Ján Rybárik: Nejlepší filmy
a seriály

5.8

Ján Rybárik: Filmy a seriály

  • Sám vojak v poli
    Sám vojak v poli (1964)
    Seriál
    K nacistickému plukovníkovi Berchtoldovi se do malého městečka v okupované Francii dostává zběhlý sovětský důstojník, který tvrdí, že jej zná již od dětství. A skutečně se následně prokáže, že oním zběhem je Němec baron Henrich von Goldring, syn dávného Berchtoldova přítele. Hned nato se baron stane součástí důstojnického štábu a získává si na svou stranu mnohé, včetně generála Everse. Navazuje také kontakt s dcerou majitelky hotelu, ve kterém pobývá – Francouzkou Monikou Tarvalovou. Na druhé straně mu člen gestapa major Müller nevěří a žádá jeho prošetření. V tu samou chvíli se baron vydává na obchůzku po okolí a dopadne dva francouzské odbojáře – makisty. Namísto toho, aby je nahlásil či rovnou zastřelil, je pokárá za neopatrnost a nechá je odejít. Je tedy evidentní, že důstojník Henrich von Goldring s nacismem jistě nesympatizuje a domácí odboj je mu více než blízký…
    Režie:Otto Haas
    70%
    K nacistickému plukovníkovi Berchtoldovi se do malého městečka v okupované Francii dostává zběhlý sovětský důstojník, který tvrdí, že jej zná již od dětství. A skutečně se následně prokáže, že oním zběhem je Němec baron Henrich von Goldring, syn dávného Berchtoldova přítele. Hned nato se baron stane součástí důstojnického štábu a získává si na svou stranu mnohé, včetně generála Everse. Navazuje také kontakt s dcerou majitelky hotelu, ve kterém pobývá – Francouzkou Monikou Tarvalovou. Na druhé straně mu člen gestapa major Müller nevěří a žádá jeho prošetření. V tu samou chvíli se baron vydává na obchůzku po okolí a dopadne dva francouzské odbojáře – makisty. Namísto toho, aby je nahlásil či rovnou zastřelil, je pokárá za neopatrnost a nechá je odejít. Je tedy evidentní, že důstojník Henrich von Goldring s nacismem jistě nesympatizuje a domácí odboj je mu více než blízký…
    Režie:Otto Haas
    1
  • Senzi mama
    Senzi mama (1964)
    FilmRole: Tvrdoň
    Do vlny filmů o mládeži, která do značné míry ovládla českou a slovenskou tvorbu v první půli 60. let, se nepříliš výrazně zaklínil i příběh mladičkého studenta. který se marně pokouší zabránit manželské roztržce svých rodičů. A hlavně poznává, že údajně senzační matka až tak úžasná není. S podobnými problémy se potýká i hrdinova kamarádka, která odmítá přijmout otcovu novou ženu - dokud si neuvědomí, že předsudky by se neměla řídit. Senzi mama je film rozehraný dosti tezovitě a v neživotném modelu, avšak přece jen dosahuje autenticity v zachycení všedních dnů.
    Žánry:Drama
    60%
    Do vlny filmů o mládeži, která do značné míry ovládla českou a slovenskou tvorbu v první půli 60. let, se nepříliš výrazně zaklínil i příběh mladičkého studenta. který se marně pokouší zabránit manželské roztržce svých rodičů. A hlavně poznává, že údajně senzační matka až tak úžasná není. S podobnými problémy se potýká i hrdinova kamarádka, která odmítá přijmout otcovu novou ženu - dokud si neuvědomí, že předsudky by se neměla řídit. Senzi mama je film rozehraný dosti tezovitě a v neživotném modelu, avšak přece jen dosahuje autenticity v zachycení všedních dnů.
    Žánry:Drama
    2
  • Život na úteku
    Život na úteku (1975)
    FilmRole: Borový

    Film zobrazuje dramatický a strastiplný úsek života letce L'udovíta Kukorelliho (1914-1944). Kukorelli po okupaci Československa organuzije útěk skupiny letců do Jugoslávie, po přepadení SSSR pomáhá vlastencům přejít do Maďarska a dále na Balkán. Za svou činnost byl několikrát souzen, vždy se mu podařilo za dramatických okolností z vězení utéci, až se po posledním útěku dostal na východní Slovensko, kde se stal partyzánským velitelem.

    Žánry:DramaVálečný
    59%

    Film zobrazuje dramatický a strastiplný úsek života letce L'udovíta Kukorelliho (1914-1944). Kukorelli po okupaci Československa organuzije útěk skupiny letců do Jugoslávie, po přepadení SSSR pomáhá vlastencům přejít do Maďarska a dále na Balkán. Za svou činnost byl několikrát souzen, vždy se mu podařilo za dramatických okolností z vězení utéci, až se po posledním útěku dostal na východní Slovensko, kde se stal partyzánským velitelem.

    Žánry:DramaVálečný
    3
  • Choď a nelúč sa
    Choď a nelúč sa (1979)
    FilmRole: Matúš
    50%
    4
  • Do posledného dychu
    Do posledného dychu (1976)
    FilmRole: velitel četnické stanice
    50%
    5
  • Poéma o svedomí I, II
    Poéma o svedomí I, II (1978)
    FilmRole: Morozov

    V sérii velkofilmů, které přibližovaly triumfální tažení komunistů k moci (Dvacátý devátý, Dny zrady, Osvobození Prahy, Vítězný lid) a z nichž jsme už některé viděli, spatříme další monumentální položku, a sice obraz Slovenského národního povstání i událostí, které mu předcházely. Odpovídá přesně politické mytologii 70. let, kdy jeden z důležitých aktérů, Gustáv Husák, zastával tehdy prezidentský úřad. V semknutí všech protifašistických sil pod komunistickým vedením tudíž právě on zaujímal ústřední roli - podobně jako v Čechách bylo obdobné postavení přisouzeno Klementu Gottwaldovi. Pod pláštíkem velkofilmu s omračujícími davovými scénami se zdůrazňuje nejen vůdčí postavení komunistů, ale hlavně přátelská pomoc ruských vojáků, kteří přivezou svobodu. Příběh, opět se tvářící jako beze zbytku pravdivá rekonstrukce, se však odvíjí těžkopádně, herci nejsou schopni přesvědčit ani o životaschopnosti svých hrdinů, ani o věrohodnosti jejich skutků a výpovědí. Zůstala jen nabubřelá, rozmáchlá gesta a jako zasněné hloubání o slastné budoucnosti. Režiséři (Záhon film dokončoval po náhlém Bahnově úmrtí) zvolili zcela statický způsob vyprávění, jenž byl vnímán jako zastaralý už v době vzniku - Poéma o svedomí zcela propadla, vidělo ji pouhých sedm a půl tisíce lidí.

    41%

    V sérii velkofilmů, které přibližovaly triumfální tažení komunistů k moci (Dvacátý devátý, Dny zrady, Osvobození Prahy, Vítězný lid) a z nichž jsme už některé viděli, spatříme další monumentální položku, a sice obraz Slovenského národního povstání i událostí, které mu předcházely. Odpovídá přesně politické mytologii 70. let, kdy jeden z důležitých aktérů, Gustáv Husák, zastával tehdy prezidentský úřad. V semknutí všech protifašistických sil pod komunistickým vedením tudíž právě on zaujímal ústřední roli - podobně jako v Čechách bylo obdobné postavení přisouzeno Klementu Gottwaldovi. Pod pláštíkem velkofilmu s omračujícími davovými scénami se zdůrazňuje nejen vůdčí postavení komunistů, ale hlavně přátelská pomoc ruských vojáků, kteří přivezou svobodu. Příběh, opět se tvářící jako beze zbytku pravdivá rekonstrukce, se však odvíjí těžkopádně, herci nejsou schopni přesvědčit ani o životaschopnosti svých hrdinů, ani o věrohodnosti jejich skutků a výpovědí. Zůstala jen nabubřelá, rozmáchlá gesta a jako zasněné hloubání o slastné budoucnosti. Režiséři (Záhon film dokončoval po náhlém Bahnově úmrtí) zvolili zcela statický způsob vyprávění, jenž byl vnímán jako zastaralý už v době vzniku - Poéma o svedomí zcela propadla, vidělo ji pouhých sedm a půl tisíce lidí.

    6