Norma Bengell: Nejlepší filmy
a seriály

6.9

Norma Bengell: Filmy a seriály

  • Dané slovo
    Dané slovo (1962)
    FilmRole: Marli

    Zé de Burro musí splnit to, k čemu se zavázal pohanské africké bohyni Iansã. Tu brazilský náboženský synkretismus spojil se svatou Barborou. Kněz ale Burra nepustí do kostela. Poutník je tak nucen čekat se svým obrovským křížem před kostelem, přičemž celá událost postupně proniká do místního tisku a vůbec začíná nabírat poněkud nežádoucí směr.

    Dané slovo bylo velkým překvapením na MFF v Cannes v roce 1962, kde byl snímek nadšeně přijat kritikou i diváky. V této euforii mu porota udělila cenu nejvyšší: Zlatou palmu. Dnes to vypadá, že je film zapomenutý, ačkoli mu tehdy byla dána přednost před díly jako Anděl zkázy Luise Buñuela, Zatmění Michelangela Antonioniho nebo Kapka medu Tonyho Richardsona. Brazilský snímek lze chápat jako pamflet na téma intolerance nebo jako alegorii na vítězství víry nad pohanským kultem. Je třeba si uvědomit, že scénář kontroloval pověřený kněz a církev poskytla kostýmy i rekvizity, aby byla dodržena „čistota“. Debutující Anselmo Duarte chtěl dodat filmu punc dokumentárnosti, a tak záměrně vybral povětšinou neznámé začínající herce. Děj zasadil do lidového prostředí státu Bahia, avšak jej oprostil od jeho folklórního a exotického kontextu. S odstupem více než čtyřiceti let je zřejmé, že Dané slovo zůstává pro nás zajímavým svědectvím doby, důkazem renesance brazilského filmu a ukázkou kinematografie, od níž se cinema novo distancuje. Autor literární předlohy Dias Gomes a jeho žena Janete Clairová se v osmdesátých letech stávají s nástupem televize hlavními scenáristy prvních televizních románů (u nás chybně označovaných jako telenovely). Režisér Anselmo Duarte (nar. 1920) ztvárnil přes padesát nejrůznějších rolí. Asi nejzajímavější je jeho účast v nedokončeném filmu Orsona Wellese Všechno je pravda. Jinak se spíše proslavil v rolích svůdníků v chanchadas odehrávajících se v Riu de Janeiru. Jeho kariéra je velmi proměnlivá a většina filmografie je tvořena komerčními filmy toho nejhrubšího zrna. Dané slovo je jeho jediným výraznějším úspěchem, na nějž se snažil několikrát neúspěšně navázat (za zmínku možná ještě stojí Quelé do Pajeú z roku 1969), a v sedmdesátých letech upadl zcela v zapomnění. Ještě v roce 1971 byl členem poroty v Cannes, ale jako režisér přestal tvořit na konci sedmé dekády dvacátého století. [David Čeněk, LFŠ 2007]

    81%

    Zé de Burro musí splnit to, k čemu se zavázal pohanské africké bohyni Iansã. Tu brazilský náboženský synkretismus spojil se svatou Barborou. Kněz ale Burra nepustí do kostela. Poutník je tak nucen čekat se svým obrovským křížem před kostelem, přičemž celá událost postupně proniká do místního tisku a vůbec začíná nabírat poněkud nežádoucí směr.

    Dané slovo bylo velkým překvapením na MFF v Cannes v roce 1962, kde byl snímek nadšeně přijat kritikou i diváky. V této euforii mu porota udělila cenu nejvyšší: Zlatou palmu. Dnes to vypadá, že je film zapomenutý, ačkoli mu tehdy byla dána přednost před díly jako Anděl zkázy Luise Buñuela, Zatmění Michelangela Antonioniho nebo Kapka medu Tonyho Richardsona. Brazilský snímek lze chápat jako pamflet na téma intolerance nebo jako alegorii na vítězství víry nad pohanským kultem. Je třeba si uvědomit, že scénář kontroloval pověřený kněz a církev poskytla kostýmy i rekvizity, aby byla dodržena „čistota“. Debutující Anselmo Duarte chtěl dodat filmu punc dokumentárnosti, a tak záměrně vybral povětšinou neznámé začínající herce. Děj zasadil do lidového prostředí státu Bahia, avšak jej oprostil od jeho folklórního a exotického kontextu. S odstupem více než čtyřiceti let je zřejmé, že Dané slovo zůstává pro nás zajímavým svědectvím doby, důkazem renesance brazilského filmu a ukázkou kinematografie, od níž se cinema novo distancuje. Autor literární předlohy Dias Gomes a jeho žena Janete Clairová se v osmdesátých letech stávají s nástupem televize hlavními scenáristy prvních televizních románů (u nás chybně označovaných jako telenovely). Režisér Anselmo Duarte (nar. 1920) ztvárnil přes padesát nejrůznějších rolí. Asi nejzajímavější je jeho účast v nedokončeném filmu Orsona Wellese Všechno je pravda. Jinak se spíše proslavil v rolích svůdníků v chanchadas odehrávajících se v Riu de Janeiru. Jeho kariéra je velmi proměnlivá a většina filmografie je tvořena komerčními filmy toho nejhrubšího zrna. Dané slovo je jeho jediným výraznějším úspěchem, na nějž se snažil několikrát neúspěšně navázat (za zmínku možná ještě stojí Quelé do Pajeú z roku 1969), a v sedmdesátých letech upadl zcela v zapomnění. Ještě v roce 1971 byl členem poroty v Cannes, ale jako režisér přestal tvořit na konci sedmé dekády dvacátého století. [David Čeněk, LFŠ 2007]

    1
  • Toma Lá, Dá Cá
    Toma Lá, Dá Cá (2007)
    SeriálRole: Deise Coturno
    75%
    2
  • Ve službách mafie
    Ve službách mafie (1962)
    FilmRole: Marta
    • Netflix
    74%
    3
  • 4
  • Homem do Sputnik, O
    Homem do Sputnik, O (1959)
    FilmRole: Bê Bê, espiã da França
    Do kurníku chudých manželů spadne sovětský satelit. Ti si myslí, že na tom vydělají a vydají se do luxusního hotelu do Ria. Mezitím se američtí a ruští agenti už dohadují o kořisti. Ani Francouzi nechtějí zůstat pozadu a vysílají zbraň rychlého nasazení: Brigitte Bardotovou. Jeden z nejpopulárnějších brazilských snímků padesátých let.

    Žánr parodie se objevuje již v brazilském divadle XIX. století. Následně se z něho stává lidový žánr par excellence. Ten rychle přebírá i kinematografie, kde se mu říká chanchada (neznáme přesný původ slova, ale pravděpodobně pochází z Argentiny, kde označovalo prasárny a pak krátké divadelní kusy složené pouze z co nebláznivějších humorných výstupů). Jde tedy o crazy komedie (až parodie), které se rozvíjejí především od třicátých do padesátých let minulého století. V sedmdesátých a osmdesátých letech bývají doplňovány o erotické scény (tehdy se nazývají pornochanchadas). Období vlády tohoto žánru trvalo minimálně celých šedesát let (1900-1960) – od prvních projevů až po závěrečné neúspěchy. Řada scén nebo replik zlidověla a stala se všeobecně známými. Například balkónová scéna z Romea a Julie (Romea hrál slavný Oscarito a Julii černošský herec vystupující pod pseudonymem Velký Otelo) či Oscarito imitující Elvise Presleyho nebo právě Norma Benguelová v roli Brigitte Bardotové ve filmu Muž ze Sputniku. Tento specificky brazilský žánr neměl obdoby v žádné jiné latinskoamerické zemi. Dosáhl nečekané popularity a bez problémů vydělával producentům peníze. Návštěvníci letošní Letní filmové školy budou mít unikátní možnost porovnat artistní ceněnou tvorbu s těmito žánrovými filmy, jejichž prioritní ambicí bylo pobavit a vydělat. Uvedeny budou ještě dvě přímé parodie na hollywoodské velkoprodukce: Zabít nebo utéct a Ani Samson ani Dalila. O oblibě tohoto typu zábavy svědčí i pozdější parodie Spielbergových Čelistí. Popisovaný fenomén je v Brazílii chápán většinou tak, že jde o záměrnou přeměnu čistého žánru v jeho vulgárnější variantu. K úspěchu těchto snímků přispívalo, že šlo o výsměch americkým produkcím, a symbolizovaly tak mocného agresora, jenž v té době ovládal téměř celý kontinent. Jedním z největších a nejslavnějších producentů byla společnost Atlândida (její současný ředitel by měl být hostem LFŠ). Zastavme se u herce Oscarita (1906-1970), nejslavnějšího a nejpopulárnějšího brazilského komika všech dob. Začínal u cirkusu. Bob Hope mu nabídl práci v Hollywoodu, kterou odmítl, protože mu připadala příliš nejistá. Je znám hlavně z nerozlučné dvojice Otelo – Grande Otelo. Černošský komik „Velký Otelo“ okouzlil svým humorem i Orsona Wellse, který ho chtěl proslavit ve filmu It´s all true (kdyby ho v roce 1942 dokončil). Oba je budou moci diváci letošní LFŠ ocenit ve westernové parodii Zabít nebo utéct (1954), kde excelují po brazilsku. [David Čeněk, LFŠ 2007]
    Žánry:Komedie
    73%
    Do kurníku chudých manželů spadne sovětský satelit. Ti si myslí, že na tom vydělají a vydají se do luxusního hotelu do Ria. Mezitím se američtí a ruští agenti už dohadují o kořisti. Ani Francouzi nechtějí zůstat pozadu a vysílají zbraň rychlého nasazení: Brigitte Bardotovou. Jeden z nejpopulárnějších brazilských snímků padesátých let.

    Žánr parodie se objevuje již v brazilském divadle XIX. století. Následně se z něho stává lidový žánr par excellence. Ten rychle přebírá i kinematografie, kde se mu říká chanchada (neznáme přesný původ slova, ale pravděpodobně pochází z Argentiny, kde označovalo prasárny a pak krátké divadelní kusy složené pouze z co nebláznivějších humorných výstupů). Jde tedy o crazy komedie (až parodie), které se rozvíjejí především od třicátých do padesátých let minulého století. V sedmdesátých a osmdesátých letech bývají doplňovány o erotické scény (tehdy se nazývají pornochanchadas). Období vlády tohoto žánru trvalo minimálně celých šedesát let (1900-1960) – od prvních projevů až po závěrečné neúspěchy. Řada scén nebo replik zlidověla a stala se všeobecně známými. Například balkónová scéna z Romea a Julie (Romea hrál slavný Oscarito a Julii černošský herec vystupující pod pseudonymem Velký Otelo) či Oscarito imitující Elvise Presleyho nebo právě Norma Benguelová v roli Brigitte Bardotové ve filmu Muž ze Sputniku. Tento specificky brazilský žánr neměl obdoby v žádné jiné latinskoamerické zemi. Dosáhl nečekané popularity a bez problémů vydělával producentům peníze. Návštěvníci letošní Letní filmové školy budou mít unikátní možnost porovnat artistní ceněnou tvorbu s těmito žánrovými filmy, jejichž prioritní ambicí bylo pobavit a vydělat. Uvedeny budou ještě dvě přímé parodie na hollywoodské velkoprodukce: Zabít nebo utéct a Ani Samson ani Dalila. O oblibě tohoto typu zábavy svědčí i pozdější parodie Spielbergových Čelistí. Popisovaný fenomén je v Brazílii chápán většinou tak, že jde o záměrnou přeměnu čistého žánru v jeho vulgárnější variantu. K úspěchu těchto snímků přispívalo, že šlo o výsměch americkým produkcím, a symbolizovaly tak mocného agresora, jenž v té době ovládal téměř celý kontinent. Jedním z největších a nejslavnějších producentů byla společnost Atlândida (její současný ředitel by měl být hostem LFŠ). Zastavme se u herce Oscarita (1906-1970), nejslavnějšího a nejpopulárnějšího brazilského komika všech dob. Začínal u cirkusu. Bob Hope mu nabídl práci v Hollywoodu, kterou odmítl, protože mu připadala příliš nejistá. Je znám hlavně z nerozlučné dvojice Otelo – Grande Otelo. Černošský komik „Velký Otelo“ okouzlil svým humorem i Orsona Wellse, který ho chtěl proslavit ve filmu It´s all true (kdyby ho v roce 1942 dokončil). Oba je budou moci diváci letošní LFŠ ocenit ve westernové parodii Zabít nebo utéct (1954), kde excelují po brazilsku. [David Čeněk, LFŠ 2007]
    Žánry:Komedie
    5
  • Noite Vazia
    Noite Vazia (1964)
    FilmRole: Mara
    73%
    6
  • Casa Assassinada, A
    Casa Assassinada, A (1971)
    FilmRole: Nina
    72%
    7
  • Sea of Roses
    Sea of Roses (1980)
    FilmRole: Felicidade
    69%
    8
  • O Abismo
    O Abismo (1977)
    FilmRole: Madame Zero
    69%
    9
  • Eternamente Pagu
    Eternamente Pagu (1987)
    FilmRole: Elsie Houston
    Eternamente Pagu je životopisný film o Patrícii Galvão, známější jako Pagu, brazilské politické, literární a umělecké aktivistce. Pagu, významná osobnost brazilského modernismu, byla také militantní členkou Brazilské komunistické strany poté, co se provdala za spisovatele Oswalda de Andrade. S Andradem se rozešla a jako novinářka byla zatčena diktaturou Getúlia Vargase. Po propuštění z vězení opustila komunismus ve prospěch trockistického socialismu, provdala se za Geralda Ferraze a začala kariéru divadelní režisérky.
    67%
    Eternamente Pagu je životopisný film o Patrícii Galvão, známější jako Pagu, brazilské politické, literární a umělecké aktivistce. Pagu, významná osobnost brazilského modernismu, byla také militantní členkou Brazilské komunistické strany poté, co se provdala za spisovatele Oswalda de Andrade. S Andradem se rozešla a jako novinářka byla zatčena diktaturou Getúlia Vargase. Po propuštění z vězení opustila komunismus ve prospěch trockistického socialismu, provdala se za Geralda Ferraze a začala kariéru divadelní režisérky.
    10
  • Crudeli, I
    Crudeli, I (1967)
    FilmRole: Claire
    Americká občanská válka Severu proti Jihu skončila a bitvami zubožená země se pomalu staví na nohy. Státy bývalé Konfederace žíznivě čekají na finanční pomoc ze severu, ale na jeden takový konvoj s milionem dolarů si brousí zuby i plukovník Jonas (Joseph Cotten), stále oděný v šedé konfederační uniformě. Plukovník totiž kapitulaci nikdy nepřijal a se svými třemi syny tvoří poslední zbytek kdysi obávaného pluku Salamandrů.
    Žánry:AkčníDramaWestern
    65%
    Americká občanská válka Severu proti Jihu skončila a bitvami zubožená země se pomalu staví na nohy. Státy bývalé Konfederace žíznivě čekají na finanční pomoc ze severu, ale na jeden takový konvoj s milionem dolarů si brousí zuby i plukovník Jonas (Joseph Cotten), stále oděný v šedé konfederační uniformě. Plukovník totiž kapitulaci nikdy nepřijal a se svými třemi syny tvoří poslední zbytek kdysi obávaného pluku Salamandrů.
    Žánry:AkčníDramaWestern
    11
  • Idade da Terra, A
    Idade da Terra, A (1980)
    FilmRole: Rainha das Amazonas
    65%
    12
  • Deuses E Os Mortos, Os
    Deuses E Os Mortos, Os (1970)
    FilmRole: Soledad
    Ve 30. letech 20. století na jihu státu Bahia v Brazílii se bezejmenný dobrodruh bez minulosti, který už byl sedmkrát postřelen, zaplete do boje o půdu a kakaové plantáže. Jeho plánem je zaujmout místo „plukovníka“ Santany, přivlastnit si jeho ženu a peníze. Rozpoutá krvavý konflikt, v němž umírá mnoho prostých lidí i majitelů půdy.
    Žánry:Drama
    Režie:Ruy Guerra
    63%
    Ve 30. letech 20. století na jihu státu Bahia v Brazílii se bezejmenný dobrodruh bez minulosti, který už byl sedmkrát postřelen, zaplete do boje o půdu a kakaové plantáže. Jeho plánem je zaujmout místo „plukovníka“ Santany, přivlastnit si jeho ženu a peníze. Rozpoutá krvavý konflikt, v němž umírá mnoho prostých lidí i majitelů půdy.
    Žánry:Drama
    Režie:Ruy Guerra
    13
  • Abrigo Nuclear
    Abrigo Nuclear (1981)
    FilmRole: Lix
    Naši planetu zamořila řada jaderných výbuchů, které zanechaly půdu a vzduch plné radiace. Nyní těch pár, co přežili tyto katastrofické události, žijí pod zemí v krytu ovládaném vědci. Po incidentu uvnitř krytu se skupina vzpurných vědců postaví vedení, když objeví reálnou možnost návratu na povrch.
    63%
    Naši planetu zamořila řada jaderných výbuchů, které zanechaly půdu a vzduch plné radiace. Nyní těch pár, co přežili tyto katastrofické události, žijí pod zemí v krytu ovládaném vědci. Po incidentu uvnitř krytu se skupina vzpurných vědců postaví vedení, když objeví reálnou možnost návratu na povrch.
    14
  • Tabu
    Tabu (1983)
    Film
    61%
    15
  • Planeta upírů
    Planeta upírů (1965)
    FilmRole: Sanya
    57%
    16
  • 17
  • Les soleils de l'Ile de Pâques
    Les soleils de l'Ile de Pâques (1972)
    FilmRole: Norma
    57%
    18
  • Défense de savoir
    Défense de savoir (1973)
    Film
    • Netflix
    57%
    19
  • Eros, O Deus do Amor
    Eros, O Deus do Amor (1981)
    FilmRole: Ada
    56%
    20
  • Rio Babilônia
    Rio Babilônia (1982)
    FilmRole: Solange
    55%
    21
  • Carnival of Crime
    Carnival of Crime (1962)
    FilmRole: Model
    31%
    22