Umělecké tápání Kafky, sendvičová generace a domácí zabijačka. Fond kinematografie podpořil debutanty i ostřílené tvůrce

Umělecké tápání Kafky, sendvičová generace a domácí zabijačka. Fond kinematografie podpořil debutanty i ostřílené tvůrce
Ivan Trojan a Agnieszka Holland během natáčení dramatu Šarlatán | CinemArt
„Mezi sedm podpořených projektů se dostala tři dramata, jedna biografie, dva snímky na pomezí žánru dramatu a komedie a jedna divácky atraktivní komedie. Potěšující byla tendence řady filmařů sloučit umělecké ambice a
originalitu s potenciální diváckostí,“ uvedla místopředsedkyně Rady Státního fondu kinematografie Marta Švecová. „Mezi projekty jsme podpořili tři debuty režisérů mezinárodně oceňovaných krátkých filmů,“ dodala.
Franz
Franz | Marlene Film Production
Nejvyšší podporu (22 miliony) obdržel snímek Franz mezinárodně uznávané režisérky Agniezsky Holland (Šarlatán, V temnotě, minisérie Hořící keř, seriál The Wire – Špína Baltimoru), která vystudovala pražskou FAMU.
Film se bude skládat z fragmentů ze života a tvorby v Praze žijícího a německy píšícího autora Franze Kafky. Pod scénářem je podepsaný Marek Epstein, který s režisérkou Agnieszkou Holland pracoval již na Šarlatánovi.
Jedním z témat filmu Franz bude hledání hranice vnitřní svobody a Kafkovo umělecké tápání mezi formou a obsahem. Snímek vzniká v česko-německo-irsko-polské koprodukci.
Jitka Rudolfová, Jana Plodková
Režisérka Jitka Rudolfová a herečka Jana Plodková během natáčení Hodinářova učně. | Zuzana Panská/Evolution Films
Druhým podpořeným filmem je Tanec s medvědem režisérky a scenáristky Jitky Rudolfové (Hodinářův učeň, Zoufalci). Dramatu ze současnosti radní přiklepli 10 milionů korun. Zvíře v názvu filmu odkazuje na masopustní oslavu, při níž je medvěd považovaný za symbol plodnosti, a žena, která se chce stát matkou, si s ním musí zatančit.
Hlavní hrdinka snímku řeší dilema, zda porodit dítě, které může mít hendikep, nebo jít na potrat, jak jí doporučují lékaři a rodina. Vír událostí přiživuje i otázka konce kariéry a odhalení rodinné minulosti. Producentem Tance s medvědem je Luminar Film, projekt má slovenské a polské koproducenty.
Anatomie českého odpoledne
Anatomie českého odpoledne | Elbedock
Domácí zabijačka se stala předlohou celovečerního debutu režiséra Adama Martince, autora oceňovaného krátkého filmu Anatomie českého odpoledne, který obdržel Českého lva za nejlepší krátký film, Cenu české filmové kritiky i dvě ceny FAMUFESTu. Připravovaný snímek Mord poukazuje na zabijačku jako na svého druhu mizející rituál, při němž se vyjevují dobré i špatné lidské vlastnosti. Rada snímek podpořila částkou 7,4 milionu korun.
Pavla Tomicová
Herečka Pavla Tomicová se představila už v předchozím Holého filmu A pak přišla láska... | Aerofilms
Nový film režiséra a scenáristy Šimona Holého (A pak přišla láska..., Zrcadla ve tmě) nazvaný Chica Checa získal 7 milionů. Snímek pojednává o problémech takzvané „sendvičové“ generace, jejíž příslušníci musí skloubit péči o děti a rodiče se zaměstnáním a partnerským životem.
Hlavní hrdinka filmu řeší starost o svoji starou a nemocnou matku, vyrovnává se vnitřně se synovou homosexualitou a jeho netradičním povoláním na Kanárských ostrovech a trápí ji i nedostatek peněz na opravu domu. Sílí v ní pocit, že nedokáže prožít zbytek života tak, jak by opravdu chtěla. V hlavních rolích se představí Jan Cina a Pavla Tomicová. Film vzniká v česko-maďarsko-španělské koprodukci.
Zabouchnutá
Režisér Vojtěch Strakatý se tématu dospívání věnoval již v kraťasu Zabouchnutá. | iShorts
Druhým debutem mezi podpořenými projekty je film Na druhé straně léta režiséra Vojtěcha Strakatého (krátký film Zabouchnutá). Dvě kamarádky tráví prázdniny na chatě u rybníka, nudí se a chtěly by zažít něco nevšedního.
Jednoho dne objeví zajímavost na ostrově a jejich nečekané dobrodružství začíná. Fond podpořil snímek o dívčím přátelství částkou 6,4 milionu korun.
Sto dvacet osm tisíc
Krátký film Ondřeje Erbana Sto dvacet osm tisíc se věnuje tématu dluhových pastí. | ČFTA (Česká filmová a televizní akademie)
Třetím celovečerním debutem je titul Daleko/Blízko režiséra Ondřeje Erbana, jenž natočil krátký film Sto dvacet osm tisíc pojednávající o dluhové pasti, exekucích a zoufalé cesty ven z finanční tísně. V chystaném snímku se zaměřuje na mladého herce, který řeší svoje osobní i pracovní vyhoření útěkem z civilizace. Na samotě uprostřed lesů ho však zastihne zpráva o smrti jeho bývalé ženy a nutnost postarat se o jejich jediného syna. Snímek dosáhla na 6 milionů korun.
Poslední aristokratka
Režisér Jiří Vejdělek s kameramanem Vladimírem Smutným během natáčení filmu Poslední aristokratka. | Kinobox
Posledním filmem podpořeným v této výzvě je nová komedie režiséra a scenáristy Jiřího Vejdělka (Tátova volha, Ženy v pokušení, Účastníci zájezdu) Aristokratka ve varu. Rada vyčlenila na pokračování divácky úspěšného snímku Poslední aristokratka částku 2 miliony korun. Poslední aristokratka pojednávala o rodině Čechoameričanů Kostkových, kterým bylo navráceno jejich rodové zámecké sídlo. Na film přišlo mezi roky 2019 a 2020 více než 500 tisíc platících. Aristokratka ve varu na útrapy a dobrodružství rodiny Kostkových naváže.
zdroje: Kinobox, Státní fond kinematografie, Marlene Film Production, Luminar film, Kinomaniak

Kinolog: Langmajer poprcává na Ostrově déle než Šest dní a sedm nocí

Česká romantická komedie Ostrov plní své poslání díky tomu, že je dokonale odříznutá od současné české reality. To předchozí filmy Rudolfa Havlíka měly s realitou celkem problém.