Mají tři české snímky šanci získat evropského Oscara?
Svůj film do evropských cen nominují jak jednotlivé země, tak i Rada Evropské Filmové Akademie přímo. A právě tohoto práva využila Rada k tomu, aby do prvního předvýběru 50 filmů na základě svého rozhodnutí zařadila koprodukční snímek Já, Olga Hepnarová, Zelenkovu novinku Ztraceni v Mnichově a v rámci dokumentů Mallory. Minimálně v rámci sekce celovečeráků to tuzemské snímky budou mít hodně těžké - nominován byl například dánský Boj (2015), oscarový Room (2015), Verhoevenova novinka Elle (2016) nebo AlmodóvarovaJulieta (2016).
„Do užší selekce nás zařadila přímo rada Evropské Filmové Akademie,“ potvrzuje Tomáš Weinreb, jeden z režisérů filmu Já, Olga Hepnarová. Koprodukční drama pojednává o poslední popravené ženě v Československu, která v roce 1973 usmrtila 8 lidí jízdou v pronajatém nákladním voze. Film měl světovou premiéru na festivalu v Berlíně a v českých kinech ho vidělo před padesát tisíc diváků.
Ukázka z filmu Já, Olga Hepnarová:
„Je to pro nás samozřejmě velká pocta, taková nominace už sama o sobě znamená jisté ocenění. Stále je to ale zařazení mezi 50 filmů. Ty opravdové nominace pěti filmů do každé kategorie se budou vyhlašovat později,“ zůstává na zemi druhý z režisérů Petr Kazda.
Předvýběr 50 filmů pro Evropské Filmové Ceny byl zveřejněn 23. srpna, konečné nominace 5 filmů do každé kategorie odhalí Filmová Akademie až 5. listopadu na festivalu v Seville. „Uvidíme, v Seville bude shodou okolností náš film soutěžit v sekci New waves a je skvělé, že naší nominací přímo od Rady má Česká republika větší šance,“ dodává ještě producent a střihač snímku Vojtěch Frič.
V minulosti převzali Evropskou Filmovou Cenu kromě tvůrců Aloise Nebela ještě Miloš Forman za Lid versus Larry Flynt (1996) v kategorii udělované Evropanům, kteří se prosadili ve světě, a Helena Třeštíková za dokumentární film René (2008). A Třeštíková si šanci na úspěch letos zopakuje.