Jan Prokeš: Nejlepší filmy
a seriály

6.6

Jan Prokeš: Filmy a seriály

  • Vrchní, prchni!
    Vrchní, prchni! (1981)
    Film
    • Netflix
    • VOYO
    • O2 TV
    • +2
    Knihkupec Dalibor Vrána nemá vůbec lehké žití. Líbí se ženám, a ty se zase líbí jemu, a protože je Dalibor mužem činu, značnou část jeho poctivě nabytého výdělku polknou alimenty. Svou svízelnou finanční situaci se rozhodne vylepšit způsobem zcela originálním. Využije toho, že si jej lidé v restauracích často pletou s číšníkem a začne v restauracích a hospodách inkasovat. Netrvá dlouho a stane se nepolapitelným fantomem pražských (a později i mimopražských) restaurací, postrachem liknavých číšníků. Je stále odvážnější a úspěšně se mu daří před manželkou i okolím maskovat zdroj příjmů tvrzením, že si vydělává v nočních podnicích hrou na housle. V Karlových Varech se mu podaří husarský kousek, když zorganizuje honičku místních číšníků sám na sebe. Jenže jak se říká, tak dlouho se chodí pro vodu, až...
    Žánry:Komedie
    85%
    Knihkupec Dalibor Vrána nemá vůbec lehké žití. Líbí se ženám, a ty se zase líbí jemu, a protože je Dalibor mužem činu, značnou část jeho poctivě nabytého výdělku polknou alimenty. Svou svízelnou finanční situaci se rozhodne vylepšit způsobem zcela originálním. Využije toho, že si jej lidé v restauracích často pletou s číšníkem a začne v restauracích a hospodách inkasovat. Netrvá dlouho a stane se nepolapitelným fantomem pražských (a později i mimopražských) restaurací, postrachem liknavých číšníků. Je stále odvážnější a úspěšně se mu daří před manželkou i okolím maskovat zdroj příjmů tvrzením, že si vydělává v nočních podnicích hrou na housle. V Karlových Varech se mu podaří husarský kousek, když zorganizuje honičku místních číšníků sám na sebe. Jenže jak se říká, tak dlouho se chodí pro vodu, až...
    Žánry:Komedie
    1
  • Svědomí
    Svědomí (1948)
    FilmRole: Jirka, syn Doležalových
    Ve filmu jsou konfrontovaná dvě zdánlivě různá psychologická traumata otce a syna. Pojišťovací úředník Karel Doležal přejede nešťastnou náhodou chlapce a z místa nehody ujede. Malý Jirka rozbije se spolužákem ve škole sochu. Jirka se o otcově zbabělém pochybení dozví, hluboce ho to ranní a ve škole se následně ke svému činu přizná. Pod synovým vlivem se vzchopí i otec a nakonec sám sebe udá policii. Samotné téma, psychologické prokreslení a motivace jednotlivých postav výrazně odlišily snímek od dobové produkce a jako takový byl kritizován.
    77%
    Ve filmu jsou konfrontovaná dvě zdánlivě různá psychologická traumata otce a syna. Pojišťovací úředník Karel Doležal přejede nešťastnou náhodou chlapce a z místa nehody ujede. Malý Jirka rozbije se spolužákem ve škole sochu. Jirka se o otcově zbabělém pochybení dozví, hluboce ho to ranní a ve škole se následně ke svému činu přizná. Pod synovým vlivem se vzchopí i otec a nakonec sám sebe udá policii. Samotné téma, psychologické prokreslení a motivace jednotlivých postav výrazně odlišily snímek od dobové produkce a jako takový byl kritizován.
    2
  • Pasťák
    Pasťák (1990)
    Film
    • VOYO
    Poměry v nápravním zařízení pro mladistvé delikventy zobrazil Hynek Bočan s takovou sugestivitou, že film nesměl dokončit. Teprve na sklonku komunistického režimu byl Pasťák dokončen a na plátnech kin se ocitl až po jeho pádu, bohužel s ohlasem menším, něž jaký si zasloužil. Vypráví o mladém učiteli z venkova, jenž nastoupí jako vychovatel. Nesouhlasí s cynismem a bezohledností svých kolegů, ale pro svou snahu vychovávat po dobrém se právě on stává terčem agrese vzpurných chovanců, kteří vstřícné zacházení vnímají jako slabost. Černobílý snímek si stále uchovává až otřesnou působivost, a to i zásluhou pozvolna plynoucích záběrů, Ivan Vyskočil v hlavní úloze skvěle postihl svého hrdinu jako trochu nepraktického snílka, jehož ideály se rozbijí o stěnu všudypřítomné lhostejnosti a mravní zkázy.
    73%
    Poměry v nápravním zařízení pro mladistvé delikventy zobrazil Hynek Bočan s takovou sugestivitou, že film nesměl dokončit. Teprve na sklonku komunistického režimu byl Pasťák dokončen a na plátnech kin se ocitl až po jeho pádu, bohužel s ohlasem menším, něž jaký si zasloužil. Vypráví o mladém učiteli z venkova, jenž nastoupí jako vychovatel. Nesouhlasí s cynismem a bezohledností svých kolegů, ale pro svou snahu vychovávat po dobrém se právě on stává terčem agrese vzpurných chovanců, kteří vstřícné zacházení vnímají jako slabost. Černobílý snímek si stále uchovává až otřesnou působivost, a to i zásluhou pozvolna plynoucích záběrů, Ivan Vyskočil v hlavní úloze skvěle postihl svého hrdinu jako trochu nepraktického snílka, jehož ideály se rozbijí o stěnu všudypřítomné lhostejnosti a mravní zkázy.
    3
  • Volání rodu
    Volání rodu (1977)
    FilmRole: Sysel
    • VOYO
    Závěrečná část "pravěké trilogie" (Osada Havranů, Na Veliké řece), která vznikla na motivy předloh Eduarda Štorcha, jenž toto dávné období s úspěchem popularizoval. Dobrodružné příběhy, které prožívá mladík Havranpírko a zkušený lovec Sokol, se v tomto snímku uzavírají. Ačkoliv předurčenost této trilogie mladému publiku předem vyloučila drsnější věrohodnost a do jisté míry převažuje svého druhu vzdělávací poloha, která přibližuje nejdůležitější životní aktivity pravěkých lidí, jde o jeden z nejzajímavějších projektů české kinematografie v normalizačních 70. letech. Za pozornost stojí, kromě hereckých výkonů, kamery a výpravy, zejména hudba filmového skladatele Zdeňka Lišky, který pro celou trilogii vytvořil rozsáhlou kompozici navozující pravěký svět.
    64%
    Závěrečná část "pravěké trilogie" (Osada Havranů, Na Veliké řece), která vznikla na motivy předloh Eduarda Štorcha, jenž toto dávné období s úspěchem popularizoval. Dobrodružné příběhy, které prožívá mladík Havranpírko a zkušený lovec Sokol, se v tomto snímku uzavírají. Ačkoliv předurčenost této trilogie mladému publiku předem vyloučila drsnější věrohodnost a do jisté míry převažuje svého druhu vzdělávací poloha, která přibližuje nejdůležitější životní aktivity pravěkých lidí, jde o jeden z nejzajímavějších projektů české kinematografie v normalizačních 70. letech. Za pozornost stojí, kromě hereckých výkonů, kamery a výpravy, zejména hudba filmového skladatele Zdeňka Lišky, který pro celou trilogii vytvořil rozsáhlou kompozici navozující pravěký svět.
    4
  • Mikoláš Aleš
    Mikoláš Aleš (1951)
    FilmRole: student Klusáček

    Na počátku 50. let vznikla řada životopisů, v nichž portrétovaní umělci (vědci, národní buditelé atd.) byli představeni jako předvoj dělnické třídy, jako mluvčí utlačovaných. Prosazovali se navzdory nepřející buržoazii a zpátečníkům všeho možného druhu. Přesně tak je vykreslen i Mikoláš Aleš, jenž zásluhou herce Karla Högera a režiséra Václava Kršky získal aspoň věrohodně polidštěné rysy. Jeho konání je uvěřitelné, dokáže získat soucit i obdiv. Civilisticky, bez přehnaných karikujících prvků film se soustředí na období, kdy se účastnil soutěže na výzdobu Národního divadla.

    63%

    Na počátku 50. let vznikla řada životopisů, v nichž portrétovaní umělci (vědci, národní buditelé atd.) byli představeni jako předvoj dělnické třídy, jako mluvčí utlačovaných. Prosazovali se navzdory nepřející buržoazii a zpátečníkům všeho možného druhu. Přesně tak je vykreslen i Mikoláš Aleš, jenž zásluhou herce Karla Högera a režiséra Václava Kršky získal aspoň věrohodně polidštěné rysy. Jeho konání je uvěřitelné, dokáže získat soucit i obdiv. Civilisticky, bez přehnaných karikujících prvků film se soustředí na období, kdy se účastnil soutěže na výzdobu Národního divadla.

    5
  • Na Veliké řece
    Na Veliké řece (1977)
    FilmRole: Sysel
    • VOYO
    Druhá část "pravěké trilogie" (Osada Havranů, Volání rodu), která vznikla na motivy předloh Eduarda Štorcha, jenž toto dávné období s úspěchem popularizoval. Ačkoliv předurčenost této trilogie mladému publiku předem vyloučila drsnější věrohodnost a do jisté míry převažuje svého druhu vzdělávací poloha, která přibližuje nejdůležitější životní aktivity pravěkých lidí, jde o jeden z nejzajímavějších projektů české kinematografie v normalizačních 70. letech. Za pozornost stojí, kromě hereckých výkonů, kamery a výpravy, zejména hudba filmového skladatele Zdeňka Lišky, který pro celou trilogii vytvořil rozsáhlou kompozici navozující pravěký svět.
    62%
    Druhá část "pravěké trilogie" (Osada Havranů, Volání rodu), která vznikla na motivy předloh Eduarda Štorcha, jenž toto dávné období s úspěchem popularizoval. Ačkoliv předurčenost této trilogie mladému publiku předem vyloučila drsnější věrohodnost a do jisté míry převažuje svého druhu vzdělávací poloha, která přibližuje nejdůležitější životní aktivity pravěkých lidí, jde o jeden z nejzajímavějších projektů české kinematografie v normalizačních 70. letech. Za pozornost stojí, kromě hereckých výkonů, kamery a výpravy, zejména hudba filmového skladatele Zdeňka Lišky, který pro celou trilogii vytvořil rozsáhlou kompozici navozující pravěký svět.
    6
  • Osada Havranů
    Osada Havranů (1977)
    FilmRole: Sysel
    • VOYO
    První část "pravěké trilogie" (Na Veliké řece, Volání rodu), která vznikla na motivy předloh Eduarda Štorcha, jenž toto dávné období s úspěchem popularizoval. Ačkoliv předurčenost této trilogie mladému publiku předem vyloučila drsnější věrohodnost a do jisté míry převažuje svého druhu vzdělávací poloha, která přibližuje nejdůležitější životní aktivity pravěkých lidí, jde o jeden z nejzajímavějších projektů české kinematografie v normalizačních 70. letech. Za pozornost stojí, kromě hereckých výkonů, kamery a výpravy, zejména hudba filmového skladatele Zdeňka Lišky, který pro celou trilogii vytvořil rozsáhlou kompozici navozující pravěký svět.
    61%
    První část "pravěké trilogie" (Na Veliké řece, Volání rodu), která vznikla na motivy předloh Eduarda Štorcha, jenž toto dávné období s úspěchem popularizoval. Ačkoliv předurčenost této trilogie mladému publiku předem vyloučila drsnější věrohodnost a do jisté míry převažuje svého druhu vzdělávací poloha, která přibližuje nejdůležitější životní aktivity pravěkých lidí, jde o jeden z nejzajímavějších projektů české kinematografie v normalizačních 70. letech. Za pozornost stojí, kromě hereckých výkonů, kamery a výpravy, zejména hudba filmového skladatele Zdeňka Lišky, který pro celou trilogii vytvořil rozsáhlou kompozici navozující pravěký svět.
    7
  • Podezření
    Podezření (1972)
    FilmRole: Attendant
    57%
    8
  • Vítězná křídla
    Vítězná křídla (1950)
    FilmRole: plachtař
    50%
    9
  • Buldoci a třešně
    Buldoci a třešně (1981)
    FilmRole: Gomezův střelec
    • VOYO
    Režiséru Juraji Herzovi, mistru temných morbidních tragikomedií (například Spalovače mrtvol), se příliš nezdařila výprava do bláznivé taškařice, spletené z neuvěřitelných zápletek. Vypráví totiž o italském mafiánu, jenž hledá úkryt v pražském závětří, ale je překvapen vynalézavostí místního podsvětí. Režisér bohužel vsadil na co největší zveličování postav i událostí, až namísto vtipnosti nastupuje trapnost. V takovém případě nepomáhá ani snaživě pumpovaný, avšak bezzubý černý humor, který ztrácí jakoukoli údernost. Plejáda oblíbených herců se nedostala dál než k pouhé šklebivé šarži.
    Žánry:Komedie
    Režie:Juraj Herz
    42%
    Režiséru Juraji Herzovi, mistru temných morbidních tragikomedií (například Spalovače mrtvol), se příliš nezdařila výprava do bláznivé taškařice, spletené z neuvěřitelných zápletek. Vypráví totiž o italském mafiánu, jenž hledá úkryt v pražském závětří, ale je překvapen vynalézavostí místního podsvětí. Režisér bohužel vsadil na co největší zveličování postav i událostí, až namísto vtipnosti nastupuje trapnost. V takovém případě nepomáhá ani snaživě pumpovaný, avšak bezzubý černý humor, který ztrácí jakoukoli údernost. Plejáda oblíbených herců se nedostala dál než k pouhé šklebivé šarži.
    Žánry:Komedie
    Režie:Juraj Herz
    10