Ludovít Gresso: Nejlepší filmy
a seriály

6.0

Ludovít Gresso: Filmy a seriály

  • Polnočná omša
    Polnočná omša (1962)
    Film
    Je Štědrý den 1944. Bez ohledu na tento významný křesťanský svátek probíhají na Slovensku kruté nacistické represe. Za účast ve Slovenském národním povstání a za pouhou pomoc partyzánům Němci po stovkách popravují muže, ženy i děti. Usedlá maloměstská rodina Kubišových se v této době snaží přežít válku, jak se dá, i kdyby to mělo znamenat kolaboraci. Syn Marián je velitelem fašistických gard, jeho cynický švagr Paľo podniká a snaží se držet co nejvíc stranou. Paľova žena Angela si začala románek s nacistickým majorem Breckerem, který u Kubišových bydlí. Vážné ohrožení pro všechny včetně starých rodičů však přinese devatenáctiletý syn Juraj, který bojoval s partyzány a kterému se podařilo utéct před popravou. Mladík se domů dostane se zraněnou nohou. Zatímco Němci kvůli uprchlíkovi provádějí dům od domu prohlídky, Juraj na půdě čeká na lékařskou pomoc a začíná blouznit v horečkách. A v přízemí probíhá "idylická" štědrovečerní večeře, na kterou se nechal pozvat sám major Brecker... (Česká televize)
    77%
    Je Štědrý den 1944. Bez ohledu na tento významný křesťanský svátek probíhají na Slovensku kruté nacistické represe. Za účast ve Slovenském národním povstání a za pouhou pomoc partyzánům Němci po stovkách popravují muže, ženy i děti. Usedlá maloměstská rodina Kubišových se v této době snaží přežít válku, jak se dá, i kdyby to mělo znamenat kolaboraci. Syn Marián je velitelem fašistických gard, jeho cynický švagr Paľo podniká a snaží se držet co nejvíc stranou. Paľova žena Angela si začala románek s nacistickým majorem Breckerem, který u Kubišových bydlí. Vážné ohrožení pro všechny včetně starých rodičů však přinese devatenáctiletý syn Juraj, který bojoval s partyzány a kterému se podařilo utéct před popravou. Mladík se domů dostane se zraněnou nohou. Zatímco Němci kvůli uprchlíkovi provádějí dům od domu prohlídky, Juraj na půdě čeká na lékařskou pomoc a začíná blouznit v horečkách. A v přízemí probíhá "idylická" štědrovečerní večeře, na kterou se nechal pozvat sám major Brecker... (Česká televize)
    1
  • 2
  • Červené víno I. - II.
    Červené víno I. - II. (1972)
    Seriál
    Televizní film natočený podle románu Františka Hečka zachycuje sociální boj na slovenské vesnici na počátku 20. století. V poměrně širokém časovém rozpětí sledujeme životní příběhy několika generací rodiny Habdžů, žijících ve vinařské vesnici na západním Slovensku.Nejstarší syn Urban utíká z domova a samostatně žije a hospodaří ve Vlčindolu se svou mladou ženou, kterou si proti vůli rodičů vzal. Mladší bratr Mikuláš uteče z domova. Ve Vlčindolu čekají na Urbana kromě několika chudých spojenců i otevření nepřátelé. Hrozí mu dražba a jeho statečná práce přijde vniveč. Vrcholem neštěstí je válka...
    Žánry:Drama
    72%
    Televizní film natočený podle románu Františka Hečka zachycuje sociální boj na slovenské vesnici na počátku 20. století. V poměrně širokém časovém rozpětí sledujeme životní příběhy několika generací rodiny Habdžů, žijících ve vinařské vesnici na západním Slovensku.Nejstarší syn Urban utíká z domova a samostatně žije a hospodaří ve Vlčindolu se svou mladou ženou, kterou si proti vůli rodičů vzal. Mladší bratr Mikuláš uteče z domova. Ve Vlčindolu čekají na Urbana kromě několika chudých spojenců i otevření nepřátelé. Hrozí mu dražba a jeho statečná práce přijde vniveč. Vrcholem neštěstí je válka...
    Žánry:Drama
    3
  • 4
  • 5
  • Pokus o vraždu
    Pokus o vraždu (1973)
    FilmRole: Old Man in Cellar
    • Voyo
    Hlavní postavou příběhu je profesor Trojan, přednosta jedné pražské kliniky, který neprožívá zrovna nejšťastnější období. Jeho kočka byla otrávena kyanidem, nepohodl se svým synem Petrem, který se odstěhoval za svou ženou, nadějnou zpěvačkou Evou do Brna a otce vyhledává, jen když potřebuje peníze, a jako by to nestačilo, někdo po něm večer vystřelí. Trojan to zpočátku považuje za omyl či klukovinu a nesdílí obavy svého okolí. Jenže pak je objeven kyanid, který jeden z pacientů sebral asistentu Dvořáčkovi, který si ho vypůjčil na nepovolený pokus. Trojan si dá kyanid dohromady s výstřelem a pomalu se v něm začne probouzet podezření, že se ho někdo pokouší zabít. Podezírá nejprve Dvořáčka, který by se mohl po jeho smrti stát přednostou, ale později, jak stále hlouběji upadá do psychózy strachu a obav, začne podezírat všechny okolo sebe. Syna, který od něj chce peníze, synovce Pavla, který ho nenávidí, protože mu odmítl pomoci, když mu hrozilo vyhození z vysoké školy a dokonce i svého přítele, soudce Šedu, který se ho snažil uklidnit vyprávěním o podobném strachu, který před lety zažíval, když byl z vězení propuštěn vězeň, který mu přísahal pomstu. Zcela nutně tak ztrácí přátele, úctu svého okolí i přízeň vlastní rodiny. Dostává se do postupné izolace a uzavírá se před celým světem. Vzpamatuje ho až druhý výstřel, to už je však možná příliš pozdě, aby zachránil vztahy, které svým strachem a bezohlednou podezíravostí zničil.
    67%
    Hlavní postavou příběhu je profesor Trojan, přednosta jedné pražské kliniky, který neprožívá zrovna nejšťastnější období. Jeho kočka byla otrávena kyanidem, nepohodl se svým synem Petrem, který se odstěhoval za svou ženou, nadějnou zpěvačkou Evou do Brna a otce vyhledává, jen když potřebuje peníze, a jako by to nestačilo, někdo po něm večer vystřelí. Trojan to zpočátku považuje za omyl či klukovinu a nesdílí obavy svého okolí. Jenže pak je objeven kyanid, který jeden z pacientů sebral asistentu Dvořáčkovi, který si ho vypůjčil na nepovolený pokus. Trojan si dá kyanid dohromady s výstřelem a pomalu se v něm začne probouzet podezření, že se ho někdo pokouší zabít. Podezírá nejprve Dvořáčka, který by se mohl po jeho smrti stát přednostou, ale později, jak stále hlouběji upadá do psychózy strachu a obav, začne podezírat všechny okolo sebe. Syna, který od něj chce peníze, synovce Pavla, který ho nenávidí, protože mu odmítl pomoci, když mu hrozilo vyhození z vysoké školy a dokonce i svého přítele, soudce Šedu, který se ho snažil uklidnit vyprávěním o podobném strachu, který před lety zažíval, když byl z vězení propuštěn vězeň, který mu přísahal pomstu. Zcela nutně tak ztrácí přátele, úctu svého okolí i přízeň vlastní rodiny. Dostává se do postupné izolace a uzavírá se před celým světem. Vzpamatuje ho až druhý výstřel, to už je však možná příliš pozdě, aby zachránil vztahy, které svým strachem a bezohlednou podezíravostí zničil.
    6
  • Stud
    Stud (1967)
    Film

    Arnošt Pánek, vedoucí činitel v kterémsi jihomoravském městečku, má narušeny klidné dny. Byl zatčen jeho chráněnec Kvasil, předseda vzorného zemědělského družstva - a obviněn ze znásilnění nezletilého děvčete, z pojišťovacích podvodů a zneužívání pravomoci veřejného činitele. Naštvaný Pánek se rozhodne sám vyšetřit okolnosti, které vedly k událostem pro něho tak nepříjemným. I když se film režiséra Ladislav Helga zabývá dlouholetým funkcionářem sloužícím komunistickému systému, daleko precizněji se zaměřuje na mentalitu dlouholetého okresního politika, jenž si vybudoval pevnou mocenskou síť a odmítá cokoli měnit na svých metodách, neřkuli odstoupit. Helge vztyčuje důležitou otázku - dotýká se zkorumpovaného svědomí, kdy hmotný blahobyt se stává jediným měřítkem hodnot. Nelze se pak divit, že ti, co odmítají přistoupit na tuto \"tichou dohodu\", jsou odsouzeni k hmotnému živoření. Stud je jedním z nejdůležitějších filmů 60. let, přesně diagnostikuje tehdejší společenské ovzduší.

    66%

    Arnošt Pánek, vedoucí činitel v kterémsi jihomoravském městečku, má narušeny klidné dny. Byl zatčen jeho chráněnec Kvasil, předseda vzorného zemědělského družstva - a obviněn ze znásilnění nezletilého děvčete, z pojišťovacích podvodů a zneužívání pravomoci veřejného činitele. Naštvaný Pánek se rozhodne sám vyšetřit okolnosti, které vedly k událostem pro něho tak nepříjemným. I když se film režiséra Ladislav Helga zabývá dlouholetým funkcionářem sloužícím komunistickému systému, daleko precizněji se zaměřuje na mentalitu dlouholetého okresního politika, jenž si vybudoval pevnou mocenskou síť a odmítá cokoli měnit na svých metodách, neřkuli odstoupit. Helge vztyčuje důležitou otázku - dotýká se zkorumpovaného svědomí, kdy hmotný blahobyt se stává jediným měřítkem hodnot. Nelze se pak divit, že ti, co odmítají přistoupit na tuto \"tichou dohodu\", jsou odsouzeni k hmotnému živoření. Stud je jedním z nejdůležitějších filmů 60. let, přesně diagnostikuje tehdejší společenské ovzduší.

    7
  • Balada o siedmich obesených
    Balada o siedmich obesených (1969)
    FilmRole: Colonel

    Jeden z nejlepších filmů nedávno zesnulého režiséra Martina Hollého je adaptace povídky Leonida Andrejeva. Režisér v něm pod vlivem Alaina Robbe-Grilleta používá nové výrazové prostředky. Děj filmu se odehrává v Rusku po revoluci v roce 1905. Tajná policie odhalí připravovaný atentát na ministra, zatkne pět anarchistů a odsoudí je na smrt. Intelektuálové Verner, Golovin, Kaširin, Táňa a Musia čekají spolu s dvěma vrahy na popravu. Ve vzpomínkách se odsouzenci vracejí ke svým životům, které brzy skončí. Poznáváme tak jejich pocity a touhy, jejich postoje k otázkám života a smrti. Film získal v zahraničí několik ocenění, ale doma se, po ostrých protestech ze Sovětského svazu, ocitnul na dvacet let v trezoru.

    Žánry:Drama
    66%

    Jeden z nejlepších filmů nedávno zesnulého režiséra Martina Hollého je adaptace povídky Leonida Andrejeva. Režisér v něm pod vlivem Alaina Robbe-Grilleta používá nové výrazové prostředky. Děj filmu se odehrává v Rusku po revoluci v roce 1905. Tajná policie odhalí připravovaný atentát na ministra, zatkne pět anarchistů a odsoudí je na smrt. Intelektuálové Verner, Golovin, Kaširin, Táňa a Musia čekají spolu s dvěma vrahy na popravu. Ve vzpomínkách se odsouzenci vracejí ke svým životům, které brzy skončí. Poznáváme tak jejich pocity a touhy, jejich postoje k otázkám života a smrti. Film získal v zahraničí několik ocenění, ale doma se, po ostrých protestech ze Sovětského svazu, ocitnul na dvacet let v trezoru.

    Žánry:Drama
    8
  • Skrytý prameň
    Skrytý prameň (1974)
    Film
    66%
    9
  • Jerguš Lapin
    Jerguš Lapin (1960)
    FilmRole: Baca

    V pohlednicovém prostředí slovenských hor se odehrává baladicky laděný příběh dospívajícího chlapce, jenž vyrůstá v chudobě a s narůstajícím vědomím sociální nespravedlnosti. Dokonce za prací odejde do města, kde však záhy poznává bezuzdné vykořisťování. Nikdy však neztratil smysl pro spravedlnost, ochotu nezištně pomoci. Černobílý snímek je vyprávěný v socrealistických schématech a vybaven jednoznačným ponaučením o třídním zlu, které je třeba vykořenit

    65%

    V pohlednicovém prostředí slovenských hor se odehrává baladicky laděný příběh dospívajícího chlapce, jenž vyrůstá v chudobě a s narůstajícím vědomím sociální nespravedlnosti. Dokonce za prací odejde do města, kde však záhy poznává bezuzdné vykořisťování. Nikdy však neztratil smysl pro spravedlnost, ochotu nezištně pomoci. Černobílý snímek je vyprávěný v socrealistických schématech a vybaven jednoznačným ponaučením o třídním zlu, které je třeba vykořenit

    10
  • Chlapi přece nepláčou
    Chlapi přece nepláčou (1979)
    FilmRole: Grandpa
    Pepík Janoušek je adoptivní syn Markových. Jeho nevlastní maminka čeká dítě a Pepík se obává, že ztratí lásku svých nových rodičů... Český dětský film je volným pokračováním o deset let staršího snímku Kapitán Korda. Tehdy malý hrdina, Pepík Janoušek, chovanec dětského domova, prožíval trpké chvíle zármutku nad tím, jak lhostejný je vlastní matce, ale zažil první šťastné okamžiky mezi lidmi, kteří jej měli rádi jako vlastního. Nyní tedy žije Pepík spokojeně se svými adoptivními rodiči, prožívá doma i ve škole obvyklé klukovské radosti, strasti a dobrodružství. Zvrat nastává v okamžiku, kdy se dozví, že maminka bude mít dítě. Obává se, že ztratí lásku svých nových rodičů, v čemž ho utvrzuje nejen chování babičky, ale také to, co vidí v rodinách svých kamarádů. Že je to strach zbytečný, se mu rodiče snaží dokázat citlivým přístupem a ukázat mu, že jeho místo v rodině je trvalé.
    Žánry:DramaRodinný
    64%
    Pepík Janoušek je adoptivní syn Markových. Jeho nevlastní maminka čeká dítě a Pepík se obává, že ztratí lásku svých nových rodičů... Český dětský film je volným pokračováním o deset let staršího snímku Kapitán Korda. Tehdy malý hrdina, Pepík Janoušek, chovanec dětského domova, prožíval trpké chvíle zármutku nad tím, jak lhostejný je vlastní matce, ale zažil první šťastné okamžiky mezi lidmi, kteří jej měli rádi jako vlastního. Nyní tedy žije Pepík spokojeně se svými adoptivními rodiči, prožívá doma i ve škole obvyklé klukovské radosti, strasti a dobrodružství. Zvrat nastává v okamžiku, kdy se dozví, že maminka bude mít dítě. Obává se, že ztratí lásku svých nových rodičů, v čemž ho utvrzuje nejen chování babičky, ale také to, co vidí v rodinách svých kamarádů. Že je to strach zbytečný, se mu rodiče snaží dokázat citlivým přístupem a ukázat mu, že jeho místo v rodině je trvalé.
    Žánry:DramaRodinný
    11
  • V hodine dvanástej
    V hodine dvanástej (1958)
    FilmRole: Záhora

    Nacističtí vojáci páchali zvěrstva i ve střízlivém stavu - a pokud se opili, počínali si ještě hůře. O tom se přesvědčí obyvatelé jedné slovenské vesničky v době národního povstání, když musí přijmout arogantní hitlerovskou gardu. Když se totiž ztratí dva vojáci, velitel jednotky vyhrožuje, že nechá pro výstrahu popravit za každého z nich pět rukojmí. A odmítá na svém rozkazu cokoli změnit, i když se ukáže, že za politováníhodný incident může opilost. Jenže vesničané se spravedlivě naštvou a chopí se zbraní. Snímek vznikl v 50. letech a plně odpovídá tehdejším požadavkům na třídně uvědomělé umění. Dnes je na něm zajímavý hlavně netradičně obsazený Ladislav Chudík - představuje bezcitného nacistického velitele.

    Žánry:DramaVálečný
    60%

    Nacističtí vojáci páchali zvěrstva i ve střízlivém stavu - a pokud se opili, počínali si ještě hůře. O tom se přesvědčí obyvatelé jedné slovenské vesničky v době národního povstání, když musí přijmout arogantní hitlerovskou gardu. Když se totiž ztratí dva vojáci, velitel jednotky vyhrožuje, že nechá pro výstrahu popravit za každého z nich pět rukojmí. A odmítá na svém rozkazu cokoli změnit, i když se ukáže, že za politováníhodný incident může opilost. Jenže vesničané se spravedlivě naštvou a chopí se zbraní. Snímek vznikl v 50. letech a plně odpovídá tehdejším požadavkům na třídně uvědomělé umění. Dnes je na něm zajímavý hlavně netradičně obsazený Ladislav Chudík - představuje bezcitného nacistického velitele.

    Žánry:DramaVálečný
    12
  • 30 případů majora Zemana
    30 případů majora Zemana (1976)
    Seriál
    59%
    13
  • Kto odchádza v daždi
    Kto odchádza v daždi (1974)
    Film
    58%
    14
  • Dvere dokorán
    Dvere dokorán (1977)
    Film

    Lehkomyslný mladík poprvé výčitky svědomí, když si klade za vinu, že nepřímo zapříčinil tragickou autohavárií svých rodičů - otec mu nedlouho předtím totiž vyčítal jeho nezodpovědný životní styl. Teprve když se setká s partou dělníků, mezi něž přichází po přerušení studia, nachází životní rovnováhu, jeho existence získává smysl i pevnější obrysy. Dokonce se dopustí statečného činu a z plamenů zachrání kamaráda. Dvere dokorán patří mezi ta díla, která v 70. letech zdůrazňovala žádoucně opracovanou a poučkám přizpůsobenou dělnickou třídu jako garanta žádoucích společenských postojů.

    57%

    Lehkomyslný mladík poprvé výčitky svědomí, když si klade za vinu, že nepřímo zapříčinil tragickou autohavárií svých rodičů - otec mu nedlouho předtím totiž vyčítal jeho nezodpovědný životní styl. Teprve když se setká s partou dělníků, mezi něž přichází po přerušení studia, nachází životní rovnováhu, jeho existence získává smysl i pevnější obrysy. Dokonce se dopustí statečného činu a z plamenů zachrání kamaráda. Dvere dokorán patří mezi ta díla, která v 70. letech zdůrazňovala žádoucně opracovanou a poučkám přizpůsobenou dělnickou třídu jako garanta žádoucích společenských postojů.

    15
  • 16
  • Děti zítřků
    Děti zítřků (1980)
    FilmRole: Uncle Kozubík
    50%
    17
  • 10% nádeje
    10% nádeje (1976)
    Film
    50%
    18
  • Blízke dialavy
    Blízke dialavy (1979)
    Film
    50%
    19
  • Stopy na Sitne
    Stopy na Sitne (1968)
    Film
    44%
    20
  • Poéma o svedomí I, II
    Poéma o svedomí I, II (1978)
    Film

    V sérii velkofilmů, které přibližovaly triumfální tažení komunistů k moci (Dvacátý devátý, Dny zrady, Osvobození Prahy, Vítězný lid) a z nichž jsme už některé viděli, spatříme další monumentální položku, a sice obraz Slovenského národního povstání i událostí, které mu předcházely. Odpovídá přesně politické mytologii 70. let, kdy jeden z důležitých aktérů, Gustáv Husák, zastával tehdy prezidentský úřad. V semknutí všech protifašistických sil pod komunistickým vedením tudíž právě on zaujímal ústřední roli - podobně jako v Čechách bylo obdobné postavení přisouzeno Klementu Gottwaldovi. Pod pláštíkem velkofilmu s omračujícími davovými scénami se zdůrazňuje nejen vůdčí postavení komunistů, ale hlavně přátelská pomoc ruských vojáků, kteří přivezou svobodu. Příběh, opět se tvářící jako beze zbytku pravdivá rekonstrukce, se však odvíjí těžkopádně, herci nejsou schopni přesvědčit ani o životaschopnosti svých hrdinů, ani o věrohodnosti jejich skutků a výpovědí. Zůstala jen nabubřelá, rozmáchlá gesta a jako zasněné hloubání o slastné budoucnosti. Režiséři (Záhon film dokončoval po náhlém Bahnově úmrtí) zvolili zcela statický způsob vyprávění, jenž byl vnímán jako zastaralý už v době vzniku - Poéma o svedomí zcela propadla, vidělo ji pouhých sedm a půl tisíce lidí.

    41%

    V sérii velkofilmů, které přibližovaly triumfální tažení komunistů k moci (Dvacátý devátý, Dny zrady, Osvobození Prahy, Vítězný lid) a z nichž jsme už některé viděli, spatříme další monumentální položku, a sice obraz Slovenského národního povstání i událostí, které mu předcházely. Odpovídá přesně politické mytologii 70. let, kdy jeden z důležitých aktérů, Gustáv Husák, zastával tehdy prezidentský úřad. V semknutí všech protifašistických sil pod komunistickým vedením tudíž právě on zaujímal ústřední roli - podobně jako v Čechách bylo obdobné postavení přisouzeno Klementu Gottwaldovi. Pod pláštíkem velkofilmu s omračujícími davovými scénami se zdůrazňuje nejen vůdčí postavení komunistů, ale hlavně přátelská pomoc ruských vojáků, kteří přivezou svobodu. Příběh, opět se tvářící jako beze zbytku pravdivá rekonstrukce, se však odvíjí těžkopádně, herci nejsou schopni přesvědčit ani o životaschopnosti svých hrdinů, ani o věrohodnosti jejich skutků a výpovědí. Zůstala jen nabubřelá, rozmáchlá gesta a jako zasněné hloubání o slastné budoucnosti. Režiséři (Záhon film dokončoval po náhlém Bahnově úmrtí) zvolili zcela statický způsob vyprávění, jenž byl vnímán jako zastaralý už v době vzniku - Poéma o svedomí zcela propadla, vidělo ji pouhých sedm a půl tisíce lidí.

    21
  • Ohnivé križovatky
    Ohnivé križovatky (1974)
    Film
    26%
    22