6.2

Kveta Lukošíková: Filmy a seriály

  • Nepokojná láska
    Nepokojná láska (1975)
    Seriál
    75%
    1
  • Skrytý prameň
    Skrytý prameň (1974)
    FilmRole: Tereza
    66%
    2
  • Tvář v okně
    Tvář v okně (1964)
    FilmRole: Barborka Vernerová

    Poviedkový film o živote ľudí v malom slovenskom meste. Prokurátor okresného súdu je sólistom džezového orchestra, čo sa stretáva s nevôľou miestnych malomeštiakov (Žalobca), zobrazenie vzťahu mladého lekára k pacientovi, ktorý sa netají svojimi reakčnými názormi (Obhajca), príbeh starého sudcu, ktorý až po rokoch zisťuje, akou krízou prechádza jeho vlastné manželstvo (Sudca).

    1. povídka: ŽALOBCE: Prokurátor okresního soudu je sólistou džezového orchestru, což dráždí maloměšťáky.
    2. povídka: OBHÁJCE: O vztahu mladého lékaře k pacientovi s reakčními názory
    3. povídka: SOUDCE: Teprve po letech pochopí soudce, že jeho manželství prochází krizí.

    Žánry:DramaPovídkový
    63%

    Poviedkový film o živote ľudí v malom slovenskom meste. Prokurátor okresného súdu je sólistom džezového orchestra, čo sa stretáva s nevôľou miestnych malomeštiakov (Žalobca), zobrazenie vzťahu mladého lekára k pacientovi, ktorý sa netají svojimi reakčnými názormi (Obhajca), príbeh starého sudcu, ktorý až po rokoch zisťuje, akou krízou prechádza jeho vlastné manželstvo (Sudca).

    1. povídka: ŽALOBCE: Prokurátor okresního soudu je sólistou džezového orchestru, což dráždí maloměšťáky.
    2. povídka: OBHÁJCE: O vztahu mladého lékaře k pacientovi s reakčními názory
    3. povídka: SOUDCE: Teprve po letech pochopí soudce, že jeho manželství prochází krizí.

    Žánry:DramaPovídkový
    3
  • Do zbrane, kuruci!
    Do zbrane, kuruci! (1974)
    FilmRole: Havranová
    Roku 1831 propuklo na Slovensku velké povstání, zapříčiněné nejen útiskem, hladomorem a vykořisťováním, ale také poplašnými zvěstmi o trávení studní. Protože hrozí rozšíření cholerové epidemie, úřady rozhodly o plošné dezinfekci vody - a nevzdělaní vesničané v tom spatřují vražedné úklady. I když je povstání neorganizované, vyskytne se mezi vzbouřenci skupinka uvědomělejších buřičů. Vznikl příkladný revoluční plakátek o tom, že utlačovaným nezbývá nic jiného než vzpoura a že právě oni se stávají morálními vítězi, i když prohrají.
    Žánry:DramaHistorický
    62%
    Roku 1831 propuklo na Slovensku velké povstání, zapříčiněné nejen útiskem, hladomorem a vykořisťováním, ale také poplašnými zvěstmi o trávení studní. Protože hrozí rozšíření cholerové epidemie, úřady rozhodly o plošné dezinfekci vody - a nevzdělaní vesničané v tom spatřují vražedné úklady. I když je povstání neorganizované, vyskytne se mezi vzbouřenci skupinka uvědomělejších buřičů. Vznikl příkladný revoluční plakátek o tom, že utlačovaným nezbývá nic jiného než vzpoura a že právě oni se stávají morálními vítězi, i když prohrají.
    Žánry:DramaHistorický
    4
  • Deň, ktorý neumrie
    Deň, ktorý neumrie (1974)
    FilmRole: lesnikova žena
    Za komunistického režimu bývalo Slovenské národní povstání častým námětovým zdrojem, samozřejmě v řádném ideologickém zakotvení. Tentokrát příběh zachycuje partyzánskou posádku pancéřového vlaku, který projíždí povstaleckým územím. Samotným protagonistou je však zběh z profašistické slovenské armády, jenž bytostně nenávidí válku a zabíjení. Pozvolna však mravně i politicky dozrává, když svůj osobní boj spojí se zápasem za osvobození vlasti - a neváhá proto obětovat i svůj život.
    Žánry:Válečný
    61%
    Za komunistického režimu bývalo Slovenské národní povstání častým námětovým zdrojem, samozřejmě v řádném ideologickém zakotvení. Tentokrát příběh zachycuje partyzánskou posádku pancéřového vlaku, který projíždí povstaleckým územím. Samotným protagonistou je však zběh z profašistické slovenské armády, jenž bytostně nenávidí válku a zabíjení. Pozvolna však mravně i politicky dozrává, když svůj osobní boj spojí se zápasem za osvobození vlasti - a neváhá proto obětovat i svůj život.
    Žánry:Válečný
    5
  • Stretnutie
    Stretnutie (1975)
    FilmRole: Lenka pětačtyřicetiletá

    V 70. letech se klasik slovenské kinematografie Paĺo Bielik připomněl ještě dvěma scénáři, které však natočil někdo jiný. V obou případech se však přidržoval žádoucích ideologických témat, v tomto případě odvěkého přátelství prostých Slováků s ruským obyvatelstvem. Patetický, ale přitom neuměle vyprávěný příběh se dokonce klene od první světové války, kdy hrdinové dobrovolně končí v ruském zajetí, až k druhé světové válce, kdy ruští vojáci s nasazením vlastního života přinesli i na Slovensko mír a svobodu.

    50%

    V 70. letech se klasik slovenské kinematografie Paĺo Bielik připomněl ještě dvěma scénáři, které však natočil někdo jiný. V obou případech se však přidržoval žádoucích ideologických témat, v tomto případě odvěkého přátelství prostých Slováků s ruským obyvatelstvem. Patetický, ale přitom neuměle vyprávěný příběh se dokonce klene od první světové války, kdy hrdinové dobrovolně končí v ruském zajetí, až k druhé světové válce, kdy ruští vojáci s nasazením vlastního života přinesli i na Slovensko mír a svobodu.

    6
  • 10% nádeje
    10% nádeje (1976)
    FilmRole: Katka Kuníková
    50%
    7
  • Poéma o svedomí I, II
    Poéma o svedomí I, II (1978)
    FilmRole: paní Klárika

    V sérii velkofilmů, které přibližovaly triumfální tažení komunistů k moci (Dvacátý devátý, Dny zrady, Osvobození Prahy, Vítězný lid) a z nichž jsme už některé viděli, spatříme další monumentální položku, a sice obraz Slovenského národního povstání i událostí, které mu předcházely. Odpovídá přesně politické mytologii 70. let, kdy jeden z důležitých aktérů, Gustáv Husák, zastával tehdy prezidentský úřad. V semknutí všech protifašistických sil pod komunistickým vedením tudíž právě on zaujímal ústřední roli - podobně jako v Čechách bylo obdobné postavení přisouzeno Klementu Gottwaldovi. Pod pláštíkem velkofilmu s omračujícími davovými scénami se zdůrazňuje nejen vůdčí postavení komunistů, ale hlavně přátelská pomoc ruských vojáků, kteří přivezou svobodu. Příběh, opět se tvářící jako beze zbytku pravdivá rekonstrukce, se však odvíjí těžkopádně, herci nejsou schopni přesvědčit ani o životaschopnosti svých hrdinů, ani o věrohodnosti jejich skutků a výpovědí. Zůstala jen nabubřelá, rozmáchlá gesta a jako zasněné hloubání o slastné budoucnosti. Režiséři (Záhon film dokončoval po náhlém Bahnově úmrtí) zvolili zcela statický způsob vyprávění, jenž byl vnímán jako zastaralý už v době vzniku - Poéma o svedomí zcela propadla, vidělo ji pouhých sedm a půl tisíce lidí.

    41%

    V sérii velkofilmů, které přibližovaly triumfální tažení komunistů k moci (Dvacátý devátý, Dny zrady, Osvobození Prahy, Vítězný lid) a z nichž jsme už některé viděli, spatříme další monumentální položku, a sice obraz Slovenského národního povstání i událostí, které mu předcházely. Odpovídá přesně politické mytologii 70. let, kdy jeden z důležitých aktérů, Gustáv Husák, zastával tehdy prezidentský úřad. V semknutí všech protifašistických sil pod komunistickým vedením tudíž právě on zaujímal ústřední roli - podobně jako v Čechách bylo obdobné postavení přisouzeno Klementu Gottwaldovi. Pod pláštíkem velkofilmu s omračujícími davovými scénami se zdůrazňuje nejen vůdčí postavení komunistů, ale hlavně přátelská pomoc ruských vojáků, kteří přivezou svobodu. Příběh, opět se tvářící jako beze zbytku pravdivá rekonstrukce, se však odvíjí těžkopádně, herci nejsou schopni přesvědčit ani o životaschopnosti svých hrdinů, ani o věrohodnosti jejich skutků a výpovědí. Zůstala jen nabubřelá, rozmáchlá gesta a jako zasněné hloubání o slastné budoucnosti. Režiséři (Záhon film dokončoval po náhlém Bahnově úmrtí) zvolili zcela statický způsob vyprávění, jenž byl vnímán jako zastaralý už v době vzniku - Poéma o svedomí zcela propadla, vidělo ji pouhých sedm a půl tisíce lidí.

    8