Dystopický muzikál a nejodvážnější americký film. Druhý Joker hodlá jedničku tvrdě pokořit
Snímek půjde do českých kin 3. října 2024 a předtím poctí svým melodickým šílenstvím publikum v Benátkách, kde se představí po boku řady dalších očekávaných premiér. Italské město kanálů přivítá také fantasy Beetlejuice BeetlejuiceTima Burtona, anglicky mluvenou novinku Pedra AlmodovaraThe Room Next Door nebo romanci s Danielem CraigemQueer od režiséra RivalůLucy Guadagnina. Nic ale nepřitáhne tolik pozornosti jako románek Phoenixe a Gaga za zdmi nejslavnějšího fiktivního blázince, od něhož se stejně jako v případě jedničky očekává obří hit a oscarový laureát.
Alberto Barbera zhlédl Phillipsův počin už začátkem roku a nyní se v tisku podělil o přetrvávající dojmy, jimiž chytře vábí na letošní festivalovou událost. „Je to pokračování příběhu, ale ten film je od jedničky úplně odlišný. Jestli čekáte totéž s ohledem na násilí a další aspekty, budete překvapení. Když jsem to viděl v Los Angeles začátkem února, bylo nás v místnosti asi pět včetně scenáristy Scotta Silvera. Všichni jsme oněměli úžasem a na konci jsme měli ústa dokořán. Je to rozhodně temnější snímek,“ prohlásil Barbera, jenž loni vyzdvihoval třeba Zabijáka od Davida Finchera.
Ten se nakonec univerzálně kladného přijetí nedočkal a zřejmě v to nemůžeme doufat ani u Jokera, jenž záměrně volí netradiční a obecně méně populární zpěvnou formu. Trailer sice prodává i klasické vyprávění plné dialogů, ale na první pohled vyčnívají až jevištní inscenace se silným jednobodovým osvětlováním, jímž kameraman Lawrence Sher ještě posouvá svůj oceňovaný řemeslný vklad originálu.
Phillips zjevně hodlá opět smazávat hranici mezi realitou fikčního světa a jeho snovým či psychedelickým vnímáním, což méně okázalými způsoby prováděl i minule. Barbera si toho osobně cení a všímá si, že vzniká originální filmový tvar. „Je to dystopický muzikál, potažmo muzikál do určité míry,“ naráží na recesní tematiku a protagonistovy apokalyptické vize, jež psychopatická Harley ještě prohloubí. „Podle mě jde o jeden z nejtroufalejších a nejkreativnějších filmů, které poslední dobou vzešly z americké kinematografie. Z Todda Phillipse dělá jednoho z nekreativnějších aktivních režisérů,“ smeká před třiapadesátiletým tvůrcem, jenž se od roku 2000 úspěšně živil sérií kultovních komedií včetně Road Tripu, Mládí v trapu nebo Starsky & Hutch. Za prvního Jokera sklidil oscarovou nominaci, porazil jej však Bong-joon Ho za Parazita.
Podobně natěšené či minimálně zvídavé jsou zatím také internetové reakce uživatelů a uživatelek sociálních sítí. Ti mají aktuálně napilno s utrácením za marvelovku Deadpool & Wolverine, která bude Jokerovým hlavním soupeřem (podle všeho neporazitelným) na tržebním poli letošních mládeži nepřístupných filmů s ratingem R. Jednička před pěti lety s rozpočtem 55 milionů dolarů vydělala 1,074 miliardy a Folie à Deux, v níž uvidíme také Brendana Gleesona či Steva Coogana, má ke zopakování takových výsledků nejlepší předpoklady. Stála nicméně 200 milionů dolarů, takže štědré příjmy a související pozitivní šeptanda jsou tentokrát nezbytné.