Slavné propadáky: Vlkodlak - výměny režisérů, skladatelů i střihačů způsobily zkázu klasického filmového monstra

Slavné propadáky: Vlkodlak - výměny režisérů, skladatelů i střihačů způsobily zkázu klasického filmového monstra
Vlkodlak (2010) | Universal Pictures
Vlkodlak si odbyl premiéru paradoxně na Valentýna roku 2010 a v USA
Vlkodlak
Vlkodlak | copyright © Universal Pictures
odstartoval s 31 miliony za první víkend na druhém místě, hned za povídkovou slaďárnou Na sv. Valentýna. Takový start se pro veskrze temný horor, jenž si pro množství krvavého násilí odnesl dokonce mládeži nepřístupný rating R, jeví jako celkem optimistický. Jenže diváci i kritici s výsledkem spokojení nebyli a hned další týden do kin zamířil Prokletý ostrov s Leonardem DiCapriem, který si uzmul většinu pozornosti pro sebe. Tržby Vlkodlaka se tak rázem propadly o 69%, a z amerických kin se nakonec přisypalo jen 62 milionů dolarů. Ve světě si chlupáč vedl o něco lépe a vydělal 78 milionů. Výsledných 140 mega se může zdát jako fajn výsledek pro horor, který si často zakládá na silné atmosféře a gore násilí, jenže Vlkodlak byl něčím trochu jiným - v průběhu čtyř let, které spolkla jeho produkce, se stal blockbusterem za 150 milionů dolarů, jenž utratil šílené množství peněz za neustálé dotáčky a reklamu. A odcházel tak s finančním výpraskem v minimální hodnotě 70 milionů!
Projekt byl skutečně oznámen již v březnu 2006 společně s Beniciem Del Torem jako hlavní hvězdou i producentem. Scénář pak dostal na starost opěvovaný scénárista Sedm či 8mm Andrew Kevin Walker a v únoru 2007 bylo oznámeno také jméno režiséra - jím se stal tvůrce psychologického thrilleru Expres foto Mark Romanek. Vše tedy bylo na té nejlepší cestě, film psal špičkový scénárista, vedle Del Tora byli obsazeni také Anthony Hopkins a Emily Blunt a na vše dohlížel talentovaný filmař, který chtěl přijít s vlastní vizí - pokud by Universal tento stav věcí zachoval, dost možná by vše dopadlo dobře. Jenže studio samozřejmě chtělo prosadit vlastní představu o podobě ostře sledovaného filmu a v lednu 2008, jen necelý měsíc před startem natáčení, se Romanek musel pakovat pro velké tvůrčí neshody.
Přestože následně padala jména jako Frank Darabont nebo James Mangold, k projektu byl narychlo povolán Joe Johnston, tvůrce původního Jumanji a trojky Jurského parku. A ten měl před sebou skoro nemožné poslání - uchopit dle svého rozjetý projekt, který se měl během čtyř týdnů dostat před kamery. Na samotné natáčení pak bylo vyhrazeno 80 dní s rozpočtem 85 milionů, přičemž premiéra byla zamýšlena už na listopad 2008. Johnston se ke všemu otevřeně vyjadřoval už krátce po premiéře: "Jedním z problémů s předešlým režisérem bylo, že si řekl o dalších 20 dní na přípravu, s čímž studio nesouhlasilo a začalo si hledat náhradu. Řekl jsem, že můžu být k dispozici." Zároveň však ocenil práci, kterou Romanek stačil vykonat: "Studio investovalo hodně peněz. Vydali se určitou cestou v rámci produkčního designu a konceptu a na obranu Romaneka musím říct, že udělal spoustu správných rozhodnutí. Nastavil kurz správným směrem. Ale já jsem chtěl na film přiložit vlastní cejch, což jsem udělal s castingem a lokacemi. A také se přepisovalo."
Vlkodlak
Benicio Del Toro a režisér Joe Johnston v zákulisí | AdoroCinema
Natáčení v Británii trvalo více než tři a půl měsíce a bylo rychle zřejmé, že hrubý sestřih si bude žádat přetáčky. "V původním scénáři byla mnohem delší sekvence na konci a také v Londýně, kde je vlkodlak na útěku," vysvětloval Johnston. "Obě byly vystřiženy, aby se ušetřily peníze. Film jsme dokončili, dali ho dohromady a okamžitě bylo jasné, proč tam ty sekvence vlastně byly. Takže jsme se vrátili a několik věcí jsme točili znovu."
Vlkodlak (2010)
Vlkodlak (2010) | Universal Pictures
To ovšem nebyl jediný problém ohledně přetáčení - ten největší totiž nastal až v prosinci 2008, kdy se měl film vrátit do fáze produkce na celých 6 měsíců. Hlavním důvodem měla být zdánlivá triviálnost - Benicio Del Toro se totiž ve své bestiální fázi původně pohyboval po dvou, více jako člověk. Studiu se ale zdálo, že tak nepůsobí dostatečně děsivě, a vše se muselo zařídit tak, aby běhal po čtyřech, tedy více jako vlk. Tím už se začíná vysvětlovat často kritizovaný aspekt filmu, kterým byly digitální efekty a jejich převaha nad nudným příběhem. To se samozřejmě netýká samotného maskování, které s úspěchem obstaral legendární maskér Rick Baker a které nakonec vyhrálo Oscara - pro Bakera šlo dokonce o sedmou zlatou sošku, přičemž tu první získal roku 1981 příhodně za Amerického vlkodlaka v Londýně.
Zdržení se však netýkala pouze efektů, scénáře a dotáček. V srpnu 2008 se k produkci připojil slavný Danny Elfman, jenž měl složit původní hudbu. S ní ale studio zřejmě nebylo spokojeno a přivedlo Paula Haslingera, jen aby se nakonec vše znovu obrátilo naruby a Elfman skončil opět na palubě, tentokráte už definitivně. A konečně, v pozdní fázi postprodukce dostal padáka také střihač Dennis Virkler a všechen nahromaděný chaos měl dát dohromady veterán Walter Murch (Apokalypsa, Kmotr III).
Tyto prodlevy se pochopitelně dotýkaly také samotné premiéry, která se posouvala celkem čtyřikrát - z původního 12. listopadu 2008 na 12. února 2009, dále pak na 3. duben, 6. listopad a konečně na Valentýna 2010. Vlkodlak se hnal do nezvratné finanční zkázy a nemohlo ho zachránit ani hvězdné obsazení, k němž krátce před startem natáčení přibyl ještě Hugo Weaving, ani fakt, že Johnston a Murch nakonec neodvedli špatnou práci a film s jeho tuhou atmosférou a krásnou výpravou určitě nelze hodit do podprůměru.
Vlkodlak (2010)
Vlkodlak (2010) | copyright © Universal Pictures
Popel na hlavu si může sypat především samotné studio, které opakovaně volilo nákladné cesty, počínaje vyhozením Romaneka těsně před startem natáčení a konče drahou reklamní kampaní, a dovolilo rozpočtu nabobtnat do nenávratných rozměrů. Ještě v říjnu 2009 byl ostatně vyhozen předseda Universalu Marc Shmuger, pod jehož vedením se v krátké době nakupilo příliš propadáků a příliš přemrštěně ambiciózních počinů s nekontrolovatelnými rozpočty. Je to rozhodně smutný příběh, neboť Vlkodlak opravdu není nijak špatným filmem a minimálně na jednotlivých scénách je vidět, že někde existoval velmi vábivý a fungující koncept.
Universal si podle nedávných zpráv hodlá v tomto směru napravit reputaci další verzí, v níž se objeví Ryan Gosling a jejímž režisérem bude podle všeho Leigh Whannell, který letos uspěl s Neviditelným. Film se má odehrávat v současnosti a nezbývá než doufat, že po finanční stránce se tentokráte zadaří lépe.