Profilový obrázek

Foltest

Komentáře 225

Od nejnovějších
  1. Minority Report
    Minority Report (2002)
    6
    Přemýšlel jsem o 4 hvězdách, nakonec ale misky vah ke 3 přiklopily mezery v logice děje; když se nad pár věcmi člověk pořádně zamyslí, moc nedávají smysl; například důvod celé anabáze, kdy antagonista mohl celý problém vyřešit rozhodně hladčeji než obviněním policejního kapitána. Jinak se mi ale Minority Report mimořádně líbil. Celý svět a fungování tušitelů je natolik složité, že trvá, než se do něj divák vžije. Film tak nabádá, abychom se nechali jen unášet, příliš nad tím nepřemýšleli a jednoduše vnímali atmosféru a chytré odhalování světa. Díky tomu se zázračně zakryjí i ty již zmíněné logické nesrovnalosti. Hlavní devízou snímku pro mě byla právě ústřední myšlenka předjímání vražd. Ta byla moc zajímavá a díky prostřihům vražd dodávala mysteriózní nádech. Líbila se mi také finální pointa celého provedení zločinu (ta mi přišla chytrá) a pak také samotná expozice dystopického světa s neustálým skenováním sítnic. Právě dějová linka s oční operací mi přišla ve své špíně a nouzových podmínkách jednoduše skvělá. Minority Report je povedený film, který tak rozhodně doporučuji ke zhlédnutí.
  2. Sbohem, baby
    Sbohem, baby (2007)
    8
    Původně jsem chtěl dát pouze 3 hvězdy, ale tu 4. jsem jedoduše musel přidat za závěr. Ten mě totiž dokonale překvapil a já ho vůbec nečekal. Do poslední minuty tak trvalo napětí a závěrečné překvapení se u mě neminulo účinkem. Navíc musím ocenit i rozporuplný závěr a poslední scéna se špatným jménem panenky a dlouhým pohledem do dáli byla skutečně dokonalá. Sám si vůbec nejsem jistý, ke kterému řešení by bylo morálně správné se přiklonit a snímek toto dilema vystihl dokonale. Sbohem, baby je jednoduše kvalitní snímek, který navíc poskytuje i cenný vhled do života amerických chudších, bílých vrstev; nikdy neuškodí vidět, jak to na takových nízkopříjmových předměstích USA, prolezlých drogami, doopravdy funguje. Film snad v nikom nemůže nezanechat mnoho podnětů k zamyšlení, ať už co se týče životní situace mnoha dětí nebo obecně pojetí a fungování spravedlnosti. Sbohem, baby je tak rozhodně filmem, který doporučuji ke zhlédnutí.
  3. 21 gramů
    21 gramů (2003)
    6
    21 gramů je dějově poměrně plytký film, u něhož to ale vůbec nevadí, protože to bohatě dohání svým zajímavým stylistickým pojetím. Oceňuji vyprávění pomocí skákání v čase. Nejvíce se mi ale líbilo nesmírně tragické vyznění celého filmu. To skutečně s divákem pohne. Snímek nemá prakticky žádné skutečně kladné hrdiny; všechny postavy jsou pouze vytrvale pronásledovány osudem. 21 gramů dává nahlédnout do toho, jak je život neuvěřitelně křehký a jak zamotané občas může vše být. Tomuto napomáhají i 3 dějové linie. Všechny hlavní postavy by mohly být šťastné a úspěšné, ale nic jednoduše nejde podle plánu a život má své vlastní cesty. Občas mi přišlo, že byl film možná až příliš rozvleklý a pomalý, hádám ale, že to prostě patří ke zvolenému vyprávěcímu stylu. 21 gramů tak pro své syrové ztvárnění reality lidských osudů rozhodně doporučuji ke zhlédnutí.
  4. Requiem za sen
    Requiem za sen (2000)
    8
    Requiem za sen je neskutečně silný film. Máloco ve mně zanechalo takovéto pocity. Dějově to samozřejmě není žádný skvost, ale o to tady nejde. Úhelným kamenem snímku je dokonale ztvárnění pád do stále hlubších osidel závislosti. Všechny 3 (4) hlavní postavy se dočkají patřičné pozornosti a každá přináší divákovi své specifické poselství. Zároveň snímek obsahuje nepřeberné množství různých skrytých motivů, nad kterými se člověk musí po zhlédnutí pečlivě zamyslet. Vyzdvihnout musím dechberoucí soundtrack, jenž snímek perfektně dokresluje; takovou vynikající symbiózu jsem neviděl už velice dlouho. Závěrečných 10 minut filmu je pak přímo skvost; to jsem jendoduše zůstal zcela oněmělý s vyvalenýma očima; neuvěřitelně silné zakončení. O Requiemu za sen budu přemýšlet ještě dlouho, o všech jeho skrytých vrstvách a poselstvích, které se diváku režisér pokouší předat. Toto by mělo být povinně přehráváno na všech školách. Poučení, že člověk se musí kontrolovat, nezapomínat na své blízké a nebýt sobec je univerzální. Requiem za sen proto rozhodně doporučuji ke zhlédnutí.
  5. 12 opic
    12 opic (1995)
    8
    12 opic mě nadchlo. Je úžásné, kolik témat dokáže obsáhnout jeden 2hodinový film. Celá stopáž mi utekla nesmírně rychle. Zároveň děj diváka doslova pohltí, člověk se do protagonistů skutečně vcítí a doufá pro ně v dobrý konec. Pochválit musím také dynamiku vztahu Jamese i jeho psychiatričky, jenž byl vystavěn takřka učebnicově. Do poslední chvíle jsem netušil, jaké vyústění děj vlastně bude mít, takže jsem při rozuzlení oněměl; přesně takto má jendoduše vyprávěcí oblouk vypadat. Závěrečná scéna se spolusedící v letadle je výborná, krásně zapadá do rámce celého díla. 12 opic také velice plynule střídá rychlost, s jako plyne. Občas tak může připomínat grotesku (jako např. v blázinci), jindy zase akční dobrodružství (finální třetina děje). Vše funguje takřka dokonale; skutečně mě prakticky nenapadají žádná negativa. Musím také pochválit výkon Brada Pitta, který pološílené fanatika a primárního antagonistu většinu filmu tak dobře, že oklame celé publikum tak dobře, že je závěr jednoduše mimořádně úderný. Líbila se mi i vize budoucnosti, nebezpečí smrtícího viru (což se po koronavirové pandemii ukázalo skutečně prorocké) a pojetí cestování v čase, kdy minulost nejde měnit, protože je přeci už daná; to je hezký příjemný fatalistický protiklad oproti tomu, jak bývá časoprostor zpracován v současné tvorbě, kdy se do něj všemožně zasahuje a je bezostyšně měněn. 12 opic je tak definitivně filmem, který rozhodně doporučuji ke zhlédnutí.
  6. Indiana Jones a dobyvatelé ztracené archy
    Indiana Jones a dobyvatelé ztracené archy (1981)
    6
    Dobyvatelé ztracené archy jsou naprostá klasika, která rozhodně stojí za zhédnutí, a které odpustíte i těch pár chyb, jež tento snímek má. Film má především vynikající, skvěle budovanou atmosféru a moc dobrý výběr lokací, které tomu celému dodávají ten pravý dobrodružný náboj. Popravdě si myslím, že i přes množství kopií se žádný z jeho následovníků Indianu Jonesovi nevyrovná. Líbila se mi také poměrně fungující romance mezi Indy a Marion a obecně celý nádech mystička a mytologické pozadí, které film má. Z negativ bych rád zmínil, že je docela důležité příliš o ději nepřemýšlet, protože pak pozorný divák lehce najde několik vyložených zvláštností; např. proč se Marion vůbec celé mise účastnila? Proč jsou všichni záporáci schopni nějakého progresu ve svém pátrání pouze sledováním Indyho? Občas antagonisté ví o každém Indyho kroku, ale jindy klidně vymlátí celou nepřátelskou kolonu jen s použitím pěstí. Myšlenkové kotouly pak vyžaduje především závěr s celým nedíváním se na archu jako absolutní deus ex machina, což vlastně bez jakéhokoliv Jonesova přičinění zachránilo celý příběh. Taky by mě zajímalo, jak se asi pak z tajného ostrova i s archou dostali. No nic, pakliže ale nad tímto vším poněkud poněkud přivřete oči, jak jsem již psal, Doobyvatelé ztracené archy za zhlédnutí určitě stojí.
  7. 8 mm
    8 mm (1999)
    8
    8 MM je snímek se snad nejděsivější atmosférou, co jsem kdy viděl. Celý film je pečlivě budována, aby se pak zúročila při nesmírně dramatickém finále, kdy člověk skutečně ani nedutá. Režisér se věnuje děsivému tématu, před kterým by ale společnost neměla zavírat oči. Ve všem tom hnusu je divák skutečně řádně vymáchán; právě tato cesta soukromého detektiva těmi nejtemnějšími zákoutími tvrdého pornografického průmyslu, kdy stále objevuce více a více je ve filmu velice dobře vykreslena. Skutečně nemám vlastně co vytknout. Film má ve své podstatě touhy po spravedlnosti a satisfakci i hluboké humánní sdělení, zároveň velmi rychle plyne a skutečně nedovolí divákovi odtrhnout od obrazovky oči. Doporučuji ke zhlédnutí každému, kdo je připraven na neuvěřitelně atmosférický, temný detektivní příběh, v němž se milosrdenství skutečně nedočkáme; 8 MM ruakvice sundalo při prvním promítání oné strašlivé filmové pásky.
  8. Návrat do budoucnosti II
    Návrat do budoucnosti II (1989)
    8
    Návra do budoucnosti II si odnáší spoust kladů od svého perfektního předhůdce. Divák tak dostává výborně vystavěný film, kde je prakticky vše přesně na svém místě. Zároveň se tady hlouběji noříme do cestování časem, a i přesto, že se to může vymstít, Zemeckis to uchopil výborně; vše dává smysl a zapadá do sebe. Zároveň se mi moc líbí, že se snímek nebál pohrát si s vizí budoucnosti, která je zajímavá a plná nápadů. Ve filmu je také více rozehrána nota Martyho charakteru, kdy tady vlastně začíná cesta jeho morální nápravy, jež se završí ve 3. díle. Na závěr bych ještě rád vypíchl vynikající závěrečnou scénu, která mě přinutila hned si pustit sequel; ta skutečně nemá chybu. Návrat do budoucnosti II tak rozhodně doporučuji ke zhlédnutí.
  9. Návrat do budoucnosti III
    Návrat do budoucnosti III (1990)
    10
    Zakončení trilogie, které je výjimečné tím, jak komplexně všechno uzavírá; zároveň divákovi předává hned několik důležitých morálních ponaučení. Zaprvé je to především celé sdělení okolo cestování česem; doktorova promluva na konci o tom, že si každý píšeme svou vlastní budoucnost je jednoduše skvělá. Zadruhé pak uzavření Martyho příběhu s jeho milou, kdy konečně dokáže překonat svou pýchu projektovanou do označení srab a sám se stane lepším. V kombinaci s tím, že tím vlastně začíná příběh jich dvou jako nepopsaný list, to celé působí velmi dobře a je radost to sledovat. Westernová atmosféra je další super věc; i doktorova romance je moc povedeně zpracována. Diváka potěší i vtipné popkulturní odkazy. Závěrečný Martyho soubouj se Vzteklým psem jsem si vážně užil; po dramatické stránce byl precizně vybudován; skoro jsem nedutal. Návrat do budoucnosti III je stejně jako celá trilogie takřka perfektní dílo, které definitivně stojí za zhlédnutí.
  10. John Wick: Kapitola 4
    John Wick: Kapitola 4 (2023)
    8
    Je úžasné, jak si John Wick i s tolika sequely dokáže stále udržet kvalitu. Na jeho 4. kapitolu je nutno hledět jako na čistě akční umění, a pokud se toho divák drží, je odměněn fenomenálním audiovizuálním zážitkem s vynikajícími choreografiemi, akčními sekvencemi, které jsou až neuvěřitelně nápadité, co se týče použitých zbraní, různých temp boje, charakteristik protivníků...v Johnu Wickovi dva souboje jednoduše nikdy nejsou stejné. Do toho ta skvělá hudba; celá sekvence v Paříži i se zapojením aut je skutečně mistrovské dílo. Zvýšený rozpočet je vidět na výpravě, jež nás bere do všech koutů světa a rozhodně to není na škodu. Velkým tahounem filmu je pak samotný charakter Johna Wicka, který je snad tím nejdrsnějším, co nám popkultura v poslední dekádě přinesla. Jeho stoické hlášky, řešení problémů zabitím všech zúčastněných...Johna Wicka snad nejde nemilovat. Rád bych ještě vypíchl závěr, se kterým jsem byl velmi spokojen; i jako završení celé tetralogie by to fungovalo velmi slušně. Uvidíme, zda se nám John vrátí, nebo ne; je otázka, zda režíser má ještě materiál; látka by se hlavně neměla ždímat. John Wick je akční umělecký portrét, kde nějaká logika, děj nebo extra hluboké vztahy jdou stranou. Tak to je potřeba ho vnímat, moc se nad tím nezamýšlet, ale prostě se do toho plátna vcítít. A jako takového ho rozhodně všem doporučuji ke zhlédnutí.
  11. Návrat do budoucnosti
    Návrat do budoucnosti (1985)
    10
    Návrat do budoucnosti je excelentní, perfektní film. On prostě skutečně nemá chybu. Jeden z nejlepších snímků, jaké znám. Velmi dobře funguje komediálně, zároveň je dramatický; divák při mnoha situacích napětím ani nedutá. Do toho všeho má nezpochybnitelné, silné morální poselství o tom, že člověk by se neměl bát svých snů, o odvaze, přesvědčení. Postavy jsou sympatické a jde se s nimi snadno ztotožnit. Fenomenální je plynutí děje, kdy všech 116 minut má přesně svůj význam; poskytuje divákovi něco, co film následně zužitkuje později. Celá expozice je prostě dokonalá; tady není zbytečného nic. Film má i velmi dobrý soundtrack, který scénám dodává ten správný šmrnc. Stejně tak celé uchopení cestování s časem je pojato tak, aby se v tom ještě dalo orientovat, ale aby to zároveň bylo chytré. Martyho návrat zpátky do roku 1985 je pak jednoduše vynikající scéna. Návrat do budoucnosti je jedním z mála filmů, které si vždy bez váhání opět rád pustím a jenž definitivně stojí za zhlédnutí.
  12. Hra
    Hra (1997)
    6
    To byla teda jízda. Člověk si 2 hodiny snímku není jist absolutně ničím a vůbec nemá páru, co se to před jeho očima rozehrálo za Hru. Snímek musím především vyzdvihnout pro tuto mysteeriózní atmosféru, kterou si udržuje dokonale. Taktéž dobře funguje chemie mezi protagonistou a záhadnou ženou. Divák ani nedutá a film ubíhá velmi rychlým, dramatickým tempem. Jak už to tak (až na legendární výjimky) u těchto zamotaných, mysteriózních snímků bývá, konec a vysvětlení je slabší. Hra není výjimkou; tady je ten konce snad dokonce přímo slabý. Celá konstrukce se jím hroutí a logických rozporů a nesmyslů vzniká bezpočet. Přesto to ale Hře lze odpustit, protože je to skutečně až konec; do té doby o snímku člověk vůbec nepochybuje; a přeci jen, kdo je bez viny. Hra je proto filmem, který doporučuji ke zhlédnutí.
  13. Ospalá díra
    Ospalá díra (1999)
    6
    Ospalá díra je typické burtonovské dílo, které vyčnívá svou specifickou temně gotickou estetikou a atmosférou, jež se do diváka skoutečně propíší. Dějově není film žádné veledílo, přesto to ale vůbec nevadí, protože o to tady nejde. Nosným pilířem Ospalé díry jsou totiž groteskní postevy, kdy je celé dío silně tematizováno do makabrózního obrazu, čili silný ústup od realističnosti. OCeňuji řádné zamotání děje, kdy si až do poslední chvíle nemůže být člověk jist, o co v Ospalé díře vlastně jde a zůstává tak zachováno atmosférou umocněné napětí. Puritánská Severní Amerika se pro tuto kompozici hodí dokonale. Zároveň bych také rád pochválil poměrně dobře vystavěnou romanci mezi detektivou a místní tajemnou kráskou, stejně tak jako povedené zapracování různých mytologických prvků a obecně ten nejtemnější les, jaký si lze na filmovém plátně vůbec představit. Ospalí díra je tak definitivně snímkem, jenž stojí za zhlédnutí.
  14. John Wick 3
    John Wick 3 (2019)
    8
    Parabellum dosahuje svou kombinací různých typů akce takřka nebeských výšin. Ono jednoduše skutečně neexistuje jiný akční film se srovnatelnou šíří nejrůznějších zbraní, bojových stylů a obecně konceptů (nože, koně, ninjové), které by běžného smrtelníka snad ani nenapadly. Tady ale vše funguje na výbornou. Wickův boj útočí na absolutní osudovost a nezbývá než se těšit, kam nás zavede 4. díl. Do toho všeho je nutno ještě připočítat rozvinutí asasínské mytologie, kdy například celý oblouk s Rusy je prostě vynikající. Exotické lokace se plynule střídají a film tak utíká doslova mílovými kroky. Perfektní soundtrack potom z akčních scén dělá skutečné umění. Závěrečná scéna je pak naprosto dokonalá, a divák se už nemůže dočkat, kam ho fenomén jménem John Wick vezme příště. Tohle vážně stojí za zhlédnutí.
  15. Nikdo
    Nikdo (2021)
    8
    Nikdo je velmi povedeným akčním snímkem, jehož hlavní osa pro mě nespočívala ani tak v ději, jako spíš v cestě protagonisty za konečným sebevykoupením. Mužská krize středního věku je téma hodné zpracování. Bojová scéna v autobuse je svou syrovostí takřka legendární. Zároveň musím pochválit vynikající soundtrack, který snímku dodává to pravé grády. Několikrát jsem se i zasmál; tenhle trochu drsný, černý humor mám rád. V závěrečných protagonistových promluvách lze navíc najít i jistý morální přesah, což je super. Kratší stopáž je tak akorát a film obsahuje vše podstatné. Nikdo je tak definitivně snímek, jenž stojí za zhlédnutí.
  16. John Wick 2
    John Wick 2 (2017)
    6
    John Wick 2 kráčí v úspěšných šlépějích 1. dílu. To, co dělal dobře originál, napodobuje i sequel velice úspěšně. Divák tak opět dostává přímočarou, v jádru prostou, avšak nadmíru fungující akci, která nabízí perfektně vystylizované bojové sekvence a zároveň smysl dávající příběh, v němž je emocí tak akorát, a v němž John Wick stále zůstal tím neskutečně "hustým" tvrďákem se svým nablýskaným bourákem, kterým by každý chlap chtěl být. Stopáž ubíhá rychle a než se nadějete, film je u konce; ještě že je těch dílů k nasycení dostatek. John Wick je jednoduše obdivuhodný charakter a tento sequel je definitivně snímkem, jenž stojí za zhlédnutí.
  17. John Wick
    John Wick (2014)
    6
    John Wick je svým pojetím až retro přímočarý film, což je ale přesně to, co dnešním kinematografii chybí. Poměrně krátká stopáž je pro odvyprávění příběhu přesně tak akorát a ten si udržuje koherenci. Obecně v přímém minimalismu tkví pro mě hlavní síla snímku; postav, akce, emocí, dialogů, v Johnu Wickovi je toho všeho prostě přesně tak akorát. Akce je samozřejmě skvělá a moc se mi líbila také dostatečně vysvětlená motivace protagonisty pro jeho odysseu; bez ní by to nefungovalo. John Wick je obecně sám o sobě skvělý charakter, jenž nikdy nemluví přespříliš a který by rozhodně mohl být pro každého vzorem; pravý chlap. John Wick je rozhodně snímek, který stojí za zhlédnutí.
  18. Povídka o policajtovi
    Povídka o policajtovi (1975)
    6
    Povídka o policajtovi je velmi dobrý kriminální thriller klasického střihu; dnes už se takových moc netočí. Právě to asi na filmu i nejvíc kvituji, tu přímočarost a vlastně jednoduchost děje, nikdo moc nepřehrává, všichni mají studené, chladné pohledy a dlouze, tvrdě se po sobě dívají. Závěr v hostinci je pak skutečně velmi dobře natočen, kdy napětí se dá takřka krájet. Film se prostě takřka pefektně drží svého žánru, neodchyluje se a podává tak divákovi ucelený, koherentní zážitek. Zvlášť bych chtěl také vypíchnout alespoň pro mě mimořádně přitažlivou atmosféru Franice konce 40. let, která už je dnes bohužel nenávratně pryč; o to více je dobré si ji v takovýchto klasických snímcích připomínat. Stopáž je tak akorát; pravé umění je dokázat sdělit myšlenku filmem, který nemá rozsah přestřelený, což Povídka o policajtovi splňuje skvěle. Povídka o policajtovi je proto pro mě rozhodně mimořádné drsňácké kriminální drama, které stojí za zhlédnutí.
  19. Na sever severozápadní linkou
    Na sever severozápadní linkou (1959)
    4
    Na sever Severozápadní linkou je snímkem, který mě bohužel příliš nezaujal. O hvězdu navíc jsem dal především díky jeho stáří, protože uznávám, že za 60 let se kinematografické prostředky i divácké chutě prostě proměnit musejí; přesto ale znám i filmy, které za tak dlouhou dobu nezestárly; o tomto to bohužel neplatí. Pochválit snad musím jen plynulý děj, který poměrně dává smysl a drží si koherenci, což je nutno ocenit vždy. Jinak ale spousta dialogů se dnes jeví až tak divadelní, že to prostě nepůsobí dobře. Stejně tak někdy chování postav působí až neskutečně naivně a hloupoučce a snímku by slušela trochu temnější nota, čímž ale opět navazuji na dnešní trendy, které by asi nebylo od filmů z 50. let spravedlivé žádat. Ve spoustě pasáží mě proto snímek jednoduše nebavil a ani se mi nepodařilo na žádné z postav najít toho moc inspirativního, co by mě s ní třeba aspoň trochu sblížilo. Na sever Severozápadní linkou tak podle mě patří k filmům, které si lze s klidným svědomím nechat ujít.
  20. Babylon
    Babylon (2022)
    10
    Babylon je naprosto neskutečný, nepopsatelný film. Chazelle dlouhou stopáž plně ospravedlňuje sletem až éterických, precizně postavených monstrscén, které navíc gradují famózní hudbou, kterou považuji za obrovský klad celého snímku. Děj zaměřující se na 3 protagonisty klape přesně tak, jak má. Závěrečné pasáže vyhasínajího hvězdného herce v podání Brada Pitta mě skutečně dojaly, což se mi příliš často nestává. Stejně tak velmi dobře funguje i linka ambiciózního mexického producenta, který se jakožto muž skutečně pro všechno dere nahoru po hollywoodském žebříku; jeho romance se ztrápenou herečkou dává smysl, je uvěřitelná a její konec opět diváka citelně zasahuje. Vyzdvihnout musím i celé pojetí dějového oblouku o přechodu z němého na hraný film, které baví a zároveň poučuje, což je vždy dobrá kombinace. Závěrečné titulky společně s pulzováním soundtracku a mnoha vynikajícími, až hloubavými dialogy v průběhu celého snímku ve mně zanechaly skutečně mnoho myšlenek, a Babylon tak rozhodně hodnotím jako takřka perfektní film, který stojí za zhlédnutí.
  21. Traffic - Nadvláda gangů
    Traffic - Nadvláda gangů (2000)
    8
    Traffic - Nadvláda gangů je vynikající filmový počin, který diváka zcela pohltí. 3 dějové linie netrhají pozornost a naopak fungují velmi dobře. Rád bych vypíchl i dobrou stylizaci žlutého Mexika a modrého Washingtonu. Snímek předává velmi silné poučení, co se týče drog. To je především zdůrazněno v příběhu drogově závislé dcery; ten se mi asi nakonec líbil i nejvíce. Manželka drogového bosse zase hezky ukazuje jak snadno se změní spořádaný občan v zločince. Obecně je to definitivně snímek k zamyšlení, který na mě mocně zapůsobil. Na závěr bych chtěl vypíchnout velmi dobrou scénu, kdy se předávkuje kamarád dcery vládního zmocněnce a najednou se ukáže pokrytectví všech těch hippiesáckých řečí, které znudění snobi vedli. Vždyť jeho otec je přeci na Barbadosu; tady umřít nemůže. Traffic - Nadvláda gangů je rozhodně film, který doporučuji ke zhlédnutí.
  22. Blade Runner 2049
    Blade Runner 2049 (2017)
    8
    Blade Runner 2049 dělá čest svému předchůdci. Je to vynikající, atmosférický, neo-noirový snímek, který diváka pohltí a i přes svou rozmáchlou stopáž až do konce nepustí. Kyberpunk je vyobrazen skvěle; tíživá vize technokratické společnosti je všeobjímající. Snímku navíc nechybí po vzoru 1. dílu detektivní pátrání, které hrdinu zavede do všech koutů jeho světa. Velmi se mi líbila perfektně cynická antagonistka, asistentka korporátníka, jejíž postava byla velmi dobře napsána. Obecně film dává mnoho důvodů k zamyšlení, ať už se jedná o vztah technologií a intimity nebo obecně otázka replikantů lidštějších než lidé, které se věnoval už 1. díl. Závěr samotný je pak dechberoucí. Kyberpunkové postavy jsou skvěle vyvedeny ad absurdum a diváka skutečně baví poznávat blade runnerovu společnost. Snímek tak rozhodně doporučuji.
  23. Blade Runner
    Blade Runner (1982)
    8
    Blade Runner vyniká především svou skvělou, takřka nepopsatelnou těžkou atmosférou kyberpunku ve své nejčistší podobě. Snímek vtáhne a už nepustí. Je neskutečné, co všechno byli filmaři schopní před 40 lety vytvořit a jak dílo dokáže promlouvat i dnes. S povděkem zároveň kvituji uspokojující detektivní zápletku, která samozřejmě po dějové stránce nikterak famózní není, o to tady ale vůbec nejde. V Blade Runnerovi se vše podřizuje atmosféře, vyprávěcímu stylu a konečnému vyznění, které jistě v každém při závěrečných titulkách musí zanechat zajímavé myšlenky. Snímek je plný morálních otázek, na něž nedává jasné odpovědi; diváka vede k zamyšlení. Blade Runner je rozhodně snímek, který by neměl být vynechán.
  24. Duch
    Duch (1990)
    6
    Na Duchovi se mi nejvíce líbily komediální momenty, které vznikaly při interakcích mezi Carlem a kartářkou. Snímek však funguje také dobře jako romantika, přestože některé pasáže na mě byly až příliš zdouhavé. Spokojený jsem také s vydařeným zpracováním konceptu nebe a pekla, což může sloužit jako inspirace i v běžném životě. Kriminální stránka snímku byla slabší, antagonistu šlo snadno odhadnout již při jeho 1. vystoupení na scéně. Pro mě si tak Duch zaslouží 3 hvězdy především pro svou komediální stránku a dobře zpracované ústřední téma, a tedy stojí za zhlédnutí.
  25. L. A. - Přísně tajné
    L. A. - Přísně tajné (1997)
    8
    L. A. - Přísně tajné je skvělá ukázka neo-noirového žánru, mého oblíbeného. Nesmírně zajímavý je vyprávěcí koncept s 3 protagonisty, kteří se liší postupy i mravními hodnotami. I přesto snímek netrpí roztříštěností, ale naopak skládá vynikající, ucelený a poutavý kriminální příběh, jemuž nechybí žádná ze základních esencí dobré detektivky. Film navíc nepřikrášluje skutečnost a realisticky reflektuje tehdejší fungování amerických silových složek, potažmo celé společnosti. Napadá mě možná jen jediná výhrada; antagonistu šlo bez problému určit už velmi krátce po rozvinutí zápletky. Popravdě mi to ale ani obzvlášť nevadilo. Ten dilm je prostě tak skvěle natočený a vše je v něm na svém místě, že na každý pád stojí za to.
  26. Život je krásný
    Život je krásný (1997)
    8
    Život je krásný je naprosto výjimečný snímek tím, jak lehce dokáže kombinovat různé žánry. Existuje jen málo filmů, kde by se člověk zároveň upřímně zasmál a zároveň byl na konci neskutečně dojatý. Snímek prostě funguje po všech stránkách velmi dobře. Vše je přesně na svém místě a přípomíná dobře promazaný stroj. Navíc nutí k zamyšlení a do člověka se hluboko propíše. Život je krásný je definitivně snímek, který stojí za zhlédnutí.
  27. Aguirre, hněv Boží
    Aguirre, hněv Boží (1972)
    2
    Aguirre mi bohužel vůbec nesedl. I přes krátkou stopáž mi snímek přišel dlouhý až až. Nejhorší byly pomalé scény, kde se takřka nic nedělo. Přestože se obvykle experimentálnějším filmům nevyhýbám, tohle bylo prostě příliš. Taktéž dialogy ani promluvy mi nijak světoborné nepřišly. Samozřejmě si zaslouží pochvalu skvělá výprava a snad i obecně nápad, provedení se ale vážně nepovedlo. Aguirre, hněv Boží jednoduše není zábavný film.
  28. Avatar: The Way of Water
    Avatar: The Way of Water (2022)
    6
    Nebyl to určitě nejlepší filmový zážitek všech dob, přesto jsem moc rád, že jsem film viděl. Ano, příběh je slabý, ano, je to celé kýčovité, ale kvůli tomu se na Avatara nechodí. Na Avatara se chodí pro vychutnání si přímo technologie budoucnosti, úžasné vize lidského ducha a ukázky, co všechno je lidstvo schopné vytvořit. Protože po stránce obrazu, grafice, byl snímek nesmírně fascinujícím a zajímavým zážtkem. Ono ani děj a tak nemá moc smysl komentovat. Avatar je jenom o tom přijít do kina, sednout si a dívat se s otevřenou pusou, a skutečně ta podívaná stojí za to.
  29. Trojúhelník smutku
    Trojúhelník smutku (2022)
    6
    Trojúhelník smutku je originální snímek, který svým přesným popisem naší společnosti vystupuje z tradičního filmového mainstreamu. Nedá se mu také upřít humorná stránka, což kvituji. Snímek je možná až příliš dlouhý, přesto mu lze tuto vadu odpustit, protože do zkoumání lidského charakteru se ve své ničeho se neštítící se satiře strefuje přesně. Závěrečná scéna z lodi s večeří je legendární. Kapitánovy promluvy, ta hudba do toho...film na mě v tu chvíli jednoduše skutečně působil. Díky svému netradičnímu žánru a odvahy pustit se do čehokoliv, tak Trojúhelník smutku rozhodně stojí za zhlédnutí.
  30. Saturnin
    Saturnin (1994)
    8
    Vynikající filmová komedie, která skvěle využívá perfektní literární předlohy. Saturnin mě zaručeně vždy zvládne rozesmát. Krásná Lucie Zedníčková je jen další skvělým plusem. Spousta hlášek a scén jsou pro mě legendární. Saturnin je film, který si vždycky rád pustím, když se chci pořádně zasmát a skutečně stojí za zhlédnutí.
  31. Hrátky s čertem
    Hrátky s čertem (1956)
    8
    Hrátky s čertem jsou vynikající dílo české pohádkové tvorby, které nestárne a je aktuální v každé době. Postavy procházejí vývojem, prakticky každé se dostane morálního poučení. Budovatelský ráz celé pohádky není moc rušivý, myslím si, že hodnoty zde prosazované jsou univerzální a věčné. Hrátky s čertem jsou rozhodně skvělá pohádka, která stojí za zhlédnutí.
  32. Highlander
    Highlander (1986)
    6
    Pochválit musím především uměleckou stránku filmu. Soundrack od Queenů, skvělá výprava a nádheré skotské scenérie jsou definitivně největší devízou filmu, díky kterým má cenu ho vidět. Bohužel děj je slabší. Ústřední nápad by si zasloužil mnohem lepší propracování a snímek obsahuje spoustu zjevných scenáristických nesmyslů. Také akční stránka není nijak ohromující. Highlander patří mezi filmy, které už notně zestárly, přesto ale má klady, díky nimž stojí za zhlédnutí.
  33. Seveřan
    Seveřan (2022)
    10
    Seveřan je naprosto výjimečný, neopakovatlený snímek, který mě zcela uchvátil. Líbí se mi především skvěle pojatá, syrová vikinská atmosféra. Film perfektně ukazuje filozofii a brutalitu dané doby. Ono já obecně Seveřana vnímám hlavně jako filozofický film, který nutí k zamyšlení. Otázky nevyhnutelnosti osudu, předurčení a obecně lidské vůle jsou jedny z nejsložitějších, se kterými se lidstvo v průběhu dějin vypořádává, a myslím si, že Seveřanovo pojetí, které v sobě definitivně rezonuje silným kalvinismem tak, jak byl brilantním Eggersem představen už v Čarodějnici, je velmi dobré a snad i to správné; náš osud je přeci jenom daný. Seveřan ale perfektně funguje i po romantické stránce; vždyť cesta Seveřana a Olgy je prakticky archetypální příběh lásky a oddanosti jeden druhému, který se musí skutečně každého dotknout. Skvělé akční scény je v rámci všeho, co nám film dává, snad zbytečné zmiňovat; vždyť třeba vikinské dobytí vesnice je přímo grandiózní. Do toho má v sobě ten snímek tolik různých, zajímavých odkazů, že to snad ani nejde vše vypsat, to se musí vidět; proto Seveřana definitivně doporučuji naprosto každému ke zhlédnutí.
  34. Hanebný pancharti
    Hanebný pancharti (2009)
    6
    Quentin Tarantino se ve filmu Hanebný pancharti drží své osvědčené metody, kdy jeho snímky stojí především na prokreslení postav a výborně zpracovaných dialozích. Tady je k tomu všemu navíc přidána i akční stránka filmu, která mě opravdu nezklamala. Jako jediný zápor hodnotím linku s židovskou majitelkou kiha, jež mě zklamala a doufal jsem, že by třeba mohl její vztah s německým vojákem být rozvinut nějak lépe. Na žádný pád ale neříkám, že jejich vzájemný konec nebyl úderný a že mě dokonale nepřekvapil. Popravdě jde pro mě o nejzapamatovatelnější část celého snímku. Moc jsem nepochopil, proč byl ve filmu promítač a Židovčin partner. Ten mohl být klidně vypuštěn. Příběh je vystavěn zajímavě a mnoho momentů je přímo ikonických. Opravdu každou scénu je navíc nutno si vychutnat takřka se zatajeným dechem. Hanebný pancharti jsou tak snímkem, který rozhodně doporučuji každému ke zhlédnutí.
  35. V měsíčním svitu
    V měsíčním svitu (1991)
    6
    V měsíčním svitu je až děsivě hluboké romantické drama, které se zabývá mimořádně složitými životními, snad až osudovými otázkami a velmi umně je předkládá divákovi. Děj jednoznačně stojí na osudech mladé čtrnáctileté protagonistky a jejím proplétáním se skrz svou první lásku. Zároveň se mi však líbí, že i ostatní charaktery nejsou ploché a je jím věnován potřebný čas. Protagonistčin vyvolený mi ke konci, když začal běhat za její sestrou, přišel až enormně charakterově odporný, ale asi je to lidsky pochopitelné, že protagonistka pro něj byla opravdu příliš mladá. Láska je složitá a zrádná věc. Tragický konec a následný vývoj vztahu sester po tragédii je pak pro mě zlatým hřebem celého filmu, který jsem si velmi užil a já tak V měsíčním svitu rozhodně doporučuji každému ke zhlédnutí
  36. Rocky IV
    Rocky IV (1985)
    6
    Rocky IV je další povedený přírůstek do Rockyho série a nutno uznat, že na své předchůdce navazuje opravdu hrdě. Tematika Ruska do filmu dodává úplně novou hloubku a osobně si myslím, že Rockyho trénink byl tady snad nejlépe zpracovaný z celé série. Je však také pravda, že základní linie filmu je stále to samé, a jelikož se má v nejlepším přestat, další díly Rockyho si už opravdu nechám ujít. Popáté by mě to už nebavilo. Závěrečný duel je pak jako vždy výborně zpracovaný a bavil mě více než ve trojce. Rocky IV je tak rozhodně povedený film a pro mě i důstojné zakončení Rockyho příběhu, které rozhodně doporučuji ke zhlédnutí.
  37. Kmotr III
    Kmotr III (1990)
    6
    Po jedničce je trojka jednoznačně nejlepším dílem celé kmotrovské trilogie. Umístění děje na Sicílii a obecně zatáhnutí Vatikánu a jeho reálií do děje byla radost sledovat. Navíc došlo od minule ke zkrácení stopáže, což snímku jedině pomohlo. Snímek navíc půosbí celistvě a celou sérii ukončuje více než důstojně. Konec v opeře a především posledních pár scén pak byly pro mě přímo kinematografickým skvostem. Kmotr III je úžasný film a já jej stejně jako celou trilogii rozhodně doporučuji ke zhlédnutí.
  38. Kosti a skalp
    Kosti a skalp (2015)
    6
    Wau, musím říct, že z filmu Kosti a skalp jsem byl opravdu nadšený. Rozhodně jeden z nejlepších westernů, jaké jsem kdy viděl. Především oceňuji, že se nesnaží zavděčit dnešnímu uspěchanému kinematografickému stylu, naopak pečlivě buduje atmosféru, a i díky tomu může být směle klasifikován jako horor. Divák má čas se s postavami opravdu sžít a především jim opravdu fandím. U filmů se mi to nestává často, ale já oporavdu chtěl, aby se výprava zdařila, aby všichni přežili, aby to prostě dopadlo dobře. Akční scény jsou pak divákovi dávkovány v přesných dávkách a musím říct, že v žádném filmu nezní výstřel tak, jako tady. Tady to totiž mělo jednoduše všechno grády. Stejně tak jsem nesmírně spokojený i s uspokojivě uzavřeným koncem. Kosti a skalp jsou tak film, který rozhodně doporučuji ke zhlédnutí.
  39. Kmotr II
    Kmotr II (1974)
    6
    Kmotr II je vynikající film. Na jedničku sice nemá, přesto jsou ale jeho kvality neoddiskutovatelné. Myslím si, že možná mohla být i stopáž kratší, chápu však, že svůj smysl měla, jelikož díky ní mohlo alespoň dojít k řádnému prokreslení všech postav. Snímek má velmi dobrý děj, který baví a nepustí. Sledovat Michaelův naprosto bezskrupolůzní šplh k moci je dechberoucí zážitek. Michael je i úhelůným kamenem celého filmu. Chladnost posledních deseti minut mě zanechala takřka oněmělého. Kmotr II je tak rozhodně povedeným filmem, jenž doporučuji ke zhlédnutí.
  40. Un moment d'égarement
    Un moment d'égarement (2015)
    6
    Un moment d´égarement je velmi zajímavý snímek, který je prakticky čistokrevným dramatem. Komediální prvky jsem v něm opravdu nenašel. Jde o snímek velmi povedený. Herečka hrající protagonistovu milenku je velmi krásná a její interakce s protagonistou jsou živelné a uvěřitelné. Tady tyto interakce jsou i hlavní osou celého filmu. Zároveň je ale zajímavé být svědkem pátrání protagonistova kamaráda a zároveň jeho osobní životní problémy. Protagonistův vnitřní boj je divákovi ukázán velmi pěkně, stejně tak jsem byl spokojený se zajímavým koncem celého filmu. Un moment d´égarement je tak rozhodně film, který doporučuji ke zhlédnutí.