Václav Irmanov: Nejlepší filmy
a seriály

6.4

Václav Irmanov: Filmy a seriály

  • Ikarie XB 1
    Ikarie XB 1 (1963)
    FilmRole: Coordinator
    • VOYO
    • iVysílání
    • O2 TV
    • +3
    Je druhá polovina 22. století a kosmická loď Ikarie XB 1 putuje k Alfě Centauri za průzkumem mimozemských forem života. Její posádka, složená z vědeckých kapacit různých oborů, je daleko od sluneční soustavy vystavena neznámým, nepředstavitelným hrozbám. Ale veze si s sebou i řadu svých všedních lidských starostí a radostí. Kališovy černobílé obrazy v širokoúhlém formátu, Liškova novátorská elektronická hudba a přesvědčivé kulisy i kostýmy vytvářejí stylisticky vytříbený fikční svět daleké budoucnosti. Civilní výkony české herecké elity mu pak dodávají nečekanou přirozenost a psychologický rozměr. Autoři se při psaní scénáře volně inspirovali románem Stanisława Lema K mrakům Magellanovým. Za zmínku jistě stojí i skutečnost, že se ubránili prvoplánové a dobově poplatné politizaci, které žánr sci-fi často podléhal. Nepostavili proti sobě dva konkurenční systémy, žádný pomyslný východ a západ, nýbrž naději v lepší, morálně vyspělejší lidstvo a „sebranku“ 20. století, která po sobě zanechala jen samou zkázu. (Národní filmový archiv)
    78%
    Je druhá polovina 22. století a kosmická loď Ikarie XB 1 putuje k Alfě Centauri za průzkumem mimozemských forem života. Její posádka, složená z vědeckých kapacit různých oborů, je daleko od sluneční soustavy vystavena neznámým, nepředstavitelným hrozbám. Ale veze si s sebou i řadu svých všedních lidských starostí a radostí. Kališovy černobílé obrazy v širokoúhlém formátu, Liškova novátorská elektronická hudba a přesvědčivé kulisy i kostýmy vytvářejí stylisticky vytříbený fikční svět daleké budoucnosti. Civilní výkony české herecké elity mu pak dodávají nečekanou přirozenost a psychologický rozměr. Autoři se při psaní scénáře volně inspirovali románem Stanisława Lema K mrakům Magellanovým. Za zmínku jistě stojí i skutečnost, že se ubránili prvoplánové a dobově poplatné politizaci, které žánr sci-fi často podléhal. Nepostavili proti sobě dva konkurenční systémy, žádný pomyslný východ a západ, nýbrž naději v lepší, morálně vyspělejší lidstvo a „sebranku“ 20. století, která po sobě zanechala jen samou zkázu. (Národní filmový archiv)
    1
  • Holubice
    Holubice (1960)
    FilmRole: malíř Martin
    • KVIFF TV
    Lidé v Belgii vypouštějí stovky poštovních holubů, kteří ihned zamíří ke svým domovům. Bílá holubice z německého ostrova Fehmarnu, která patří dvanáctileté dívce Susanne, se však v bouři ztratí a objeví se daleko od cíle, nad střechami Prahy. Tam po ní vystřelí desetiletý chlapec Michal, který po úraze zůstal ochrnutý na obě nohy a zanevřel na celý svět. Ale díky jeho sousedovi - sochaři - se v něm probudí cit a potřeba zraněného tvora uzdravit. Susanne zatím doma odolává posměchu ostatních a věří, že se její holubice jednou vrátí... První celovečerní film Františka Vláčila vznikl na námět Otakara Kirschnera, na kterém Vláčil pracoval bezmála dva roky. Výsledkem je dílo plné lyriky, obracející se k vnitřnímu světu diváka a hovořící jazykem básnických obrazů, a přesto nanejvýš srozumitelně. Právem se zařadilo mezi nejvýznamnější díla naší kinematografie. Vláčil staví do kontrastu svět chlapce, který je kvůli nemoci silně omezen, se světem Susanne, jenž je naplněn sluncem, volností a takřka nemá hranice. Přesto dochází ke splynutí a prolnutí obou dětských duší, i když se protagonisté příběhu fakticky nikdy nesetkají. (Česká televize)
    73%
    Lidé v Belgii vypouštějí stovky poštovních holubů, kteří ihned zamíří ke svým domovům. Bílá holubice z německého ostrova Fehmarnu, která patří dvanáctileté dívce Susanne, se však v bouři ztratí a objeví se daleko od cíle, nad střechami Prahy. Tam po ní vystřelí desetiletý chlapec Michal, který po úraze zůstal ochrnutý na obě nohy a zanevřel na celý svět. Ale díky jeho sousedovi - sochaři - se v něm probudí cit a potřeba zraněného tvora uzdravit. Susanne zatím doma odolává posměchu ostatních a věří, že se její holubice jednou vrátí... První celovečerní film Františka Vláčila vznikl na námět Otakara Kirschnera, na kterém Vláčil pracoval bezmála dva roky. Výsledkem je dílo plné lyriky, obracející se k vnitřnímu světu diváka a hovořící jazykem básnických obrazů, a přesto nanejvýš srozumitelně. Právem se zařadilo mezi nejvýznamnější díla naší kinematografie. Vláčil staví do kontrastu svět chlapce, který je kvůli nemoci silně omezen, se světem Susanne, jenž je naplněn sluncem, volností a takřka nemá hranice. Přesto dochází ke splynutí a prolnutí obou dětských duší, i když se protagonisté příběhu fakticky nikdy nesetkají. (Česká televize)
    2
  • Mrtvý mezi živými
    Mrtvý mezi živými (1946)
    FilmRole: Zelení hájové; Půlnoční vítr
    Film Mrtvý mezi živými natočil v roce 1946 režisér Bořivoj Zeman – byl to jeho režijní celovečerní debut. Pro Karla Högera, který v něm dostal hlavní roli, se stal druhou výraznou příležitostí přehrát se od rolí milovnických do rolí charakterních. Mrtvý mezi živými dal Högerovi příležitost poprvé rozestřít v postavě poštovního úředníka Valty problém osobní statečnosti a zbabělosti, který byl v ději navozen faktem, že jako poštovní úředník odmítl při přepadení pošty riskovat život pro záchranu peněz, které mu byly svěřeny. V kontextu právě překonané nacistické okupace tento problém osobní statečnosti nabýval mimořádně palčivého významu. (Česká televize)
    72%
    Film Mrtvý mezi živými natočil v roce 1946 režisér Bořivoj Zeman – byl to jeho režijní celovečerní debut. Pro Karla Högera, který v něm dostal hlavní roli, se stal druhou výraznou příležitostí přehrát se od rolí milovnických do rolí charakterních. Mrtvý mezi živými dal Högerovi příležitost poprvé rozestřít v postavě poštovního úředníka Valty problém osobní statečnosti a zbabělosti, který byl v ději navozen faktem, že jako poštovní úředník odmítl při přepadení pošty riskovat život pro záchranu peněz, které mu byly svěřeny. V kontextu právě překonané nacistické okupace tento problém osobní statečnosti nabýval mimořádně palčivého významu. (Česká televize)
    3
  • Milenci v roce jedna
    Milenci v roce jedna (1973)
    Film
    • VOYO
    • O2 TV
    Krátce po skončení druhé světové války se student práv Pavel Krouza (V. Preiss) těší na budoucnost stejně jako jeho spolužáci z fakulty. S osmimilimetrovou kamerou bloumá po Praze a zachycuje atmosféru prvních mírových týdnů. Jednou na nábřeží potká posmutnělou dívku Helenu Polákovou (M. Vančurová), která jej zaujme jak krásou, tak plachostí a nepřístupností. Pavel ji začne vyhledávat a podaří se mu s ní natočit několik záběrů. Jen pomalu přitom odhaluje Helenino tajemství: dívka strávila většinu války v koncentračním táboře, stejně jako její starší sestra Olga (L. Švormová). Ta po ztrátě rodičů na sestru přísně dohlíží. Protože Pavel přežil válku bez větších starostí, je jeho sbližování s Helenou pomalé a složité. Tím spíš, že Olga sestřina nápadníka přímo nesnáší. Společná budoucnost mladého páru je proto nejistá a může ji zachránit jedině opravdová láska... (Česká televize)
    70%
    Krátce po skončení druhé světové války se student práv Pavel Krouza (V. Preiss) těší na budoucnost stejně jako jeho spolužáci z fakulty. S osmimilimetrovou kamerou bloumá po Praze a zachycuje atmosféru prvních mírových týdnů. Jednou na nábřeží potká posmutnělou dívku Helenu Polákovou (M. Vančurová), která jej zaujme jak krásou, tak plachostí a nepřístupností. Pavel ji začne vyhledávat a podaří se mu s ní natočit několik záběrů. Jen pomalu přitom odhaluje Helenino tajemství: dívka strávila většinu války v koncentračním táboře, stejně jako její starší sestra Olga (L. Švormová). Ta po ztrátě rodičů na sestru přísně dohlíží. Protože Pavel přežil válku bez větších starostí, je jeho sbližování s Helenou pomalé a složité. Tím spíš, že Olga sestřina nápadníka přímo nesnáší. Společná budoucnost mladého páru je proto nejistá a může ji zachránit jedině opravdová láska... (Česká televize)
    4
  • Vražda po našem
    Vražda po našem (1966)
    Film
    Ani u bezvýznamných lidiček bychom neměli podceňovat uraženou ješitnost. Právě takovou odezvu vyvolala atraktivní, vyzývavá žena, která souhlasila, že si vezme obyčejného úředníčka u účtárny, jen proto, aby se zapomnělo na její vztah k ženatému šéfovi. Naštvaný novomanžel, když se tuto lest dozví, začne v tichosti a s téměř nehnutým obličejem chystat důmyslnou pomstu, která navíc může přinést i hmotný prospěch. Režisér Jiří Weiss vytvořil sice černou vražednickou komedii, avšak jakoby nedomrlou a bezbarvou.
    Žánry:KomedieKrimi
    62%
    Ani u bezvýznamných lidiček bychom neměli podceňovat uraženou ješitnost. Právě takovou odezvu vyvolala atraktivní, vyzývavá žena, která souhlasila, že si vezme obyčejného úředníčka u účtárny, jen proto, aby se zapomnělo na její vztah k ženatému šéfovi. Naštvaný novomanžel, když se tuto lest dozví, začne v tichosti a s téměř nehnutým obličejem chystat důmyslnou pomstu, která navíc může přinést i hmotný prospěch. Režisér Jiří Weiss vytvořil sice černou vražednickou komedii, avšak jakoby nedomrlou a bezbarvou.
    Žánry:KomedieKrimi
    5
  • Pancho se žení
    Pancho se žení (1946)
    FilmRole: Falešný hráč
    60%
    6
  • Muži bez křídel
    Muži bez křídel (1946)
    FilmRole: partyzán
    První rok znárodněné kinematografie přinesl na plátna kin pětici filmů z okupační tematikou. Jednoznačně nejlépe dopadlo okupační drama režiséra Františka Čápa Muži bez křídel, situované do událostí kolem heydrichiády. Hrdiny příběhu s akčními prvky jsou členové odbojové skupiny, kteří pracují na mimořádně exponovaném místě - na ruzyňském letišti. Jde většinou o zaměstnance údržbářských dílen, kteří ukrývají mimo jiné i malého chlapce Jirku, který zázrakem přežil tragédii v Lidicích. Proti nim stojí německé vedení letiště, gestapo a velice aktivní donašeč - vedoucí údržby Ullmann, původem sudetský Němec... (oficiální text distributora)
    Žánry:DramaVálečný
    59%
    První rok znárodněné kinematografie přinesl na plátna kin pětici filmů z okupační tematikou. Jednoznačně nejlépe dopadlo okupační drama režiséra Františka Čápa Muži bez křídel, situované do událostí kolem heydrichiády. Hrdiny příběhu s akčními prvky jsou členové odbojové skupiny, kteří pracují na mimořádně exponovaném místě - na ruzyňském letišti. Jde většinou o zaměstnance údržbářských dílen, kteří ukrývají mimo jiné i malého chlapce Jirku, který zázrakem přežil tragédii v Lidicích. Proti nim stojí německé vedení letiště, gestapo a velice aktivní donašeč - vedoucí údržby Ullmann, původem sudetský Němec... (oficiální text distributora)
    Žánry:DramaVálečný
    7
  • Vstup zakázán
    Vstup zakázán (1959)
    FilmRole: 1. Pronásledování - diverzant
    58%
    8
  • Slečny přijdou později
    Slečny přijdou později (1966)
    FilmRole: recepční Alexej
    • VOYO
    Zapomenutá detektivka se Svatoplukem Benešem v hlavní roli se soustředí na ty neduhy minulého režimu, které bylo povolené glosovat - hlavně rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví a nedovolené podnikání. Kriminalisté zde přijdou na stopu nezákonných machinací v pohostinství, zahraničním hostům jsou dokonce nabízeny sexuální služby. Mládeži přístupný příběh se však odvíjí líně, nenápaditě, důraz klade na přemíru tupě přednášených dialogů, které nahrazují akci i napětí.
    Žánry:DramaKrimi
    Režie:Ivo Toman
    57%
    Zapomenutá detektivka se Svatoplukem Benešem v hlavní roli se soustředí na ty neduhy minulého režimu, které bylo povolené glosovat - hlavně rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví a nedovolené podnikání. Kriminalisté zde přijdou na stopu nezákonných machinací v pohostinství, zahraničním hostům jsou dokonce nabízeny sexuální služby. Mládeži přístupný příběh se však odvíjí líně, nenápaditě, důraz klade na přemíru tupě přednášených dialogů, které nahrazují akci i napětí.
    Žánry:DramaKrimi
    Režie:Ivo Toman
    9
  • Až se vrátíš
    Až se vrátíš (1947)
    FilmRole: Tebe chci pouze, žádnou jinou
    56%
    10
  • Únos
    Únos (1952)
    FilmRole: Joe Havelka

    Komunistický propagandistický film, který měl „správně“ přiblížit skutečnou událost, úlet československých Dakot pilotovaných bývalými příslušníky RAF do emigrace. Příběh odehrávající se na plátně je sice vylhaný od začátku až do konce, nezbytný ideologický balast vyvažují krásné dobové záběry letounů ČSA a Československého letectva v roce 1951. Ve filmu jsou zřejmě poslední záběry našich Mosquit, před jejich likvidací.

    Žánry:Drama
    38%

    Komunistický propagandistický film, který měl „správně“ přiblížit skutečnou událost, úlet československých Dakot pilotovaných bývalými příslušníky RAF do emigrace. Příběh odehrávající se na plátně je sice vylhaný od začátku až do konce, nezbytný ideologický balast vyvažují krásné dobové záběry letounů ČSA a Československého letectva v roce 1951. Ve filmu jsou zřejmě poslední záběry našich Mosquit, před jejich likvidací.

    Žánry:Drama
    11