6.1

Vincenc Vávra: Filmy a seriály

  • O slavnosti a hostech
    O slavnosti a hostech (1965)
    FilmRole: "knecht"
    • KVIFF TV
    Oproti naturalismem napěchovaným Démantům noci se Němec ve svém druhém celovečerním počinu zcela oddává imaginativní a alegorické podívané, která je svým umístěním a popřením časoprostoru odtržená od reality, ačkoliv ji i přes to dokáže trefně reflektovat. V centru snímku O slavnosti a hostech stojí vlastnostmi pestrobarevná skupina individuí, která se jde účastnit slavnosti v lese. Všichni poslušně dbají pokynů hostitele, dodržují pravidla, nevychází za hranice vyznačeného území a slepě následují pokyny, až na jednoho (Evald Schorm), který nechce z donucení slavit a jednoduše odejde. Na jeho osobu je pak kvůli opuštění kolektivu uspořádán hon, do kterého se všichni bezmyšlenkovitě pouští. Němec očividně pálí do totalitních režimů, jehož zpodobnění představitelé jsou na veřejnost zprvu velmi vlídní a vstřícní, ovšem pouze do chvíle, dokud hraje hru dle jejich pravidel. Fatálnost režimem udržovaného obrazu ideálního světa je umocněna prázdnými a stylizovanými dialogy o ničem.
    Žánry:DramaKomedie
    Režie:Jan Němec
    73%
    Oproti naturalismem napěchovaným Démantům noci se Němec ve svém druhém celovečerním počinu zcela oddává imaginativní a alegorické podívané, která je svým umístěním a popřením časoprostoru odtržená od reality, ačkoliv ji i přes to dokáže trefně reflektovat. V centru snímku O slavnosti a hostech stojí vlastnostmi pestrobarevná skupina individuí, která se jde účastnit slavnosti v lese. Všichni poslušně dbají pokynů hostitele, dodržují pravidla, nevychází za hranice vyznačeného území a slepě následují pokyny, až na jednoho (Evald Schorm), který nechce z donucení slavit a jednoduše odejde. Na jeho osobu je pak kvůli opuštění kolektivu uspořádán hon, do kterého se všichni bezmyšlenkovitě pouští. Němec očividně pálí do totalitních režimů, jehož zpodobnění představitelé jsou na veřejnost zprvu velmi vlídní a vstřícní, ovšem pouze do chvíle, dokud hraje hru dle jejich pravidel. Fatálnost režimem udržovaného obrazu ideálního světa je umocněna prázdnými a stylizovanými dialogy o ničem.
    Žánry:DramaKomedie
    Režie:Jan Němec
    1
  • Pět mužů a jedno srdce
    Pět mužů a jedno srdce (1971)
    Film

    Režiséra Jana Matějovského známe spíše z televizní tvorby, zcela výjimečně a nepříliš šťastně však zabrousil i na Barrandov. Dnes již pozapomenuté drama Pět mužů a jedno srdce, jak už název napovídá, se odehrává v nemocničním prostředí a soustředí se na náročné lékařské zákroky, jakými byly počátkem 70. let operace srdce. Režisér tu slučuje různorodé polohy vyprávění, kombinuje laické komentáře jednoho z nemocničních zřízenců s vědeckým zaujetím lékařů, vedle stylizovaných "snových" pasáží nabídne autentické záběry skutečných operací. (Zdroj: CS Film)

    Žánry:DramaKomedie
    63%

    Režiséra Jana Matějovského známe spíše z televizní tvorby, zcela výjimečně a nepříliš šťastně však zabrousil i na Barrandov. Dnes již pozapomenuté drama Pět mužů a jedno srdce, jak už název napovídá, se odehrává v nemocničním prostředí a soustředí se na náročné lékařské zákroky, jakými byly počátkem 70. let operace srdce. Režisér tu slučuje různorodé polohy vyprávění, kombinuje laické komentáře jednoho z nemocničních zřízenců s vědeckým zaujetím lékařů, vedle stylizovaných "snových" pasáží nabídne autentické záběry skutečných operací. (Zdroj: CS Film)

    Žánry:DramaKomedie
    2
  • Bouřlivé víno
    Bouřlivé víno (1976)
    Film
    • Voyo
    I když režisér Václav Vorlíček patří k oblíbeným pohádkářům, mnozí jeho kolegové mu vyčítají destruktivní komunistické smýšlení. Takové smýšlení potvrzuje právě tento snímek, zpodobňující v žádoucím politickém klíči \"krizový\" rok 1968 jako rejdy zákeřných odpadlíků, kteří chtějí narušit pokojně budovaný blahobyt. Příběh natočený podle předlohy Jana Kozáka se odehrává v moravském vinařském družstvu, jehož rozšafného předsedu hraje Vladimír Menšík - hrdina musí přestát útoky protivníků, kteří jej obviňují ze zastaralých metod. Prozíravý předseda v nich však odhalí podvodníky, kteří se chtějí jen obohatit. Na tento politicky angažovanou satiru navazují již bezzubé, víceméně odpolitizované hříčky Zralé víno a Mladé víno.
    61%
    I když režisér Václav Vorlíček patří k oblíbeným pohádkářům, mnozí jeho kolegové mu vyčítají destruktivní komunistické smýšlení. Takové smýšlení potvrzuje právě tento snímek, zpodobňující v žádoucím politickém klíči \"krizový\" rok 1968 jako rejdy zákeřných odpadlíků, kteří chtějí narušit pokojně budovaný blahobyt. Příběh natočený podle předlohy Jana Kozáka se odehrává v moravském vinařském družstvu, jehož rozšafného předsedu hraje Vladimír Menšík - hrdina musí přestát útoky protivníků, kteří jej obviňují ze zastaralých metod. Prozíravý předseda v nich však odhalí podvodníky, kteří se chtějí jen obohatit. Na tento politicky angažovanou satiru navazují již bezzubé, víceméně odpolitizované hříčky Zralé víno a Mladé víno.
    3
  • Návraty
    Návraty (1972)
    Film

    Václav Matějka se ve svých prvních filmech snažil zkoumat protikladné lidské povahy, s větší či menší urputností hledajících své štěstí. V tomto filmu se dotýká sebenaplnění u lidí, kteří přesáhli třicítku a mají pocit, že život jim uniká mezi prsty. Krize rodinné soudržnosti i morálních hodnot se tu však ozývá dosti tezovitě. Dějová zápletka je vystavěna na kontrastu životních osudů dvou kdysi si blízkých lidí, nyní rozvedených manželů. Zatímco ona, povoláním zdravotní sestra, se lépe adaptuje, on, nespolehlivý a věčně improvizující, marně hledá svůj záchytný bod, dokonce se pokouší vrátit se k bývalé ženě.

    58%

    Václav Matějka se ve svých prvních filmech snažil zkoumat protikladné lidské povahy, s větší či menší urputností hledajících své štěstí. V tomto filmu se dotýká sebenaplnění u lidí, kteří přesáhli třicítku a mají pocit, že život jim uniká mezi prsty. Krize rodinné soudržnosti i morálních hodnot se tu však ozývá dosti tezovitě. Dějová zápletka je vystavěna na kontrastu životních osudů dvou kdysi si blízkých lidí, nyní rozvedených manželů. Zatímco ona, povoláním zdravotní sestra, se lépe adaptuje, on, nespolehlivý a věčně improvizující, marně hledá svůj záchytný bod, dokonce se pokouší vrátit se k bývalé ženě.

    4
  • Tvář pod maskou
    Tvář pod maskou (1970)
    Film
    58%
    5
  • Osud jménem Kamila
    Osud jménem Kamila (1974)
    Film
    • Voyo
    56%
    6
  • Dva muži hlásí příchod
    Dva muži hlásí příchod (1975)
    Film
    • Voyo
    Jmenuje se Jiří Valenta a jako jedináček starších rodičů vyrůstal nejen zahrnován jejich všemožnou péčí, ale také poněkud odtržen od života svých vrstevníků. A tak se skutečnost, že byl odvelen a nastupuje základní vojenskou službu v Praze stává první příležitostí "okusit" problémů skutečného života, což ovšem poněkud naivnímu a nesmělému mládenci činí víc problémů než potěšení. V kasárnách si vyslouží přezdívku Švadlenka, protože ve chvílích volna vyšívá koberečky a na vycházky ho velitel musí posílat téměř rozkazem. Hned na první mu kolega ve zbrani podstrčí Julku Vávrovou, které se sám chtěl zbavit. Protřelé dívce samozřejmě neunikne jeho naivita a rozhodne se ho využít k vyřešení svých osobních problémů. Je totiž svobodnou matkou malého chlapce jehož utajovaný otec, ženatý řidič Valeš, jí neustále slibuje, že se rozvede a vezme si ji. Švadlenka Valenta sice časem pochopí, že ho dívka pouze využívá, ale není schopen se účinně bránit. A tak jde z průšvihu do průšvihu, které naštěstí díky chápavému veliteli nekončí basou, ale než se naděje, je Julčou vmanipulován do situace, kdy si ji jako správný chlap musí vzít a jejího syna Martínka přijmout za vlastního. Postupně se otrkává, stává se chlapem a dokonce je pochválen když při cvičení zvládne odvahou a rozhodností obtížnou situaci. Jenže, když se vojna nachýlí ke konci, zjistí že ho Julča znovu podvedla. Opustila totiž syna a utekla s Valešem. Je na Valentovi, aby se rozhodl co dál.
    55%
    Jmenuje se Jiří Valenta a jako jedináček starších rodičů vyrůstal nejen zahrnován jejich všemožnou péčí, ale také poněkud odtržen od života svých vrstevníků. A tak se skutečnost, že byl odvelen a nastupuje základní vojenskou službu v Praze stává první příležitostí "okusit" problémů skutečného života, což ovšem poněkud naivnímu a nesmělému mládenci činí víc problémů než potěšení. V kasárnách si vyslouží přezdívku Švadlenka, protože ve chvílích volna vyšívá koberečky a na vycházky ho velitel musí posílat téměř rozkazem. Hned na první mu kolega ve zbrani podstrčí Julku Vávrovou, které se sám chtěl zbavit. Protřelé dívce samozřejmě neunikne jeho naivita a rozhodne se ho využít k vyřešení svých osobních problémů. Je totiž svobodnou matkou malého chlapce jehož utajovaný otec, ženatý řidič Valeš, jí neustále slibuje, že se rozvede a vezme si ji. Švadlenka Valenta sice časem pochopí, že ho dívka pouze využívá, ale není schopen se účinně bránit. A tak jde z průšvihu do průšvihu, které naštěstí díky chápavému veliteli nekončí basou, ale než se naděje, je Julčou vmanipulován do situace, kdy si ji jako správný chlap musí vzít a jejího syna Martínka přijmout za vlastního. Postupně se otrkává, stává se chlapem a dokonce je pochválen když při cvičení zvládne odvahou a rozhodností obtížnou situaci. Jenže, když se vojna nachýlí ke konci, zjistí že ho Julča znovu podvedla. Opustila totiž syna a utekla s Valešem. Je na Valentovi, aby se rozhodl co dál.
    7