Sním, či bdím? Nejistoty ohledně DiCapria na konci Počátku nečekaně rozsekl kostymér

Sním, či bdím? Nejistoty ohledně DiCapria na konci Počátku nečekaně rozsekl kostymér
Počátek | Warner Bros.
Snímek nabitý hvězdami v čele s Leonardem DiCapriem, Tomem Hardym a Cillianem Murphym představil ohromující pohled do lidské mysli, v níž šlo se sny a myšlenkami pracovat neobyčejně tvořivě. V jeho středu stál DiCaprio jakožto Cobb, profesionální podvodník zaměřující se na pronikání do snů svých obětí a vnuknutí žádoucích myšlenek – tedy takových, za něž mu někdo zaplatí.
Počátek
Počátek
  • Netflix
  • Max
  • O2 TV
  • +3
88%
Aby Cobb zjistil, zdali se v danou chvíli nachází ve snovém, či skutečném světě, používá černou káču, jež (na rozdíl od většiny prvků tohoto filmu) funguje sympaticky přímočaře: Pokud se káča po roztočení časem zastaví, fyzikální zákony platí, a tudíž je Cobb v realitě; jestliže se ale káča nikdy točit nepřestane, měl by Cobb zpozornět, jelikož se nachází ve snu.
Tento princip je využit i v poslední scéně, kdy se Cobb shledá se svými dětmi. Vše působí jako dojemný happy end, a tak Cobb pro jistotu roztočí káču a… ta se navzdory určitým zaškobrtnutím nepřestává točit. Cobb nečeká na výsledek pokusu a jde si hrát na zahradu s dětmi. Jde tedy o skutečně šťastný konec, anebo Cobb navždy zůstane sice v příjemném, ale stále jen snu?
Počátek: trailer | Warner Bros.
Novináři se během let pokoušeli vypáčit odpověď z mnoha členů štábu, avšak nepříliš úspěšně. Určité vodítko tedy nabídl už roku 2010 Michael Caine, jenž v rozhovoru pro BBC Radio, jenž vzpomínal na svůj rozhovor s Nolanem poté, co si přečetl scénář, a byl z něj (oprávněně) zmaten. „Ptal jsem se ho: ‚Kdy jde o sen a kdy o realitu?‘ Odpověděl mi, že když jsem ve scéně já, tak je to realita. Takže tak.“ A jelikož se ve finální scéně Cainova postava vyskytovala, mělo by se jednat o skutečnost.
S ještě silnějším argumentem ale přišel poměrně nečekaný zdroj informací. Před třemi lety se na webu ClothesOnFilm, kde jsou zpovídáni ocenění filmoví kostyméři, objevil rozhovor s Jeffreym Kurlandem, jenž se staral o oděvy právě u Počátku. Na částečně žertovně míněnou otázku ohledně konce filmu nabídl Kurland jednoznačnou odpověď:
„Na konci poprvé vidíme dětem do tváře, do té doby byly vždy jen otočené. Navíc mají i jiné šaty, což dohromady dává signál, že jde o realitu. Chtěl jsem, aby diváci dávali pozor, aby museli tipovat. Nechtěl jsem děti obléct do úplně jiného oblečení, protože to by pak trklo každého. Šlo mi o to, aby si toho diváci všimli, a pak se nad tím třeba zamysleli znova.“
Počátek
Leonardo DiCaprio
Počátek
Ken Watanabe, Lukas Haas
Počátek
Přestože tedy výše zmíněné argumenty znějí přesvědčivě, určité kouzlo má i vyjádření samotného Nolana, které několikrát zopakoval během loňských rozhovorů v souvislosti s Oppenheimerem: „Pointa je v tom, že v danou chvíli už to Cobba nezajímá. To zní trochu nihilisticky, že? Jde ale o to, že se už posunul a může být se svými dětmi.“ Je pravda, že o to šlo DiCapriově postavě celou dobu, tudíž nechat si tento „splněný sen“ kazit tím, že nejde o skutečnost, možná nehodlá. A koneckonců právě spekulování nad interpretacemi prodlužuje život filmu a nabízí zábavu i dávno po jeho zhlédnutí, že?
Na sci-fi thriller Počátek se můžete momentálně podívat na Netflixu a Maxu. Podívejte se také na náš žebříček nejlepších blockbusterů, mezi nimiž Nolanovo čtyřmi Oscary oceněné dílo nechybí.
Zdroje: ClothesOnFilm, BBC Radio, Collider, Variety