6.3

Marta Bieliková-Černická: Filmy a seriály

  • Nepokojná láska
    Nepokojná láska (1975)
    Seriál
    75%
    1
  • Pehavý Max a strašidlá
    Pehavý Max a strašidlá (1987)
    FilmRole: teta
    • Netflix
    • Google Play
    • SledovaniTV
    • +1
    Předlohou filmu se stal román spisovatele Alana Pettersona Frankensteinova teta. Hrdinou příběhu je desetiletý sirotek Max, který uteče z kočovného cirkusu mezi podivné obyvatele zámku Frankenstein, kde se stane svědkem vzniku umělého člověka a posléze i pomocníkem při aklimatizaci tohoto tvora na zdejším světě. Upír, bílá paní, ohnivý muž, ani vodník nejsou zlá, tajemná, nepřístupná a děsivá strašidla, nýbrž inteligentní a dobrosrdečné bytosti nadané nadpřirozenými schopnostmi, jež však při troše dobré vůle a trpělivosti může zvládnout i malý kluk. Film Pihovatý Max si zasloužil označení moderní pohádka. Režisér těžil ze všeobecně známé frankensteinovské látky, diváky však vede dál než jen za fascinací nestvůrami. Téma se mu stalo osnovou pro parodii, která dodržuje nepsaná pravidla pohádek a hledá hodnoty morální.
    Žánry:FantasyHororKomedie
    72%
    Předlohou filmu se stal román spisovatele Alana Pettersona Frankensteinova teta. Hrdinou příběhu je desetiletý sirotek Max, který uteče z kočovného cirkusu mezi podivné obyvatele zámku Frankenstein, kde se stane svědkem vzniku umělého člověka a posléze i pomocníkem při aklimatizaci tohoto tvora na zdejším světě. Upír, bílá paní, ohnivý muž, ani vodník nejsou zlá, tajemná, nepřístupná a děsivá strašidla, nýbrž inteligentní a dobrosrdečné bytosti nadané nadpřirozenými schopnostmi, jež však při troše dobré vůle a trpělivosti může zvládnout i malý kluk. Film Pihovatý Max si zasloužil označení moderní pohádka. Režisér těžil ze všeobecně známé frankensteinovské látky, diváky však vede dál než jen za fascinací nestvůrami. Téma se mu stalo osnovou pro parodii, která dodržuje nepsaná pravidla pohádek a hledá hodnoty morální.
    Žánry:FantasyHororKomedie
    2
  • Sladké starosti
    Sladké starosti (1984)
    FilmRole: babka Drobná
    67%
    3
  • Výlet do mladosti
    Výlet do mladosti (1983)
    FilmRole: babička

    Uznávaného spisovatele, jenž přichází besedovat se studenty, nezaskočí ani náhlý konflikt, který vzplanul mezi nimi a pedagogy. Umělec začne mládeži vyprávět - vzpomíná na událost, která se odehrála, když on studoval. Vypráví o spolužačce, která se odmítala smířit s pokrytectvím maloměsta, provokovala svou svobodomyslností natolik, že ani on, nesměle zamilovaný, si s ní nevěděl rady. Časté téma vracejících se vzpomínek však slovenští tvůrci zpracovali tezovitě, ba školometsky, bez věrohodnosti současných reálií, s chybějícím dějinným kontextem. Diváci tento snímek naprosto přehlíželi, takže nyní se nabízí šance seznámit e s dílem, které bezmála upadlo do zapomnění.

    64%

    Uznávaného spisovatele, jenž přichází besedovat se studenty, nezaskočí ani náhlý konflikt, který vzplanul mezi nimi a pedagogy. Umělec začne mládeži vyprávět - vzpomíná na událost, která se odehrála, když on studoval. Vypráví o spolužačce, která se odmítala smířit s pokrytectvím maloměsta, provokovala svou svobodomyslností natolik, že ani on, nesměle zamilovaný, si s ní nevěděl rady. Časté téma vracejících se vzpomínek však slovenští tvůrci zpracovali tezovitě, ba školometsky, bez věrohodnosti současných reálií, s chybějícím dějinným kontextem. Diváci tento snímek naprosto přehlíželi, takže nyní se nabízí šance seznámit e s dílem, které bezmála upadlo do zapomnění.

    4
  • Vlčie diery
    Vlčie diery (1948)
    FilmRole: Evička
    Léto 1944. Bratři Matúš a Ondrej Svrčinovci se mají rádi, ale je mezi nimi i napětí – oběma se totiž líbí stejná dívka, Anča Hucová. Oni i jejich další dva bratři Jano a Štefan se setkávají doma po návratu z různých koutů Evropy. Matúš utekl z nucených prací v Německu, Ondrej se vrátil z ruské fronty, Jano pro změnu z italské a Štefan přijel ze studií. Jenže sourozenci se doma příliš neohřejí. Uprchlík Matúš nesmí zůstat doma, a tak se přidá k dřevorubci Ondrejovi a uchýlí se s ním do hor. Tam jednou zachrání bratrovi život. Těžce zraněný Ondrej zůstane doma, zatímco ostatní bratři se přes jeho protesty přidají k partyzánům. Německý teror, řízený velitelem Thielem, totiž nezná hranic, a boj proti němu si vyžaduje ty největší oběti...
    Žánry:DramaVálečný
    64%
    Léto 1944. Bratři Matúš a Ondrej Svrčinovci se mají rádi, ale je mezi nimi i napětí – oběma se totiž líbí stejná dívka, Anča Hucová. Oni i jejich další dva bratři Jano a Štefan se setkávají doma po návratu z různých koutů Evropy. Matúš utekl z nucených prací v Německu, Ondrej se vrátil z ruské fronty, Jano pro změnu z italské a Štefan přijel ze studií. Jenže sourozenci se doma příliš neohřejí. Uprchlík Matúš nesmí zůstat doma, a tak se přidá k dřevorubci Ondrejovi a uchýlí se s ním do hor. Tam jednou zachrání bratrovi život. Těžce zraněný Ondrej zůstane doma, zatímco ostatní bratři se přes jeho protesty přidají k partyzánům. Německý teror, řízený velitelem Thielem, totiž nezná hranic, a boj proti němu si vyžaduje ty největší oběti...
    Žánry:DramaVálečný
    5
  • Iba deň
    Iba deň (1988)
    FilmRole: Stanova matka

    Celovečerný poviedkový film Iba deň z roku 1988 trojice debutujúcich režisérov Michala Ruttkaya, Kvetoslava Hečku a Vladimíra Štrica spája scenár Štefana Uhríka rozprávajúci o osudoch bývalých členov bigbítovej kapely, ktorú pred dvadciatimi rokmi zakázali. Tri poviedky Bicie, Basa a Gitara predstavujú postupne troch kamarátov, ktorí vymenili hudbu za obyčajné zamestnania a snažia sa v živote uspieť každý podľa svojho naturelu. Laco, Pipco a Stano sa dohodnú, že navštívia svojho priateľa - štvrtého člena skupiny, ktorý je hospitalizovaný v psychiatrickej liečebni a zahrajú si v starom zložení. Nemilé prekvapenie, ktoré ich na konci ich snahy čaka je len potvrdením, že "nádherné šesťdesiate roky", na ktoré tak radi spomínajú sú jednoznačne preč a s nimi aj ich hodnoty, idoly a ideály. V čase svojho vzniku bol film Iba deň hodnotený ako autentická výpoveď o životnom pocite generácie, ktorá dospievala v šesťdesiatych rokoch a dozrievala počas normalizácie. Okrem troch rôznych režisérskych pohľadov film divákom ponúka tri výrazné herecké výkony hlavných predstaviteľov: Pavla Zedníčka, Miroslava Donutila a Jaroslava Filipa. Neodmysliteľnou súčasťou filmu je samozrejme hudba. Michala Pavlíčka dopľňajú v čase vzniku filmu mladé kapely Bez ladu a skladu a Zona A.

    Žánry:DramaPovídkový
    63%

    Celovečerný poviedkový film Iba deň z roku 1988 trojice debutujúcich režisérov Michala Ruttkaya, Kvetoslava Hečku a Vladimíra Štrica spája scenár Štefana Uhríka rozprávajúci o osudoch bývalých členov bigbítovej kapely, ktorú pred dvadciatimi rokmi zakázali. Tri poviedky Bicie, Basa a Gitara predstavujú postupne troch kamarátov, ktorí vymenili hudbu za obyčajné zamestnania a snažia sa v živote uspieť každý podľa svojho naturelu. Laco, Pipco a Stano sa dohodnú, že navštívia svojho priateľa - štvrtého člena skupiny, ktorý je hospitalizovaný v psychiatrickej liečebni a zahrajú si v starom zložení. Nemilé prekvapenie, ktoré ich na konci ich snahy čaka je len potvrdením, že "nádherné šesťdesiate roky", na ktoré tak radi spomínajú sú jednoznačne preč a s nimi aj ich hodnoty, idoly a ideály. V čase svojho vzniku bol film Iba deň hodnotený ako autentická výpoveď o životnom pocite generácie, ktorá dospievala v šesťdesiatych rokoch a dozrievala počas normalizácie. Okrem troch rôznych režisérskych pohľadov film divákom ponúka tri výrazné herecké výkony hlavných predstaviteľov: Pavla Zedníčka, Miroslava Donutila a Jaroslava Filipa. Neodmysliteľnou súčasťou filmu je samozrejme hudba. Michala Pavlíčka dopľňajú v čase vzniku filmu mladé kapely Bez ladu a skladu a Zona A.

    Žánry:DramaPovídkový
    6
  • 7
  • Dávajte si pozor!
    Dávajte si pozor! (1990)
    FilmRole: babička
    Film nebyl uveden v distribuci v ČR (1990) Příběh zvukaře, stále více posedlého odposloucháváním, je sérií podivných a snad i humorných situací, ústících až do absurdních poloh. Jozef Slovák je zvukovým mistrem v rozhlasovém studiu, kde je zaměstnána i jeho žena. Žárlivost, podezřívavost vůči kolegům a nedůvěra k okolí způsobí, že se muž ocitá v tragikomických situacích plných absurdních omylů. Touha zjistit pravdu za každou cenu ho přivede na myšlenku odposlouchávat hovory spolupracovníků i manželky. Stále více se tak zaplétá do sítě vlastních nástrah. Nakonec odposlouchává i prezidenta republiky, když se s ním během jeho návštěvy ve studiu omylem vymění bundu. Z neřešitelného chaosu ho paradoxně osvobodí ohluchnutí. Krásné ticho, neproniknutelná stěna, chránící člověka před pokušením všechno vědět.
    Žánry:Komedie
    57%
    Film nebyl uveden v distribuci v ČR (1990) Příběh zvukaře, stále více posedlého odposloucháváním, je sérií podivných a snad i humorných situací, ústících až do absurdních poloh. Jozef Slovák je zvukovým mistrem v rozhlasovém studiu, kde je zaměstnána i jeho žena. Žárlivost, podezřívavost vůči kolegům a nedůvěra k okolí způsobí, že se muž ocitá v tragikomických situacích plných absurdních omylů. Touha zjistit pravdu za každou cenu ho přivede na myšlenku odposlouchávat hovory spolupracovníků i manželky. Stále více se tak zaplétá do sítě vlastních nástrah. Nakonec odposlouchává i prezidenta republiky, když se s ním během jeho návštěvy ve studiu omylem vymění bundu. Z neřešitelného chaosu ho paradoxně osvobodí ohluchnutí. Krásné ticho, neproniknutelná stěna, chránící člověka před pokušením všechno vědět.
    Žánry:Komedie
    8
  • Šest statečných
    Šest statečných (1999)
    FilmRole: Zlodeji - stará paní
    Celovečerní film složený z 6 krátkých filmů - 3 českých a 3 slovenských začínajících autorů. Keď nie, tak nie - režie Vladimír Král. Film o drezůře slonů, o tom, jak se nevyplatí ničit si některými věcmi nervy. Tomík - režie Vojtěch Mašek. Absurdní příběh exhibicionisty a jeho rodičů. Rojkovia - režie Jaroslav Vojtek. Příběh o složitosti vztahů v mladém manželství. Pražské nokturno - režie Tereza Kučerová. Zprostředkovává neurotický pocit z velkoměsta. Zloději - režie Martin Repka. Oleg ze svého bytu pozoruje realitu na našich sídlištích. O kouzelném zvonu - režie Aurel Klimt. Obyvatelé městečka Podkrkavice získají darem z Tibetu zvon, který v nich svou harmonií probouzí dobrosrdečnost.
    54%
    Celovečerní film složený z 6 krátkých filmů - 3 českých a 3 slovenských začínajících autorů. Keď nie, tak nie - režie Vladimír Král. Film o drezůře slonů, o tom, jak se nevyplatí ničit si některými věcmi nervy. Tomík - režie Vojtěch Mašek. Absurdní příběh exhibicionisty a jeho rodičů. Rojkovia - režie Jaroslav Vojtek. Příběh o složitosti vztahů v mladém manželství. Pražské nokturno - režie Tereza Kučerová. Zprostředkovává neurotický pocit z velkoměsta. Zloději - režie Martin Repka. Oleg ze svého bytu pozoruje realitu na našich sídlištích. O kouzelném zvonu - režie Aurel Klimt. Obyvatelé městečka Podkrkavice získají darem z Tibetu zvon, který v nich svou harmonií probouzí dobrosrdečnost.
    9
  • Priehrada
    Priehrada (1950)
    FilmRole: Hájnikova žena
    54%
    10