6.3

Daniela Šrajerová: Filmy a seriály

  • Případ pro začínajícího kata
    Případ pro začínajícího kata (1970)
    FilmRole: elévka
    • VOYO
    • O2 TV
    • iTunes
    • +1
    Vrcholné dílo a životní projekt v té době již etablovaného scenáristy a díky mezinárodně úspěšnému středometrážnímu snímku Postava k podpírání i režiséra Pavla Juráčka, je imaginativním opusem volně inspirovaném Gulliverovy cesty. Ze snímků sálá kafkovské absurdno, ačkoliv sám autor se vůbec Kafkovi vymezoval a tvrdil, že by film natočil stejně i bez jeho díla. Do 12 kapitol rozdělený příběh sleduje s autem havarujícího Gullivera, jenž se zatoulal do země Balnibarbi. V každé z kapitol poznává zdejší ekosystém a absurdity panujícího režimu. Těžko uchopitelný a mnohovrstevnatý film plynule přepíná grotesknem, snovostí, realitou a absurdní komedií, s čímž se pojí i žánrová nezařaditelnost, která je pro většinu novovlných filmů typická. Celistvý příběh je pro autorskou vizi podružný, mnohem důležitější je konfrontace hlavní postavy s ideologií celého systému a budovaný fikční svět. Časoprostorová pospolitost je záměrně roztříštěna, čemuž podléhají i stylistické a formální volby, když se často stříhá jump cuty či se snímá v kontrastních symetrických kompozicích.
    75%
    Vrcholné dílo a životní projekt v té době již etablovaného scenáristy a díky mezinárodně úspěšnému středometrážnímu snímku Postava k podpírání i režiséra Pavla Juráčka, je imaginativním opusem volně inspirovaném Gulliverovy cesty. Ze snímků sálá kafkovské absurdno, ačkoliv sám autor se vůbec Kafkovi vymezoval a tvrdil, že by film natočil stejně i bez jeho díla. Do 12 kapitol rozdělený příběh sleduje s autem havarujícího Gullivera, jenž se zatoulal do země Balnibarbi. V každé z kapitol poznává zdejší ekosystém a absurdity panujícího režimu. Těžko uchopitelný a mnohovrstevnatý film plynule přepíná grotesknem, snovostí, realitou a absurdní komedií, s čímž se pojí i žánrová nezařaditelnost, která je pro většinu novovlných filmů typická. Celistvý příběh je pro autorskou vizi podružný, mnohem důležitější je konfrontace hlavní postavy s ideologií celého systému a budovaný fikční svět. Časoprostorová pospolitost je záměrně roztříštěna, čemuž podléhají i stylistické a formální volby, když se často stříhá jump cuty či se snímá v kontrastních symetrických kompozicích.
    1
  • Kopytem sem, kopytem tam
    Kopytem sem, kopytem tam (1988)
    FilmRole: sestra na pohotovosti
    • VOYO
    • iVysílání
    • Canal+
    Pohledný kontrolor Pepe (T. Hanák), obtloustlý veterinář Dědek (M. Šteindler) a svérázný provozní technik František (D. Vávra) jsou nerozluční kamarádi, kteří si za všech okolností užívají života. S pomocí různých triků si dovedou opatřit dost peněz, které pak utrácejí především ve společnosti lehkých žen, ať už známých nebo cizích. Jejich (nejen) sexuální dobrodružství pokračují i o dovolené na horách – ovšem jen do doby, kdy Pepe onemocní. Když mladík leží v nemocnici na pozorování, dají si rozjaření kamarádi udělat z legrace krevní testy. Výsledek všechny šokuje: jeden ze vzorků je pozitivní na virus HIV. Jenže kvůli zpřeházeným jmenovkám se neví, o čí vzorek se jedná... (Česká televize)
    72%
    Pohledný kontrolor Pepe (T. Hanák), obtloustlý veterinář Dědek (M. Šteindler) a svérázný provozní technik František (D. Vávra) jsou nerozluční kamarádi, kteří si za všech okolností užívají života. S pomocí různých triků si dovedou opatřit dost peněz, které pak utrácejí především ve společnosti lehkých žen, ať už známých nebo cizích. Jejich (nejen) sexuální dobrodružství pokračují i o dovolené na horách – ovšem jen do doby, kdy Pepe onemocní. Když mladík leží v nemocnici na pozorování, dají si rozjaření kamarádi udělat z legrace krevní testy. Výsledek všechny šokuje: jeden ze vzorků je pozitivní na virus HIV. Jenže kvůli zpřeházeným jmenovkám se neví, o čí vzorek se jedná... (Česká televize)
    2
  • Panelstory aneb Jak se rodí sídliště
    Panelstory aneb Jak se rodí sídliště (1979)
    FilmRole: dispečerka
    • VOYO
    • iVysílání
    • KVIFF TV
    Na rozestavěném sídlišti se někdy i pracuje, ale především zde žijí tisíce lidí a každý z nich má své zájmy, starosti a problémy. Starý venkovan hledá na rozestavěném pražském sídlišti panelák, ve kterém má bydlet s rodinou své dcery. Lidé jsou už z valné části nastěhovaní, avšak ulice ani domy ještě nemají označení. Ani chodníky nejsou zbudovány, a tak se lidé musejí na obřím staveništi brodit blátem. Dobrácký děda je jen jedním ze stovek, ba tisíců lidí, kteří v tomto zmatku prožívají svá drobná či větší každodenní dramata: šestiletý Pepíček utekl ze školky, aby se poprvé setkal s tatínkem, členové kolaudační komise odmítají převzít nové byty se spoustou závad, mladá dívka Soňa se - aspoň po nějaký čas - těší na nastávající roli matky, ale zvažuje, zdali vůbec smí do takového světa přivést nový život. A to všechno pozoruje zpoza okna stará paní, která je však možná po smrti… (CS Film)
    Žánry:DramaKomedie
    70%
    Na rozestavěném sídlišti se někdy i pracuje, ale především zde žijí tisíce lidí a každý z nich má své zájmy, starosti a problémy. Starý venkovan hledá na rozestavěném pražském sídlišti panelák, ve kterém má bydlet s rodinou své dcery. Lidé jsou už z valné části nastěhovaní, avšak ulice ani domy ještě nemají označení. Ani chodníky nejsou zbudovány, a tak se lidé musejí na obřím staveništi brodit blátem. Dobrácký děda je jen jedním ze stovek, ba tisíců lidí, kteří v tomto zmatku prožívají svá drobná či větší každodenní dramata: šestiletý Pepíček utekl ze školky, aby se poprvé setkal s tatínkem, členové kolaudační komise odmítají převzít nové byty se spoustou závad, mladá dívka Soňa se - aspoň po nějaký čas - těší na nastávající roli matky, ale zvažuje, zdali vůbec smí do takového světa přivést nový život. A to všechno pozoruje zpoza okna stará paní, která je však možná po smrti… (CS Film)
    Žánry:DramaKomedie
    3
  • Naděje má hluboké dno
    Naděje má hluboké dno (1988)
    Film
    66%
    4
  • 5
  • ...a pozdravuji vlaštovky
    ...a pozdravuji vlaštovky (1972)
    FilmRole: Anička
    63%
    6
  • Odvážná slečna
    Odvážná slečna (1969)
    Film
    • VOYO
    Titulní hrdinkou úsměvné morality je všetečná sekretářka (Jiřina Bohdalová), která pracuje u soudu. V jedné z úvodních scén asistuje u rozvodového řízení, jehož aktéři sobecky ignorují svou dceru. Do hrdinky se zahledí nový předseda senátu (Josef Kemr). Při návštěvě jejího otce, žijícího na venkově, vyjde najevo, že mladá žena pečuje o několik dětí. Hrdinčin upjatý ctitel je zprvu považuje za plody jejího nevázaného života. Časem se ale ukáže, že unesené děti pocházejí od rodičů, kteří je trestuhodně zanedbávali... Historka o konfliktu mezi právem a morálkou vyvrcholí v soudní síni. Prokurátor (Josef Langmiler) navrhuje mírný trest. Obhájce (Václav Voska) pronáší řeč, v níž cituje z bible a zdůrazňuje ušlechtilé pohnutky obviněné... (oficiální text distributora)
    Žánry:DramaKomedie
    63%
    Titulní hrdinkou úsměvné morality je všetečná sekretářka (Jiřina Bohdalová), která pracuje u soudu. V jedné z úvodních scén asistuje u rozvodového řízení, jehož aktéři sobecky ignorují svou dceru. Do hrdinky se zahledí nový předseda senátu (Josef Kemr). Při návštěvě jejího otce, žijícího na venkově, vyjde najevo, že mladá žena pečuje o několik dětí. Hrdinčin upjatý ctitel je zprvu považuje za plody jejího nevázaného života. Časem se ale ukáže, že unesené děti pocházejí od rodičů, kteří je trestuhodně zanedbávali... Historka o konfliktu mezi právem a morálkou vyvrcholí v soudní síni. Prokurátor (Josef Langmiler) navrhuje mírný trest. Obhájce (Václav Voska) pronáší řeč, v níž cituje z bible a zdůrazňuje ušlechtilé pohnutky obviněné... (oficiální text distributora)
    Žánry:DramaKomedie
    7
  • Cena medu
    Cena medu (1986)
    FilmRole: staniční sestra
    • VOYO
    58%
    8
  • Všichni proti všem
    Všichni proti všem (1977)
    Film

    Vladimír Šmeral v jedné ze svých posledních rolí sehrál starého pána, jenž se celý život věnoval restaurování starožitností. Jako znalec umění se plánovitě obklopoval starými obrazy, které rozmyslně shromažďoval. Jenže jeho vášeň pro malířství jeho maloměšťácká rodina příliš nechápe, ve sbírce obrazů vidí jen neužitečně investované peníze. A už se těší, jak nabyté dědictví výnosně rozprodají. Režisér Karel Steklý vytvořil notně těžkopádnou, pramálo vtipnou satiru na konzumní způsob život, kterému jsou cizí jakékoli vznešenější, vyšší hodnoty.

    43%

    Vladimír Šmeral v jedné ze svých posledních rolí sehrál starého pána, jenž se celý život věnoval restaurování starožitností. Jako znalec umění se plánovitě obklopoval starými obrazy, které rozmyslně shromažďoval. Jenže jeho vášeň pro malířství jeho maloměšťácká rodina příliš nechápe, ve sbírce obrazů vidí jen neužitečně investované peníze. A už se těší, jak nabyté dědictví výnosně rozprodají. Režisér Karel Steklý vytvořil notně těžkopádnou, pramálo vtipnou satiru na konzumní způsob život, kterému jsou cizí jakékoli vznešenější, vyšší hodnoty.

    9
  • Tam, kde hnízdí čápi
    Tam, kde hnízdí čápi (1975)
    Film

    Režisér Karel Steklý se v 70. letech zařadil mezi ty umělce, kteří urputně, byť málo přesvědčivě hájili normalizační režim. V tomto na vesnici zasazeném snímku, který se odehrává ve dvou časových rovinách, ukazuje, jak čestní komunisté, jejichž přesvědčení bylo upřímné, to vždy měli těžké. V éře stalinismu je ohrožovaly přehmaty, v krizovém období o patnáct let později se stali terčem pravicových sil. A režisér zdůrazňuje, že není náhodné, že právě ti největší dogmatici z 50. let se později stali stejně zákeřnými obroditeli. Do dneška zůstal z celého propagandistického eposu, realizačně velice toporného, jen hluše proklamativní výkřik.

    36%

    Režisér Karel Steklý se v 70. letech zařadil mezi ty umělce, kteří urputně, byť málo přesvědčivě hájili normalizační režim. V tomto na vesnici zasazeném snímku, který se odehrává ve dvou časových rovinách, ukazuje, jak čestní komunisté, jejichž přesvědčení bylo upřímné, to vždy měli těžké. V éře stalinismu je ohrožovaly přehmaty, v krizovém období o patnáct let později se stali terčem pravicových sil. A režisér zdůrazňuje, že není náhodné, že právě ti největší dogmatici z 50. let se později stali stejně zákeřnými obroditeli. Do dneška zůstal z celého propagandistického eposu, realizačně velice toporného, jen hluše proklamativní výkřik.

    10