Jim Davidson: Nejlepší filmy
a seriály

5.1

Jim Davidson: Filmy a seriály

  • Zet a dvě nuly
    Zet a dvě nuly (1985)
    FilmRole: Joshua Plate

    Na počátku Greenawayova dalšího cizelérského díla stojí tragická nehoda labuti a automobilu: „Labuť? Jaký druh labuti? Léda? Kdo je Léda? To je ta zraněná žena? Kdo že to s ní dělal? Jupiter?" Monolog pracovnice ambulance reagující na telefonát o nehodě umně ilustruje svět tohoto filmu, který je (jak je režisérovým dobrým zvykem) doslova přeplněný odkazy na výtvarné umění a další umělecké druhy. Autonehoda vytváří zápletku celého díla - bývalá siamská dvojčata Oliver a Oswald během ní přijdou o manželky a začínají se postupně osudově sbližovat s démonickou femme fatale Albou (která shodou okolnosti řídila osudové auto a při nehodě přišla o nohu).
    Letmá skica děje tohoto snímku může působit poněkud absurdně - Zet a dvě nuly ovšem zdaleka není film s jasně strukturovaným a přehledným dějem, daleko spíš se jedná o sled jednotlivých obrazů, hovořící svojí výjimečnou vizualitou, kontrolovanou bizarností a specifickým humorem. Smrtelná autonehoda je základní zápletkou filmu, ve kterém je právě smrt ústředním tématem - oba hrdinové jsou od okamžiku nehody nekontrolovatelně přitahování mysteriem smrti a rozkladu a svoji touhu po pochopení těchto odvěkých principů vtělují do různorodých experimentů (za jak dlouho se rozloží aligátor?). Greenaway oběma hrdinům asistuje v pozici režiséra-demiurga, který díky filmovým prostředkům (zrychlené záběry) pracuje rychleji než všichni červi a bakterie světa…
    Se smrtí a experimenty s rozkladem se pojí četné zvířecí motivy - zvířata se ve filmu objevují v různých souvislostech a velikostech (od bakterie po slona), Greenaway často využívá záběry ze zoologických dokumentů a celé jeho dílo pak působí jako vrcholně stylizovaný National Geographic, ve kterém se lidé chovají (například sexuálně) jako zvířata. To vše se odehrává ve specifickém prostoru zoo, která synekdochicky představuje celý svět. Na zoo vtipně odkazuje i název filmu, femme fatale Alba je Z a Oliver s Owaldem jsou dvě nuly (nebo dvě „O") propojující se s Albou do názvu filmu (nebo do zkratky zoologické zahrady).
    Z výtvarných odkazů je nejzřetelnější inspirace Vermeerem, jehož díla jsou citována nejen explicitně ve formě tableaux vivants, ale také jako předobrazy precizní obrazové kompozice celého filmu.

    Jan Jílek (LFŠ Uherské Hradiště 2014)

    Žánry:DramaKomedie
    72%

    Na počátku Greenawayova dalšího cizelérského díla stojí tragická nehoda labuti a automobilu: „Labuť? Jaký druh labuti? Léda? Kdo je Léda? To je ta zraněná žena? Kdo že to s ní dělal? Jupiter?" Monolog pracovnice ambulance reagující na telefonát o nehodě umně ilustruje svět tohoto filmu, který je (jak je režisérovým dobrým zvykem) doslova přeplněný odkazy na výtvarné umění a další umělecké druhy. Autonehoda vytváří zápletku celého díla - bývalá siamská dvojčata Oliver a Oswald během ní přijdou o manželky a začínají se postupně osudově sbližovat s démonickou femme fatale Albou (která shodou okolnosti řídila osudové auto a při nehodě přišla o nohu).
    Letmá skica děje tohoto snímku může působit poněkud absurdně - Zet a dvě nuly ovšem zdaleka není film s jasně strukturovaným a přehledným dějem, daleko spíš se jedná o sled jednotlivých obrazů, hovořící svojí výjimečnou vizualitou, kontrolovanou bizarností a specifickým humorem. Smrtelná autonehoda je základní zápletkou filmu, ve kterém je právě smrt ústředním tématem - oba hrdinové jsou od okamžiku nehody nekontrolovatelně přitahování mysteriem smrti a rozkladu a svoji touhu po pochopení těchto odvěkých principů vtělují do různorodých experimentů (za jak dlouho se rozloží aligátor?). Greenaway oběma hrdinům asistuje v pozici režiséra-demiurga, který díky filmovým prostředkům (zrychlené záběry) pracuje rychleji než všichni červi a bakterie světa…
    Se smrtí a experimenty s rozkladem se pojí četné zvířecí motivy - zvířata se ve filmu objevují v různých souvislostech a velikostech (od bakterie po slona), Greenaway často využívá záběry ze zoologických dokumentů a celé jeho dílo pak působí jako vrcholně stylizovaný National Geographic, ve kterém se lidé chovají (například sexuálně) jako zvířata. To vše se odehrává ve specifickém prostoru zoo, která synekdochicky představuje celý svět. Na zoo vtipně odkazuje i název filmu, femme fatale Alba je Z a Oliver s Owaldem jsou dvě nuly (nebo dvě „O") propojující se s Albou do názvu filmu (nebo do zkratky zoologické zahrady).
    Z výtvarných odkazů je nejzřetelnější inspirace Vermeerem, jehož díla jsou citována nejen explicitně ve formě tableaux vivants, ale také jako předobrazy precizní obrazové kompozice celého filmu.

    Jan Jílek (LFŠ Uherské Hradiště 2014)

    Žánry:DramaKomedie
    1
  • Ally McBealová
    Ally McBealová (1997)
    Seriál

    Hlavní hrdince Ally McBealové je dvacet osm let a je absolventkou práva na Harvardově univerzitě. Zatím je svobodná, přestože větší část svého života byla silně spjata s přítelem Billym Thomasem. Kamarádili se spolu od sedmi let. Hráli si dohromady na ulici, společně také prožili dobu studií a později se stali milenci. Když Ally byla vybrána ke spolupráci v prestižním právnickém časopisu Law Review a Billy ne, jejich cesty se náhle rozešly. Po nějaké době osud zavál Ally do "malé" advokátní kanceláře, kterou vede její známý ze studií - Richard Fish. Ten se v prostředí soudů a právníků pohybuje jako vychytralý žralok, který přesně ví, kde a kdy navázat ty správné kontakty. Právě on nabídne Ally profesní útočiště. A ironií osudu zde hned první pracovní den potká svého Billyho. Ano, skutečně - toho samého, s nímž se kdysi tak dlouho a důvěrně znala. Jenomže Billy je teď ženatý s krásnou a chytrou blondýnkou... Komediálně laděný seriál Ally McBealová je vystavěn na rozporu dvou světů: toho všem dobře známého, reálného - a světa fantazií. Díky zobrazení vnitřních představ a vnitřního hlasu hlavní hrdinky máme přehled o tom, co si Ally skutečně myslí o klientech, svých spolupracovnících, mužích anebo ženě svého bývalého milence. Její vnitřní život tak navíc dostává originální, bohatší a komediální polohu. Scenárista seriálu, David E. Kelley, nenechá představitele svých postav, ale ani diváky, "odpočinout": často nečekaně mění vývoj děje během jediné epizody, jindy nachází překvapivé navázání "příběhu" hlavní hrdinky hned v následující části. Pro představitelku Ally byla v konkursu vybrána herečka Calista Flockhartová (nar. 11. listopadu 1964 v Illinois) - vysoká, štíhlá, obdařená příjemnou a nekonveční tváří s velkýma očima a širokým úsměvem. Svou dráhu začínala na divadle, kde zaujala jako zlá Nataša ve Třech sestrách. Na Broadwayi debutovala úspěšně ve Skleněném zvěřinci, za roli v této hře obdržela cenu Nejlepší nový talent. Ve filmu se poprvé vyrazněji zablýskla v dramatu Petera Cohna Opilci, později hrála v úspěšné komedii Ptačí klec a v nejnovější filmové verzi Shakespearova Snu noci svatojánské. Málokdo z diváků tuší, co někdy obnáší odvrácená tvář účinkování v seriálu a s tím spojené obrovské popularity: například před samotným natáčením televizní producenti donutili Calistu, aby pro roli Ally zhubla více než deset kilo, což této fyzicky křehké ženě příliš na zdraví nepřidalo. V současné době Calista Flockhartová žije se známou hereckou hvězdou Hollywoodu, kterou není nikdo jiný než Harrison Ford (Blade Runner, Svědek, Hon na ponorku, Vysoká hra patriotů a také titulní hrdina volné Spielbergovy trilogie o Indianu Jonesovi).

    71%

    Hlavní hrdince Ally McBealové je dvacet osm let a je absolventkou práva na Harvardově univerzitě. Zatím je svobodná, přestože větší část svého života byla silně spjata s přítelem Billym Thomasem. Kamarádili se spolu od sedmi let. Hráli si dohromady na ulici, společně také prožili dobu studií a později se stali milenci. Když Ally byla vybrána ke spolupráci v prestižním právnickém časopisu Law Review a Billy ne, jejich cesty se náhle rozešly. Po nějaké době osud zavál Ally do "malé" advokátní kanceláře, kterou vede její známý ze studií - Richard Fish. Ten se v prostředí soudů a právníků pohybuje jako vychytralý žralok, který přesně ví, kde a kdy navázat ty správné kontakty. Právě on nabídne Ally profesní útočiště. A ironií osudu zde hned první pracovní den potká svého Billyho. Ano, skutečně - toho samého, s nímž se kdysi tak dlouho a důvěrně znala. Jenomže Billy je teď ženatý s krásnou a chytrou blondýnkou... Komediálně laděný seriál Ally McBealová je vystavěn na rozporu dvou světů: toho všem dobře známého, reálného - a světa fantazií. Díky zobrazení vnitřních představ a vnitřního hlasu hlavní hrdinky máme přehled o tom, co si Ally skutečně myslí o klientech, svých spolupracovnících, mužích anebo ženě svého bývalého milence. Její vnitřní život tak navíc dostává originální, bohatší a komediální polohu. Scenárista seriálu, David E. Kelley, nenechá představitele svých postav, ale ani diváky, "odpočinout": často nečekaně mění vývoj děje během jediné epizody, jindy nachází překvapivé navázání "příběhu" hlavní hrdinky hned v následující části. Pro představitelku Ally byla v konkursu vybrána herečka Calista Flockhartová (nar. 11. listopadu 1964 v Illinois) - vysoká, štíhlá, obdařená příjemnou a nekonveční tváří s velkýma očima a širokým úsměvem. Svou dráhu začínala na divadle, kde zaujala jako zlá Nataša ve Třech sestrách. Na Broadwayi debutovala úspěšně ve Skleněném zvěřinci, za roli v této hře obdržela cenu Nejlepší nový talent. Ve filmu se poprvé vyrazněji zablýskla v dramatu Petera Cohna Opilci, později hrála v úspěšné komedii Ptačí klec a v nejnovější filmové verzi Shakespearova Snu noci svatojánské. Málokdo z diváků tuší, co někdy obnáší odvrácená tvář účinkování v seriálu a s tím spojené obrovské popularity: například před samotným natáčením televizní producenti donutili Calistu, aby pro roli Ally zhubla více než deset kilo, což této fyzicky křehké ženě příliš na zdraví nepřidalo. V současné době Calista Flockhartová žije se známou hereckou hvězdou Hollywoodu, kterou není nikdo jiný než Harrison Ford (Blade Runner, Svědek, Hon na ponorku, Vysoká hra patriotů a také titulní hrdina volné Spielbergovy trilogie o Indianu Jonesovi).

    2
  • Superman
    Superman (1993)
    Seriál
    57%
    3
  • 4
  • Pacific Blue
    Pacific Blue (1996)
    Seriál
    56%
    5
  • Čarodějky
    Čarodějky (1998)
    Seriál
    • Voyo
    Phoebe (Alyssa Milanová) prišla v New Yorku o prácu a tak sa vracia do San Francisca, aby bývala so svojimi sestrami. Jej staršia sestra Piper (Holly Marie Combsová) ju privíta s nadšením, ale najstaršia z nich Prue (Shannen Dohertyová) nie. Obviňuje Phoebe z toho, že kvôli nej sa jej rozpadol vzťah. Ešte v ten istý večer sa Phoebe a Piper hrajú so starou špiritistickou tabuľkou a odrazu jej ručička začne ukazovať sama písmená, z ktorých vznikne slovo podkrovie. Phoebe sa tam vyberie a nájde starú, rodinnú knihu kúziel. Prečíta z nej zaklínadlo a to obnoví moc všetkých sestier, ktorú ich babička uspala, keď boli ešte malé. Na druhý deň sestry zistia, že každá z nich má inú schopnosť. Prue má telekinetické schopnosti, Piper vie zmrazovať čas, Phoebe máva predtuchy budúcnosti. Brzy sa ukáže že nie je všetko také prosté ako to v prvej chvíli vyzerá.
    54%
    Phoebe (Alyssa Milanová) prišla v New Yorku o prácu a tak sa vracia do San Francisca, aby bývala so svojimi sestrami. Jej staršia sestra Piper (Holly Marie Combsová) ju privíta s nadšením, ale najstaršia z nich Prue (Shannen Dohertyová) nie. Obviňuje Phoebe z toho, že kvôli nej sa jej rozpadol vzťah. Ešte v ten istý večer sa Phoebe a Piper hrajú so starou špiritistickou tabuľkou a odrazu jej ručička začne ukazovať sama písmená, z ktorých vznikne slovo podkrovie. Phoebe sa tam vyberie a nájde starú, rodinnú knihu kúziel. Prečíta z nej zaklínadlo a to obnoví moc všetkých sestier, ktorú ich babička uspala, keď boli ešte malé. Na druhý deň sestry zistia, že každá z nich má inú schopnosť. Prue má telekinetické schopnosti, Piper vie zmrazovať čas, Phoebe máva predtuchy budúcnosti. Brzy sa ukáže že nie je všetko také prosté ako to v prvej chvíli vyzerá.
    6
  • Krokodýl Dundee v Los Angeles
    Krokodýl Dundee v Los Angeles (2001)
    FilmRole: Cop
    49%
    7
  • Last Gasp
    Last Gasp (1995)
    FilmRole: Julian Weeks
    • iTunes
    V Mexiku movitý velkostatkář Leslie Chase vyžene divoký kanibalský kmen Toteků z jejich území a zabije jejich náčelníka. Umírající náčelník posledním výdechem přenese svoji špatnou duši do Chaseova těla. Chase zdědí krvežíznivou potřebu zabíjet a pojídat lidské maso. Jeho rozdvojená osobnost se po léta marně brání neodolatelné touze zabíjet. Mnohonásobný vrah Chase je pronásledován soukromým detektivem, najatým Norou Woeksovou, která pátrá po svém pohřešovaném manželovi. Neodradí ji ani, když zjistí, že detektiv byl zabit. Podezřívá i nového milence své kamarádky. Značně naturalistický thriller plný napětí s hvězdným obsazením.
    Žánry:HororThriller
    47%
    V Mexiku movitý velkostatkář Leslie Chase vyžene divoký kanibalský kmen Toteků z jejich území a zabije jejich náčelníka. Umírající náčelník posledním výdechem přenese svoji špatnou duši do Chaseova těla. Chase zdědí krvežíznivou potřebu zabíjet a pojídat lidské maso. Jeho rozdvojená osobnost se po léta marně brání neodolatelné touze zabíjet. Mnohonásobný vrah Chase je pronásledován soukromým detektivem, najatým Norou Woeksovou, která pátrá po svém pohřešovaném manželovi. Neodradí ji ani, když zjistí, že detektiv byl zabit. Podezřívá i nového milence své kamarádky. Značně naturalistický thriller plný napětí s hvězdným obsazením.
    Žánry:HororThriller
    8
  • 9
  • Pensacola - Zlatá křídla
    Pensacola - Zlatá křídla (1997)
    Seriál
    36%
    10
  • Báječní a bohatí
    Báječní a bohatí (1987)
    Seriál
    13%
    11