7.1

Jan Vlček: Filmy a seriály

  • Spalovač mrtvol
    Spalovač mrtvol (1968)
    FilmRole: Vrána
    • Netflix
    • VOYO
    • iVysílání
    • +5
    Rodina Kopfrkinglových žije na první pohled šťastně a spokojeně. Otec se o všechny svědomitě stará a zahrnuje je až přehnanou láskou a péčí. Miluje své zaměstnání v krematoriu a má přátele ve fašistických kruzích. Jeden z nich ho přesvědčí ke vstupu do nacistické strany a zároveň ho upozorní na neárijský původ jeho ženy. Z psychicky nevyrovnaného člověka se tak stává zvrácený udavač a vrah, který neváhá oběsit svoji manželku a brutálně zabít vlastního syna. V závěru přijímá nabídku účastnit se příprav na masové kremace v domnění, že tím přispěje ke spáse světa.
    Režie:Juraj Herz
    85%
    Rodina Kopfrkinglových žije na první pohled šťastně a spokojeně. Otec se o všechny svědomitě stará a zahrnuje je až přehnanou láskou a péčí. Miluje své zaměstnání v krematoriu a má přátele ve fašistických kruzích. Jeden z nich ho přesvědčí ke vstupu do nacistické strany a zároveň ho upozorní na neárijský původ jeho ženy. Z psychicky nevyrovnaného člověka se tak stává zvrácený udavač a vrah, který neváhá oběsit svoji manželku a brutálně zabít vlastního syna. V závěru přijímá nabídku účastnit se příprav na masové kremace v domnění, že tím přispěje ke spáse světa.
    Režie:Juraj Herz
    1
  • Petrolejové lampy
    Petrolejové lampy (1971)
    FilmRole: hostinský
    • VOYO
    • O2 TV
    • Canal+
    • +1
    Sugestivní filmové drama Petrolejové lampy natočil Juraj Herz podle stejnojmenného románu Jaroslava Havlíčka. Vypráví v něm tragický příběh stárnoucí dívky Štěpy, žijící na přelomu století v dusném prostředí českého maloměsta, v ovzduší nepochopení a předstíraných citů, přetvářky a falše. Štěpě jsou neustále matkou vnucováni adepti na ženění, kteří ovšem musejí pocházet z téhož okruhu jako ona. Štěpa je však jiná než ostatní dívky. Jakoby zasažena duchem emancipace vyslouží si pověst dívky volných mravů a ta přirozeně nápadníky z řad městské honorace odrazuje. Než by se stala starou pannou, provdá se za bratrance, zkrachovalého důstojníka. V den svatby ale ještě netuší, jaká strašlivá nemoc pronásleduje jejího ženicha...
    Režie:Juraj Herz
    80%
    Sugestivní filmové drama Petrolejové lampy natočil Juraj Herz podle stejnojmenného románu Jaroslava Havlíčka. Vypráví v něm tragický příběh stárnoucí dívky Štěpy, žijící na přelomu století v dusném prostředí českého maloměsta, v ovzduší nepochopení a předstíraných citů, přetvářky a falše. Štěpě jsou neustále matkou vnucováni adepti na ženění, kteří ovšem musejí pocházet z téhož okruhu jako ona. Štěpa je však jiná než ostatní dívky. Jakoby zasažena duchem emancipace vyslouží si pověst dívky volných mravů a ta přirozeně nápadníky z řad městské honorace odrazuje. Než by se stala starou pannou, provdá se za bratrance, zkrachovalého důstojníka. V den svatby ale ještě netuší, jaká strašlivá nemoc pronásleduje jejího ženicha...
    Režie:Juraj Herz
    2
  • Morgiana
    Morgiana (1972)
    FilmRole: výčepní
    • VOYO
    • O2 TV
    • KVIFF TV
    Na počátku normalizace oslovil Juraje Herze dramaturg Vladimír Bor, vedoucí jedné z barrandovských tvůrčích skupin. Nabídnul mu k adaptaci povídku ruského novoromantika Alexandra Štěpanoviče Grina Jessie a Morgiana. Režiséra látka zprvu neoslovila, ale uvědomoval si, že díky Borově záštitě bude mít při realizaci poměrně velkou volnost. Goticko-hororový příběh dvou sester, jejichž vztah rozežere chamtivost, chtíč a černá magie proto pojmul coby stylistické cvičení. Obě hlavní role, éterickou Kláru i žárlivou Viktorii, hraje Iva Janžurová. Povahu každé ze sester vystihují vedle mizanscény protkané symboly také kostýmy Ireny Greifové. Primárně je ale jejich odlišnost patrná z odstíněného hereckého projevu Janžurové. Ke svíravé atmosféře temně pohádkového filmu přispívá sugestivní orchestrální hudba Luboše Fišera a expresionistická kamera Jaroslava Kučery, který založil vizuální dynamiku obrazu na kontrastu černé a bílé, čímž podtrhnul ústřední motiv duality. Na svou dobu příliš odvážný film byl na Barrandově řazen k uměleckým nezdarům. Postupně se ale Morgiana stala kultovním dílem, k němuž odkazují i zahraniční tvůrci jako Peter Strickland. (NFA)
    Režie:Juraj Herz
    77%
    Na počátku normalizace oslovil Juraje Herze dramaturg Vladimír Bor, vedoucí jedné z barrandovských tvůrčích skupin. Nabídnul mu k adaptaci povídku ruského novoromantika Alexandra Štěpanoviče Grina Jessie a Morgiana. Režiséra látka zprvu neoslovila, ale uvědomoval si, že díky Borově záštitě bude mít při realizaci poměrně velkou volnost. Goticko-hororový příběh dvou sester, jejichž vztah rozežere chamtivost, chtíč a černá magie proto pojmul coby stylistické cvičení. Obě hlavní role, éterickou Kláru i žárlivou Viktorii, hraje Iva Janžurová. Povahu každé ze sester vystihují vedle mizanscény protkané symboly také kostýmy Ireny Greifové. Primárně je ale jejich odlišnost patrná z odstíněného hereckého projevu Janžurové. Ke svíravé atmosféře temně pohádkového filmu přispívá sugestivní orchestrální hudba Luboše Fišera a expresionistická kamera Jaroslava Kučery, který založil vizuální dynamiku obrazu na kontrastu černé a bílé, čímž podtrhnul ústřední motiv duality. Na svou dobu příliš odvážný film byl na Barrandově řazen k uměleckým nezdarům. Postupně se ale Morgiana stala kultovním dílem, k němuž odkazují i zahraniční tvůrci jako Peter Strickland. (NFA)
    Režie:Juraj Herz
    3
  • Sběrné surovosti
    Sběrné surovosti (1965)
    FilmRole: kostelník
    V 60. letech byl Bohumil Hrabal mimořádným inspiračním zdrojem pro začínající filmaře - ani Juraj Herz nebyl výjímkou. Pro svůj středometrážní debut si zvolil bizarní příběh odehrávající se ve sběrně starého papíru. Hrdinou je tam svérázný výkupčí, kerý se stává svědkem všelijakých trapných i dojemných příhod. Režisér již tady osvědčil smysl pro bizarní nadsázku a morbidní zaujetí, naznačené již samotným názvem.
    Žánry:DramaKomedie
    Režie:Juraj Herz
    69%
    V 60. letech byl Bohumil Hrabal mimořádným inspiračním zdrojem pro začínající filmaře - ani Juraj Herz nebyl výjímkou. Pro svůj středometrážní debut si zvolil bizarní příběh odehrávající se ve sběrně starého papíru. Hrdinou je tam svérázný výkupčí, kerý se stává svědkem všelijakých trapných i dojemných příhod. Režisér již tady osvědčil smysl pro bizarní nadsázku a morbidní zaujetí, naznačené již samotným názvem.
    Žánry:DramaKomedie
    Režie:Juraj Herz
    4
  • Muž, který stoupl v ceně
    Muž, který stoupl v ceně (1967)
    Film
    Je známou pravdou, že v základu anekdotické nápady se nemají zbytečně protahovat. To platí rovněž pro tento film, který rozvíjí oblíbené schéma (často zužitkovávané, mimo jiné i ve francouzské komedii Tetovaný) - líčí, v jakých obtížích se ocitne člověk, jenž si nechal na záda vytetovat kresbu malíře, jenž se až po své smrti stal nenadále slavným. Nebožák se tak stává jakýmsi chodícím obrazem, jenž cena neustále stoupá. Navíc se o hrdinu zajímá stále více lidí, jejichž úmyslům lze jen stěží důvěřovat. Režisér Jan Moravec, jenž si napsal i scénář, se opírá zejména o hereckou složku, která vnáší nejvíce spontaneity.
    Žánry:DramaKomedie
    68%
    Je známou pravdou, že v základu anekdotické nápady se nemají zbytečně protahovat. To platí rovněž pro tento film, který rozvíjí oblíbené schéma (často zužitkovávané, mimo jiné i ve francouzské komedii Tetovaný) - líčí, v jakých obtížích se ocitne člověk, jenž si nechal na záda vytetovat kresbu malíře, jenž se až po své smrti stal nenadále slavným. Nebožák se tak stává jakýmsi chodícím obrazem, jenž cena neustále stoupá. Navíc se o hrdinu zajímá stále více lidí, jejichž úmyslům lze jen stěží důvěřovat. Režisér Jan Moravec, jenž si napsal i scénář, se opírá zejména o hereckou složku, která vnáší nejvíce spontaneity.
    Žánry:DramaKomedie
    5
  • Zločin v šantánu
    Zločin v šantánu (1968)
    Film
    • VOYO
    • Canal+
    Zločin v šantánu * Jiří Menzel ve svém méně známém filmu oživil někdejší detektivní šarády, ale současně jim vtiskl hravou, poetickou nadsázku. Na scénáři totiž vedle Josefa Škvoreckého spolupracoval i Jiří Suchý, hudbu složil Jiří Šlitr. Trochu nesourodě jsou tu rozehrány motivy jak věčného studenta práv, tak politické pletky chránící dobrou pověst záletného ministra, ale především nástrahy zdánlivě jednoduchého kriminálního případu. Pátrání po zloději vzácného šperku a poté po pachateli vraždy se však stává jen záminkou pro rozehrání groteskních příhod a v neposlední řadě i písniček. Zdánlivá nezávaznost však prozrazuje i tragické podtexty, neboť nic není tak nevinné, jak to původně vypadalo. V herecké sestavě zaujmou zejména mistrovské miniatury Vlastimila Brodského, Jana Libíčka či Rudolfa Hrušínského.
    65%
    Zločin v šantánu * Jiří Menzel ve svém méně známém filmu oživil někdejší detektivní šarády, ale současně jim vtiskl hravou, poetickou nadsázku. Na scénáři totiž vedle Josefa Škvoreckého spolupracoval i Jiří Suchý, hudbu složil Jiří Šlitr. Trochu nesourodě jsou tu rozehrány motivy jak věčného studenta práv, tak politické pletky chránící dobrou pověst záletného ministra, ale především nástrahy zdánlivě jednoduchého kriminálního případu. Pátrání po zloději vzácného šperku a poté po pachateli vraždy se však stává jen záminkou pro rozehrání groteskních příhod a v neposlední řadě i písniček. Zdánlivá nezávaznost však prozrazuje i tragické podtexty, neboť nic není tak nevinné, jak to původně vypadalo. V herecké sestavě zaujmou zejména mistrovské miniatury Vlastimila Brodského, Jana Libíčka či Rudolfa Hrušínského.
    6
  • Znamení raka
    Znamení raka (1967)
    FilmRole: Zima
    • VOYO
    V dosti bizarním prostředí jedné nemocnice se odehrává kriminální zápletka - dojde tam k vraždě. Jedna z lékařek odhalí skutečný důvod zločinu, zjistí i jeho pachatele. Avšak film více než o vyšetřování vypovídá o lidech, kteří v nemocnici žijí, zvolené prostředí zaplnil figurami dosti svéráznými až bizarními. Režisér Juraj Herz se pokusil experimentovat i se zvukovou stránkou - i známé tváře předaboval jinými hlasy.
    Režie:Juraj Herz
    61%
    V dosti bizarním prostředí jedné nemocnice se odehrává kriminální zápletka - dojde tam k vraždě. Jedna z lékařek odhalí skutečný důvod zločinu, zjistí i jeho pachatele. Avšak film více než o vyšetřování vypovídá o lidech, kteří v nemocnici žijí, zvolené prostředí zaplnil figurami dosti svéráznými až bizarními. Režisér Juraj Herz se pokusil experimentovat i se zvukovou stránkou - i známé tváře předaboval jinými hlasy.
    Režie:Juraj Herz
    7
  • Kulhavý ďábel
    Kulhavý ďábel (1968)
    Film

    Velice volně podle francouzské pitoreskní předlohy Alaina René Lesaga vznikla hudební komedie o ďábelském pokoušení. Pekelník Asmodej se tu pokouší zamilovaného jinocha přesvědčit o pošetilosti lásky, ale navzdory vynaloženému úsilí síla citu pokaždé zvítězí. Erotické motivy jsou velice krotké a propojení jednotlivých dějových segmentů podléhá chatrnosti. Nepomohlo ani obsazení zpívajícího Václava Neckáře do ústřední kladné role, postavu úlisně vlezlého ďábla si zahrál režisér filmu Juraj Herz. I když vznikla podívaná se záměrem diváka upoutat výtvarnými nápady a poněkud cynickou nadsázkou, nakonec vyšuměla spíše do ztracena. Herz se teprve chystal na své životní dílo Spalovač mrtvol.

    Režie:Juraj Herz
    51%

    Velice volně podle francouzské pitoreskní předlohy Alaina René Lesaga vznikla hudební komedie o ďábelském pokoušení. Pekelník Asmodej se tu pokouší zamilovaného jinocha přesvědčit o pošetilosti lásky, ale navzdory vynaloženému úsilí síla citu pokaždé zvítězí. Erotické motivy jsou velice krotké a propojení jednotlivých dějových segmentů podléhá chatrnosti. Nepomohlo ani obsazení zpívajícího Václava Neckáře do ústřední kladné role, postavu úlisně vlezlého ďábla si zahrál režisér filmu Juraj Herz. I když vznikla podívaná se záměrem diváka upoutat výtvarnými nápady a poněkud cynickou nadsázkou, nakonec vyšuměla spíše do ztracena. Herz se teprve chystal na své životní dílo Spalovač mrtvol.

    Režie:Juraj Herz
    8