Nejlépe hodnocený film dekády vyvolává nadšení, jakému se vyrovná jen hrstka nejslavnějších děl
Za sci-fi filmem Everything Everywhere All at Once stojí dvojice režisérů Dan Kwan a Daniel Scheinert, kteří jsou známí také pod jednotnou přezdívkou Daniels. Společně už natočili svéráznou komedii Švýcarák, v níž Daniel Radcliffe ztvárňuje multifunkční mrtvolu (čtete dobře) a která se roku 2016 stala hitem na nezávislých filmových festivalech. Její kladné přijetí ale není ničím ve srovnání s tím, jaké nadšení doprovází uvedení Kwanovy a Scheinertovy sci-fi novinky.
Trailer: Everything Everywhere All at Once
Příběh Everything Everywhere All at Once vychází z dnes populárního konceptu multivesmíru či mnohovesmíru, který prozkoumávají především tvůrci Marvel Cinematic Universe. Spider-Man: Bez domova například svedl dohromady několik kladných i záporných postav z různých paralelních dimenzí, čímž navázal na úspěšný animák Spider-Man: Paralelní světy.
A za dveřmi je rovněž pokračování Doctora Strange, které má v režii Sama Raimiho odhalit hororovější stránky mnohovesmírů. Momentálně se ale zdá, že všechna tato díla od Marvelu a Sony se budou muset sklonit před projektem „Danielsů“, který i více než měsíc po premiéře figuruje v seznamech nejlépe hodnocených filmů všech dob. A to jak diváky, tak i kritiky.
Na mezinárodní filmové databázi IMDb má Everything Everywhere All at Once průměrnou známku 8,8 z 10, a to na základě takřka třiceti tisíců hodnocení. Jde o stejné vysvědčení, jaké od uživatelů dostala například ikonická díla jako Forrest Gump, Klub rváčů nebo Pán prstenů: Společenstvo prstenu. Pochopitelně s tím rozdílem, že ta už mají neporovnatelně více uživatelských hodnocení. I tak se ovšem jedná o impozantní start, jakému se v minulé dekádě vyrovnal snad jen InterstellarChristophera Nolana – ten momentálně drží známku 8,6 z 1,7 milionu hodnocení.
Podobně nadšení jsou z filmu, o jehož příběhu je podle všeho lepší nemluvit a nekazit si moment překvapení, také zahraniční kritici a kritičky. Stránka Rotten Tomatoes, která slučuje recenze a nabízí poměr kladných a záporných hlasů, uvádí 97 % spokojených kritik z celkových 240. Průměrná známka ze započítaných recenzí pak činí 8,7 z 10, čímž se film dostává na úroveň posledního Šíleného Maxe či Dunkerku. Absolutní prvenství si Everything Everywhere All at Once uzmulo na webu Letterboxd, kde je vůbec nejlépe vnímaným filmem v historii na základě hodnocení tamních uživatelů a uživatelek – předběhlo tak dosud vedoucího jihokorejského Parazita nebo strhující ruské válečné drama Jdi a dívej se.
Kwanovi a Scheinertovi se tedy splácí trpělivost, s níž k projektu přistupovali už od roku 2010, kdy je poprvé zaujala myšlenka o nespočtu paralelních vesmírů. A ačkoli v posledních letech nervózně sledovali díla, jako je zmíněný animovaný Spider-Man či seriál Rick a Morty, která jim spoustu originálních nápadů pomyslně ukradla, svůj druhý celovečerní počin dokázali dotáhnout do zdárného konce. A publiku údajně naservírovali bezprecedentní zážitek, který nelze přirovnat k žádnému dosavadnímu snímku.
Často padají přirovnání k legendárním vrstevnatým dílům jako Matrix či Počátek, neboť Everything Everywhere All at Once si rovněž pohrává s různými úrovněmi či možnostmi reality. Podle všeho ale zachází mnohem dále a představuje filmový svět, v němž je možné skutečně cokoli – můžeme tedy například navštívit dimenzi, v níž mají lidé namísto prstů párky. Kritici se shodují, že snímek nabízí ohňostroj imaginace a z velké části popírá mustry, podle nichž se hollywoodské filmy vždy sestavovaly – místy je složité se jeho tempu a zvratům přizpůsobovat, ale nakonec vždy vítězí plné emocionální napojení na příběh hlavní protagonistky, již bezvadně ztvárňuje slavná Michelle Yeoh.
Herečka, již na mezinárodní scéně proslavil trhák Tygr a drak, ostatně nebyla obsazena náhodou. Právě oscarové dílo Anga Leeho je citováno jako další z inspiračních zdrojů pro film, který do příběhu začleňuje i tradici asijských bojových umění a filmů od hongkongského tvůrce Wong Kar-waie, jež jsou známé svým nelineárním narativem. Everything Everywhere All at Once totiž nemá být typickým mainstreamovým filmem, který jde publiku ochotně na ruku, ale spíše experimentem, který testuje účinek filmové montáže a absurdity, již může střih v souhře s interdimenzionálním příběhem vyvolat.
„Existují snímky, které vás přimějí ve film věřit. Everything Everywhere All at Once je rozhodně jedním z nich – originální vize v rámci Hollywoodu, který je stále náchylnější k opakování a nadbytečnosti,“ uvedl Richard Propes z TheIndependentCritic.com. A shrnul tak ohlasy, které se pokouší vysvětlit nepoddajnou, leč návykovou náturu filmu. „Ve filmu o nekonečnu spočívá přitažlivost v intimitě. V těchto osobních příbězích naleznete komedii, horor, drama, sci-fi, záhadu, bojová umění. Všechny druhy žánrů jsou v tomto snímku zahrnuty, vše v jednom,“ přitakává Dan Murrell na své stránce Dan Murrell Reviews.
Jde ale jen o malý střípek nadšených ohlasů, které vyzdvihují ohromující vizuální vyprávění, herecké výkony a sdělení filmu, jenž má srdce na dlani a patří k těm vůbec nejlepším za poslední roky, ne-li celé dekády. Jeho kvality navíc neunikají ani známým osobnostem z různých branží, které do kina zavítaly a odcházely s hlavou plnou myšlenek, jež dokážou roztřídit jen opakované projekce.
„Právě jsem viděl Everything Everywhere All at Once. Zajděte na to do kina, pokud můžete,“ prozradil na svém Twitteru britský spisovatel sci-fi a fantasy Neil Gaiman. „Je to nejlepší a nejúžasnější film, jaký jsem za dlouhou dobu viděl. Díky společnosti A24 za to, že mi jej promítla. Děkuji všem, kdo se na něm podíleli. Díky Michelle Yeoh za to, že existuje,“ doplnil autor knih Koralina, Američtí bohové, Dobrá znamení či Severská mytologie.
Na svém instagramovém profilu neskrývala nadšení ani herecká hvězda Florence Pugh, již známe z marvelovek Black Widow a Hawkeye nebo ze Slunovratu. Své dojmy sdílela prostřednictvím dočasných příběhů a nemohla znít nadšeněji: „Můj nový oblíbený film. NEUVĚŘITELNÉ. Šla jsem na něj s otevřenou myslí a připravená pojmout tenhle totálně bizarní a imaginativní snímek, o němž teď přemýšlím celé dny,“ napsala šestadvacetiletá herečka, která dále ocenila herecké výkony zúčastněných. „Slovy ani nemohu vyjádřit výkon Michelle Yeoh. Je tak neuvěřitelně talentovaná. Tím filmem se pohybuje jako šampionka. Michelle Yeoh je můj nový idol!“
Pugh ocenila také hereckého kolegu Ke Huy Quana, jehož „výrazy a mimika vás hluboce zasáhnou“. Quan se proslavil roku 1984, kdy jako dvanáctiletý debutoval rolí Mrňouse v dobrodružném hitu Indiana Jones a chrám zkázy. Od roku 2002 nehrál v jediném filmu a nyní zažívá comeback, o němž se bude ještě dlouho mluvit. „Doporučuji si o tom před zhlédnutím nic nezjišťovat. Je to ‚mega‘. Je to tak meta. A tak perfektně natočené. Je nesmírně zábavné to jen sledovat bez znalosti pozadí... Věřte mi, je to divoké,“ uzavřela Florence Pugh svou ódu, která je jednou z mnoha.
Everything Everywhere All at Once se jeví jako film, na který čeká každý, koho už v mainstreamové tvorbě unavují komiksové blockbustery a primitivní předvídatelná schémata. Do našich kin se tento pozoruhodný projekt pravděpodobně nedostane a s nadějemi musíme vzhlížet k Netflixu, HBO či jiným streamovacím platformám, které mohou snímek propašovat až do našich obýváků. Jestli si nějaký film z posledních let zaslouží celosvětové uznání, tak podle všeho právě Everything Everywhere All at Once.