6.1

Gabriela Ježková: Filmy a seriály

  • Četnické humoresky
    Četnické humoresky (2001)
    SeriálRole: Beáta
    Původní seriál České televize Četnické humoresky námětově těží z existence četnických pátracích stanic - předchůdkyň současné kriminální služby - a skutečných případů, které stanice řešily. V městech byla policie (známe například ze seriálu Hříšní lidé města Pražského), mimo pak působilo četnictvo. Elitou mezi nimi byly četnické pátrací stanice (zhruba 40 na území tehdejšího Československa). Seriál vychází z množství autentických případů nalezených v archivech. Při vykreslování prostředí četnické pátrací stanice je dbáno na pravdivé zobrazení všech mechanizmů, na nichž bylo založeno tehdejší pátrání. Seriál má tři serie, každou po třinácti epizodách. Jednotlivé epizody na sebe navzájem navazují a postavy vystupující v seriálu se neustále vyvýjejí. Příprava první řady byla zahájena roku 1992. Seriál se natáčel v reálných exteriérech střední a jižní Moravy, Brně a některé epizody i na území Podkarpatské Ukrajiny. Fiktivní brněnská četnická pátrací stanice vznikla v areálu bývalých vojenských kasáren a slouží v ní deset příslušníků a služební pes Argo. Ne vždy řeší jen závažné případy, někdy jsou jejich případy banální až směšné, vždy se jim však podaří pachatel usvědčit. Ústřední postavu Karla Arazíma, zpočátku štábního strážmistra, později praporčíka a nakonec velitele stanice vrchního strážmistra, vytvořil populární Tomáš Töpfer. Jeho pravou ruku Bedřicha Jarého, a pozdějšího zetě, zahrál neméně populární Ivan Trojan a vrchního strážmistra Šiktance ztvárnil Petr Kostka. Pátrací tým doplnili Stanislav Zindulka, Zdeněk Junák, Jan Grygar, Erik Pardus, Aleš Jarý, Pavel Doucek a František Švihlík. Seriál není zaměřen jen na policejní práci a proto tu mají pevné místo i jejich manželky a přítelkyně, například Alena Antalová jako majitelka květinářství Ludmila Horká, Andrea Elsnerová jako kuchařka celé stanice, či Zdena Herfortová jako Vladěnka Šiktancová - manželka vrchního Šiktance. V meších rolích zahráli mimo jiné i Jiřina Bohdalová, Pavel Zedníček, Marek Vašut, Simona Stašová, Jiří Krampol, slovenské hvězdy Michal Dočolomanský, Leopold Haverla či Marian Labuda. Dále jen v první serii hrálo vedlejší role 313 herců - převážně méně okoukané tváře z moravských divadel - a zhruba 3000 komparzistů. Použito bylo 6500 kostýmů, 120 historických vozidel, několik vlaků, 25 tisíc rekvizit a velké množství zvířat. zdroj: www.cetnickehumoresky.cz
    Žánry:KomedieKrimi
    82%
    Původní seriál České televize Četnické humoresky námětově těží z existence četnických pátracích stanic - předchůdkyň současné kriminální služby - a skutečných případů, které stanice řešily. V městech byla policie (známe například ze seriálu Hříšní lidé města Pražského), mimo pak působilo četnictvo. Elitou mezi nimi byly četnické pátrací stanice (zhruba 40 na území tehdejšího Československa). Seriál vychází z množství autentických případů nalezených v archivech. Při vykreslování prostředí četnické pátrací stanice je dbáno na pravdivé zobrazení všech mechanizmů, na nichž bylo založeno tehdejší pátrání. Seriál má tři serie, každou po třinácti epizodách. Jednotlivé epizody na sebe navzájem navazují a postavy vystupující v seriálu se neustále vyvýjejí. Příprava první řady byla zahájena roku 1992. Seriál se natáčel v reálných exteriérech střední a jižní Moravy, Brně a některé epizody i na území Podkarpatské Ukrajiny. Fiktivní brněnská četnická pátrací stanice vznikla v areálu bývalých vojenských kasáren a slouží v ní deset příslušníků a služební pes Argo. Ne vždy řeší jen závažné případy, někdy jsou jejich případy banální až směšné, vždy se jim však podaří pachatel usvědčit. Ústřední postavu Karla Arazíma, zpočátku štábního strážmistra, později praporčíka a nakonec velitele stanice vrchního strážmistra, vytvořil populární Tomáš Töpfer. Jeho pravou ruku Bedřicha Jarého, a pozdějšího zetě, zahrál neméně populární Ivan Trojan a vrchního strážmistra Šiktance ztvárnil Petr Kostka. Pátrací tým doplnili Stanislav Zindulka, Zdeněk Junák, Jan Grygar, Erik Pardus, Aleš Jarý, Pavel Doucek a František Švihlík. Seriál není zaměřen jen na policejní práci a proto tu mají pevné místo i jejich manželky a přítelkyně, například Alena Antalová jako majitelka květinářství Ludmila Horká, Andrea Elsnerová jako kuchařka celé stanice, či Zdena Herfortová jako Vladěnka Šiktancová - manželka vrchního Šiktance. V meších rolích zahráli mimo jiné i Jiřina Bohdalová, Pavel Zedníček, Marek Vašut, Simona Stašová, Jiří Krampol, slovenské hvězdy Michal Dočolomanský, Leopold Haverla či Marian Labuda. Dále jen v první serii hrálo vedlejší role 313 herců - převážně méně okoukané tváře z moravských divadel - a zhruba 3000 komparzistů. Použito bylo 6500 kostýmů, 120 historických vozidel, několik vlaků, 25 tisíc rekvizit a velké množství zvířat. zdroj: www.cetnickehumoresky.cz
    Žánry:KomedieKrimi
    1
  • Konec velkých prázdnin
    Konec velkých prázdnin (1996)
    Minisérie
    Úspěšný šestidílný seriál vypráví o dvanácti lidech, kteří se vydali na dobrodružnou cestu emigrace s vědomím, že se nikdy nebudou moci vrátit. Přitom narazili na absolutně neznámý svět, ačkoli byl "jen" pár kilometrů vzdálený, který v nich najednou viděl absolutně neznámé lidi. Bylo to, jako by se octli na jiné planetě, kde platily naprosto jiné zákony, a oni byli postaveni před úplně nové problémy. Prožívají při tom osobní tragédie, tragikomedie i dramata. A skoro nikdy jim nebylo veselo, protože na to opravdu neměli čas.
    Žánry:Drama
    64%
    Úspěšný šestidílný seriál vypráví o dvanácti lidech, kteří se vydali na dobrodružnou cestu emigrace s vědomím, že se nikdy nebudou moci vrátit. Přitom narazili na absolutně neznámý svět, ačkoli byl "jen" pár kilometrů vzdálený, který v nich najednou viděl absolutně neznámé lidi. Bylo to, jako by se octli na jiné planetě, kde platily naprosto jiné zákony, a oni byli postaveni před úplně nové problémy. Prožívají při tom osobní tragédie, tragikomedie i dramata. A skoro nikdy jim nebylo veselo, protože na to opravdu neměli čas.
    Žánry:Drama
    2
  • Dvojrole
    Dvojrole (1999)
    Film

    Po automibilové nehodě se na operačním sále ocitnou dvě téměř mrtvé ženy-stařičká docentka a volavka bytařského gangu Yvetta, Dva lékaři voperují mozek o 50let starší docentky, která nehodu zavinila, její oběti, mladé dívce. Z bezvědomí se tak probudí žena s tělem a tváří mladé dívky, ale myšlením staré intelektuálky.

    Žánry:Drama
    62%

    Po automibilové nehodě se na operačním sále ocitnou dvě téměř mrtvé ženy-stařičká docentka a volavka bytařského gangu Yvetta, Dva lékaři voperují mozek o 50let starší docentky, která nehodu zavinila, její oběti, mladé dívce. Z bezvědomí se tak probudí žena s tělem a tváří mladé dívky, ale myšlením staré intelektuálky.

    Žánry:Drama
    3
  • Strakonický dudák
    Strakonický dudák (1955)
    FilmRole: číšnice u Mikuliho
    Český celovečerní barevný film byl natočen podle stejnojmenné dramatická báchorky zakladatele moderního českého divadla Josefa Kajetána Tyla, která patří nejen k nejznámějším a nejoblíbenějším hrám tohoto autora, ale českého divadelního repertoáru vůbec. Autor scénáře se držel přísně Tylovy předlohy, vyprávějící o dudákovi Švandovi, který se pro peníze a slávu vydal do ciziny, ale u kterého nakonec vítězí láska k vlasti. Věčně platnou hodnotou „Strakonického dudáka" je horoucí Tylovo vlastenectví a nesmiřitelný odpor proti kosmopolitismu. A tu se právě autoru filmu podařilo vyzvednout to, co bylo dříve naším divadlem Tylovi soustavné odpíráno - jeho vlasteneckou a revoluční bojovnost.
    Žánry:Pohádka
    61%
    Český celovečerní barevný film byl natočen podle stejnojmenné dramatická báchorky zakladatele moderního českého divadla Josefa Kajetána Tyla, která patří nejen k nejznámějším a nejoblíbenějším hrám tohoto autora, ale českého divadelního repertoáru vůbec. Autor scénáře se držel přísně Tylovy předlohy, vyprávějící o dudákovi Švandovi, který se pro peníze a slávu vydal do ciziny, ale u kterého nakonec vítězí láska k vlasti. Věčně platnou hodnotou „Strakonického dudáka" je horoucí Tylovo vlastenectví a nesmiřitelný odpor proti kosmopolitismu. A tu se právě autoru filmu podařilo vyzvednout to, co bylo dříve naším divadlem Tylovi soustavné odpíráno - jeho vlasteneckou a revoluční bojovnost.
    Žánry:Pohádka
    4
  • Podzimní návrat
    Podzimní návrat (2001)
    FilmRole: Karlova maminka
    Celovečerní film režiséra a scenáristy Georga Agathonikiadise Podzimní návrat, který byl vyroben v brněnském studiu České televize (tvůrčí skupina Josefa Souchopa a Dariny Levové) ve spolupráci s řeckou televizí ERT , velmi působivě zpracovává zážitky řeckého chlapce, který po nuceném exodu za občanské války v Řecku v roce 1949 našel svůj druhý domov v tehdejším Československu, v městě Brně, kde ho vychovávali jeho řecký dědeček a řecká babička. Hrdina příběhu Podzimní návrat navštíví jako zralý muž místa svého dětství a mládí, aby převezl ostatky svých prarodičů do rodného Řecka, kde nyní žije. Vybavují se mu vzpomínky na milované osoby - babičku, dědečka, pana Nováka, němého blázna Miloše, přítele Rosťu, na jeho první lásky, na všechny dávné radostné i bolestné události. "Své brněnské dětství a mládí jsem se pokusil zvěčnit jako moravský Amarcord," říká o svém uměleckém projektu režisér George Agathonikiadis.
    Žánry:Drama
    52%
    Celovečerní film režiséra a scenáristy Georga Agathonikiadise Podzimní návrat, který byl vyroben v brněnském studiu České televize (tvůrčí skupina Josefa Souchopa a Dariny Levové) ve spolupráci s řeckou televizí ERT , velmi působivě zpracovává zážitky řeckého chlapce, který po nuceném exodu za občanské války v Řecku v roce 1949 našel svůj druhý domov v tehdejším Československu, v městě Brně, kde ho vychovávali jeho řecký dědeček a řecká babička. Hrdina příběhu Podzimní návrat navštíví jako zralý muž místa svého dětství a mládí, aby převezl ostatky svých prarodičů do rodného Řecka, kde nyní žije. Vybavují se mu vzpomínky na milované osoby - babičku, dědečka, pana Nováka, němého blázna Miloše, přítele Rosťu, na jeho první lásky, na všechny dávné radostné i bolestné události. "Své brněnské dětství a mládí jsem se pokusil zvěčnit jako moravský Amarcord," říká o svém uměleckém projektu režisér George Agathonikiadis.
    Žánry:Drama
    5
  • Stůj, nebo se netrefím
    Stůj, nebo se netrefím (1998)
    FilmRole: Bětka
    Zápletka se odvíjí od drobného a celkem nepatrného zádrhele, přesněji záměny osob. Na první kolizi se pak v ztřeštěném sledu nabalují další a další nedorozumění, záměny, travestie, míjení, prolínání, zápletky, ale hlavně humor. Aniž by ovšem byla porušena kauzalita a logika! Úžasně spletitá struktura příběhu a motivů se nakonec před bedlivým zrakem diváka rozplete až do posledního detailu. Film měl velikou šanci stát se divácky úspěšným už proto, že staví na léty prověřeném principu grotesky, který šťastně kombinuje se slovním humorem. A koneckonců postavy příběhu jsou blízké i oním švejkovským rozměrem, který v sobě má většina Čechů a který naplno propuká právě v dramaticky vypjatých situacích jako v květnu roku 1945, kdy je dějiště filmu - česká vesnice - obklíčena ustupujícími Němci.
    51%
    Zápletka se odvíjí od drobného a celkem nepatrného zádrhele, přesněji záměny osob. Na první kolizi se pak v ztřeštěném sledu nabalují další a další nedorozumění, záměny, travestie, míjení, prolínání, zápletky, ale hlavně humor. Aniž by ovšem byla porušena kauzalita a logika! Úžasně spletitá struktura příběhu a motivů se nakonec před bedlivým zrakem diváka rozplete až do posledního detailu. Film měl velikou šanci stát se divácky úspěšným už proto, že staví na léty prověřeném principu grotesky, který šťastně kombinuje se slovním humorem. A koneckonců postavy příběhu jsou blízké i oním švejkovským rozměrem, který v sobě má většina Čechů a který naplno propuká právě v dramaticky vypjatých situacích jako v květnu roku 1945, kdy je dějiště filmu - česká vesnice - obklíčena ustupujícími Němci.
    6
  • Posel
    Posel (2012)
    Film
    • iVysílání
    Epsteinův hlavní hrdina Petr je posel, tedy messenger. Projíždí městem na kole a spolu se svými kolegy dotváří jeho kolorit. „Zpočátku se jeví jako nekonformní, sympatický mladík, který se odmítá sžívat se současnou pokřivenou společností a se všemi jejími pohodlnostmi, konzumy a lžemi, s jejími pseudopravdami, pseudocity, pseudoláskami a pseudohodnotami,“ představuje hlavního hrdinu šéfdramaturg Jaroslav Kravka. Postupně však divák zjišťuje,  že má co do činění s někým úplně jiným. S bezcharakterním a sobeckým jedincem. Podobný typ záporného hrdiny se přitom v současné literatuře, ani v české audiovizuální tvorbě příliš nevyskytuje. Pokud se taková postava přece jen objeví, má její tvůrce zpravidla snahu hodnotit její chování, její postoje a téměř veřejně ji odsuzovat. Talentovaný Marek Epstein si je tohoto úskalí vědom a jakékoliv autorské hodnocení odmítá. Sobectví či bezcitnost své hlavní postavy nekomentuje. Děje se tak i proto, že ani další postavy díla nejsou prvoplánově schématické. Žádná z nich totiž není tak jednoznačně kladná. O každé postavě platí to, co lze říci i o Epsteinových dialozích: jsou živé, jakoby skutečné, a tím pádem zcela uvěřitelné.
    Žánry:Drama
    50%
    Epsteinův hlavní hrdina Petr je posel, tedy messenger. Projíždí městem na kole a spolu se svými kolegy dotváří jeho kolorit. „Zpočátku se jeví jako nekonformní, sympatický mladík, který se odmítá sžívat se současnou pokřivenou společností a se všemi jejími pohodlnostmi, konzumy a lžemi, s jejími pseudopravdami, pseudocity, pseudoláskami a pseudohodnotami,“ představuje hlavního hrdinu šéfdramaturg Jaroslav Kravka. Postupně však divák zjišťuje,  že má co do činění s někým úplně jiným. S bezcharakterním a sobeckým jedincem. Podobný typ záporného hrdiny se přitom v současné literatuře, ani v české audiovizuální tvorbě příliš nevyskytuje. Pokud se taková postava přece jen objeví, má její tvůrce zpravidla snahu hodnotit její chování, její postoje a téměř veřejně ji odsuzovat. Talentovaný Marek Epstein si je tohoto úskalí vědom a jakékoliv autorské hodnocení odmítá. Sobectví či bezcitnost své hlavní postavy nekomentuje. Děje se tak i proto, že ani další postavy díla nejsou prvoplánově schématické. Žádná z nich totiž není tak jednoznačně kladná. O každé postavě platí to, co lze říci i o Epsteinových dialozích: jsou živé, jakoby skutečné, a tím pádem zcela uvěřitelné.
    Žánry:Drama
    7