5.9

Frantisek Kreuzmann: Filmy a seriály

  • Vlak dětství a naděje
    Vlak dětství a naděje (1989)
    Seriál
    • iVysílání
    "Nic ty se neboj! Na tragickej život jsem já pes!" Tímto okřídleným úslovím si bývalá lázeňská kuchařka I. třídy Anna Urbanová, jinak bodrá a upřímná ženská košaté postavy s něžným a citlivým srdcem, často dodává odvahy. Sobě, ale ještě víc malé Věrce. Děvčátku, které přijala za vlastní, a také jejímu otci, svému životnímu druhovi, jinak poštovnímu zřízenci sice subtilního vzrůstu, leč rozměrného a statečného ducha, Josefu Pumplmě. Je toho opravdu třeba, neboť se píší léta 1937-1939 a nad Evropou se stahují mračna válečná a v místě, kde rodina žije, se ocelové kleště nacismu snaží zardousit už tak okleštěnou republiku a vyrvat jí to nejcennější - domov. A tak donuceni opustit domovinu v severomoravském pohraničí, odjíždějí hrdinové seriálu posledním vlakem z Frývaldova, vlakem, pro nějž už není návratu. Šestidílný seriál Vlak dětství a naděje podle románů Věry Sládkové Poslední vlak z Frývaldova a Pluky zla natočil v roce 1984 režisér Karel Kachyňa. Příběhy viděné očima citlivé dívky, která je zároveň jejich vypravěčkou, zachycují jedno z nejtěžších období v naší historii. Přesto se seriál nevyhýbá situacím komickým, až groteskním a před námi vyvstává poněkud neobvyklý, nepatetický, a o to humánnější obraz lidského hrdinství, které jedinečně ztvárnili Helena Růžičková a Stanislav Zindulka, spolu s oběma představitelkami Věrky, malou Žanetou Fuchsovou a Terezou Brodskou.
    84%
    "Nic ty se neboj! Na tragickej život jsem já pes!" Tímto okřídleným úslovím si bývalá lázeňská kuchařka I. třídy Anna Urbanová, jinak bodrá a upřímná ženská košaté postavy s něžným a citlivým srdcem, často dodává odvahy. Sobě, ale ještě víc malé Věrce. Děvčátku, které přijala za vlastní, a také jejímu otci, svému životnímu druhovi, jinak poštovnímu zřízenci sice subtilního vzrůstu, leč rozměrného a statečného ducha, Josefu Pumplmě. Je toho opravdu třeba, neboť se píší léta 1937-1939 a nad Evropou se stahují mračna válečná a v místě, kde rodina žije, se ocelové kleště nacismu snaží zardousit už tak okleštěnou republiku a vyrvat jí to nejcennější - domov. A tak donuceni opustit domovinu v severomoravském pohraničí, odjíždějí hrdinové seriálu posledním vlakem z Frývaldova, vlakem, pro nějž už není návratu. Šestidílný seriál Vlak dětství a naděje podle románů Věry Sládkové Poslední vlak z Frývaldova a Pluky zla natočil v roce 1984 režisér Karel Kachyňa. Příběhy viděné očima citlivé dívky, která je zároveň jejich vypravěčkou, zachycují jedno z nejtěžších období v naší historii. Přesto se seriál nevyhýbá situacím komickým, až groteskním a před námi vyvstává poněkud neobvyklý, nepatetický, a o to humánnější obraz lidského hrdinství, které jedinečně ztvárnili Helena Růžičková a Stanislav Zindulka, spolu s oběma představitelkami Věrky, malou Žanetou Fuchsovou a Terezou Brodskou.
    1
  • Vyprávěj
    Vyprávěj (2009)
    Seriál
    • iVysílání
    Druhá polovina 20. století v rodině Dvořákových. Retro seriál je pohledem do naší nedávné historie prostřednictvím osudů rodiny Dvořákových. Díky vzpomínkám vypravěče Honzy se před diváky odvíjí sága rodiny v průběhu roků, rozplétá se poutavá mozaika lidských osudů a vztahů tří generací. Hlavní akcent ve vyprávění je kladen na příběh rodiny, na všední problémy jednotlivých členů, ne na politiku či „velkou“ historii. Jako když listujete rodinným fotoalbem. Není záměrem analyzovat nebo nějak hodnotit historické události, jde spíše o to, jak zachytit co nejvěrněji dobu a pocity účastníků v konkrétních situacích. V prvním díle se ocitáme v roce 1964 a sledujeme především Honzovy rodiče, kteří jsou na vysoké škole. Seriál mapuje historii ve čtyřech vypravěčsky uzavřenějších cyklech přibližně po desetiletích: (1964-1975), (1975-1985), (1985-1995), (1995-2005).
    71%
    Druhá polovina 20. století v rodině Dvořákových. Retro seriál je pohledem do naší nedávné historie prostřednictvím osudů rodiny Dvořákových. Díky vzpomínkám vypravěče Honzy se před diváky odvíjí sága rodiny v průběhu roků, rozplétá se poutavá mozaika lidských osudů a vztahů tří generací. Hlavní akcent ve vyprávění je kladen na příběh rodiny, na všední problémy jednotlivých členů, ne na politiku či „velkou“ historii. Jako když listujete rodinným fotoalbem. Není záměrem analyzovat nebo nějak hodnotit historické události, jde spíše o to, jak zachytit co nejvěrněji dobu a pocity účastníků v konkrétních situacích. V prvním díle se ocitáme v roce 1964 a sledujeme především Honzovy rodiče, kteří jsou na vysoké škole. Seriál mapuje historii ve čtyřech vypravěčsky uzavřenějších cyklech přibližně po desetiletích: (1964-1975), (1975-1985), (1985-1995), (1995-2005).
    2
  • Božena
    Božena (2021)
    Minisérie
    • iVysílání
    Skutečný příběh první české spisovatelky ve čtyřech televizních filmech. Sedmnáctiletá Bára je odbojná, dychtivá a svobodomyslná dívka. Raději čte, než peče. Navíc přitahuje zájem mužů. Rodiče už ji nezvládají, a tak se hledá ženich, který by si ji vzal i bez věna. Nejlepší partií je o patnáct let starší úředník pod penzí Josef Němec. Mladičká nespoutaná dívka mu uhranula. Josef nenaslouchá ani varování přítele. Bára se sňatku brání, ale proti vůli rodičů nemá šanci. Dvě protichůdné povahy vykračují do společného života. Píše se rok 1837… (Česká televize)
    65%
    Skutečný příběh první české spisovatelky ve čtyřech televizních filmech. Sedmnáctiletá Bára je odbojná, dychtivá a svobodomyslná dívka. Raději čte, než peče. Navíc přitahuje zájem mužů. Rodiče už ji nezvládají, a tak se hledá ženich, který by si ji vzal i bez věna. Nejlepší partií je o patnáct let starší úředník pod penzí Josef Němec. Mladičká nespoutaná dívka mu uhranula. Josef nenaslouchá ani varování přítele. Bára se sňatku brání, ale proti vůli rodičů nemá šanci. Dvě protichůdné povahy vykračují do společného života. Píše se rok 1837… (Česká televize)
    3
  • Synové a dcery Jakuba skláře
    Synové a dcery Jakuba skláře (1986)
    Seriál
    62%
    4
  • Mamas & Papas
    Mamas & Papas (2010)
    Film
    • VOYO

    Příběh filmu tvoří mozaika osudů několika manželských či partnerských dvojic, které v určitém zlomovém bodě života řeší otázky chtěného, nechtěného, vytouženého nebo zmařeného rodičovství. Záměrem scenáristky a režisérky Alice Nellis je ukázat pomocí souběžného vyprávění několika příběhů, že problém moderního rodičovství je širší a hlubší než konkrétní situace kterékoliv jednotlivé postavy. „Spoje mezi příběhy, přechody tam a zpět mezi různými světy a různými podobami téhož principu vyjadřují relativitu a absurditu daných situací,“ říká Alice Nellis a dodává: „Zatímco vidíme, že žena zvažující možnost dát dítě k adopci věří, že její problém by jednoduše vyřešil dostatek peněz, příběh lékařky, která ztratila své dítě, nám sděluje, že peníze neznamenají nic. Zatímco mladý pár směřující k interrupci si myslí, že svůj život zachrání tím, když nebude mít dítě, manželé, kteří se rozhodnou pro adopci, jsou přesvědčeni, že jejich vztah dítě zachrání. Všechna řešení jsou relativní. V jádru se vždycky dostaneme k jednoduchým přírodním zákonitostem, těm o životě a smrti, a našim přirozeným vrozeným povinnostem a zákonům, které nejsme schopni obejít, bez ohledu na to, jak moc se snažíme. Ale stejně se o to stále pokoušíme.“ Téma vztahů mezi rodiči a dětmi se prolíná vlastně všemi filmy Alice Nellis – od debutu Ene Bene až Tajnostem. Čím ji právě rodičovství tolik přitahuje, že se na něj stále snaží dívat z rozličných úhlů? (Oficiální text distributora)

    Žánry:Drama
    56%

    Příběh filmu tvoří mozaika osudů několika manželských či partnerských dvojic, které v určitém zlomovém bodě života řeší otázky chtěného, nechtěného, vytouženého nebo zmařeného rodičovství. Záměrem scenáristky a režisérky Alice Nellis je ukázat pomocí souběžného vyprávění několika příběhů, že problém moderního rodičovství je širší a hlubší než konkrétní situace kterékoliv jednotlivé postavy. „Spoje mezi příběhy, přechody tam a zpět mezi různými světy a různými podobami téhož principu vyjadřují relativitu a absurditu daných situací,“ říká Alice Nellis a dodává: „Zatímco vidíme, že žena zvažující možnost dát dítě k adopci věří, že její problém by jednoduše vyřešil dostatek peněz, příběh lékařky, která ztratila své dítě, nám sděluje, že peníze neznamenají nic. Zatímco mladý pár směřující k interrupci si myslí, že svůj život zachrání tím, když nebude mít dítě, manželé, kteří se rozhodnou pro adopci, jsou přesvědčeni, že jejich vztah dítě zachrání. Všechna řešení jsou relativní. V jádru se vždycky dostaneme k jednoduchým přírodním zákonitostem, těm o životě a smrti, a našim přirozeným vrozeným povinnostem a zákonům, které nejsme schopni obejít, bez ohledu na to, jak moc se snažíme. Ale stejně se o to stále pokoušíme.“ Téma vztahů mezi rodiči a dětmi se prolíná vlastně všemi filmy Alice Nellis – od debutu Ene Bene až Tajnostem. Čím ji právě rodičovství tolik přitahuje, že se na něj stále snaží dívat z rozličných úhlů? (Oficiální text distributora)

    Žánry:Drama
    5
  • Policie Modrava
    Policie Modrava (2011)
    Seriál
    • VOYO
    • O2 TV
    Hlavní hrdinkou seriálu TV Nova Policie Modrava je zkušená kriminalistka Jana Vinická v podání Soni Norisové, která z osobních důvodů přichází z většího města na venkov a přijme uvolněné místo velitele policejní stanice na Šumavě. Musí se však vyrovnávat s počáteční nepřízní místních policistů, kteří se nemohou smířit s tím, že jim velí žena. Jana je vtipná, inteligentní a má veselou optimistickou povahu se smyslem pro humor. Tak se snaží řešit i jednotlivé kriminální případy, které se odehrávají v jejím regionu. V každé epizodě řeší Jana nový kriminální případ, na jejichž pozadí prožívá i soukromé vztahy. Děj doplňují svérázné a někdy i humorné figurky horských obyvatel. Mísí se v něm napětí a tajemství s lidskými osudy a to vše v autentických reálech a exteriérech Národního parku Šumava. (TV Nova)
    Žánry:Krimi
    51%
    Hlavní hrdinkou seriálu TV Nova Policie Modrava je zkušená kriminalistka Jana Vinická v podání Soni Norisové, která z osobních důvodů přichází z většího města na venkov a přijme uvolněné místo velitele policejní stanice na Šumavě. Musí se však vyrovnávat s počáteční nepřízní místních policistů, kteří se nemohou smířit s tím, že jim velí žena. Jana je vtipná, inteligentní a má veselou optimistickou povahu se smyslem pro humor. Tak se snaží řešit i jednotlivé kriminální případy, které se odehrávají v jejím regionu. V každé epizodě řeší Jana nový kriminální případ, na jejichž pozadí prožívá i soukromé vztahy. Děj doplňují svérázné a někdy i humorné figurky horských obyvatel. Mísí se v něm napětí a tajemství s lidskými osudy a to vše v autentických reálech a exteriérech Národního parku Šumava. (TV Nova)
    Žánry:Krimi
    6
  • Chlapci a chlapi
    Chlapci a chlapi (1988)
    Seriál
    Tomáš, Honza, Ctibor, Vlado a Michal, Pět mladých kluků, z nichž každý má jiné životní zkušenosti, jiné starosti a jinou povahu. Všechny je ale svede dohromady povolávací rozkaz k výkonu povinné vojenské služby u motostřeleckého útvaru. Československý seriál Chlapci a chlapi vznikl na objednávku komunistického režimu v době, kdy popularita armády rapidně klesala. Cílem tvůrců bylo přesvědčit mladé lidi, že vojenská služba není synonymem šikany, ale „táborem pro dospělé“, kde se z chlapců stávají muži.
    44%
    Tomáš, Honza, Ctibor, Vlado a Michal, Pět mladých kluků, z nichž každý má jiné životní zkušenosti, jiné starosti a jinou povahu. Všechny je ale svede dohromady povolávací rozkaz k výkonu povinné vojenské služby u motostřeleckého útvaru. Československý seriál Chlapci a chlapi vznikl na objednávku komunistického režimu v době, kdy popularita armády rapidně klesala. Cílem tvůrců bylo přesvědčit mladé lidi, že vojenská služba není synonymem šikany, ale „táborem pro dospělé“, kde se z chlapců stávají muži.
    7
  • 8
  • Ulice
    Ulice (2005)
    Seriál
    • VOYO
    Ojedinělý televizní projekt, první denní původní seriál začíná. Od 5. září 2005 se s ním budeme na obrazovkách Novy setkávat každý všední den vpodvečer a budeme v něm sledovat osudy obyvatel jedné ulice. Nenajdeme v ní nic, co se nedá najít jinde. Jsou tu obytné domy, kadeřnictví, večerka, hospoda, prodejna květin i pár firem. Jen těžko se mezi nimi dá přehlédnout Království hraček malá firma na dřevěné hračky s krásným logem nad vchodem. Tady kraluje majitel firmy i celého domu, důstojný zjevem, charakterem i jménem: pan Václav Král. Celý život pracoval tak usilovně, že téměř přestal vnímat přítomnost své oddané ženy Marie. A pak jsou tu další. Zaměstnanci pana Krále, různorodá skupina lidí, lišící se věkem, postavením, založením, rodinným zázemím. Další je rodina Farských, Jordánovi, pan Pešek nebo majitel Večerky Nykl, majitel kadeřnického salonu Michal a jeho mladé kadeřnice a další a další. Se všemi se poprvé setkáme právě na konci prázdnin, kdy se Ulice začíná znovu zalidňovat. (oficiální text distributora)
    Žánry:Rodinný
    23%
    Ojedinělý televizní projekt, první denní původní seriál začíná. Od 5. září 2005 se s ním budeme na obrazovkách Novy setkávat každý všední den vpodvečer a budeme v něm sledovat osudy obyvatel jedné ulice. Nenajdeme v ní nic, co se nedá najít jinde. Jsou tu obytné domy, kadeřnictví, večerka, hospoda, prodejna květin i pár firem. Jen těžko se mezi nimi dá přehlédnout Království hraček malá firma na dřevěné hračky s krásným logem nad vchodem. Tady kraluje majitel firmy i celého domu, důstojný zjevem, charakterem i jménem: pan Václav Král. Celý život pracoval tak usilovně, že téměř přestal vnímat přítomnost své oddané ženy Marie. A pak jsou tu další. Zaměstnanci pana Krále, různorodá skupina lidí, lišící se věkem, postavením, založením, rodinným zázemím. Další je rodina Farských, Jordánovi, pan Pešek nebo majitel Večerky Nykl, majitel kadeřnického salonu Michal a jeho mladé kadeřnice a další a další. Se všemi se poprvé setkáme právě na konci prázdnin, kdy se Ulice začíná znovu zalidňovat. (oficiální text distributora)
    Žánry:Rodinný
    9