Za největší propadák své kariéry si slavný herec může sám. Nad produkcí převzal totální kontrolu a vedl ji ke kolapsu

Za největší propadák své kariéry si slavný herec může sám. Nad produkcí převzal totální kontrolu a vedl ji ke kolapsu
Mumie (2017) | universal
Když měla nová verze slavné Mumie roku 2017 světovou premiéru, herec Tom Cruise předstoupil před natěšené obecenstvo a v desetiminutovém monologu opakovaně zdůrazňoval, že jakýkoli film je výsledkem precizní týmové práce. Podle zdrojů blízkých natáčení si však nemohl více protiřečit - nejenže při samotné premiéře ukradl veškerou pozornost zbylým účastníkům a režiséru Alexi Kurtzmanovi, ale produkce drahého snímku prý zcela podléhala jeho vynucené kreativní kontrole.
S návratem ikonického filmového monstra, jehož prestiž koncem devadesátých
Tom Cruise, Annabelle Wallis
Mumie
let značně oživila nesmírně úspěšná Mumie s Brendanem Fraserem, šlo studio Universal zdánlivě na jistotu. Ve vzduchu se sice vznášel vykřičník v podobě nedávného propadáku Vlkodlak, který ve snaze navázat na hororovou klasiku naprosto selhal, ale nová Mumie měla ještě ambicióznější měřítko. S nehynoucí star-power Toma Cruise v zádech měl vzniknout velkolepý úvod do moderního filmového 'monsterversa', který by navázal na slavnou éru studia ze 30. let. Smělé plány, zahrnující účast těch největších hollywoodských hvězd, však vzaly rychle za své, když Mumie odcházela s katastrofálními recenzemi a s chabým kasovním ziskem. A mnoho zainteresovaných lidí neváhá jako hlavního viníka označit právě Cruise.
Bylo by samozřejmě nefér osočovat hereckou stálici z nezodpovědného přístupu ke své práci. "Netočím pouze film. Já mu odevzdám vše, co mohu nabídnout, a to samé očekávám i od všech ostatních," zdůraznil Cruise při oné improvizované řeči na premiéře snímku. Vzhledem k jeho obecně známému zápalu a ochotě podstupovat sebevětší rizika pro docílení dokonalého záběru s tím nelze než souhlasit. V případě Mumie však Cruise podle všeho zacházel příliš daleko a víceméně oživil již zašlý kult filmových hvězd, který docela dobře fungoval ještě v devadesátých letech. Tehdy byli herci jako Harrison Ford, Julia Roberts nebo právě Cruise rozhodujícím reklamním trumfem. Jejich jména se skvěla na plakátech nad názvy filmů a producenti jim neváhali vyplácet tučné šeky a závratné podíly na ziscích. A takto hýčkané osobnosti pak pochopitelně mohly v některých situacích uplatňovat právo veta.
Sofia Boutella
Mumie
Od té doby se ovšem hodně věcí změnilo a přístup Universalu, který Cruisovi garantoval kontrolu nad takřka veškerými aspekty produkce, od schvalování scénáře až po dílčí úpravy v postprodukci, se vybarvil jako neuvážlivý a zastaralý. Nezkušený režisér Kurtzman, který se do té doby prosazoval výhradně jako scenárista a na kontě měl pouze rozporuplně přijímaný snímek Lidé jako my, se nemohl mocné hollywoodské hvězdě rovnat. Cruise prý dohlížel i na ta nejmenší rozhodnutí a mluvil také do marketingové strategie, která je pro podobně drahé blockbustery klíčová. Jen považte - rozpočet na samotné natáčení údajně atakoval hranici 190 milionů dolarů, zatímco do reklamy a propagace se nalilo dalších 100 milionů. Ačkoli tedy Mumie ze světových kin vydolovala na pohled solidních 410 milionů dolarů, na uspokojivé pokrytí nákladů a potřebných výplat to nestačilo ani zdaleka.
Kurtzman byl jako režisér k projektu upsán ještě předtím, než se k němu připojil Cruise, ale slavný herec prý stejně musel dát jeho účasti osobní požehnání. Dobré vztahy spolu měli díky sérii Mission: Impossible, již Cruise už přes dvě dekády úspěšně rozvíjí a jejíž třetí díl Kurtzman napsal společně s J.J. Abramsem a Robertem Orcim. Kurtzmanova nezkušenost jakožto režiséra velkých projektů se nevyhnutelně projevila v podřízenosti své herecké hvězdě, která prý zastávala pozici skutečného režiséra a sama plánovala některé rozsáhlé akční sekvence.
A právě Cruise má zcela jistě lví podíl na tom, že namísto temného hororového příběhu, který studio slibovalo, se nová Mumie proměnila v hercovu typickou akční atrakci s klasickým hrdinou, v jednu chvíli dokonce popisovaným spojením 'mladý muž' (Cruisovi bylo v době natáčení 54 let). Scénář měl původně na starosti renomovaný David Koepp (Jurský park), ale Cruise přivedl na palubu ještě Christophera McQuarrieho a Dylana Kussmana - první jmenovaný nyní úspěšně kormidluje sérii Mission: Impossible a druhý je Cruisovým hereckým kolegou z Jacka Reachera a právě z Mumie. Podle originálního scénáře měli Cruisův charakter Nick Morton a Mumie v podání Sofiy Boutelly strávit v záběru přibližně stejně času. Noví scenáristé však udělali z Mortona neotřesitelného protagonistu a přidali zápletku, v níž se charakter stane dočasně posedlým - zřejmě aby zvýraznili jinak neexistující dramatickou úroveň. A přestože hlavouni v Universalu prý nebyli příběhem nadšeni a moc se jim nelíbilo ani zahrnutí Dr. Jekylla v podání Russella Crowea, které ve filmu opravdu působí jako pěst na oko, Cruisovu vizi si bohužel nedovolili zpochybnit.
Mumie (2017)
Mumie (2017) | universal
Po dokončení produkce přivedl 'režírující' herec také svého oblíbeného střihače Andrewa Mondsheina a sám na práce ve střižně dohlížel. Výsledek byl však tristní a každý chápal, že film zkrátka nefunguje. Krátce před premiérou přišel zoufalý Universal s posledním propagačním tahem a do světa vypustil portrét s hereckými osobnostmi, které se měly v nově budovaném vesmíru ke Cruisovi připojit. Nechyběl například Johnny Depp a Javier Bardem, s nímž se počítalo do role Frankensteina. V časovém presu však studio nedokázalo všechny herce shromáždit na společné focení, a obraz tak mohl vzniknout jen díky photoshopu.
Mumie byla přijata s hromadným opovržením a výsměchem a mnozí ji oprávněně považují za vůbec nejhorší snímek jindy takřka neomylného Toma Cruise. A neváhají přitom ukazovat prstem přímo na něj jakožto na hlavního viníka. Důkazů o jeho necitlivém zasahování do chodu produkce bylo nashromážděno dostatek, ale stále vyvstává otázka, jak by snímek vypadal, kdyby nezkušenému Kurtzmanovi nikdo do práce nemluvil. Cruise má podle všeho na svědomí odchylku od hororu směrem k fantasy variaci Ethana Hunta, ale on sám možná vycítil počáteční produkční trable a snímek se snažil ze všech sil zachránit. Akční scény jsou ostatně jeho dlouholetou doménou a skutečně mohl poskytnou inspirativní podněty, přičemž se mohl spoustu věcí přiučit ze svých spoluprací s režisérskými velikány jako Stanley Kubrick, Martin Scorsese nebo Brian De Palma.
Mizerná a značně rozháraná podoba filmu však mluví v podstatě sama za sebe. Mumie je velkým selháním dávno přežitého natáčecího procesu, který vkládá přespříliš zodpovědnosti do rukou jediné vlivné osoby, ocitající se v pozici největšího marketingového taháku. A kdo ví, nebýt Cruise, možná by snímek dopadl ještě hůře a vydělal ještě méně peněz - ale věří tomu opravdu někdo?