Scenárista láká na pokračování Tropické bouře. Prošel by ale dneska její kontroverzní humor?
Server CBR citoval scenáristu Justina Therouxe, jenž se nechal slyšet, že návrat Tropické bouře rozhodně plánuje. Už roky v hlavě přeskupuje nápady, i když se o ně o ně zatím nechce podělit, aby nezkazil překvapení. Z minulosti pak víme, že pozitivní přístup k případné dvojce mají Robert Downey Jr. a Tom Cruise. I Jack Black se nechal slyšet, že s pokračováním otravuje herce a režiséra Bena Stillera při každé příležitosti.
Všichni důležití hráči jsou tedy, zdá se, ochotní či nalomení se pokračování účastnit, proč ho tedy stále ještě nemáme? Zvlášť v době legacy sequelů, kdy studia skáčou po každé příležitosti využít populární nostalgický brand? Je to snad proto, že jednička byla tak kontroverzní, že by nebylo možné na ni navázat? Prakticky jediná věc, co by mohla vyvolat tuto domněnku, je role australského blonďatého krasavce Kirka Lazaruse a jeho obsese ztvárnit dokonale Afroameričana.
Část publika občas zapomíná, že terčem satiry není v případě Lazaruse politická korektnost, ale arogantní bílý herec, který věří, že v důsledku svého úžasného talentu a samozvaně dobrého úmyslu má právo se dopustit tabu. To je vlastně celkem běžná progresivní kritika. Lazarusovo chování máme považovat za pomýlené. Tropická bouře neargumentuje v žádném ohledu, že blackface je v pořádku, právě naopak poukazuje na to, jak nemístné je pro privilegovaného bělocha lačnícího po zlatých soškách vyčleňovat pro sebe výjimku.
Čtenář už si jistě všimnul nepřehlédnutelného paradoxu, že aby Tropická bouře toto poselství vystavěla, musí udělat výjimku sama ze sebe a uzavřít se v nepříjemně zacykleném protimluvu. Nečekaná oscarová nominace pro Downeyho (herci nejsou prakticky nikdy nominovaní za tento typ komedií) je nezáměrnou třešinkou na dortu. Jaký je vlastně rozdíl mezi tím, co dělá Robert, a tím, co dělá Kirk? Největší dějová odlišnost spočívá v tom, že Lazarus se pokouší neironicky ztvárnit Afroameričana, zatímco Downey se obrňuje štítem z ironie a odstupu, kdy je blackface pojmenovanou součástí role. Nehraje černocha, ale bělocha s blackface. Jedná se však o dostatečné odůvodnění, nebo jen vrstvu pokrytectví? V obou případech tu máme herce, který věří, že jeho role ho staví do situace, v níž si může svou transgresi dovolit.
Tuhle otázku dnes nezodpovíme, stejně jako v tomhle týdnu nezajistíme světový mír. Stojí ale za zmínku, že je pokládána od premiéry filmu a rozhodně nejde o věc posledních let. Někteří Downeymu vystavili odpustku, jiní tak učinit odmítli. Pro nás je ale nyní důležitější nikoliv, jestli je to v pořádku, ale jestli by filmaři mohli tuto situaci replikovat. Tedy jestli by si tvůrci i o patnáct let později u studia prosadili herce v blackface ve jménu kritiky herců v blackface.
Může záviset na spoustě okolností, včetně toho, jestli správný představitel filmu promluví ve správný den se správným producentem správným způsobem. Na jednu stranu tu je pozitivní precedent z minule, kdy Tropické bouři nehledě na kritiku její drzý experiment jednoznačně prošel. Na druhou stranu tu máme posun doby, v jehož důsledku by se producenti mohli bát zbytečné kontroverze. Žijeme v době několikavteřinových klipů šířených na TikToku rychlostí blesku, kontext díla se stává irelevantním a první dojem by tu mohl vést k velmi pomýlenému závěru. Není lepší se tomu vyhnout?
Také tu máme skutečnost, že není mnoho dějových důvodů, proč by Kirk Lazarus měl být stále v blackface. Mnohem větší smysl by dávalo, kdyby se odevzdal úplně jiné roli a předváděl jiné absurdní aspekty odtrženosti od reality a posedlosti metodickým herectvím. Make-up jeho postavy byl sice v příběhu permanentní, to jde ale mávnutím proutku odčinit další absurdní kosmetickou operací. Tvůrci tedy v první řadě nemusí mít potřebu opakovat stejný vtip. Co myslíte vy? Stojíte o návrat Kirka Lazaruse a jeho týmu? A považovali byste za dobrý nápad, aby měl opět blackface?