6.8

Giovanni Vettorazzo: Filmy a seriály

  • Božský
    Božský (2008)
    FilmRole: Judge Scarpinato
    Brilantní portrét muže, který vstoupil na politickou scénu Itálie v roce 1946 a dodnes z ní zcela neodešel. Téměř devadesátiletý Giulio Andreotti, křesťanský demokrat, který stál sedmkrát v čele vlády a na rozdíl od řady svých kolegů se nikdy neocitl v hledáčku mafie, v tvůrci budí odpor, ale i fascinaci. V podání skvělého Tonyho Servilla je „božský Giulio“ nevyzpytatelnou bytostí, připomínající loutku, ochotnou obětovat vlastní svědomí své ctižádosti. [43. MFFKV 2008]
    75%
    Brilantní portrét muže, který vstoupil na politickou scénu Itálie v roce 1946 a dodnes z ní zcela neodešel. Téměř devadesátiletý Giulio Andreotti, křesťanský demokrat, který stál sedmkrát v čele vlády a na rozdíl od řady svých kolegů se nikdy neocitl v hledáčku mafie, v tvůrci budí odpor, ale i fascinaci. V podání skvělého Tonyho Servilla je „božský Giulio“ nevyzpytatelnou bytostí, připomínající loutku, ochotnou obětovat vlastní svědomí své ctižádosti. [43. MFFKV 2008]
    1
  • Nebe
    Nebe (2002)
    FilmRole: The Inspector
    • iTunes

    Britská učitelka Philippa Paccardová (Cate Blanchettová) žijící v italském Turíně se marně dovolává spravednosti ve věci manželovy tragické smrti. Protože místní policie ignoruje její obvinění, rozhodne se vzít spravedlnost do vlastních rukou a prostřednictvím podomácku vyrobené bomby se odhodlá zlikvidovat drogového dealera Vendiceho. Pak se nechá zatknout. Teprve ve vyšetřovací vazbě se dozvídá, že místo muže zodpovědného za smrt jejího manžela zahynuli čtyři zcela nevinní lidé. Do zoufalé mladé ženy, jež má být souzena za teroristický útok, se však zamiluje mladý soudní tlumočník Filippo (Giovanni Ribisi) a pomůže jí uprchnout. Jak dlouho však dvojice spřízněná jmény a spjatá fatalistickým citovým poutem může unikat spravedlnosti?

    Na MFF v Berlíně 2002 získal režisér Tom Tykwer nominaci na Zlatého medvěda. Film byl oceněn stříbrnou Německou filmovou cenou a Cate Blanchettová získala za svůj herecký výkon německou Zlatou kameru.

    Režie:Tom Tykwer
    75%

    Britská učitelka Philippa Paccardová (Cate Blanchettová) žijící v italském Turíně se marně dovolává spravednosti ve věci manželovy tragické smrti. Protože místní policie ignoruje její obvinění, rozhodne se vzít spravedlnost do vlastních rukou a prostřednictvím podomácku vyrobené bomby se odhodlá zlikvidovat drogového dealera Vendiceho. Pak se nechá zatknout. Teprve ve vyšetřovací vazbě se dozvídá, že místo muže zodpovědného za smrt jejího manžela zahynuli čtyři zcela nevinní lidé. Do zoufalé mladé ženy, jež má být souzena za teroristický útok, se však zamiluje mladý soudní tlumočník Filippo (Giovanni Ribisi) a pomůže jí uprchnout. Jak dlouho však dvojice spřízněná jmény a spjatá fatalistickým citovým poutem může unikat spravedlnosti?

    Na MFF v Berlíně 2002 získal režisér Tom Tykwer nominaci na Zlatého medvěda. Film byl oceněn stříbrnou Německou filmovou cenou a Cate Blanchettová získala za svůj herecký výkon německou Zlatou kameru.

    Režie:Tom Tykwer
    2
  • Umučení Krista
    Umučení Krista (2004)
    FilmRole: Elder
    Další z řady filmů inspirovaných novozákonními evangelii je velmi osobním projektem herce a příležitostného režiséra Mela Gibsona, pokoušejícím se zachytit průběh posledních dvanácti hodin Ježíšova života (od zajetí v Getsemanské zahradě po ukřižování). Ve snímku Umučení Krista se „holé“ biblické texty (zkompilované Gibsonem a spoluscenáristou Benedictem Fitzgeraldem ze všech čtyř evangelií) stávají východiskem pro exaltovanou podívanou, kladoucí důraz nikoli na Kristovo učení či jeho božství, ale na jeho tělesné utrpení, jež má (v souladu s biblickým mottem z Izajáše) v publiku efektními vypravěčskými prostředky (obvykle spojovanými s mainstreamovou estetikou) vzbudit jednoznačnou emocionální odezvu.
    Režie:Mel Gibson
    71%
    Další z řady filmů inspirovaných novozákonními evangelii je velmi osobním projektem herce a příležitostného režiséra Mela Gibsona, pokoušejícím se zachytit průběh posledních dvanácti hodin Ježíšova života (od zajetí v Getsemanské zahradě po ukřižování). Ve snímku Umučení Krista se „holé“ biblické texty (zkompilované Gibsonem a spoluscenáristou Benedictem Fitzgeraldem ze všech čtyř evangelií) stávají východiskem pro exaltovanou podívanou, kladoucí důraz nikoli na Kristovo učení či jeho božství, ale na jeho tělesné utrpení, jež má (v souladu s biblickým mottem z Izajáše) v publiku efektními vypravěčskými prostředky (obvykle spojovanými s mainstreamovou estetikou) vzbudit jednoznačnou emocionální odezvu.
    Režie:Mel Gibson
    3
  • Následky lásky
    Následky lásky (2004)
    FilmRole: Mr. Letizia
    Jeden z nejprogresivnějších a nejoriginálnějších současných italských režisérů, Paolo Sorrentino, vytvořil v roce 2004 pozoruhodný film Následky lásky. Rafinovaně v něm zkombinoval prvky kriminálního žánru s působivou analýzou stárnoucího člověka, kterému mezi prsty uniká život a který už jen nečinně pozoruje okolní svět bez známky jakéhokoliv sentimentu či emoce. Padesátník Titta vede extrémně nudný, extrémně rutinní a extrémně nezáživný život v blíže nespecifikovaném švýcarském hotelu. Jeho každodenní rutinu, která sestává pouze z několika neměnných úkonů, však naruší láska a všechny problémy, které z ní vyplývají. Jeho dosavadní život bez práce, plný samoty, ticha, vykouřených cigaret a vypitých skleniček v hotelovém baru, se najednou začne měnit. Sorrentinův originální snímek divákovi nabízí vizuálně opojný filmový zážitek s precizní obrazovou stylizací a podmanivým elektronickým soundtrackem. Byl nominován na Zlatou palmu na MFF Cannes 2004, odnesl si několik cen Davida di Donatella a Italské národní sdružení filmových novinářů mu udělilo několik ocenění Stříbrná stuha. (oficiální text distributora)
    70%
    Jeden z nejprogresivnějších a nejoriginálnějších současných italských režisérů, Paolo Sorrentino, vytvořil v roce 2004 pozoruhodný film Následky lásky. Rafinovaně v něm zkombinoval prvky kriminálního žánru s působivou analýzou stárnoucího člověka, kterému mezi prsty uniká život a který už jen nečinně pozoruje okolní svět bez známky jakéhokoliv sentimentu či emoce. Padesátník Titta vede extrémně nudný, extrémně rutinní a extrémně nezáživný život v blíže nespecifikovaném švýcarském hotelu. Jeho každodenní rutinu, která sestává pouze z několika neměnných úkonů, však naruší láska a všechny problémy, které z ní vyplývají. Jeho dosavadní život bez práce, plný samoty, ticha, vykouřených cigaret a vypitých skleniček v hotelovém baru, se najednou začne měnit. Sorrentinův originální snímek divákovi nabízí vizuálně opojný filmový zážitek s precizní obrazovou stylizací a podmanivým elektronickým soundtrackem. Byl nominován na Zlatou palmu na MFF Cannes 2004, odnesl si několik cen Davida di Donatella a Italské národní sdružení filmových novinářů mu udělilo několik ocenění Stříbrná stuha. (oficiální text distributora)
    4
  • 5
  • Buldozer
    Buldozer (1978)
    FilmRole: Spitz
    66%
    6
  • Na krok od nebe
    Na krok od nebe (2011)
    Seriál
    Vincenzo (Enrico Ianniello) je rozený Neapolitánec, jakož i policista – jeho rodina chrání právo v kampánské metropoli už po tři generace. Když se pak ale konečně dočká povýšení na komisaře, přichází společně s novou funkcí i výrazná změna. Vincenzo musí dát vale milovanému moři, těstovinám i teplému podnebí a rychle si zvyknout na obrovská převýšení, knedlíky nebo horský vichr. Stane se totiž oblastním komisařem v San Candidu, městečku ve stínu Alp na úplném severovýchodě Itálie u hranic s Rakouskem. Hned po příjezdu se Vincenzo musí vyrovnávat se svou nechutí k přírodě, a aby toho nebylo málo, jeho kancelář se nachází v sídle lesní policie. Mimo závažné kriminální případy je tak Vincenzo občas nucen řešit i kdejaké zvířectvo, co se k němu zatoulá. A naopak lesníci s Pietrem (Terence Hill) v čele se zas zapojují do policejního vyšetřování, přestože Vincenzo by si ze všeho nejraději poradil s případy sám. Jenže nemá na výběr. Pietro zná přilehlé lesy a hory jako své boty a místní lidé za ním chodí často dříve, než se rozhodnou obrátit na běžnou policii. Aby si Vincenzo u obyvatel městečka vydobyl respekt, musí se toho od Pietra ještě mnohé naučit. Naštěstí má k ruce strážníka Hubera (Gianmarco Pozzoli), který nejde pro dobrou radu nikdy daleko, a také krásnou veterinářku Silvii (Gaia Bermani Amaralová), i když ta někdy komisaři život spíš komplikuje.
    64%
    Vincenzo (Enrico Ianniello) je rozený Neapolitánec, jakož i policista – jeho rodina chrání právo v kampánské metropoli už po tři generace. Když se pak ale konečně dočká povýšení na komisaře, přichází společně s novou funkcí i výrazná změna. Vincenzo musí dát vale milovanému moři, těstovinám i teplému podnebí a rychle si zvyknout na obrovská převýšení, knedlíky nebo horský vichr. Stane se totiž oblastním komisařem v San Candidu, městečku ve stínu Alp na úplném severovýchodě Itálie u hranic s Rakouskem. Hned po příjezdu se Vincenzo musí vyrovnávat se svou nechutí k přírodě, a aby toho nebylo málo, jeho kancelář se nachází v sídle lesní policie. Mimo závažné kriminální případy je tak Vincenzo občas nucen řešit i kdejaké zvířectvo, co se k němu zatoulá. A naopak lesníci s Pietrem (Terence Hill) v čele se zas zapojují do policejního vyšetřování, přestože Vincenzo by si ze všeho nejraději poradil s případy sám. Jenže nemá na výběr. Pietro zná přilehlé lesy a hory jako své boty a místní lidé za ním chodí často dříve, než se rozhodnou obrátit na běžnou policii. Aby si Vincenzo u obyvatel městečka vydobyl respekt, musí se toho od Pietra ještě mnohé naučit. Naštěstí má k ruce strážníka Hubera (Gianmarco Pozzoli), který nejde pro dobrou radu nikdy daleko, a také krásnou veterinářku Silvii (Gaia Bermani Amaralová), i když ta někdy komisaři život spíš komplikuje.
    7
  • 8
  • Klec bláznů II
    Klec bláznů II (1980)
    FilmRole: Milan
    • Google Play
    • iTunes
    Mimořádný úspěch komedie Klec bláznů si samozřejmě vynutil další pokračování. Naštěstí hlavní dvojice zůstává stejná - Michel Serrault a Ugo Tognazzi. Albín - Michel Serrault, kterému každý říká pouze jeho uměleckým jménem Zaza, se nechce smířit s tím, že už není tak mladý a přitažlivý a že neutáhne celou show. I přes stále větší rozmary je Zaza neustále milován a opečováván svým přítelem Renatem. Kdyby Zaza nedělal naschvály a neprovokoval, nezapletli by se do hry gangsterů a tajných agentů. Tady už nejde o milenecké rozmíšky, ale o život. Renato si vzpomene na svou italskou rodinu a se Zazou prchají na jih Itálie, kde vládnou zcela jiné poměry, co se postavení mužů a žen týče.
    Žánry:Komedie
    59%
    Mimořádný úspěch komedie Klec bláznů si samozřejmě vynutil další pokračování. Naštěstí hlavní dvojice zůstává stejná - Michel Serrault a Ugo Tognazzi. Albín - Michel Serrault, kterému každý říká pouze jeho uměleckým jménem Zaza, se nechce smířit s tím, že už není tak mladý a přitažlivý a že neutáhne celou show. I přes stále větší rozmary je Zaza neustále milován a opečováván svým přítelem Renatem. Kdyby Zaza nedělal naschvály a neprovokoval, nezapletli by se do hry gangsterů a tajných agentů. Tady už nejde o milenecké rozmíšky, ale o život. Renato si vzpomene na svou italskou rodinu a se Zazou prchají na jih Itálie, kde vládnou zcela jiné poměry, co se postavení mužů a žen týče.
    Žánry:Komedie
    9
  • 10
  • Freccia nera, La
    Freccia nera, La (2006)
    Seriál
    Okolo roku 1450 pretrvávali na severe Talianska boje. Pápežská stolica, biskup Cusano i cisárstvo sa už dlhší čas usilovali o nastolenie mieru, no zdalo sa, že to nebude možné kvôli žoldnierom, ktorí mali záujem podmaňovať si ďalšie územia. V tomto zložitom období sa na území, kde prebiehali boje, vytvorila skupina rebelov, nazývaná Čierny Šíp. Na cisárskom území, v hrade Monforte, žil Marco so svojimi nevlastnými rodičmi. Raniero di Rottenburg bol priateľ Marcovho otca a po jeho smrti chlapca vychovával... V kláštore Torrealta sa ukrýva kontesa Giovanna Bentivogliová, chránenkyňa biskupa Cusana. Jej rodičia záhadne zmizli, keď bola malá. Raniero je rozhodnutý uniesť Giovannu a vydať ju za Marca... Giovanna narába s lukom obratne ako muž - a preto v chlapčenskom prestrojení bojuje vo vojsku princa von Altenkirchena. Na bojisku sa stretne s Marcom, ktorý bojuje na nepriateľskej strane... Marca vyslobodia zo zajatia výmenou za Alessija, ale Giovanna zostáva zajatkyňou Čierneho Šípu. Marco sa vyberie do tábora rebelov, aby ju vyslobodil. A tam sa od Braccia dozvie krutú pravdu o Ranierovi di Rottenburg: to on zavraždil jeho otca... Keď sa Marco dozvie, že jeho otca zavraždil Raniero di Rottenburg, pridá sa k Čiernemu Šípu. Chce zabiť Raniera a nastoliť v kraji spravodlivosť... V Castellrove sa raz mesačne koná bojová porada všetkých mocných Tirolska. A Marco dostane nápad - vniknúť do Castellrova, uväzniť ich a ukončiť túto nezmyselnú vojnu... Ranierovi vojaci zlikvidovali Čierny Šíp. Marcovi sa podarilo ujsť, no Giovanna sa dostala do Ranierových rúk. Je rozhodnutý vydať ju za vojvodu z Castellrova... Biskupovi Cusanovi hrozí nebezpečenstvo. Giovanna sa podujme na to, že zistí, o čo ide - a použije na to všetky dostupné prostriedky... Giovanna odmietne vydať sa za vojvodu di Castellrovo. Spoznala v ňom muža, ktorý má na svedomí smrť jej matky... Trest za neposlušnosť ju neminie - Raniero ju pošle do baní v Lagoskure... Marco dá dokopy ľudí, aby ju odtiaľ vyslobodil. No Giovannu tam už nenašiel. Uverila totiž dômyselným Ranierovým intrigám... Giovanna naoko síce súhlasila so svadbou s nenávideným vojvodom, ale je rozhodnutá obetovať svoj život - a súčasne pomstiť matkinu smrť. Kým sa Giovanna pripravuje na svadbu, za múrmi hradu Monforte našli Marcovo mŕtve telo... Giovanna sľubuje, že čoskoro budú zasa spolu, spojení smrťou, keď im nebolo dopriate, aby sa ich osudy spojili za života... Naozaj nič nezvráti krutý osud?! Naozaj zaplatia Marco a Giovanna za to, že všetci a všetko bolo proti nim...?
    55%
    Okolo roku 1450 pretrvávali na severe Talianska boje. Pápežská stolica, biskup Cusano i cisárstvo sa už dlhší čas usilovali o nastolenie mieru, no zdalo sa, že to nebude možné kvôli žoldnierom, ktorí mali záujem podmaňovať si ďalšie územia. V tomto zložitom období sa na území, kde prebiehali boje, vytvorila skupina rebelov, nazývaná Čierny Šíp. Na cisárskom území, v hrade Monforte, žil Marco so svojimi nevlastnými rodičmi. Raniero di Rottenburg bol priateľ Marcovho otca a po jeho smrti chlapca vychovával... V kláštore Torrealta sa ukrýva kontesa Giovanna Bentivogliová, chránenkyňa biskupa Cusana. Jej rodičia záhadne zmizli, keď bola malá. Raniero je rozhodnutý uniesť Giovannu a vydať ju za Marca... Giovanna narába s lukom obratne ako muž - a preto v chlapčenskom prestrojení bojuje vo vojsku princa von Altenkirchena. Na bojisku sa stretne s Marcom, ktorý bojuje na nepriateľskej strane... Marca vyslobodia zo zajatia výmenou za Alessija, ale Giovanna zostáva zajatkyňou Čierneho Šípu. Marco sa vyberie do tábora rebelov, aby ju vyslobodil. A tam sa od Braccia dozvie krutú pravdu o Ranierovi di Rottenburg: to on zavraždil jeho otca... Keď sa Marco dozvie, že jeho otca zavraždil Raniero di Rottenburg, pridá sa k Čiernemu Šípu. Chce zabiť Raniera a nastoliť v kraji spravodlivosť... V Castellrove sa raz mesačne koná bojová porada všetkých mocných Tirolska. A Marco dostane nápad - vniknúť do Castellrova, uväzniť ich a ukončiť túto nezmyselnú vojnu... Ranierovi vojaci zlikvidovali Čierny Šíp. Marcovi sa podarilo ujsť, no Giovanna sa dostala do Ranierových rúk. Je rozhodnutý vydať ju za vojvodu z Castellrova... Biskupovi Cusanovi hrozí nebezpečenstvo. Giovanna sa podujme na to, že zistí, o čo ide - a použije na to všetky dostupné prostriedky... Giovanna odmietne vydať sa za vojvodu di Castellrovo. Spoznala v ňom muža, ktorý má na svedomí smrť jej matky... Trest za neposlušnosť ju neminie - Raniero ju pošle do baní v Lagoskure... Marco dá dokopy ľudí, aby ju odtiaľ vyslobodil. No Giovannu tam už nenašiel. Uverila totiž dômyselným Ranierovým intrigám... Giovanna naoko síce súhlasila so svadbou s nenávideným vojvodom, ale je rozhodnutá obetovať svoj život - a súčasne pomstiť matkinu smrť. Kým sa Giovanna pripravuje na svadbu, za múrmi hradu Monforte našli Marcovo mŕtve telo... Giovanna sľubuje, že čoskoro budú zasa spolu, spojení smrťou, keď im nebolo dopriate, aby sa ich osudy spojili za života... Naozaj nič nezvráti krutý osud?! Naozaj zaplatia Marco a Giovanna za to, že všetci a všetko bolo proti nim...?
    11
  • 12
  • 13