Josef Kolb: Nejlepší filmy
a seriály

8.2

Josef Kolb: Filmy a seriály

  • Hoří, má panenko
    Hoří, má panenko (1967)
    FilmRole: požárník Josef, hlídač tomboly
    • Netflix
    • VOYO
    • O2 TV
    • +4
    Observačním stylem nasnímaná komedie se soustředí na hasičský bál a množství absurdních figurek, v kterých se zrcadlí tuzemská nátura. Samotný příběh je ohraničený zmiňovaným plesem. Začíná před plesovou poradou, kde se hasiči domlouvají na nadcházejících bodech večerního programu, následuje akce samotná a končí se kocovinou nasáklým ránem v troskách požárem zničeného domu nebohé děda.  Ústřední slavností proplouvají jednotlivé linie (hledání královny krásy, řešení rozkradené tomboly, předání hasičského vyznamenání), které jsou anekdotickými mikroudálostmi, v jinak dokument evokujícím záznamu. Snímek představuje hutný počet různorodých postav, z nichž do popředí staví několik výrazných individuí z řad hasičů (předseda, “výbor” pro hodnocení žen, strážce výherních cen. Tvůrčí trio jde po zachycení esence samotné akce a nechává děj organicky plynout, tak aby působil “jako ze života”, čemuž je podmíněná i formální stránka, která na sebe neupozorňuje.
    Žánry:DramaKomedieSatira
    82%
    Observačním stylem nasnímaná komedie se soustředí na hasičský bál a množství absurdních figurek, v kterých se zrcadlí tuzemská nátura. Samotný příběh je ohraničený zmiňovaným plesem. Začíná před plesovou poradou, kde se hasiči domlouvají na nadcházejících bodech večerního programu, následuje akce samotná a končí se kocovinou nasáklým ránem v troskách požárem zničeného domu nebohé děda.  Ústřední slavností proplouvají jednotlivé linie (hledání královny krásy, řešení rozkradené tomboly, předání hasičského vyznamenání), které jsou anekdotickými mikroudálostmi, v jinak dokument evokujícím záznamu. Snímek představuje hutný počet různorodých postav, z nichž do popředí staví několik výrazných individuí z řad hasičů (předseda, “výbor” pro hodnocení žen, strážce výherních cen. Tvůrčí trio jde po zachycení esence samotné akce a nechává děj organicky plynout, tak aby působil “jako ze života”, čemuž je podmíněná i formální stránka, která na sebe neupozorňuje.
    Žánry:DramaKomedieSatira
    1
  • Lásky jedné plavovlásky
    Lásky jedné plavovlásky (1965)
    FilmRole: Pokorný
    • Netflix
    • VOYO
    • iVysílání
    • +4
    Zdánlivě banální zápletka druhého celovečerního filmu Miloše Formana se točí kolem učnice z internátu svedené na maloměstské zábavě pražským klavíristou. Dívka po společně strávené noci přijíždí s kufrem za mladíkem do Prahy a až tam pochopí, že ji nikdo nečeká. Příběh Anduly, možná jediné ženské hrdinky celé Formanovy filmografie, který napsal Forman společně se svými osvědčenými spolupracovníky Ivanem Passerem a Jaroslavem Papouškem, je zakotven v tragikomických kulisách československého socialismu 60. let. Lásky jedné plavovlásky svědčí o Formanově mistrovství v režírování neherců i herců: přirozeně je situuje do bravurně inscenovaných a zároveň dokonale autenticky působících situací, které jsou plné absurdity a černého humoru, ale také soucitu a něhy. Právě v tom spočívá podstata formanovského realismu: trapnost a pravda mají k sobě blíž, než si obvykle uvědomujeme. Po Černém Petrovi upevnil Miloš Forman tímto filmem svou pozici originálního glosátora společenské reality, který se dokázal přiblížit zejména mladým hrdinům na intimní vzdálenost. Lásky jedné plavovlásky měly světovou premiéru v roce 1965 v hlavní soutěži benátského filmového festivalu. Posléze byly nominovány na Oscara i Zlatý glóbus. Nyní se vrací na plátna kin v digitálně restaurované podobě. (NFA)
    81%
    Zdánlivě banální zápletka druhého celovečerního filmu Miloše Formana se točí kolem učnice z internátu svedené na maloměstské zábavě pražským klavíristou. Dívka po společně strávené noci přijíždí s kufrem za mladíkem do Prahy a až tam pochopí, že ji nikdo nečeká. Příběh Anduly, možná jediné ženské hrdinky celé Formanovy filmografie, který napsal Forman společně se svými osvědčenými spolupracovníky Ivanem Passerem a Jaroslavem Papouškem, je zakotven v tragikomických kulisách československého socialismu 60. let. Lásky jedné plavovlásky svědčí o Formanově mistrovství v režírování neherců i herců: přirozeně je situuje do bravurně inscenovaných a zároveň dokonale autenticky působících situací, které jsou plné absurdity a černého humoru, ale také soucitu a něhy. Právě v tom spočívá podstata formanovského realismu: trapnost a pravda mají k sobě blíž, než si obvykle uvědomujeme. Po Černém Petrovi upevnil Miloš Forman tímto filmem svou pozici originálního glosátora společenské reality, který se dokázal přiblížit zejména mladým hrdinům na intimní vzdálenost. Lásky jedné plavovlásky měly světovou premiéru v roce 1965 v hlavní soutěži benátského filmového festivalu. Posléze byly nominovány na Oscara i Zlatý glóbus. Nyní se vrací na plátna kin v digitálně restaurované podobě. (NFA)
    2
  • Dívka na koštěti
    Dívka na koštěti (1971)
    FilmRole: malý zřízenec na psychiatrii
    • VOYO
    • O2 TV
    • KVIFF TV
    Řekněte, komu by se chtělo být tři sta let po škole? Mladé čarodějnici Saxaně rozhodně ne. Využije tedy první příležitosti a uteče z podzemní říše do světa lidí. Ředitel školy za ní sice vyšle starého vysloužilého upíra, aby ji hlídal a přivedl zpět, ale Saxana po návratu nijak netouží. Jedinou její starostí je sehnat babské ucho. Stačí totiž jediný lok odvaru, a povinnost vrátit se zpět mezi pohádkové bytosti už neplatí. Protože však byla Saxana vždycky nepozorná, netuší, že nejde o vývar z opravdového babského ucha, leč o bylinkový vývar z šalvěje přeslenitého, zvaného lidově babské ucho. Saxanin pobyt mezi lidmi je tak poznamenán řadou zdařilých i poněkud nepovedených kouzel, ale také poznáním zcela nového citu - lásky.
    80%
    Řekněte, komu by se chtělo být tři sta let po škole? Mladé čarodějnici Saxaně rozhodně ne. Využije tedy první příležitosti a uteče z podzemní říše do světa lidí. Ředitel školy za ní sice vyšle starého vysloužilého upíra, aby ji hlídal a přivedl zpět, ale Saxana po návratu nijak netouží. Jedinou její starostí je sehnat babské ucho. Stačí totiž jediný lok odvaru, a povinnost vrátit se zpět mezi pohádkové bytosti už neplatí. Protože však byla Saxana vždycky nepozorná, netuší, že nejde o vývar z opravdového babského ucha, leč o bylinkový vývar z šalvěje přeslenitého, zvaného lidově babské ucho. Saxanin pobyt mezi lidmi je tak poznamenán řadou zdařilých i poněkud nepovedených kouzel, ale také poznáním zcela nového citu - lásky.
    3
  • Hogo fogo Homolka
    Hogo fogo Homolka (1970)
    FilmRole: pradědeček Tonda
    • VOYO
    • O2 TV
    • Canal+
    • +1
    Homolkovi si pořídili auto, teď jsou teprve hogo fogo rodina! A následuje dohadování o tom, kam se pojede na první výlet. Děda s Ludvou prosazují fotbal, babi s Heduš dostihy v Chuchli - nakonec rozhodne zpráva, že pradědečkovi je zle. A tak se Homolkovi vypraví do jihočeské vesničky rozloučit se s umírajícím pradědečkem. Vše se ale odvíjí zcela jinak, než Homolkovi, a stejně tak i diváci, očekávají. Komedie Hogo fogo Homolka je druhou částí volné trilogie režiséra Jaroslava Papouška o běžných starostech rodiny Homolkových.
    79%
    Homolkovi si pořídili auto, teď jsou teprve hogo fogo rodina! A následuje dohadování o tom, kam se pojede na první výlet. Děda s Ludvou prosazují fotbal, babi s Heduš dostihy v Chuchli - nakonec rozhodne zpráva, že pradědečkovi je zle. A tak se Homolkovi vypraví do jihočeské vesničky rozloučit se s umírajícím pradědečkem. Vše se ale odvíjí zcela jinak, než Homolkovi, a stejně tak i diváci, očekávají. Komedie Hogo fogo Homolka je druhou částí volné trilogie režiséra Jaroslava Papouška o běžných starostech rodiny Homolkových.
    4
  • Nejkrásnější věk
    Nejkrásnější věk (1968)
    FilmRole: model
    • VOYO
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    69%
    5
  • Návraty
    Návraty (1972)
    Film

    Václav Matějka se ve svých prvních filmech snažil zkoumat protikladné lidské povahy, s větší či menší urputností hledajících své štěstí. V tomto filmu se dotýká sebenaplnění u lidí, kteří přesáhli třicítku a mají pocit, že život jim uniká mezi prsty. Krize rodinné soudržnosti i morálních hodnot se tu však ozývá dosti tezovitě. Dějová zápletka je vystavěna na kontrastu životních osudů dvou kdysi si blízkých lidí, nyní rozvedených manželů. Zatímco ona, povoláním zdravotní sestra, se lépe adaptuje, on, nespolehlivý a věčně improvizující, marně hledá svůj záchytný bod, dokonce se pokouší vrátit se k bývalé ženě.

    58%

    Václav Matějka se ve svých prvních filmech snažil zkoumat protikladné lidské povahy, s větší či menší urputností hledajících své štěstí. V tomto filmu se dotýká sebenaplnění u lidí, kteří přesáhli třicítku a mají pocit, že život jim uniká mezi prsty. Krize rodinné soudržnosti i morálních hodnot se tu však ozývá dosti tezovitě. Dějová zápletka je vystavěna na kontrastu životních osudů dvou kdysi si blízkých lidí, nyní rozvedených manželů. Zatímco ona, povoláním zdravotní sestra, se lépe adaptuje, on, nespolehlivý a věčně improvizující, marně hledá svůj záchytný bod, dokonce se pokouší vrátit se k bývalé ženě.

    6