Americký sniper se stal největším hitem Clinta Eastwooda. Režírovat ale měla ještě větší legenda
Americký sniper je příběhem Chrise Kylea, kterého ve filmové verzi ztvárnil Bradley Cooper. Scenárista Jason Hall vycházel z Kyleova memoáru, kde je důsledně popsáno, jak se z příslušníka námořnických Navy SEALs stal nejproduktivnější odstřelovač v dějinách americké armády. Kyle si během služby ve válce v Iráku připsal 255 zabití, za což se dočkal i řady vojenských poct. Film se vedle jeho bitevní zdatnosti zabýval i bortícím se manželstvím s Tayou Studebaker (v podání Sienny Miller) a Kyleovou neschopností nastoupit po válečných hrůzách do otcovské role.
Není divu, že tato postava Eastwooda fascinovala. Sám se proslavil úlohami tvrďáckých kovbojů a nekonformních policistů, kteří pomocí násilí nastolují pořádek – a Kyle do této linie amerických hrdinů výborně zapadl. Ačkoli se Eastwood snažil ukázat i odvrácenou stranu této kariéry, totiž daň, kterou si takový životní styl vybírá na osobním životě, dočkal se mnoha odsudků kvůli přehnanému patriotismu či glorifikaci násilí a války.
Stojí však za zmínku, že Eastwood nebyl první režisérskou volbou. Scenárista Hall se totiž během psaní spřátelil se samotným Kylem a společně vymýšleli, koho do projektu zapojit. Přes společné známé se Hall dostal ke Cooperovi, který zrovna slavil úspěchu s romantikou Terapie láskou a idea se mu zalíbila. Ačkoli se chtěl do projektu zapojit pouze producentsky a hlavní roli přenechat Chrisu Prattovi, studio Warner Bros. si vyžádalo, aby Cooper Kylea i hrál.
Během roku 2012 měl o režii zájem i David O. Russell, s nímž Cooper točil právě Terapii láskou, avšak nakonec se projekt dostal na stůl Stevena Spielberga. Ten chtěl příběh rozšířit o linku s nepřátelským sniperem, se kterým bude Kyle na dálku soupeřit, což by mělo obohatit vnitřní život této postavy. Podle Halla se jednalo o skvělý nápad, který pomůže publiku se na Kylea lépe napojit.
Jenže tematické rozšíření také vedlo k tomu, že projekt začal plánovanou stopáží a rozpočtem poněkud nabobtnávat a Spielberg tušil, že se do šedesátimilionového budgetu studia nevejde. Po pár měsících tedy slavný režisér odstoupil a studioví pohlaváři se obrátili na svou stálici – Eastwooda, jenž s Warner Bros. spolupracoval už od 70. let.
Filmařská legenda tou dobou zrovna četla Kyleovy memoáry a okamžitě souhlasila. A Eastwood dostál své pověsti úsporného režiséra. Rozkošatělý scénář značně pokrátil a celý film natočil rychleji a levněji, než se předpokládalo; i za cenu nechvalně známého a poněkud směšného použití dětské panenky namísto skutečného miminka v jedné rodinné scéně.
Můžeme jen spekulovat, jak by to vypadalo, kdyby na režijní stoličce zůstal Spielberg. Jeho hlavní přínos, tedy obohacení příběhu o nepřátelského snipera, se však do finálního střihu dostal. Možná by autor dramatu Zachraňte vojína Ryana, jež před Americkým sniperem drželo prvenství v podobě nejvýdělečnějšího válečného snímku, představil válku méně černobílým a agitačním způsobem nežli Eastwood. Zástupci Warner Bros. si však díky trochu nečekanému hitu mohli k angažování westernové legendy gratulovat.
Americký sniper tedy samozřejmě nechybí ani v našem žebříčku nejlepších válečných filmů, přestože Zachraňte vojína Ryana si uživatelé Kinoboxu cení ještě o něco více.