Lepší než Tarantino? Nejkultovnější režisér minulé dekády připravuje další řádně drsný film
Zahlerův styl je v podstatě minimalistický, ale poznáme jej na první dobrou. Mužští hrdinové se prokousávají nečitelnými žánrovými zápletkami, v nichž úlohu hlavního antagonisty přejímá samotné prostředí. Lidé jednají krutě a divošsky, jelikož takoví pod vlivem historických zkušeností zkrátka jsou, a hranice mezi civilizací a barbarstvím ve filmech s černohumorným přesahem a údernými dialogy povážlivě splývá. Kosti a skalp jsou ojedinělým vzkříšením Divokého západu, který byl vystavěný právě na ostatcích původních obyvatel a skalpech „civilizovaných“ dobyvatelů. Blok 99 je snad nejdrsnější vězeňský film historie, který oživuje exploatační tradice a současně umí knockoutovat i emocemi a pohlcujícím vyprávěním.
S nadcházejícím projektem, o jehož vývoji informoval do zákulisního dění zasvěcený web World of Reel, Zahler naváže spíš na dosud poslední celovečerák Na špatné straně. Mel Gibson a Vince Vaughn v něm jako nesmlouvaví policisté sotva nakrmili a ochránili vlastní rodiny, tudíž se rozhodli vzít své blaho do vlastních rukou a pomocí ilegálních praktik vytipovat a následně okrást partu neskutečně brutálních lupičů. Snímek The Bookie & the Bruiser, který režisér upřednostní před dalšími originálními náměty, se má odehrávat roku 1959 v New Yorku. Postarší židovský muž Rivner a sveřepý Italoameričan Boscolo nemohou po návratu z bojišť druhé světové války naskočit do společenského soukolí a se vštípeným pohrdáním autoritami a řádem se pouští do vlastního byznysu. Jakožto bookmakeři i vymahači rozjíždí riskantní hazardní podnik a ocitnou se uprostřed třenic mezi irským gangem a newyorskou mafií.
Scénář je hotový a probíhá preprodukce, přičemž podzimní natáčení by mělo vyústit v premiéru už roku 2025. Zahler tentokrát volí městské retro prostředí, mohl by mít tedy větší rozpočet než u předchozích děl, která filmy minulosti připomínala spíš svou formou, potažmo se odehrávala ve westernových kulisách v Kalifornii. Osobitého filmaře čeká třetí spolupráce s Vincem Vaughnem, jenž se proslavil především v komediích, ale tlumený a fyzicky přesvědčivý výkon v Bloku 99 mu rozevřel nové pole možností. Díky této zkušenosti nemůže být pochyb, že s rolí hřmotného vymahače si 196 centimetrů vysoký herec poradí. Oscarový Adrien Brody platí za všestrannějšího herce z válečných dramat (Pianista), akčních blockbusterů (King Kong) či filmů Wese Andersona, jeho účast v novince takto specifického autora tudíž vrchovatě uspokojí jeho i fanoušky režiséra, mezi nimiž dosud nepanovala kreativní shoda.
Zahler možná nemá popkulturní apel a technickou úroveň Quentina Tarantina a jeho postavení ve filmovém průmyslu se úplně nevymanilo z Tarantinova renomé před Pulp Fiction, ale i tak jde o cenný tvůrčí hlas. Šestiletá pauza je něčím, co obvykle charakterizuje i „blázna z videopůjčovny“ či méně proslavené režiséry oslovující konkrétnější okruh lidí. Opět bychom se měli dočkat čehosi neobvyklého, tentokrát zakotveného v tradicích slavných gangsterek jako Kmotr, jimž Zahler jistě odskočí zcela nepředvídatelným způsobem.