Anna Melíšková: Nejlepší filmy
a seriály

6.2

Anna Melíšková: Filmy a seriály

  • Romeo, Julie a tma
    Romeo, Julie a tma (1959)
    FilmRole: zákaznice Kubrychtová
    Vynikající, hluboký film je zasazený doprostřed války, která se sice protektorátu dotýká jen okrajově, ale pro židovské obyvatelstvo se i přesto jedná o životní nebezpečí. Baladický příběh o zrodu velké lásky vypráví o tom, jak mladý student ukrývá na půdě židovskou dívku, která nenastoupila k transportu do koncentračního tábora. Ve snímku se ukazuje jak normální život v protektorátní zemi, tak zoufalou surovost a nesmyslnost ve vyvražďování židů, nebo běsnění okupantů po zavraždění říšského protektora. Nejsilnějším motivem však je nečinnost a ustrašenost českého obyvatelstva, které není schono se postavit za svobodu jiných. Stigma pasivity je podtrženo kolaborací i odvahou k oběti sebe sama pro lásku k lidem. Tato oboustranná oběť mladíka který přes obrovské riziko ukryje i dívky, která se nakonec obětuje pro život milovaného člověka završuje celé drama. Původní námět je ve snímku skvěle adaptován a dramatičnosti dodávají krásné herecké výkony (Daniela Smutná) a režijní vedení (konec na začátku).
    71%
    Vynikající, hluboký film je zasazený doprostřed války, která se sice protektorátu dotýká jen okrajově, ale pro židovské obyvatelstvo se i přesto jedná o životní nebezpečí. Baladický příběh o zrodu velké lásky vypráví o tom, jak mladý student ukrývá na půdě židovskou dívku, která nenastoupila k transportu do koncentračního tábora. Ve snímku se ukazuje jak normální život v protektorátní zemi, tak zoufalou surovost a nesmyslnost ve vyvražďování židů, nebo běsnění okupantů po zavraždění říšského protektora. Nejsilnějším motivem však je nečinnost a ustrašenost českého obyvatelstva, které není schono se postavit za svobodu jiných. Stigma pasivity je podtrženo kolaborací i odvahou k oběti sebe sama pro lásku k lidem. Tato oboustranná oběť mladíka který přes obrovské riziko ukryje i dívky, která se nakonec obětuje pro život milovaného člověka završuje celé drama. Původní námět je ve snímku skvěle adaptován a dramatičnosti dodávají krásné herecké výkony (Daniela Smutná) a režijní vedení (konec na začátku).
    1
  • Řeka čaruje
    Řeka čaruje (1945)
    FilmRole: Koreška
    Zestárlý pražský podnikatel a člen bezpočtu dozorčích rad Leopold Kohák (F. Hanus) požívá značnou úctu svého okolí. Málokdo tuší, že veškerý majetek vyženil a že o všem ve skutečnosti rozhoduje jeho panovačná žena (R. Šlemrová). Leopold se utápí v nečinnosti a jeho jedinou radostí jsou vzpomínky na dávného kamaráda Lebedu (J. Marvan) a především na rodnou Sázavu, kde vyrůstal. Jednoho dne mu však dojde trpělivost. Předstírá nervové zhroucení a naoko odjede do zahraničních lázní. Ve skutečnosti však vyrazí do rodného kraje. A stane se malý zázrak: po koupeli v Sázavě začne Leopold mládnout. Navíc ho vykutálený tulák Štverylka (J. Plachta) připraví o všechno noblesní oblečení. Ze starého unaveného Leopolda se tak pomalu opět stává tentýž člověk, kterým kdysi skutečně byl: okouzlující mladík Poldík... (Česká televize)
    71%
    Zestárlý pražský podnikatel a člen bezpočtu dozorčích rad Leopold Kohák (F. Hanus) požívá značnou úctu svého okolí. Málokdo tuší, že veškerý majetek vyženil a že o všem ve skutečnosti rozhoduje jeho panovačná žena (R. Šlemrová). Leopold se utápí v nečinnosti a jeho jedinou radostí jsou vzpomínky na dávného kamaráda Lebedu (J. Marvan) a především na rodnou Sázavu, kde vyrůstal. Jednoho dne mu však dojde trpělivost. Předstírá nervové zhroucení a naoko odjede do zahraničních lázní. Ve skutečnosti však vyrazí do rodného kraje. A stane se malý zázrak: po koupeli v Sázavě začne Leopold mládnout. Navíc ho vykutálený tulák Štverylka (J. Plachta) připraví o všechno noblesní oblečení. Ze starého unaveného Leopolda se tak pomalu opět stává tentýž člověk, kterým kdysi skutečně byl: okouzlující mladík Poldík... (Česká televize)
    2
  • Tam na konečné
    Tam na konečné (1957)
    FilmRole: Malá
    Konečná tramvaje je místo, na kterém svět končí nebo začíná, záleží na úhlu pohledu a směru jízdy. Stojí tam obyčejný dům, v němž žijí obyčejní lidé. Stanou se z nich hlavní hrdinové filmu, a na několik desítek minut tak mohou být alespoň trochu výjimeční. Sledujeme, jak odcházejí ze svých bytů, vracejí se do nich, míjejí se na schodech, jsou na sebe milí nebo se urážejí. Jejich životy se protínají nebo spojují stejně jako tramvajové koleje. Hlavní postavou je dívka, která se teprve učí žít. Mládí, to jsou pro ni rychlé a úžasné změny. Na jaře lidi pozoruje dalekohledem a je nadšená ze zdánlivých malicherností. V létě má již vážný vztah a musí se rozhodnout o své budoucnosti. Na podzim a v zimě si čím dál tím více uvědomuje, že se všechno neodehrává jen podle jejích představ. Kým bude a co bude dělat, až přijde další jaro? (Film Europe)
    71%
    Konečná tramvaje je místo, na kterém svět končí nebo začíná, záleží na úhlu pohledu a směru jízdy. Stojí tam obyčejný dům, v němž žijí obyčejní lidé. Stanou se z nich hlavní hrdinové filmu, a na několik desítek minut tak mohou být alespoň trochu výjimeční. Sledujeme, jak odcházejí ze svých bytů, vracejí se do nich, míjejí se na schodech, jsou na sebe milí nebo se urážejí. Jejich životy se protínají nebo spojují stejně jako tramvajové koleje. Hlavní postavou je dívka, která se teprve učí žít. Mládí, to jsou pro ni rychlé a úžasné změny. Na jaře lidi pozoruje dalekohledem a je nadšená ze zdánlivých malicherností. V létě má již vážný vztah a musí se rozhodnout o své budoucnosti. Na podzim a v zimě si čím dál tím více uvědomuje, že se všechno neodehrává jen podle jejích představ. Kým bude a co bude dělat, až přijde další jaro? (Film Europe)
    3
  • Týden v tichém domě
    Týden v tichém domě (1947)
    FilmRole: Řeřichová

    Předlohy Jana Nerudy patřívaly kdysi k oblíbeným filmovým i televizním tématům. Tímto snímkem na sebe před rovnými šedesáti lety upozornil začínající Jiří Krejčík. I ve výrazně ateliérovém dílu dokázal evokovat mentalitu a předsudky předminulého století. Jednou v úsměvném, jindy ve zvážnělejším nahlížení postihl ruch v jednom malostranském domě, představil pestrou plejádu nejrůznějších nájemníků, kteří tam bydlí, i často malicherné rozbroje, které mezi nimi propukají.

    69%

    Předlohy Jana Nerudy patřívaly kdysi k oblíbeným filmovým i televizním tématům. Tímto snímkem na sebe před rovnými šedesáti lety upozornil začínající Jiří Krejčík. I ve výrazně ateliérovém dílu dokázal evokovat mentalitu a předsudky předminulého století. Jednou v úsměvném, jindy ve zvážnělejším nahlížení postihl ruch v jednom malostranském domě, představil pestrou plejádu nejrůznějších nájemníků, kteří tam bydlí, i často malicherné rozbroje, které mezi nimi propukají.

    4
  • Touha
    Touha (1958)
    FilmRole: učitelka Marie Hynková
    • DaFilms

    Čtyři povídky (O chlapci, který hledal konec světa; Lidé na zemi a hvězdy na nebi; Anděla; Maminka) volně spojuje motiv ubíhajícího času (dětství/zrození, mládí, dospělost, stáří) společně s cyklem střídání ročních období (jaro, léto, podzim, zima). TOUHA stojí na prvopočátku Jasného tzv. Moravské trilogie (vedle tohoto snímku sem patří ještě AŽ PŘIJDE KOCOUR a VŠICHNI DOBŘÍ RODÁCI) a zároveň s ní do českého filmu proniká, v kontextu tvorby padesátých let poměrně ojedinělý, lyrický element. Ze všech čtyř příběhů nejvíce zaujme svým nekonvenčním uchopením tématu kolektivizace především Anděla.

    Žánry:DramaPovídkový
    67%

    Čtyři povídky (O chlapci, který hledal konec světa; Lidé na zemi a hvězdy na nebi; Anděla; Maminka) volně spojuje motiv ubíhajícího času (dětství/zrození, mládí, dospělost, stáří) společně s cyklem střídání ročních období (jaro, léto, podzim, zima). TOUHA stojí na prvopočátku Jasného tzv. Moravské trilogie (vedle tohoto snímku sem patří ještě AŽ PŘIJDE KOCOUR a VŠICHNI DOBŘÍ RODÁCI) a zároveň s ní do českého filmu proniká, v kontextu tvorby padesátých let poměrně ojedinělý, lyrický element. Ze všech čtyř příběhů nejvíce zaujme svým nekonvenčním uchopením tématu kolektivizace především Anděla.

    Žánry:DramaPovídkový
    5
  • Pět z milionu
    Pět z milionu (1959)
    FilmRole: hostinská
    66%
    6
  • Plavecký mariáš
    Plavecký mariáš (1952)
    FilmRole: Martínková
    Váňa patří ke staré generaci vorařů, která odnepaměti splavovala po Vltavě dřevo z lesů na pily a podniků, zpracovávajících dřevo. Éře vorařů však zdá se již odzvonilo, a tak Váňovi nezbývá než společně s dalšími vzpomínat na zašlou slávu jejich řemesla. Jenže pak se přižene obrovská vichřice a napáchá v lesích odpovídající škodu v podobě velkých polomů. Je zřejmé, že pokud se dřevo nepodaří dostat dolů ke zpracování co nejrychleji, nadcházející zima dřevo znehodnotí. A to se zřejmě nepodaří, protože není v lidských silách dostat tolik dřeva k pile. To je příležitost pro Váňu, který navrhne, aby se dřevo dostalo dolů po proudu starým a už dlouho nepoužívaným způsobem, plavením.Šéfové lesních závodů jsou sice na pochybách, ale v nouzi nejvyšší jim, jak se zdá, nic jiného nezbývá. A tak dostává Váňa a jeho parťáci zelenou ovšem pod podmínkou, že vše stihnou do pevně daného data. Trojice se pouští do díla a postupně se jim daří získat na svou stranu většinu vsi a až na několik zpátečníků také jejich pomoc. Jenže ve chvíli, kdy je po vysilující práci dřevo opracováno a připraveno k plavení, klesne vinou sucha hladina pod hranici, kdy je možno s vory vyplout. Naštěstí je tu Váňa, který v poslední chvíli dostane spásný nápad.
    Žánry:Komedie
    63%
    Váňa patří ke staré generaci vorařů, která odnepaměti splavovala po Vltavě dřevo z lesů na pily a podniků, zpracovávajících dřevo. Éře vorařů však zdá se již odzvonilo, a tak Váňovi nezbývá než společně s dalšími vzpomínat na zašlou slávu jejich řemesla. Jenže pak se přižene obrovská vichřice a napáchá v lesích odpovídající škodu v podobě velkých polomů. Je zřejmé, že pokud se dřevo nepodaří dostat dolů ke zpracování co nejrychleji, nadcházející zima dřevo znehodnotí. A to se zřejmě nepodaří, protože není v lidských silách dostat tolik dřeva k pile. To je příležitost pro Váňu, který navrhne, aby se dřevo dostalo dolů po proudu starým a už dlouho nepoužívaným způsobem, plavením.Šéfové lesních závodů jsou sice na pochybách, ale v nouzi nejvyšší jim, jak se zdá, nic jiného nezbývá. A tak dostává Váňa a jeho parťáci zelenou ovšem pod podmínkou, že vše stihnou do pevně daného data. Trojice se pouští do díla a postupně se jim daří získat na svou stranu většinu vsi a až na několik zpátečníků také jejich pomoc. Jenže ve chvíli, kdy je po vysilující práci dřevo opracováno a připraveno k plavení, klesne vinou sucha hladina pod hranici, kdy je možno s vory vyplout. Naštěstí je tu Váňa, který v poslední chvíli dostane spásný nápad.
    Žánry:Komedie
    7
  • Jestřáb kontra Hrdlička
    Jestřáb kontra Hrdlička (1953)
    FilmRole: domovnice
    Psychologicky věrohodné vylíčení rodiny, která se ocitla v pasti života na dluh, sice vyhovuje ideologickým požadavkům první poloviny 50. let, ale hlavně herecké výkony propůjčují neslábnoucí emotivní sílu, zvláště pak Marvana v ojedinělé záporné roli. Smutným hrdinou příběhu, který se odehrává v 19. století je propouštěný zámecký úředník, neprůbojný člověk, který nedokáže včas zastavit rozmařilost své ženy a dcery. Začne si půjčovat peníze od bezohledného lichváře, které nedokáže splácet.
    63%
    Psychologicky věrohodné vylíčení rodiny, která se ocitla v pasti života na dluh, sice vyhovuje ideologickým požadavkům první poloviny 50. let, ale hlavně herecké výkony propůjčují neslábnoucí emotivní sílu, zvláště pak Marvana v ojedinělé záporné roli. Smutným hrdinou příběhu, který se odehrává v 19. století je propouštěný zámecký úředník, neprůbojný člověk, který nedokáže včas zastavit rozmařilost své ženy a dcery. Začne si půjčovat peníze od bezohledného lichváře, které nedokáže splácet.
    8
  • Procesí k Panence
    Procesí k Panence (1961)
    FilmRole: Vojtová
    63%
    9
  • Kruh
    Kruh (1959)
    FilmRole: babička
    62%
    10
  • Housle a sen
    Housle a sen (1947)
    FilmRole: Schneidrová
    62%
    11
  • Hledá se táta!
    Hledá se táta! (1961)
    FilmRole: babička
    Vše začíná ve chvíli, kdy do ústavu přicházejí dva muži. Pan Houdek, který se jde podívat na malého Honzíka Slavatu, nemanželské dítě své kolegyně, které chce adoptovat, a mladý Standa Hurych, který tu nastupuje na místo řidiče. Hezká ošetřovatelka Magda považuje omylem za otce Standu a jeho reakce ji rozzlobí. Když si však paní Houdková vynutí, že k adopci nedojde dřív než bude znám pravý otec dítěte, nabídne se Standa Magdě, že otce vypátrá. Hned se také do nelehkého úkolu pustí. Začíná témeř detektivní pátrání v němž nechybí řada komických zápletek, situací plných zmatků, bláznivá honička s policisty a překvapivé rozuzlení celého případu, samozřejmě s nezbytným "štastným koncem".
    Žánry:Komedie
    61%
    Vše začíná ve chvíli, kdy do ústavu přicházejí dva muži. Pan Houdek, který se jde podívat na malého Honzíka Slavatu, nemanželské dítě své kolegyně, které chce adoptovat, a mladý Standa Hurych, který tu nastupuje na místo řidiče. Hezká ošetřovatelka Magda považuje omylem za otce Standu a jeho reakce ji rozzlobí. Když si však paní Houdková vynutí, že k adopci nedojde dřív než bude znám pravý otec dítěte, nabídne se Standa Magdě, že otce vypátrá. Hned se také do nelehkého úkolu pustí. Začíná témeř detektivní pátrání v němž nechybí řada komických zápletek, situací plných zmatků, bláznivá honička s policisty a překvapivé rozuzlení celého případu, samozřejmě s nezbytným "štastným koncem".
    Žánry:Komedie
    12
  • Letiště nepřijímá
    Letiště nepřijímá (1959)
    FilmRole: cestující na nádraží
    59%
    13
  • Velký případ
    Velký případ (1946)
    FilmRole: Amálka, služebná u nadlesního
    54%
    14
  • Bláhový sen
    Bláhový sen (1943)
    FilmRole: správcová domu Pospíšilová

    Uvěřit náhlé popularitě, vyvolané senzacechtivým tiskem, je bláhové. Přesvědčí se o tom i hlavní hrdinka, kadeřnice s bujným sněním, která pozná, že cesta na výsluní je pořádně trnitá - zvláště když se nedostává potřebného talentu. Zajímavý je průhled do filmových ateliérů v dobách již dávno odvátých. Režisér J.A.Holman byl poučen moderními výdobytky zahraničních filmařů a pokusil se vytvořit osobité, atraktivní salónní drama.

    Žánry:DramaMuzikál
    54%

    Uvěřit náhlé popularitě, vyvolané senzacechtivým tiskem, je bláhové. Přesvědčí se o tom i hlavní hrdinka, kadeřnice s bujným sněním, která pozná, že cesta na výsluní je pořádně trnitá - zvláště když se nedostává potřebného talentu. Zajímavý je průhled do filmových ateliérů v dobách již dávno odvátých. Režisér J.A.Holman byl poučen moderními výdobytky zahraničních filmařů a pokusil se vytvořit osobité, atraktivní salónní drama.

    Žánry:DramaMuzikál
    15
  • Ještě svatba nebyla
    Ještě svatba nebyla (1954)
    FilmRole: Fojtová
    Na každoroční slavnosti ve Strážnici se setkali dávní soupeří - družstevníci ze sousedních obcí Dubnice a Bojanova. Dubničtí hrají tentokrát prim jak v prodeji klobásů, tak i na uměleckém foru. Přes protesty účetního družstva Ambrože mládež z Bojanova založí pěvecký a taneční soubor, jsouc vedena učitelem Bartošem, jejž miluje Ambrožova dcera Eva. Chodí však cvičit až do Dubnice, aby o tom popudlivý Ambrož nevěděl. To je důvod roztržky mezi Evou a Bartošem. Smířili se teprve po porážce bojanovského souboru v krajském kole soutěže. Ukáže se totiž, že samotný Bojanov ani samotná Dubnice nedokáží postavit umělecky silný soubor, spojí-li se však, že mají naději na úspěch i v příštím ročníku Strážnice.
    Žánry:Komedie
    48%
    Na každoroční slavnosti ve Strážnici se setkali dávní soupeří - družstevníci ze sousedních obcí Dubnice a Bojanova. Dubničtí hrají tentokrát prim jak v prodeji klobásů, tak i na uměleckém foru. Přes protesty účetního družstva Ambrože mládež z Bojanova založí pěvecký a taneční soubor, jsouc vedena učitelem Bartošem, jejž miluje Ambrožova dcera Eva. Chodí však cvičit až do Dubnice, aby o tom popudlivý Ambrož nevěděl. To je důvod roztržky mezi Evou a Bartošem. Smířili se teprve po porážce bojanovského souboru v krajském kole soutěže. Ukáže se totiž, že samotný Bojanov ani samotná Dubnice nedokáží postavit umělecky silný soubor, spojí-li se však, že mají naději na úspěch i v příštím ročníku Strážnice.
    Žánry:Komedie
    16
  • Tři tuny prachu
    Tři tuny prachu (1960)
    FilmRole: matka
    47%
    17
  • Bílá jachta ve Splitu
    Bílá jachta ve Splitu (1939)
    FilmRole: zelinářka Jako
    39%
    18