Spisovatel Stephen King doporučuje. 13 filmů, na které nedá dopustit
Svou jedinou režijní snahu si Stephen King odbyl roku 1986 s béčkovým výplachem Vzpoura strojů (Maximum Overdrive). Vražedné běsnění automobilů či parních válců zinscenoval v době, kdy mu každodenním chlebem byly kokain a alkohol, a podle toho film také vypadá. Jako spisovatel ale nikdy nezapřel své kvality, s nimiž většinou odhaloval ty nejhorší pohnutky lidské duše.
Mezi filmovými adaptacemi jeho románů či povídek nechybí nejlépe hodnocené filmy všech dob jako Osvícení, Vykoupení z věznice Shawshank nebo Zelená míle. Prvně jmenovaný horor Stanleyho Kubricka přitom spisovatel nesnáší. Občas ostatně neváhá filmy kritizovat, ať už jde o vlastní adaptace, nebo o díla jiných autorů. Iritoval jej například první díl Kill Bill, který ve své recenzi pro Entertainment Weekly označil za prázdný, narcistický a nedůležitý.
King ale častěji pěje chválu. Web IndieWire si dal práci a vypíchl třináct filmů, které spisovatel veřejně doporučil. Jsou mezi nimi hororové novinky i kanonická díla.
Britskou adaptaci povídky M. R. Jamese, jenž platí za pionýra duchařských příběhů, King vychválil pro Britský filmový institut (BFI). Roku 2017 totiž BFI uspořádal festival věnovaný Kingovým adaptacím a oblíbeným dílům. Horor režiséra Jacquese Tourneura nazval „senzační adaptací ze staré školy“ a ocenil, že strach se v Noci démona „dostavuje až do konce velmi zdrženlivě a umírněně“.
V rozhovoru pro Deadline z roku 2016 King přirovnal Kubrickovo Osvícení k „nádhernému cadillacu bez motoru“. Kubricka nazval “člověkem odříznutým od světa”, ale jedním dechem doplnil, že natočil také úžasné věci. Konkrétně zmínil protiválečné drama s Kirkem Douglasem Stezky slávy, jež si vysoce považuje. V Kingově románu Outsider (adaptovaného do stejnojmenné série) dokonce jedna z postav Stezky slávy sleduje a tvrdí, že jsou mnohem lepší než Osvícení.
Další doporučení pro BFI směřuje za filmem o telepatických dětech bez emocí, které ohrožují obyvatele zapadlého městečka. O adaptaci knihy The Midwich Cuckoos od Johna Wyndhama se v 90. letech pokusil také John Carpenter, ale jeho remake se původnímu snímku nevyrovnal. „V rámci britského hororu říznutého sci-fi nelze dosáhnout lepšího výsledku než Městečko prokletých,“ uvedl King, jenž vyzdvihl krásný černobílý formát a herecký výkon George Sanderse. V úvodu filmu navíc populaci městečka uspí neviditelné silové pole, které hrálo klíčovou roli třeba v Kingově románu Pod kupolí.
V úvodu své kritické eseje pro Entertainment Weekly spisovatel ocenil jeden z prvních filmů Francise Forda Coppoly. Horor Dementia 13 vznikl za devět dní v produkční dílně béčkaře Rogera Cormana a dle Kinga předčí i Psycho nebo Noc oživlých mrtvol. Autor poté zmínil, že Dementia 13 v jeho očích překonává také třetího Kmotra, který se natáčel „tisíckrát déle a je opulentní, nekoherentní a nudný“.
„S Kubrickem jsem mluvil a nepochybuji, že byl obrovsky chytrý. Natočil několik filmů, které pro mě znamenají mnoho, například Dr. Divnoláska,“ vyzdvihoval King věhlasného filmaře ve výše zmíněném rozhovoru pro Deadline. Ostrou satiru o jaderné krizi Kubrick stihl vydat před konkurenčním Selhání vyloučeno a jde o jeho jediný snímek, který své naléhavé sdělení vyjadřuje především humorem. Sám King se o motivy studené války opíral hlavně v 80. letech, byť do ideologického konfliktu často zasazoval nadpřirozené jevy či konspirace o mimozemšťanech.
Pro BFI King doporučil rovněž zapadlý psychologický horor The Changeling, v němž si stejně jako v Divnoláskovi zahrál George C. Scott. Ztvárňuje hudebního skladatele, jenž při autonehodě přišel o manželku s dcerou a přestěhoval se do starého domu plného záhad. „Není zapotřebí monster vyskakujících z hrudi; k smrti mě vyděsil pouze dětský míček skákající dolů ze schodů,“ sdělil King na adresu snímku režiséra Petera Medaka.
Slabost má King rovněž pro dálniční thriller, v němž Rutger Hauer zavile pronásleduje a terorizuje řidiče v podání C. Thomase Howella. Ve filmu Roberta Harmona Hauer ztělesňuje absolutní lidské zlo, které King ve svých novelách často rozplétal. Právě výkon holandského herce a jeho psychopatickou roli King považuje za hlavní devizu této „děsivé road movie, která je ve svém žánru zcela esenciální“.
Není tajemstvím, že z celovečerních adaptací vlastních děl si King nejvíc cení poloautobiografického Stůj při mně. Příběh o klučičí partě, která v horkém létě vyráží najít mrtvolu ztraceného chlapce a vybuduje nejpevnější základy přátelství, se zčásti opírá o autorovo dětství. A režisér Rob Reiner, jenž zfilmoval rovněž Misery nechce zemřít, vystihl atmosféru a emoce na jedničku. „Bylo to dojemné,“ vzpomínal King pro Deadline na soukromé hotelové promítání, které s Reinerem před premiérou absolvoval. „Když to skončilo, objal jsem ho. Film mě totiž rozbrečel,“ prozradil spisovatel, jenž čas od času ve svých knihách vyjeví i přívětivější stránky lidskosti.
Zapadlý psychologický horor Josepha Rubena pojednává o šílenci, jenž se pokouší simulovat láskyplný rodinný život. „Otčím s Terrym O’Quinnem jakožto psychopatem hledajícím milující rodinu je ukázkovým příkladem zápletky o děsuplném muži, jenž se zjeví zčistajasna,“ odůvodnil King svůj výběr tohoto filmu.
V závěru zmiňované recenze pro Entertainment Weekĺy King jmenoval několik filmů, které považuje za důležité. Prvním z nich byla dramedie Billy Elliot o jedenáctiletém chlapci, jenž se vzepře vůli konzervativního otce a dá se na balet. „Filmy jsou v současnosti nejvyšší formou populárního umění a umění dokáže měnit naše životy. Na některých filmech tedy záleží, na těch nejlepších obzvlášť,“ uvedl spisovatel předtím, než zmínil právě Billyho Elliota, jenž si odnesl tři oscarové nominace.
Po baleťákovi King adoroval také méně proslulý snímek z roku 2000. Únosci jsou režijním debutem Christophera McQuarrieho, jenž předtím napsal Obvyklé podezřelé a dnes dohlíží jako režisér i scenárista na sérii Mission: Impossible. Dva zlodějíčkové unesou těhotnou dívku, která má porodit dítě jednomu z nejmocnějších mužů v zemi. Moderní černohumorná a cynická předělávka klasických kovbojek na Kinga apelovala víc než Tarantinovy cinefilní hrátky. „Filmy, na nichž záleží, nás oslovují vlastními hlasy. Ty jsou občas nízké, ale vždy naplňující,“ napsal King směrem k Únoscům i Billymu Elliotovi.
Ve zmíněné kritice si King pomohl paralelou k thrilleru Clinta Eastwooda, který vyzdvihl pro vývoj postav a aktuálnost vyprávěného příběhu. Tajemná řeka pojednává o trojici mužských přátel, z nichž jeden si v mládí prošel únosem a znásilněním. Když je ale v současnosti zavražděna kamarádova dcera, pro zoufalého otce se kdysi zneužitý muž stává hlavním podezřelým. „Film je absolutní potěchou díky přesnému scénáři a skvělým výkonům. Při projekci nemáte nutkání kontrolovat čas, jste totálně pohlcení,“ napsal King.
První díl hororové trilogie v režii Ti Westa šel loni pouze do amerických kin, kde zabodoval. Pocta žánrovým trendům 70. let aktualizovaná o podnětné rozkrývání lidské sexuality se opírá o stylovou kameru, mrazivé násilí, překvapivé zvraty či výkon Miy Goth, jež si zahrála kladnou i zápornou roli. Spokojenost vyjádřili kritici, publikum i Stephen King, jenž o X tweetoval v superlativech. „X je extrémně dobrý horor. Děsivý, chytrý, důvtipný. A zábavný,“ zveřejnil na Twitteru v březnu 2022. West na X navázal prequelem Pearl a letos vyjde závěrečný díl s názvem MaXXXine.
Kinolog: Musíme si promluvit o Dominikovi Ferim. Stejně jako o Cosbym a Weinsteinovi
Soudní proces s bývalým politikem Dominikem Ferim je pro Česko podobně významný jako proces s producentem Harveym Weinsteinem v USA. Od počátku hnutí MeToo v roce 2017 jsme se ale už díky desítkám dokumentů dozvěděli mnoho o obětech sexualizovaného násilí. Dá se z nich naučit, co jako veřejnost nemáme dělat a říkat, a čemu naopak věnovat pozornost.