Opravdu kinematografie umírá? Populární režisér sdílí svůj názor
Nemusíme mít v daném oboru zrovna astronomicky vysoký přehled, abychom viděli, že v 21. století a především v jeho druhé dekádě se ráz klasické kinematografie opravdu razantně proměňuje - zážitek z kin je stále více ohrožován internetem a hojně využívanými televizními formáty, náročné artové snímky či nezávislá levná produkce mají více než trnitou cestu k případnému úspěchu a diváci utrácejí peníze především za vizuálně velikášské spektákly a konkrétně za adaptace komiksových děl. Na to si loni ostatně postěžoval i legendární Martin Scorsese, podle něhož enormně výdělečné a navštěvované filmy od Marvelu dokonce ani nespadají pod hlavičku kinematografie, jako spíše do samoúčelného systému zábavních parků. Ještě před ním se negativně vyjádřil o současné tvorbě také další velikán David Lynch, který kinematografii a 'arthouse' filmy rovnou častoval přívlastkem 'mrtvý'.
V rámci svého instagramového účtu se na dané téma nyní rozhovořil oblíbený
režisér Strážců galaxieJames Gunn, který nabízí svou vlastní interpretaci a reflexi jednostranného Lynchova názoru. "Tak trochu ano (kinematografie umírá). Myslím, že středorozpočtové komerční filmy a nezávislá produkce to budou mít s jejich uvedením v kinech velmi těžké. Lidé chodí na horory, spektákly a možná nějaké komedie. Všechny tři tyhle věci mohou být 'kinematografií', ale je to omezené." Gunn rovněž prozradil, že některé aspekty v rámci procesu filmování se musí bezpodmínečně změnit, aby mohla jít kvalita uváděných děl nahoru. "Je jich mnoho. Ze všeho nejvíc bych si přál, aby studia nedávala filmům zelenou, dokud nebudou mít scénář, s nímž budou spokojeni. Poté by kvalita filmů rychle stoupla o 60 procent. Jenže studia dávají zelenou jen na základě konceptů a dostupných dat vydání."
Podle Gunna je tedy jedním z klíčů ke kvalitnějším výsledkům více tvůrčí svobody a poskytnutého času, což momentálně mohou zajistit opakovaná zdržení v důsledku koronavirové krize. S tím souhlasí i jeho kolega z MCU a režisér Doctora StrangeScott Derrikson. "Odsunutí premiér všech těch velkých bijáků navýší jejich celkovou kvalitu - více času na scénář, produkční design a vývoj," prozradil Derrikson. "Blade Runner vypadá tak fantasticky, protože Ridley Scott a jeho tým si vyžádali celý rok, aby zdokonalili efekty."
Rozhodně je pravda, že velké studiové filmy se sypou na obecenstvo v nesmírně rychlém sledu a často rozhoduje právě datum premiéry, nikoli kvalita samotného scénáře, o potenciálním úspěchu či fiasku. A v tomto ohledu zřejmě kinematografie skutečně skomírá a bude jistě zajímavé sledovat, jaký dopad budou mít aktuální zdržení a s nimi spojený nadbytek času, jenž studia a tvůrci na své odkládané projekty náhle mají. Jedno je ale jisté - pokud Gunn a Derrikson mluví pravdu, Avatar 2 prostě musí být nejlepším a nejvytříbenějším snímkem naší doby. A už jen z této myšlenky si můžeme odvodit, jak dobře či špatně na tom kinematografie v současnosti vlastně je.