Jiří Trnka: Nejlepší filmy
a seriály

7.1

Jiří Trnka: Filmy a seriály

  • Ruka
    Ruka (1965)
    Film
    • DaFilms
    84%
    1
  • Perníková chaloupka
    Perníková chaloupka (1951)
    Film
    80%
    2
  • Cirkus Hurvínek
    Cirkus Hurvínek (1955)
    Film
    78%
    3
  • Dobrý voják Švejk
    Dobrý voják Švejk (1954)
    Film
    Tři epizody ze světoznámého humoristického románu Jaroslava Haška v proslulém loutkovém filmu Jiřího Trnky. Názvy jednotlivých epizod: Z Hatvanu na hranice Haliče, Švejkovy nehody ve vlaku a Švejkova budějovická anabase.
    Hrají:Jan Werich
    75%
    Tři epizody ze světoznámého humoristického románu Jaroslava Haška v proslulém loutkovém filmu Jiřího Trnky. Názvy jednotlivých epizod: Z Hatvanu na hranice Haliče, Švejkovy nehody ve vlaku a Švejkova budějovická anabase.
    Hrají:Jan Werich
    4
  • Dva mrazíci
    Dva mrazíci (1954)
    Film
    Dva mrazíci, jeden ustrašený a druhý nebojácný, škádlí lidi, štípou je do nosů a do uší, lezou jim pod kabáty. Ale pravý úkol pro mrazíka je někoho zmrazit až na kost, aby se pořádně roznemohl. Mrazíci se vsadí o to, komu se bude lépe dařit, a každý si vybere oběť svého pokusu. Mladší mrazík statného chlapíka v kožichu, který sedí na kozlíku a jede na voze do města, starší mrazík pak sedláčka jen v lehkém zimníku, který s pilkou a sekerou jde do lesa.
    75%
    Dva mrazíci, jeden ustrašený a druhý nebojácný, škádlí lidi, štípou je do nosů a do uší, lezou jim pod kabáty. Ale pravý úkol pro mrazíka je někoho zmrazit až na kost, aby se pořádně roznemohl. Mrazíci se vsadí o to, komu se bude lépe dařit, a každý si vybere oběť svého pokusu. Mladší mrazík statného chlapíka v kožichu, který sedí na kozlíku a jede na voze do města, starší mrazík pak sedláčka jen v lehkém zimníku, který s pilkou a sekerou jde do lesa.
    5
  • Árie prérie
    Árie prérie (1949)
    Film
    74%
    6
  • Staré pověsti české
    Staré pověsti české (1952)
    Film
    72%
    7
  • 8
  • Sen noci svatojanské
    Sen noci svatojanské (1959)
    Film
    Loutková féerická adaptace slavné Shakespearovy hry. Jedno z vrcholných děl českého výtvarníka, animátora a loutkaře Jiřího Trnky je situováno do červnové noci, kdy se poblíž Atén odehraje příběh dvou nešťastně zamilovaných párů, divadlem posedlých řemeslníků a nadpřirozených bytostí. Tyto odlišné světy se střetnou v lese plném kouzel a všechny postavy tu prožijí svá snová dobrodružství. Mimořádný projekt, realizovaný po dobu dvou roků, vyvolává i po letech úctu a obdiv.
    68%
    Loutková féerická adaptace slavné Shakespearovy hry. Jedno z vrcholných děl českého výtvarníka, animátora a loutkaře Jiřího Trnky je situováno do červnové noci, kdy se poblíž Atén odehraje příběh dvou nešťastně zamilovaných párů, divadlem posedlých řemeslníků a nadpřirozených bytostí. Tyto odlišné světy se střetnou v lese plném kouzel a všechny postavy tu prožijí svá snová dobrodružství. Mimořádný projekt, realizovaný po dobu dvou roků, vyvolává i po letech úctu a obdiv.
    9
  • Špalíček
    Špalíček (1947)
    Film
    První celovečerní loutkový film Jiřího Trnky poeticky zobrazuje lidové zvyky a tradice, po staletí udržované na českém venkově. Filmová suita, na motiv Alšova Špalíčku národních písní, sestává ze šesti na sebe navazujících částí, situovaných do jednotlivých ročních období. Lyrické vyprávění a hru prostých loutek, inspirovaných lidových uměním, dokresluje hudba Václava Trojana s motivy lidových písní, zpívaných dětmi z Kühnova sboru. Snímek, oceněný mj. Zlatou medailí na MFF v Benátkách, vznikl spojením šesti původně samostatných krátkých filmů (Masopust, Jaro, Legenda o sv. Prokopovi, Pouť, Posvícení, Betlém). Jiří Trnka, jenž se podílel nejen na tvorbě loutek a dekorací, ale i na scénáři, zde mohl naplno uplatnit své plastické cítění a scénografický talent, a vtisknout tak novou podobu žánru loutkového filmu, dosud považovanému spíše za nenáročný útvar. Spolu s Hermínou Týrlovou či Karlem Zemanem tak odstartoval vrcholnou éru českého loutkového, potažmo animovaného filmu, oceňovaného i na mezinárodních filmových festivalech. (Národní filmový archiv)
    67%
    První celovečerní loutkový film Jiřího Trnky poeticky zobrazuje lidové zvyky a tradice, po staletí udržované na českém venkově. Filmová suita, na motiv Alšova Špalíčku národních písní, sestává ze šesti na sebe navazujících částí, situovaných do jednotlivých ročních období. Lyrické vyprávění a hru prostých loutek, inspirovaných lidových uměním, dokresluje hudba Václava Trojana s motivy lidových písní, zpívaných dětmi z Kühnova sboru. Snímek, oceněný mj. Zlatou medailí na MFF v Benátkách, vznikl spojením šesti původně samostatných krátkých filmů (Masopust, Jaro, Legenda o sv. Prokopovi, Pouť, Posvícení, Betlém). Jiří Trnka, jenž se podílel nejen na tvorbě loutek a dekorací, ale i na scénáři, zde mohl naplno uplatnit své plastické cítění a scénografický talent, a vtisknout tak novou podobu žánru loutkového filmu, dosud považovanému spíše za nenáročný útvar. Spolu s Hermínou Týrlovou či Karlem Zemanem tak odstartoval vrcholnou éru českého loutkového, potažmo animovaného filmu, oceňovaného i na mezinárodních filmových festivalech. (Národní filmový archiv)
    10
  • Kybernetická babička
    Kybernetická babička (1962)
    Film

    Znepokojivá vize "vědecko - technické revoluce", halasně vyhlášované v šedesátých letech minulého století. (oficiální text distributora)

    Žánry:HororSci-fi
    66%

    Znepokojivá vize "vědecko - technické revoluce", halasně vyhlášované v šedesátých letech minulého století. (oficiální text distributora)

    Žánry:HororSci-fi
    11
  • Bajaja
    Bajaja (1950)
    Film
    Jiří Trnka natočil v roce 1950 volně podle pohádky Boženy Němcové slavný loutkový film. Bajaja je v jeho pojetí chlapec, který nebyl princem, ale osiřelým hochem. Žil v chudé chalupě se svým smutným otcem. Pro lásku k zemřelé matce, proměněné v koně a trpící v očistci, se vydal do světa. Přijel do země, ohrožené hrozným drakem, jemuž měly být obětovány tři královské dcery. Třikrát se Bajaja vydal do boje s drakem, pokaždé po vítězství nad ním zase zmizel. Tři princezny čekaly ženichy, nakonec měla rozhodnout náhoda, zakutálené jablko. Když nejmladší princezna hodila jablko a to se zatoulalo k sluhovi Bajajovi, pyšně odhodila jeho kytici. Pak se konal slavný turnaj, v němž Bajaja ve slavnostním rytířském postroji vyhrál, ale opět zmizel. Ani tentokrát ho nejmladší princezna nepoznala. Nakonec ale prozřela a Bajaja se s ní vrátil do otcova domu. Duše matky vykoupena odlétla jako bílá holubice k nebi… Děj je rozdělen do kapitol: Bajaja, Cesta, Zaklínání, Námluvy, Bolest, Svatby. Film nemá klasické dialogy, je doprovázen verši V. Nezvala a promlouvá jen postava koně-matky. Vedle výtvarné poetiky J. Trnky uměleckému působení napomáhají hudba V. Trojana a zpěv Kühnova dětského sboru. Zakladatelské dílo české i světové loutkové tvorby svou poetikou ovlivnilo tvůrce celého světa. (Česká televize)
    65%
    Jiří Trnka natočil v roce 1950 volně podle pohádky Boženy Němcové slavný loutkový film. Bajaja je v jeho pojetí chlapec, který nebyl princem, ale osiřelým hochem. Žil v chudé chalupě se svým smutným otcem. Pro lásku k zemřelé matce, proměněné v koně a trpící v očistci, se vydal do světa. Přijel do země, ohrožené hrozným drakem, jemuž měly být obětovány tři královské dcery. Třikrát se Bajaja vydal do boje s drakem, pokaždé po vítězství nad ním zase zmizel. Tři princezny čekaly ženichy, nakonec měla rozhodnout náhoda, zakutálené jablko. Když nejmladší princezna hodila jablko a to se zatoulalo k sluhovi Bajajovi, pyšně odhodila jeho kytici. Pak se konal slavný turnaj, v němž Bajaja ve slavnostním rytířském postroji vyhrál, ale opět zmizel. Ani tentokrát ho nejmladší princezna nepoznala. Nakonec ale prozřela a Bajaja se s ní vrátil do otcova domu. Duše matky vykoupena odlétla jako bílá holubice k nebi… Děj je rozdělen do kapitol: Bajaja, Cesta, Zaklínání, Námluvy, Bolest, Svatby. Film nemá klasické dialogy, je doprovázen verši V. Nezvala a promlouvá jen postava koně-matky. Vedle výtvarné poetiky J. Trnky uměleckému působení napomáhají hudba V. Trojana a zpěv Kühnova dětského sboru. Zakladatelské dílo české i světové loutkové tvorby svou poetikou ovlivnilo tvůrce celého světa. (Česká televize)
    12
  • Císařův slavík
    Císařův slavík (1948)
    FilmRole: podle povídky H.Ch. Andersena "Slavík"
    65%
    13