli se (jako většina kritiků) přikloníte k pozitivnímu hodnocení, nebo už klesnete do podprůměru. Bude vám The Cut připadat jako intenzivní film, který balancuje na hraně, nebo se pro vás už stane usnaženou křečí (které by podle recenzenta z The Guardianu svědčilo prostříhání)? Tak či onak se ale všichni shodují, že Bloomův výkon je radost sledovat, posouvá se jím na úplně novou rovinu. Už ho nepůjde smést ze stolu jako pouhého hezouna, The Cut ukazuje jeho syrový herecký talent.
Jistě stojí za diskuzi, jestli je správné, že od herce požadujeme, aby se přivedl na kraj psychického zhroucení a mentálního šílenství, ale Orlando tu cenu už zaplatil. I když film sám o sobě nejspíš mnoho sošek nezíská, šeptanda o hercově nové persóně mu do budoucna jedině pomůže. V tuto chvíli není jasné, zda a kdy uvidíme snímek u nás, ale bylo by divné, kdyby se ho někdy nechopila alespoň nějaká streamovací služba.