Jednička nadchla, dvojka děsila i Scorseseho. Třetí díl hororové série X má být jako italský krvák
West si udělal jméno už 2009 plíživým retro hororem Dům ďábla, v němž studentka hledající přivýdělek skončila ve spárech šíleného náboženského kultu. V průběhu minulé dekády se podílel na režii povídkových děl jako V/H/S a dál vytvářel menší hororové projekty, které si vedle režie sám psal, produkoval i stříhal. Díky X se jeho jméno vrátilo do fanouškovských kuloárů, neboť snímek vedle působivě inscenované atmosféry pozdních 70. let či efektních vražd skýtá rovněž přemýšlivou reflexi lidské sexuality a stárnutí. Pornoherce natáčející na poklidné farmě své ambiciózní veledílo postavil proti seniorské manželské dvojici, která záviděníhodné aktivity mladých narušitelů nepromíjí.
Pearl se ohlédla do období po první světové válce, kdy stařena z X na farmě vyrůstala a snila o herecké kariéře. Barevně stylizovaný příběh s důrazem na dusnou psychologii vyzdvihl i slavný režisér Martin Scorsese, jenž si prý u filmu musel zakrývat oči. Pro A24, které oba snímky distribuovalo pouze do amerických kin, jde o ekonomický dar z nebes. X při rozpočtu milion dolarů vydělalo patnáctkrát tolik a rovněž milionová Pearl přinesla deset milionů.
MaXXXine sleduje jedinou přeživší protagonistku prvního filmu Maxine (Mia Goth), která se počátkem 80. let stěhuje do Los Angeles a hodlá se stát filmovou hvězdou. V kalifornském Burbanku proběhla první uzavřená projekce a několik uniklých informací potvrdilo, že snímek tentokrát ctí původem italské giallo horory. Jejich čelním představitelem byl režisér Dario Argento (Suspiria, Tmavě červená) a vedle zápletek koncipovaných do detektivních schémat se vyznačovaly také extrémní brutalitou a výrazným excesivním stylem.
West tomuto odkazu vzdává hold a MaXXXine má být „whodunnit slasher“, tedy detektivka na bázi „kdo je vrah“ formovaná jako vyvražďovací horor. Protagonistku v Hollywoodu obsadili právě do slasheru, které byly v 80. letech nesmírně populární a jejich poetiku hravě rozvíjeli i velcí režiséři jako Brian De Palma (Výstřel, Oblečen na zabíjení), přičemž Maxine si vytipuje sériový vrah přezdívaný Night Stalker.
Tím se film částečně váže na realitu, neboť vrah se shodnou přezdívkou v osmdesátkách Los Angeles skutečně terorizoval. Jeho příběhu a vyšetřování kriminalistů se věnuje například dokument Netflixu Night Stalker: Hon na sériového vraha z roku 2021. West tudíž znovu zapojuje dobové motivy a reálie, v X autenticky zakomponoval tehdejší mainstreamový rozkvět pornoprůmyslu a Pearl vyobrazovala ekonomické strádání žen, jejichž muži odešli bojovat do války.
MaXXXine údajně obsahuje také scény z Batesova motelu známého z Psycha, čímž by West přirozeně pomrkával k Alfredu Hitchcockovi. Už vztah Pearl s matkou místy evokoval Normanovu rodinnou nepohodu a k Psychu se obrací celý slasher subžánr, který Hitchcock roku 1960 etabloval (a následně jej aktualizoval a zikonizoval hlavně Texaský masakr motorovou pilou z roku 1974).