Gustáv Valach: Nejlepší filmy
a seriály

6.9

Gustáv Valach: Filmy a seriály

  • Stíny horkého léta
    Stíny horkého léta (1978)
    FilmRole: doktor Pavel Valchar
    • VOYO
    • KVIFF TV
    Balada o tichém hrdinství hospodáře Ondřeje Barana, který hospodaří na odlehlém beskydském statku se svou ženou Terezkou a dvěma dětmi. Dva roky po druhé světové válce naruší jejich poklidný život skupina pěti banderovců, ukrajinských nacionalistů, kteří mají namířeno do Rakouska. Protože jeden z nich je zraněn, obsadí Baranův statek a pod hrozbou smrti požadují ošetření a mlčení. Ondřej se snaží rodinu ochránit a tak v tichosti a pokoře spolupracuje, za což jím jeho starší syn pohrdá. Ondřej však chápe, že jediný způsob, jak rodinu skutečně ochránit, je otevřené a nebezpečné střetnutí.
    Žánry:DramaThriller
    77%
    Balada o tichém hrdinství hospodáře Ondřeje Barana, který hospodaří na odlehlém beskydském statku se svou ženou Terezkou a dvěma dětmi. Dva roky po druhé světové válce naruší jejich poklidný život skupina pěti banderovců, ukrajinských nacionalistů, kteří mají namířeno do Rakouska. Protože jeden z nich je zraněn, obsadí Baranův statek a pod hrozbou smrti požadují ošetření a mlčení. Ondřej se snaží rodinu ochránit a tak v tichosti a pokoře spolupracuje, za což jím jeho starší syn pohrdá. Ondřej však chápe, že jediný způsob, jak rodinu skutečně ochránit, je otevřené a nebezpečné střetnutí.
    Žánry:DramaThriller
    1
  • Práče
    Práče (1960)
    FilmRole: svobodník Šamonil
    • VOYO
    Československá jednotka v součinnosti s Rudou armádou, stojí před Duklou. Sovětská armáda osvobodila koncentrační tábor Osvětim a malý chlapec František Bureš, který tam byl nalezen, je poslán k československé jednotce. Františka umístili hluboko do týlu mezi vojáky, kteří pracovali v polní prádelně. Byli to především tatíci pokročilého věku a ti se Františka ujali se starostlivostí zcela otcovskou. A tak malý chlapec pomaličku zapomínal na koncentrační tábor a pozvolna se z něj stával bezstarostný desetiletý chlapec. Jenže náš malý František začal tropit všelijaké nezbednosti, kterými sice trápil své "tatínky", ale ti ze soucitu mu všechno odpustili. (Kino CS)
    74%
    Československá jednotka v součinnosti s Rudou armádou, stojí před Duklou. Sovětská armáda osvobodila koncentrační tábor Osvětim a malý chlapec František Bureš, který tam byl nalezen, je poslán k československé jednotce. Františka umístili hluboko do týlu mezi vojáky, kteří pracovali v polní prádelně. Byli to především tatíci pokročilého věku a ti se Františka ujali se starostlivostí zcela otcovskou. A tak malý chlapec pomaličku zapomínal na koncentrační tábor a pozvolna se z něj stával bezstarostný desetiletý chlapec. Jenže náš malý František začal tropit všelijaké nezbednosti, kterými sice trápil své "tatínky", ale ti ze soucitu mu všechno odpustili. (Kino CS)
    2
  • Ztracenci
    Ztracenci (1956)
    FilmRole: kyrysník
    Tři tereziánští vojáci – kyrysník, pěšák a husar – se náhodně setkají v lesích za prusko-rakouské války. Válka na každém z nich zanechala hluboké stopy. Kyrysník je dezertér na útěku, zatímco pěšák se chce jen podívat na pár dnů domů za svou milou Baruškou, kterou sedm let neviděl. Husar odmalička zná jen vojenské prostředí a pronásleduje ho vzpomínka na dítě, které v opilosti vlastníma rukama zabil. Vojáci naleznou dočasný úkryt v chalupě sedláka Jíry. Ukáže se, že Jíra si před třemi lety vzal za ženu právě pěšákovu Barušku. Když se všechno vysvětlí, musejí tři „ztracenci“ vzít opět do rukou zbraně, kterých se již nechtěli dotknout. To když stavení začne rabovat horda nepřátel… (Film Europe)
    72%
    Tři tereziánští vojáci – kyrysník, pěšák a husar – se náhodně setkají v lesích za prusko-rakouské války. Válka na každém z nich zanechala hluboké stopy. Kyrysník je dezertér na útěku, zatímco pěšák se chce jen podívat na pár dnů domů za svou milou Baruškou, kterou sedm let neviděl. Husar odmalička zná jen vojenské prostředí a pronásleduje ho vzpomínka na dítě, které v opilosti vlastníma rukama zabil. Vojáci naleznou dočasný úkryt v chalupě sedláka Jíry. Ukáže se, že Jíra si před třemi lety vzal za ženu právě pěšákovu Barušku. Když se všechno vysvětlí, musejí tři „ztracenci“ vzít opět do rukou zbraně, kterých se již nechtěli dotknout. To když stavení začne rabovat horda nepřátel… (Film Europe)
    3
  • Rodná zem
    Rodná zem (1953)
    FilmRole: Katúň
    Režisér Josef Mach a slovenský scénárista Ivan Bukovčan vybrali pro první slovenský barevný umělecký film nejzářivější ukázky z nepřeberného bohatství slovenských lidových písní a tanců. Jejich film Rodná zem" vypráví příběh děvčat a chlapců, kteří byli objeveni v různých krajích Slovenska instruktorem profesionálního národopisného souboru lidových písní a tanců a kteří se sešli v radostném kolektivu mladých lidových umělců. Tak se stane členkou souboru Verona zpod Tater, traktoristka Žofka ze Zemplína, dělnice Anička z Detvy, dřevorubec Martin, milý Verony, malíř Ferko, jehož talent objevila Žofka, a desítky jiných. Film Rodná zem" je oslavou radostné umělecké tvořivosti slovenského lidu a zároveň oslavou krásy slovenské země.
    Režie:Josef Mach
    72%
    Režisér Josef Mach a slovenský scénárista Ivan Bukovčan vybrali pro první slovenský barevný umělecký film nejzářivější ukázky z nepřeberného bohatství slovenských lidových písní a tanců. Jejich film Rodná zem" vypráví příběh děvčat a chlapců, kteří byli objeveni v různých krajích Slovenska instruktorem profesionálního národopisného souboru lidových písní a tanců a kteří se sešli v radostném kolektivu mladých lidových umělců. Tak se stane členkou souboru Verona zpod Tater, traktoristka Žofka ze Zemplína, dělnice Anička z Detvy, dřevorubec Martin, milý Verony, malíř Ferko, jehož talent objevila Žofka, a desítky jiných. Film Rodná zem" je oslavou radostné umělecké tvořivosti slovenského lidu a zároveň oslavou krásy slovenské země.
    Režie:Josef Mach
    4
  • Ať žije republika
    Ať žije republika (1965)
    FilmRole: Cyril Vitlich
    • VOYO
    V první polovině 60. let se Karel Kachyňa - již tehdy ve spolupráci se scénáristou Janem Procházkou - věnoval malým dětem i dospívající mládeži. V okupačním dramatu Ať žije republika poprvé naznačil, že jeho ambice sahají dál, k politické výpovědi. K rázovité moravské vesnici se blíží fronta, sedláci přemýšlejí, kam si schovají své cennosti a jejich počínání ovlivňuje i malého kluka Olina, který se stává jednou zvídavým, jindy vystrašeným pozorovatelem zběsilostí, které s sebou přinášel konec války. Režisér tu svět ne vždy bezstarostných dětských her konfrontuje se zlobou dospělých. Malý Olin se stává terčem všeobecné zloby, která má smýt vinu ze všech ostatních. Filmu pak bylo vyčítáno, že zpochybňuje hrdinství českých vlastenců i Rudé armády.
    Žánry:DramaVálečnýRetro
    70%
    V první polovině 60. let se Karel Kachyňa - již tehdy ve spolupráci se scénáristou Janem Procházkou - věnoval malým dětem i dospívající mládeži. V okupačním dramatu Ať žije republika poprvé naznačil, že jeho ambice sahají dál, k politické výpovědi. K rázovité moravské vesnici se blíží fronta, sedláci přemýšlejí, kam si schovají své cennosti a jejich počínání ovlivňuje i malého kluka Olina, který se stává jednou zvídavým, jindy vystrašeným pozorovatelem zběsilostí, které s sebou přinášel konec války. Režisér tu svět ne vždy bezstarostných dětských her konfrontuje se zlobou dospělých. Malý Olin se stává terčem všeobecné zloby, která má smýt vinu ze všech ostatních. Filmu pak bylo vyčítáno, že zpochybňuje hrdinství českých vlastenců i Rudé armády.
    Žánry:DramaVálečnýRetro
    5
  • Noc nevěsty
    Noc nevěsty (1967)
    FilmRole: Ambrož
    • VOYO
    Film Noc nevěsty, v němž se prolíná životní realita s baladicky traktovanými představami a jehož hlavní ženskou postavu vynikajícím způsobem vytvořila Jana Brejchová, natočil v roce 1967 Karel Kachyňa podle novely Jana Procházky Svatá noc. Vypráví příběh z moravské vesnice konce roku 1950, kam se po sebevraždě bohatého statkáře vrací jeho dcera, bývalá jeptiška. Odpor proti násilné kolektivizaci a náboženský fanatismus vedou k davové hysterii a tragickým událostem, které vyvrcholí o štědrovečerní noci.
    Žánry:DramaHistorický
    69%
    Film Noc nevěsty, v němž se prolíná životní realita s baladicky traktovanými představami a jehož hlavní ženskou postavu vynikajícím způsobem vytvořila Jana Brejchová, natočil v roce 1967 Karel Kachyňa podle novely Jana Procházky Svatá noc. Vypráví příběh z moravské vesnice konce roku 1950, kam se po sebevraždě bohatého statkáře vrací jeho dcera, bývalá jeptiška. Odpor proti násilné kolektivizaci a náboženský fanatismus vedou k davové hysterii a tragickým událostem, které vyvrcholí o štědrovečerní noci.
    Žánry:DramaHistorický
    6
  • Pod Jezevčí skálou
    Pod Jezevčí skálou (1978)
    FilmRole: Straka
    • VOYO
    68%
    7
  • Na pytlácké stezce
    Na pytlácké stezce (1979)
    FilmRole: Straka
    • VOYO
    Hrdinou je opět malý Vašek, vnuk hajného Straky. Ten právě dostal dopis, že Vašek letos nepřijede, protože pojede s rodiči na dovolenou k moři. Je mu to líto, protože se na vnuka těšil. Netuší, že Vašek do Bulharska jet nechce, a proto tajně utekl z domu a vypravil se za ním, do útulné šumavské hájenky. Zatímco se Vašek seznamuje se změnami, ke kterým za ten rok došlo, Straka s kolegou Antošem se snaží odhalit pytláka, který začal v revíru řádit. Postupně podezírá lovce zmijí Pernikáře, kterému ovšem nikdo neřekně jinak než Zmiják, dva veselé trempíky i malého řidiče přezdívaného Čahoun. Když objeví čerstvě nastažené oko, rozhodne se na pytláka číhat. Vaška, který mu nese na číhanou zásoby jídla však překvapí bouře. Ukryje se v jednom krmelci, stejné místo k úkrytu si však vybral pytlák.
    67%
    Hrdinou je opět malý Vašek, vnuk hajného Straky. Ten právě dostal dopis, že Vašek letos nepřijede, protože pojede s rodiči na dovolenou k moři. Je mu to líto, protože se na vnuka těšil. Netuší, že Vašek do Bulharska jet nechce, a proto tajně utekl z domu a vypravil se za ním, do útulné šumavské hájenky. Zatímco se Vašek seznamuje se změnami, ke kterým za ten rok došlo, Straka s kolegou Antošem se snaží odhalit pytláka, který začal v revíru řádit. Postupně podezírá lovce zmijí Pernikáře, kterému ovšem nikdo neřekně jinak než Zmiják, dva veselé trempíky i malého řidiče přezdívaného Čahoun. Když objeví čerstvě nastažené oko, rozhodne se na pytláka číhat. Vaška, který mu nese na číhanou zásoby jídla však překvapí bouře. Ukryje se v jednom krmelci, stejné místo k úkrytu si však vybral pytlák.
    8
  • Za trnkovým keřem
    Za trnkovým keřem (1980)
    FilmRole: Straka
    • VOYO
    Krátký popis: I tentokrát přijíždí Véna k dědovi do krásných šumavských vrchů, aby tu prožil další nezapomenutelné prázdniny. Jeho naivně okouzlený pohled na přírodu už díky věku a dědovi, který jej učí porozumět životu a zákonům přírody, vystřídal chápavější pohled, kdy chlapec pochopil, že přírodu je třeba chránit a taky se o to svým dětským způsobem pokouší, což je příčinou řady komických situací, které však hajnému Strakovi na starostech spíš přidají, než naopak.
    Žánry:Rodinný
    66%
    Krátký popis: I tentokrát přijíždí Véna k dědovi do krásných šumavských vrchů, aby tu prožil další nezapomenutelné prázdniny. Jeho naivně okouzlený pohled na přírodu už díky věku a dědovi, který jej učí porozumět životu a zákonům přírody, vystřídal chápavější pohled, kdy chlapec pochopil, že přírodu je třeba chránit a taky se o to svým dětským způsobem pokouší, což je příčinou řady komických situací, které však hajnému Strakovi na starostech spíš přidají, než naopak.
    Žánry:Rodinný
    9
  • Pavlínka
    Pavlínka (1974)
    FilmRole: Linhart

    Albrechtice u Jablonce. Šestnáctiletá Pavlínka Linková (B. Hausnerová) žije s babičkou Barborou (M. Brožová), zdejší porodní bábou, která ji po smrti dívčiných rodičů vychovala. Půvabná dívka zažívá první milostné vzplanutí k mladému dělníkovi z textilky v nedalekém Svárově Pavlu Žákovi (M. Kleis). Ve stycích s Pavlem jí však babička všemožně brání. Jednak jako porodní bába dobře ví, co se může stát, jednak si sama dobře pamatuje svá dávná dobrodružství. Láska si ovšem nedá poroučet, zejména ne od ustarané babičky. Jsou tu však i jiné překážky. Svárovští textiláci totiž chystají stávku a demonstraci proti propouštění a snižování mezd, ředitel továrny zase chystá ráznou odpověď. Píše se totiž rok 1870 a nic netušící Pavlínka se ocitne uprostřed událostí, které vejdou do dějin… Film Karla Kachyni vznikl na motivy románu Svárov spisovatele Alfréda Technika. Odehrává se na pozadí skutečné stávky v obci Svárov (dnes součást města Velké Hamry), kterou 31. března 1870 krvavě potlačilo četnictvo a armáda. (Česká televize)

    64%

    Albrechtice u Jablonce. Šestnáctiletá Pavlínka Linková (B. Hausnerová) žije s babičkou Barborou (M. Brožová), zdejší porodní bábou, která ji po smrti dívčiných rodičů vychovala. Půvabná dívka zažívá první milostné vzplanutí k mladému dělníkovi z textilky v nedalekém Svárově Pavlu Žákovi (M. Kleis). Ve stycích s Pavlem jí však babička všemožně brání. Jednak jako porodní bába dobře ví, co se může stát, jednak si sama dobře pamatuje svá dávná dobrodružství. Láska si ovšem nedá poroučet, zejména ne od ustarané babičky. Jsou tu však i jiné překážky. Svárovští textiláci totiž chystají stávku a demonstraci proti propouštění a snižování mezd, ředitel továrny zase chystá ráznou odpověď. Píše se totiž rok 1870 a nic netušící Pavlínka se ocitne uprostřed událostí, které vejdou do dějin… Film Karla Kachyni vznikl na motivy románu Svárov spisovatele Alfréda Technika. Odehrává se na pozadí skutečné stávky v obci Svárov (dnes součást města Velké Hamry), kterou 31. března 1870 krvavě potlačilo četnictvo a armáda. (Česká televize)

    10
  • Javor a Juliana
    Javor a Juliana (1972)
    FilmRole: hudec
    Je taková legenda o třech hudcích, kteří táhli krajem a spatřili javorový strom. Strom byl krásný, dobře rostlý, "na housličky dobrý" a tak ťali, nic nedbajíce, že "dřevo zavzdychalo a i krev prýštila" a "houslí nadělali". To se však nemělo stát. Dívka, svou matkou v dřevo zakletá, od té doby provází svým tichým hlasem hudbu jejich houslí a všude, kam přijdou, rozsévají zlo a zanechávají jen zkázu. Dívka uvězněná v nástrojích je mnohokráte prosí, aby ji už nechali na pokoji a pohřbili ji tam u té studánky, kde strom potkali. Trvá ale ještě dlouho, než je kouzlo zažehnáno.
    64%
    Je taková legenda o třech hudcích, kteří táhli krajem a spatřili javorový strom. Strom byl krásný, dobře rostlý, "na housličky dobrý" a tak ťali, nic nedbajíce, že "dřevo zavzdychalo a i krev prýštila" a "houslí nadělali". To se však nemělo stát. Dívka, svou matkou v dřevo zakletá, od té doby provází svým tichým hlasem hudbu jejich houslí a všude, kam přijdou, rozsévají zlo a zanechávají jen zkázu. Dívka uvězněná v nástrojích je mnohokráte prosí, aby ji už nechali na pokoji a pohřbili ji tam u té studánky, kde strom potkali. Trvá ale ještě dlouho, než je kouzlo zažehnáno.
    11
  • Drak sa vracia
    Drak sa vracia (1967)
    FilmRole: Šimon
    • KVIFF TV
    62%
    12
  • Dolina
    Dolina (1973)
    FilmRole: Brixel
    60%
    13
  • Senzi mama
    Senzi mama (1964)
    FilmRole: Haviar
    Do vlny filmů o mládeži, která do značné míry ovládla českou a slovenskou tvorbu v první půli 60. let, se nepříliš výrazně zaklínil i příběh mladičkého studenta. který se marně pokouší zabránit manželské roztržce svých rodičů. A hlavně poznává, že údajně senzační matka až tak úžasná není. S podobnými problémy se potýká i hrdinova kamarádka, která odmítá přijmout otcovu novou ženu - dokud si neuvědomí, že předsudky by se neměla řídit. Senzi mama je film rozehraný dosti tezovitě a v neživotném modelu, avšak přece jen dosahuje autenticity v zachycení všedních dnů.
    Žánry:Drama
    60%
    Do vlny filmů o mládeži, která do značné míry ovládla českou a slovenskou tvorbu v první půli 60. let, se nepříliš výrazně zaklínil i příběh mladičkého studenta. který se marně pokouší zabránit manželské roztržce svých rodičů. A hlavně poznává, že údajně senzační matka až tak úžasná není. S podobnými problémy se potýká i hrdinova kamarádka, která odmítá přijmout otcovu novou ženu - dokud si neuvědomí, že předsudky by se neměla řídit. Senzi mama je film rozehraný dosti tezovitě a v neživotném modelu, avšak přece jen dosahuje autenticity v zachycení všedních dnů.
    Žánry:Drama
    14
  • Penelopa
    Penelopa (1977)
    FilmRole: stará Kuzma
    60%
    15
  • Touha zvaná Anada
    Touha zvaná Anada (1969)
    FilmRole: Kormidelník
    Slovensko-maďarské pomezí někdy ve 20. letech minulého století. Záhadná dívka, která si nechává říkat Anada, se nečekaně objevila ve vodách Dunaje. Po čase stejně náhle zmizí ze života rybáře Jánoše, který bude už napořád poznamenán tímto nevysvětlitelným setkáním... Baladický příběh o lásce, milostné touze a věrnosti byl realizován v americké koprodukci a v zajímavém mezinárodním obsazení.
    Žánry:Drama
    59%
    Slovensko-maďarské pomezí někdy ve 20. letech minulého století. Záhadná dívka, která si nechává říkat Anada, se nečekaně objevila ve vodách Dunaje. Po čase stejně náhle zmizí ze života rybáře Jánoše, který bude už napořád poznamenán tímto nevysvětlitelným setkáním... Baladický příběh o lásce, milostné touze a věrnosti byl realizován v americké koprodukci a v zajímavém mezinárodním obsazení.
    Žánry:Drama
    16
  • 17
  • Bílá tma
    Bílá tma (1948)
    FilmRole: partyzán

    Film ke 4. výročí SNP: Mladý lékař a skupina zraněných se skrývají v podzemním úkrytu a jsou osvobozeni sovětskými vojáky. Krátce po dokončení filmu odešel režisér František Čáp do zahraničí, točil pak hlavně v Jugoslávii. Autor námětu Leopold Lahola působil do konce 40. Let v Německu, na Slovensko se vrátil jen nakrátko, aby tam natočil Sladký čas Kalimagdory (1968). Při filmování spolupracovala vojenská posádka z Popradu a Velkých Hág a občané ze Štrby. (oficiální text distributora)

    Žánry:Drama
    58%

    Film ke 4. výročí SNP: Mladý lékař a skupina zraněných se skrývají v podzemním úkrytu a jsou osvobozeni sovětskými vojáky. Krátce po dokončení filmu odešel režisér František Čáp do zahraničí, točil pak hlavně v Jugoslávii. Autor námětu Leopold Lahola působil do konce 40. Let v Německu, na Slovensko se vrátil jen nakrátko, aby tam natočil Sladký čas Kalimagdory (1968). Při filmování spolupracovala vojenská posádka z Popradu a Velkých Hág a občané ze Štrby. (oficiální text distributora)

    Žánry:Drama
    18
  • Kto odchádza v daždi
    Kto odchádza v daždi (1974)
    FilmRole: Pavol Haštiak
    58%
    19
  • Kohút nezaspieva
    Kohút nezaspieva (1986)
    FilmRole: Terezčák
    Modelové drama natočené podle divadelní hry Ivana Bukovčana zachycuje různorodé chování desítky rukojmích, jímž na sklonku druhé světové války hrozí výstražná poprava jako odveta za smrt německého vojáka. Vyhrocená situace dovoluje zkoumat rozpoložení jednotlivých nešťastníků, režisér se však uchyluje ke zbytečné pompéznosti, s níž zdůzazňuje bezradnost, strach i odhodlání svých hrdinů. Zřetelné vypravěčské neumětelství dokládá i naprostý divácký nezájem v době premiérového uvedení - teprve nyní se naskýtá možnost seznámit se s dílem téměř již zapomenutým.
    Žánry:DramaVálečný
    57%
    Modelové drama natočené podle divadelní hry Ivana Bukovčana zachycuje různorodé chování desítky rukojmích, jímž na sklonku druhé světové války hrozí výstražná poprava jako odveta za smrt německého vojáka. Vyhrocená situace dovoluje zkoumat rozpoložení jednotlivých nešťastníků, režisér se však uchyluje ke zbytečné pompéznosti, s níž zdůzazňuje bezradnost, strach i odhodlání svých hrdinů. Zřetelné vypravěčské neumětelství dokládá i naprostý divácký nezájem v době premiérového uvedení - teprve nyní se naskýtá možnost seznámit se s dílem téměř již zapomenutým.
    Žánry:DramaVálečný
    20
  • Posledný návrat
    Posledný návrat (1958)
    Film
    Poznali se za války v partyzánském oddílu, zamilovali se do sebe a po osvobození se vzali. On i ona se snažili co nejvíce se uplatnit, nedoceňují však, jak oběma narůstá zaneprázdněnost pro povinnosti v novinách i hereckou vytíženost. Někdejší předsevzetí se rozplynula, mezi oběma partnery narůstá nesoulad, žena kvůli práci svého muže zanedbává a on hledá východisko z osamění v náručí milenky. Východisko je samozřejmě moralizátorské: ustoupit musí oba, aby manželský svazek zůstal zachován. I když tento snímek zůstal pozapomenutý, i dnes upoutá důrazem na psychologickou drobnokresbu, na věrohodně rozvinuté portréty lidských povah, určených hlavně svými city a nikoli ideologickými vzorci. Role mladého manžela se překvapivě zhostil Ladislav Chudík.
    56%
    Poznali se za války v partyzánském oddílu, zamilovali se do sebe a po osvobození se vzali. On i ona se snažili co nejvíce se uplatnit, nedoceňují však, jak oběma narůstá zaneprázdněnost pro povinnosti v novinách i hereckou vytíženost. Někdejší předsevzetí se rozplynula, mezi oběma partnery narůstá nesoulad, žena kvůli práci svého muže zanedbává a on hledá východisko z osamění v náručí milenky. Východisko je samozřejmě moralizátorské: ustoupit musí oba, aby manželský svazek zůstal zachován. I když tento snímek zůstal pozapomenutý, i dnes upoutá důrazem na psychologickou drobnokresbu, na věrohodně rozvinuté portréty lidských povah, určených hlavně svými city a nikoli ideologickými vzorci. Role mladého manžela se překvapivě zhostil Ladislav Chudík.
    21
  • Die Pfauenfeder
    Die Pfauenfeder (1987)
    Film
    55%
    22
  • Priehrada
    Priehrada (1950)
    FilmRole: Joža Bujna
    54%
    23
  • První parta
    První parta (1959)
    FilmRole: Adam

    Smolná 30. léta postihla i studenta Standu Půlpána. Z existenčních důvodů musel zanechat studií a nastoupil do dolů. S postaršími horníky, drsnými chlapy do sebe uzavřenými, se však sbližuje jen pomalu a těžce. Teprve statečný postoj při záchraně lidí zavalených při důlní havárii mu zjedná solidaritu celého hornického kolektivu. I předloha Karla Čapka se kdysi hodila k podpoření vyhroceně třídního výkladu společenských vztahů.

    Žánry:Drama
    50%

    Smolná 30. léta postihla i studenta Standu Půlpána. Z existenčních důvodů musel zanechat studií a nastoupil do dolů. S postaršími horníky, drsnými chlapy do sebe uzavřenými, se však sbližuje jen pomalu a těžce. Teprve statečný postoj při záchraně lidí zavalených při důlní havárii mu zjedná solidaritu celého hornického kolektivu. I předloha Karla Čapka se kdysi hodila k podpoření vyhroceně třídního výkladu společenských vztahů.

    Žánry:Drama
    24
  • Lazy sa pohly
    Lazy sa pohly (1951)
    FilmRole: Štefan Rendko
    Budovatelská dramata se na počátku 50. let nevyhnula ani Slovensku. Paĺo Bielik, kdysi slavný představitel Jánošíka, vypráví o těžkém životě chudých lidí na kopcovitých políčkách zvaných lazy. Zemědělství je tam stále na primitivním stupni a úroda bývá nepatrná. Teprve združstevňování přinese rozhodující změnu. Hrdinou je tu rolník, jenž se kdysi vystěhoval do Ameriky, ale nyní se zklamán vrací do vlasti, aby přivítal společenské změny. Ani zlovolní bohatí sedláci nedokáží zvrátit úspěšné budování socialismu, za podpory výkonných strojů se zvládne více práce. Prosperitu navíc umocní čerstvě vybudovaná pila, která lidem, kteří se uvolnili ze zemědělství, nabídla práci.
    Žánry:Drama
    50%
    Budovatelská dramata se na počátku 50. let nevyhnula ani Slovensku. Paĺo Bielik, kdysi slavný představitel Jánošíka, vypráví o těžkém životě chudých lidí na kopcovitých políčkách zvaných lazy. Zemědělství je tam stále na primitivním stupni a úroda bývá nepatrná. Teprve združstevňování přinese rozhodující změnu. Hrdinou je tu rolník, jenž se kdysi vystěhoval do Ameriky, ale nyní se zklamán vrací do vlasti, aby přivítal společenské změny. Ani zlovolní bohatí sedláci nedokáží zvrátit úspěšné budování socialismu, za podpory výkonných strojů se zvládne více práce. Prosperitu navíc umocní čerstvě vybudovaná pila, která lidem, kteří se uvolnili ze zemědělství, nabídla práci.
    Žánry:Drama
    25
  • Nevěra
    42%
    26