Karel Šebesta: Nejlepší filmy
a seriály

5.3

Karel Šebesta: Filmy a seriály

  • Oznamuje se láskám vašim
    Oznamuje se láskám vašim (1988)
    FilmRole: komisař gestapa
    • VOYO
    • iVysílání
    • O2 TV
    Začíná na podzim roku 1944 a jeho hrdinou je mladý český lodník Karel Svorník, který kotví s labskou vlečnou lodí u Drážďan. Společně se svým kamarádem Bohoušem prožívá na odstavené lodi naložené tabákem řadu milostných dobrodružství s německými dívkami a ženami. Jednoho dne se však Karel seznámí s mladou velitelkou Hitlerjugend Ulrikou von Polchow a dokonce si s ní smluví schůzku. Ačkoli vše začne a vyvíjí se jako další chvilkové dobrodružství, začne se mezi oběma mladými lidmi rodit hluboký cit, s jehož pomocí překonávají předsudky i hrůzy doby. Po krátkém období štěstí, které oba na lodi prožijí, však jejich lásku krutě zasáhne válka... (CS Film)
    72%
    Začíná na podzim roku 1944 a jeho hrdinou je mladý český lodník Karel Svorník, který kotví s labskou vlečnou lodí u Drážďan. Společně se svým kamarádem Bohoušem prožívá na odstavené lodi naložené tabákem řadu milostných dobrodružství s německými dívkami a ženami. Jednoho dne se však Karel seznámí s mladou velitelkou Hitlerjugend Ulrikou von Polchow a dokonce si s ní smluví schůzku. Ačkoli vše začne a vyvíjí se jako další chvilkové dobrodružství, začne se mezi oběma mladými lidmi rodit hluboký cit, s jehož pomocí překonávají předsudky i hrůzy doby. Po krátkém období štěstí, které oba na lodi prožijí, však jejich lásku krutě zasáhne válka... (CS Film)
    1
  • Drsná Planina
    Drsná Planina (1979)
    FilmRole: Bičovský
    Začínající režisér Jaroslav Soukup se pokusil manévrovat v úzce vytyčených politických mantinelech. Na jedné straně se podřizuje režimním skazkám o nutné obraně státních hranic před pronikáním nepřátel, současně se však s téměř dokumentární hodnověrností snaží postihnout tvrdé podmínky, v nichž pohraničníci museli v těsně poválečném období žít... Záběry drsné přírody, ustavičně prověřující lidskou výdrž, vytvářejí vcelku důvěryhodné zakotvení celého příběhu. (oficiální text distributora)
    70%
    Začínající režisér Jaroslav Soukup se pokusil manévrovat v úzce vytyčených politických mantinelech. Na jedné straně se podřizuje režimním skazkám o nutné obraně státních hranic před pronikáním nepřátel, současně se však s téměř dokumentární hodnověrností snaží postihnout tvrdé podmínky, v nichž pohraničníci museli v těsně poválečném období žít... Záběry drsné přírody, ustavičně prověřující lidskou výdrž, vytvářejí vcelku důvěryhodné zakotvení celého příběhu. (oficiální text distributora)
    2
  • Záchvěv strachu
    Záchvěv strachu (1983)
    FilmRole: koncipient

    Režisér Jaroslav Soukup - ještě dříve, než začal natáčet nablýskané hity pochybný kvalit - se ve svých počátcích věnoval ambiciózním projektům, a to jak námětově, tak i vypravěčsky. Záchvěv strachu se odehrává v temném období po potlačení revolučního vzedmutí v roce 1848. Vypráví o jednom z čerstvě propuštěných vůdců někdejšího povstání, od něhož se bývalí přátelé distancují, a on sám se ocitá v centru pozornosti tajné policie. Jeho jméno má být totiž zdiskreditováno zfalšovanými důkazy o údajném udavačství. Pozoruhodné je vizuální zpodobnění Prahy na začátku druhé půle 19. století, vlhkých dlažeb a zatuchlých špeluněk. Soukup zdařile vylíčil bezmoc člověka, jež se ocitnul v situaci vyobcovaného nešťastníka, sugestivně postihl dobu, po jejíž nehybné hladině se nanejvýš mohl zvířit záchvěv strachu.

    Žánry:DramaHistorický
    70%

    Režisér Jaroslav Soukup - ještě dříve, než začal natáčet nablýskané hity pochybný kvalit - se ve svých počátcích věnoval ambiciózním projektům, a to jak námětově, tak i vypravěčsky. Záchvěv strachu se odehrává v temném období po potlačení revolučního vzedmutí v roce 1848. Vypráví o jednom z čerstvě propuštěných vůdců někdejšího povstání, od něhož se bývalí přátelé distancují, a on sám se ocitá v centru pozornosti tajné policie. Jeho jméno má být totiž zdiskreditováno zfalšovanými důkazy o údajném udavačství. Pozoruhodné je vizuální zpodobnění Prahy na začátku druhé půle 19. století, vlhkých dlažeb a zatuchlých špeluněk. Soukup zdařile vylíčil bezmoc člověka, jež se ocitnul v situaci vyobcovaného nešťastníka, sugestivně postihl dobu, po jejíž nehybné hladině se nanejvýš mohl zvířit záchvěv strachu.

    Žánry:DramaHistorický
    3
  • Romaneto
    Romaneto (1980)
    FilmRole: Wiederman
    66%
    4
  • Pan Tau
    Pan Tau (1988)
    Film
    • VOYO
    • iVysílání
    Poslední setkání s kouzelným panem Tau v příběhu, který je určen nejen dětem. Jeho hrdinou je herec Rudolf Karásek, který byl před patnácti lety slavným představitelem dětmi milovaného pana Tau. Dnes už jen vzpomíná na zašlou slávu a hledá útěchu v alkoholu. Jednoho dne se ovšem v jeho vilce, kde žije se svou dcerou Hankou a jejími dvěma syny, objeví barrandovský zaměstnanec a předá mu scénář na nový film o Panu Tau. Už při zkouškách některých scén se však ukáže, že Karásek na obtížnou roli nestačí. Režisér se začne poohlížet po náhradě nebo po dublovi. Asistentka Alena mu přivede pana Nováka, který jako by panu Tau z oka vypadl. Ten bravurně zvládne všechny náročné scény. Karásek začíná žárlit na dvojníkovy úspěchy i na jeho oblibu u dětí, které ve filmu hrají. Na klidu mu nepřidají ani náhodně vyslechnuté a nepříliš lichotivé režisérovy poznámky na svou adresu. Po řadě zmatků a dokonce záměn Karáska a Nováka se štáb přesune do Tater, aby tu natočil exteriérové scény. Tady se herec rozzlobí a prohlásí, že žádného dvojníka nepotřebuje, a když si dubl narazí koleno při autonehodě, sám zahraje náročnou scénu v hořícím letadle. Znovu získá ztracené sebevědomí a dokonce získá v divadle roli Cyrana. Natáčení končí a pana Nováka najednou nikdo nemůže najít. Prostě zmizel. Teprve závěrečný záběr potvrdí, že tajemný pan Novák byl skutečný pan Tau, a tak se realita filmu opět vrací k pohádkovosti.
    63%
    Poslední setkání s kouzelným panem Tau v příběhu, který je určen nejen dětem. Jeho hrdinou je herec Rudolf Karásek, který byl před patnácti lety slavným představitelem dětmi milovaného pana Tau. Dnes už jen vzpomíná na zašlou slávu a hledá útěchu v alkoholu. Jednoho dne se ovšem v jeho vilce, kde žije se svou dcerou Hankou a jejími dvěma syny, objeví barrandovský zaměstnanec a předá mu scénář na nový film o Panu Tau. Už při zkouškách některých scén se však ukáže, že Karásek na obtížnou roli nestačí. Režisér se začne poohlížet po náhradě nebo po dublovi. Asistentka Alena mu přivede pana Nováka, který jako by panu Tau z oka vypadl. Ten bravurně zvládne všechny náročné scény. Karásek začíná žárlit na dvojníkovy úspěchy i na jeho oblibu u dětí, které ve filmu hrají. Na klidu mu nepřidají ani náhodně vyslechnuté a nepříliš lichotivé režisérovy poznámky na svou adresu. Po řadě zmatků a dokonce záměn Karáska a Nováka se štáb přesune do Tater, aby tu natočil exteriérové scény. Tady se herec rozzlobí a prohlásí, že žádného dvojníka nepotřebuje, a když si dubl narazí koleno při autonehodě, sám zahraje náročnou scénu v hořícím letadle. Znovu získá ztracené sebevědomí a dokonce získá v divadle roli Cyrana. Natáčení končí a pana Nováka najednou nikdo nemůže najít. Prostě zmizel. Teprve závěrečný záběr potvrdí, že tajemný pan Novák byl skutečný pan Tau, a tak se realita filmu opět vrací k pohádkovosti.
    5
  • ...a pozdravuji vlaštovky
    ...a pozdravuji vlaštovky (1972)
    FilmRole: Frierdich
    63%
    6
  • Radikální řez
    Radikální řez (1983)
    FilmRole: psychiatr
    • VOYO
    Poniceny obraz nahe divky je vyznamnou stopou pri vysetrovani vrazdy v chatrajuci romske ctvrti. V romske ctvrti okresneho mesta je nalezeno telo zavrazdeneho syna mestskho architekta , o nemz je znamo ze se zasazuje o asanaci prave tohoto zchatralneho arealu. Mlady vysetrovatel se pri patrani seznamy s krasnou romkou a jejim prostrednictvim i s uzavrzenou komunitou , ktera se ridi vlasnimi pravidly. Tim mrtvym ,nalezenym v ruine stareho domu je Tomas Ruml, syn vlivneho atchitekta , ktery chce zbourat zaslou romsku ctvrt a na jejim miste postavit moderni sidliste . A protoze se romove bouri , nechteji se stehovat a ustupovat stavebnim pracim , nabizi se jako motiv pomsta. To je take smer, kterim se kriminaliste nejprve pusti , protoze take druhy architektuv syn zmizel a podle nekterych je jen otaskou casu ,nez se najde jeho telo . Pri patrani se vsak mlady kriminalista Weiner seznami s romskou divkou Nahou a tedy zachyti dalsi stopu . kdyz se po ni vypravi , zisti, ze situace kolem zabiteho architektova syna vubec nebude tak jednoducha . Vyjde totis najevo , ze Tom zdaleka nebyl jen nevinnym malirem a synem hlavniho architekta . Mel toho na sviedomi mnohem vic a jeho charakter take nepatril mezi ty rovne. Vydiral svou nevlastni matku , protoze sse dozvedel o jejim pomeru s muzikantem Pockertem , spolecne s kamarady znasilni Nahu a cizi mu nebyla ani kradez . Weiner s pomoci romskeho kolegy takace pomalu pronika pod povrch romske komunity, orientuje se v situaci , aby nakonec ziskal rozhodujici informaci o vrahovi , jehoz druhov obeti se stane prave Naha,z te nejmene ocekavane strany , od vlivneho romskeho barona ,pana Tancose . Na jeho radu se Winer zameri na pripad ze zcela odlisneho uhlu a zanedlouho je pripad vyresen.
    Žánry:Krimi
    62%
    Poniceny obraz nahe divky je vyznamnou stopou pri vysetrovani vrazdy v chatrajuci romske ctvrti. V romske ctvrti okresneho mesta je nalezeno telo zavrazdeneho syna mestskho architekta , o nemz je znamo ze se zasazuje o asanaci prave tohoto zchatralneho arealu. Mlady vysetrovatel se pri patrani seznamy s krasnou romkou a jejim prostrednictvim i s uzavrzenou komunitou , ktera se ridi vlasnimi pravidly. Tim mrtvym ,nalezenym v ruine stareho domu je Tomas Ruml, syn vlivneho atchitekta , ktery chce zbourat zaslou romsku ctvrt a na jejim miste postavit moderni sidliste . A protoze se romove bouri , nechteji se stehovat a ustupovat stavebnim pracim , nabizi se jako motiv pomsta. To je take smer, kterim se kriminaliste nejprve pusti , protoze take druhy architektuv syn zmizel a podle nekterych je jen otaskou casu ,nez se najde jeho telo . Pri patrani se vsak mlady kriminalista Weiner seznami s romskou divkou Nahou a tedy zachyti dalsi stopu . kdyz se po ni vypravi , zisti, ze situace kolem zabiteho architektova syna vubec nebude tak jednoducha . Vyjde totis najevo , ze Tom zdaleka nebyl jen nevinnym malirem a synem hlavniho architekta . Mel toho na sviedomi mnohem vic a jeho charakter take nepatril mezi ty rovne. Vydiral svou nevlastni matku , protoze sse dozvedel o jejim pomeru s muzikantem Pockertem , spolecne s kamarady znasilni Nahu a cizi mu nebyla ani kradez . Weiner s pomoci romskeho kolegy takace pomalu pronika pod povrch romske komunity, orientuje se v situaci , aby nakonec ziskal rozhodujici informaci o vrahovi , jehoz druhov obeti se stane prave Naha,z te nejmene ocekavane strany , od vlivneho romskeho barona ,pana Tancose . Na jeho radu se Winer zameri na pripad ze zcela odlisneho uhlu a zanedlouho je pripad vyresen.
    Žánry:Krimi
    7
  • Kouzelné dobrodružství
    Kouzelné dobrodružství (1982)
    FilmRole: stavbyvedoucí
    • VOYO
    Podle románu francouzského spisovatele Alaina Fourniera natočil Antonín Kachlík poetické vyprávění zasazené do rakousko-uherské monarchie, nostalgicky laděný pohled na přátelství dvou mladičkých studentů gymnázia, jejichž vztahy pozvolna vyhasínají. Zcela odpolitizovaný příběh se sice vyznačuje uměleckými ambicemi, zvláště vizuální stránka se vyžívá rozněžnělým barevným spektrem, avšak výsledek je notně rozpačitý, vypravěčsky neobratný a nudný.
    62%
    Podle románu francouzského spisovatele Alaina Fourniera natočil Antonín Kachlík poetické vyprávění zasazené do rakousko-uherské monarchie, nostalgicky laděný pohled na přátelství dvou mladičkých studentů gymnázia, jejichž vztahy pozvolna vyhasínají. Zcela odpolitizovaný příběh se sice vyznačuje uměleckými ambicemi, zvláště vizuální stránka se vyžívá rozněžnělým barevným spektrem, avšak výsledek je notně rozpačitý, vypravěčsky neobratný a nudný.
    8
  • Paleta lásky
    Paleta lásky (1976)
    Film
    62%
    9
  • Pět miliónů svědků
    Pět miliónů svědků (1965)
    FilmRole: Pangrác

    Nyní spatříme naivní připomínku toho, že televize kdysi vysílala i inscenace živě, avšak v tomto případě získal přímý přenos překvapivě kriminální rozměr. Během vysílání byl totiž zabit jeden z herců - a vidělo to všech oněch pět miliónů lidí, kteří televizi sledovali. Vyšetřovatelé pak celou podezřelou událost znovu rekonstruují, aby se dopátrali, zda šlo o nešťastnou náhodu, nebo o promyšlený zločin.

    62%

    Nyní spatříme naivní připomínku toho, že televize kdysi vysílala i inscenace živě, avšak v tomto případě získal přímý přenos překvapivě kriminální rozměr. Během vysílání byl totiž zabit jeden z herců - a vidělo to všech oněch pět miliónů lidí, kteří televizi sledovali. Vyšetřovatelé pak celou podezřelou událost znovu rekonstruují, aby se dopátrali, zda šlo o nešťastnou náhodu, nebo o promyšlený zločin.

    10
  • Pan Vok odchází
    Pan Vok odchází (1979)
    FilmRole: Matyáš
    • VOYO
    • O2 TV
    • Canal+
    I pověstný renesanční kavalír nakonec zestárnul, dokonce přišel o mnohem mladší manželku, jeho přátelé i oddaní sloužící se jej snaží vytrhnout z trudomyslnosti, ovšem ani údajná vodní panna jej valně nerozveselí. Režisér Karel Steklý navazuje tímto snímkem na Svatby pana Voka, aniž by dosáhl jejich rozpustilosti, či realizační nápaditosti, i herecké ztvárnění je jakési povadlé. Film dokládájící úpadek režisérpvých tvůrčích schopností, nabízí pramálo veselou zábavu, značně pokleslé úrovně.
    61%
    I pověstný renesanční kavalír nakonec zestárnul, dokonce přišel o mnohem mladší manželku, jeho přátelé i oddaní sloužící se jej snaží vytrhnout z trudomyslnosti, ovšem ani údajná vodní panna jej valně nerozveselí. Režisér Karel Steklý navazuje tímto snímkem na Svatby pana Voka, aniž by dosáhl jejich rozpustilosti, či realizační nápaditosti, i herecké ztvárnění je jakési povadlé. Film dokládájící úpadek režisérpvých tvůrčích schopností, nabízí pramálo veselou zábavu, značně pokleslé úrovně.
    11
  • Sokolovo
    Sokolovo (1974)
    FilmRole: kpt. Procházka
    V rámci volného cyklus politicky vypjatých \"rekonstrukcí\", které měly normalizační režim legitimizovat a zdůvodnit nárok komunistů vládnout, zaujímá zvláštní postavení Sokolovo. Jako jediné se totiž odehrává za hranicemi - líčí totiž vznik československé vojenské jednotky v Sovětském svazu. Samozřejmě nepadne jediné slovo o tom, že mnozí účastníci prošli gulagem, než vstoupili do armády. Zcela se vytratilo skutečné politické pozadí, ploše popisné jsou pyrotechnické boje s nacisty, výrazné monumentalizaci podléhají ti hrdinové, kteří vstoupilo do panteonu komunistických mučedníků. Například Martin Štěpánek tu sehrál kapitána Jaroše, jenž hrdinně padl - a když herec později emigroval, byl film kvůli tomu stažen z kin.
    59%
    V rámci volného cyklus politicky vypjatých \"rekonstrukcí\", které měly normalizační režim legitimizovat a zdůvodnit nárok komunistů vládnout, zaujímá zvláštní postavení Sokolovo. Jako jediné se totiž odehrává za hranicemi - líčí totiž vznik československé vojenské jednotky v Sovětském svazu. Samozřejmě nepadne jediné slovo o tom, že mnozí účastníci prošli gulagem, než vstoupili do armády. Zcela se vytratilo skutečné politické pozadí, ploše popisné jsou pyrotechnické boje s nacisty, výrazné monumentalizaci podléhají ti hrdinové, kteří vstoupilo do panteonu komunistických mučedníků. Například Martin Štěpánek tu sehrál kapitána Jaroše, jenž hrdinně padl - a když herec později emigroval, byl film kvůli tomu stažen z kin.
    12
  • Návraty
    Návraty (1972)
    FilmRole: Janík

    Václav Matějka se ve svých prvních filmech snažil zkoumat protikladné lidské povahy, s větší či menší urputností hledajících své štěstí. V tomto filmu se dotýká sebenaplnění u lidí, kteří přesáhli třicítku a mají pocit, že život jim uniká mezi prsty. Krize rodinné soudržnosti i morálních hodnot se tu však ozývá dosti tezovitě. Dějová zápletka je vystavěna na kontrastu životních osudů dvou kdysi si blízkých lidí, nyní rozvedených manželů. Zatímco ona, povoláním zdravotní sestra, se lépe adaptuje, on, nespolehlivý a věčně improvizující, marně hledá svůj záchytný bod, dokonce se pokouší vrátit se k bývalé ženě.

    58%

    Václav Matějka se ve svých prvních filmech snažil zkoumat protikladné lidské povahy, s větší či menší urputností hledajících své štěstí. V tomto filmu se dotýká sebenaplnění u lidí, kteří přesáhli třicítku a mají pocit, že život jim uniká mezi prsty. Krize rodinné soudržnosti i morálních hodnot se tu však ozývá dosti tezovitě. Dějová zápletka je vystavěna na kontrastu životních osudů dvou kdysi si blízkých lidí, nyní rozvedených manželů. Zatímco ona, povoláním zdravotní sestra, se lépe adaptuje, on, nespolehlivý a věčně improvizující, marně hledá svůj záchytný bod, dokonce se pokouší vrátit se k bývalé ženě.

    13
  • Hřiště
    Hřiště (1975)
    FilmRole: Hromada
    51%
    14
  • Podivná přátelství herce Jesenia
    Podivná přátelství herce Jesenia (1985)
    FilmRole: major
    51%
    15
  • Hra o královnu
    Hra o královnu (1980)
    FilmRole: pán z Říčan
    Český film o lásce, vášni a nenávisti královny Kunhuty a Záviše z Falkenštejna (1980). Čechy, polovina 13. století. Českému království panuje Přemysl Otakar II. (F. Němec), jenž připravuje politicky motivovaný sňatek s vnučkou uherského krále Kunhutou (H. Maciuchová). Na slavnosti v královském paláci se Kunhuta setká s pohledným českým šlechticem Závišem z Falkenštejna (R. Brzobohatý), kterého poznala už doma v Uhersku. Oba se do sebe zamilují, avšak své lásce pochopitelně nemohou dát průchod. Po deseti letech stojí Záviš na straně odbojné české šlechty, z níž má král obavy. Přemysl dá proto zpupného Falkenštejna vypovědět ze země. Sám vzápětí čelí papežské klatbě a hrozící válce s císařem Rudolfem I. Habsburským. Schyluje se k bitvě na Moravském poli. A tehdy se královna Kunhuta rozhodne vzít věci do svých rukou…
    50%
    Český film o lásce, vášni a nenávisti královny Kunhuty a Záviše z Falkenštejna (1980). Čechy, polovina 13. století. Českému království panuje Přemysl Otakar II. (F. Němec), jenž připravuje politicky motivovaný sňatek s vnučkou uherského krále Kunhutou (H. Maciuchová). Na slavnosti v královském paláci se Kunhuta setká s pohledným českým šlechticem Závišem z Falkenštejna (R. Brzobohatý), kterého poznala už doma v Uhersku. Oba se do sebe zamilují, avšak své lásce pochopitelně nemohou dát průchod. Po deseti letech stojí Záviš na straně odbojné české šlechty, z níž má král obavy. Přemysl dá proto zpupného Falkenštejna vypovědět ze země. Sám vzápětí čelí papežské klatbě a hrozící válce s císařem Rudolfem I. Habsburským. Schyluje se k bitvě na Moravském poli. A tehdy se královna Kunhuta rozhodne vzít věci do svých rukou…
    16
  • Příhody pana Příhody
    Příhody pana Příhody (1982)
    FilmRole: dr. Tibitancl

    Karel Steklý se několikrát nechal inspirovat skutečnými událostmi, často značně bizarními - někdy se mu převod do filmové podoby vydařil, jindy uvízl v ideologickém diktátu či docela obyčejně v nezáživné rutině. To platí rovněž pro tento snímek, který vypráví o muži, jenž si v době protiněmecké mobilizace koupil dělo, načež se pak spolu s ním po celou válku skrýval ve vinném sklípku. Natolik jej ovládl strach z dopadení. Naznačená nadsázka, dotýkající se nevyzpytatelných zákrutů lidského osudu, bohužel vyšuměla. (oficiální text distributora)

    Žánry:Komedie
    45%

    Karel Steklý se několikrát nechal inspirovat skutečnými událostmi, často značně bizarními - někdy se mu převod do filmové podoby vydařil, jindy uvízl v ideologickém diktátu či docela obyčejně v nezáživné rutině. To platí rovněž pro tento snímek, který vypráví o muži, jenž si v době protiněmecké mobilizace koupil dělo, načež se pak spolu s ním po celou válku skrýval ve vinném sklípku. Natolik jej ovládl strach z dopadení. Naznačená nadsázka, dotýkající se nevyzpytatelných zákrutů lidského osudu, bohužel vyšuměla. (oficiální text distributora)

    Žánry:Komedie
    17
  • Cesty mužů
    Cesty mužů (1972)
    FilmRole: Velecký
    43%
    18
  • Nebeský pláč
    Nebeský pláč (1994)
    Film
    41%
    19
  • Zločin v Modré hvězdě
    Zločin v Modré hvězdě (1973)
    FilmRole: Jandák

    Píše se rok 1920, v Praze vzrůstají politické nepokoje a sociální demokraté se chystají zradit své dějinné poslání, když namísto dělnické třídy upřednostní vlastní sobecké zájmy. Na sociálně demokratického poslance Jandáka doléhá vyděračská aféra, která jej přiměje, aby zřekl svého přesvědčení. Za těchto okolností se v Praze ukrývá těžce nemocný maďarský revolucionář Kerekes, který musel uprchnout z vlasti. Tento proklamativní, ploše inscenovaný film natočil Antonín Kachlík podle vedlejšího motivu z Olbrachtovy Anny proletářky, na úsvitu normalizace posloužil jako třídně vzorný pohled na novodobé dějiny.

    Žánry:DramaHistorický
    38%

    Píše se rok 1920, v Praze vzrůstají politické nepokoje a sociální demokraté se chystají zradit své dějinné poslání, když namísto dělnické třídy upřednostní vlastní sobecké zájmy. Na sociálně demokratického poslance Jandáka doléhá vyděračská aféra, která jej přiměje, aby zřekl svého přesvědčení. Za těchto okolností se v Praze ukrývá těžce nemocný maďarský revolucionář Kerekes, který musel uprchnout z vlasti. Tento proklamativní, ploše inscenovaný film natočil Antonín Kachlík podle vedlejšího motivu z Olbrachtovy Anny proletářky, na úsvitu normalizace posloužil jako třídně vzorný pohled na novodobé dějiny.

    Žánry:DramaHistorický
    20
  • Větrné moře
    Větrné moře (1973)
    FilmRole: politický pracovník
    36%
    21
  • Tam, kde hnízdí čápi
    Tam, kde hnízdí čápi (1975)
    FilmRole: Viktora

    Režisér Karel Steklý se v 70. letech zařadil mezi ty umělce, kteří urputně, byť málo přesvědčivě hájili normalizační režim. V tomto na vesnici zasazeném snímku, který se odehrává ve dvou časových rovinách, ukazuje, jak čestní komunisté, jejichž přesvědčení bylo upřímné, to vždy měli těžké. V éře stalinismu je ohrožovaly přehmaty, v krizovém období o patnáct let později se stali terčem pravicových sil. A režisér zdůrazňuje, že není náhodné, že právě ti největší dogmatici z 50. let se později stali stejně zákeřnými obroditeli. Do dneška zůstal z celého propagandistického eposu, realizačně velice toporného, jen hluše proklamativní výkřik.

    36%

    Režisér Karel Steklý se v 70. letech zařadil mezi ty umělce, kteří urputně, byť málo přesvědčivě hájili normalizační režim. V tomto na vesnici zasazeném snímku, který se odehrává ve dvou časových rovinách, ukazuje, jak čestní komunisté, jejichž přesvědčení bylo upřímné, to vždy měli těžké. V éře stalinismu je ohrožovaly přehmaty, v krizovém období o patnáct let později se stali terčem pravicových sil. A režisér zdůrazňuje, že není náhodné, že právě ti největší dogmatici z 50. let se později stali stejně zákeřnými obroditeli. Do dneška zůstal z celého propagandistického eposu, realizačně velice toporného, jen hluše proklamativní výkřik.

    22
  • Skandál v Gri-Gri baru
    Skandál v Gri-Gri baru (1978)
    FilmRole: Tusar

    Dva mladé navrátilce z první světové války čeká obtížná budoucnost, protože nemohou sehnat práci. Jeden se nakonec uchytí jako elektrikář, druhý pronikne do sociálně demokratického tisku, kde získává šanci zblízka přihlížet, jak vedení sociální demokracie klame své členy, jak vstupuje do služeb vládnoucích vrstev. A novopečený novinář řeší problém, zda se také má přizpůsobit korupčnímu prostředí... Režisér Karel Steklý se spokojil s plakátovitým přístupem, který vyhovoval normalizačním požadavkům na politický akcent. (oficiální text distributora)

    35%

    Dva mladé navrátilce z první světové války čeká obtížná budoucnost, protože nemohou sehnat práci. Jeden se nakonec uchytí jako elektrikář, druhý pronikne do sociálně demokratického tisku, kde získává šanci zblízka přihlížet, jak vedení sociální demokracie klame své členy, jak vstupuje do služeb vládnoucích vrstev. A novopečený novinář řeší problém, zda se také má přizpůsobit korupčnímu prostředí... Režisér Karel Steklý se spokojil s plakátovitým přístupem, který vyhovoval normalizačním požadavkům na politický akcent. (oficiální text distributora)

    23
  • Dvacátý devátý
    Dvacátý devátý (1974)
    FilmRole: Šmeral

    V éře normalizace vznikla řada (pseudo)historických filmů, dokonce označovaných za rekonstrukce, které velebily světodějné poslání komunistické strany a přisuzovaly jí výhradně lidumilné úmysly. V roce 1929, kdy se sešel její pátý sjezd, totiž do čela komunistů nastoupil Klement Gottwald, jenž se přiklonil k linii ruských bolševiků. Zjevná poplatnost ideologickým schématům i realizační selhání zavinily, že dnes tento film působí jako nezamýšlená parodie.

    29%

    V éře normalizace vznikla řada (pseudo)historických filmů, dokonce označovaných za rekonstrukce, které velebily světodějné poslání komunistické strany a přisuzovaly jí výhradně lidumilné úmysly. V roce 1929, kdy se sešel její pátý sjezd, totiž do čela komunistů nastoupil Klement Gottwald, jenž se přiklonil k linii ruských bolševiků. Zjevná poplatnost ideologickým schématům i realizační selhání zavinily, že dnes tento film působí jako nezamýšlená parodie.

    24