Franco Solinas: Nejlepší filmy
a seriály

6.9

Franco Solinas: Filmy a seriály

  • Stav obležení
    Stav obležení (1972)
    Film
    Třetí snímek ze série politických thrillerů francouzského oscarového režiséra Costa-Gavrase. Režisér stejně jako v předchozích filmech obrátil pozornost k nedávné historii vybraného státu s represívním režimem, tentokrát šlo o období politické nestability v Uruguayi. Hlavní postava filmu, americký diplomat (v podání Yvese Montanda) je unesen partyzánskou skupinou a vyslýchán ohledně zapojení amerických tajných služeb do dění v Jižní Americe. Právě poukaz na nejednoznačnost působení bezpečnostních složek USA v této lokalitě způsobilo režisérovi problémy v jeho uplatnění ve Spojených státech. Film byl nicméně vyznamenán cenou OSN v rámci udělování cen BAFTA. Ve Francii měl film premiéru 8. února 1973, v jihoamerických zemích byl uveden až o mnoho let později.
    Žánry:DramaThriller
    76%
    Třetí snímek ze série politických thrillerů francouzského oscarového režiséra Costa-Gavrase. Režisér stejně jako v předchozích filmech obrátil pozornost k nedávné historii vybraného státu s represívním režimem, tentokrát šlo o období politické nestability v Uruguayi. Hlavní postava filmu, americký diplomat (v podání Yvese Montanda) je unesen partyzánskou skupinou a vyslýchán ohledně zapojení amerických tajných služeb do dění v Jižní Americe. Právě poukaz na nejednoznačnost působení bezpečnostních složek USA v této lokalitě způsobilo režisérovi problémy v jeho uplatnění ve Spojených státech. Film byl nicméně vyznamenán cenou OSN v rámci udělování cen BAFTA. Ve Francii měl film premiéru 8. února 1973, v jihoamerických zemích byl uveden až o mnoho let později.
    Žánry:DramaThriller
    1
  • Bitva o Alžír
    Bitva o Alžír (1966)
    Film

    Alžír, 7.října 1957. Francouzští vojáci donutí zajatce vyzradit adresu jednoho z posledních vůdců povstání Aliho Bodáka. Následuje retrospektiva. Bodák si s nejvěrnějšími připomíná klíčové okamžiky národně revolučního odboje, který trvá již tři léta. Nejprve zkouška: Ali dostane zbraň, kterou má zabít policistu, chybí mu však náboje... Po vyčištění vnitřních řad se odboj zaměří na přepadávání veřejných složek a krádeže zbraní, následují teroristické atentáty... Závěrečné záběry ukazují vítězství revoluce, která Alžír osvobodila 2. června 1962. Režisér Gillo Pontecorvo, původním povoláním novinář a aktivní účastník antifašistického odboje italské mládeže, se rozhodl Bitvu o Alžír natočit dokumentaristickou metodou. Po ročním studiu pramenů a zkoumání autentických míst alžírské revoluce realizoval "nezapomenutelný obraz", sugestivní výpověď, která má v řadě sekvencí sílu a věrohodnost autenticky snímaného materiálu. Ke zobrazení často naivní, primitivní metody osvobozeneckého boje v němž neexistuje objektivní etika dodává režisér: "Je to jako podzemní řeka, která se nakonec objeví na denním světle, je to neústupnost sdílená milióny lidí, kteří se domnívají, že všechny prostředky jsou dobré k dosažení svobody." Martin Jiroušek

    75%

    Alžír, 7.října 1957. Francouzští vojáci donutí zajatce vyzradit adresu jednoho z posledních vůdců povstání Aliho Bodáka. Následuje retrospektiva. Bodák si s nejvěrnějšími připomíná klíčové okamžiky národně revolučního odboje, který trvá již tři léta. Nejprve zkouška: Ali dostane zbraň, kterou má zabít policistu, chybí mu však náboje... Po vyčištění vnitřních řad se odboj zaměří na přepadávání veřejných složek a krádeže zbraní, následují teroristické atentáty... Závěrečné záběry ukazují vítězství revoluce, která Alžír osvobodila 2. června 1962. Režisér Gillo Pontecorvo, původním povoláním novinář a aktivní účastník antifašistického odboje italské mládeže, se rozhodl Bitvu o Alžír natočit dokumentaristickou metodou. Po ročním studiu pramenů a zkoumání autentických míst alžírské revoluce realizoval "nezapomenutelný obraz", sugestivní výpověď, která má v řadě sekvencí sílu a věrohodnost autenticky snímaného materiálu. Ke zobrazení často naivní, primitivní metody osvobozeneckého boje v němž neexistuje objektivní etika dodává režisér: "Je to jako podzemní řeka, která se nakonec objeví na denním světle, je to neústupnost sdílená milióny lidí, kteří se domnívají, že všechny prostředky jsou dobré k dosažení svobody." Martin Jiroušek

    2
  • 3
  • Velká přestřelka
    Velká přestřelka (1966)
    Film

    Hledaný psanec si rád hraje na kočku a myš a jeho pronásledování dovede texaského lovce odměn daleko za mexickou hranici. Skutečná krysa se ovšem ukrývá mezi americkou smetánkou.
    Věhlasný lovec odměn Jonathan Corbett (Lee Van Cleef) by své řemeslo rád pověsil na hřebík a místo toho bránil právo a spravedlnost v senátu. Bohatý podnikatel Brockston mu nabídne finance na kampaň, ovšem pod dvěma podmínkami: v senátu Corbett podpoří jeho plány na mezistátní železnici a než odloží kolty, dopadne Cuchillo Sancheze (Tomás Milián) obviněného ze znásilnění a vraždy dvanáctileté dívky. Hledaný mexický psanec ale odmítá dát svou kůži lacino a při každém jejich setkání Corbett zbytečně plýtvá kulkami nebo přichází o koně. Klikaté pronásledování napříč texaskou prérií nakonec končí v mexickém vězení a tam Corbettovi dochází, proč se mu na celém případu něco nezdálo. A proč se musí vrátit na začátek... Velká přestřelka (1966) italského režiséra Sergia Sollima musela při svém uvedení do kin soupeřit s dalšími dvěma legendami spaghetti westernů, Leoneho filmem Hodný, zlý a ošklivý a Corbucciho Djangem, a tak v divácké paměti mírně zapadla. Dnes se ovšem Sollimova westernová trilogie, s Velkou přestřelkou jako uvozujícím dílem, řadí k základním kamenům italského žánru – se všemi náležitostmi, včetně nezapomenutelné hudby Ennia Morriconeho.(Česká televize)

    Žánry:Western
    74%

    Hledaný psanec si rád hraje na kočku a myš a jeho pronásledování dovede texaského lovce odměn daleko za mexickou hranici. Skutečná krysa se ovšem ukrývá mezi americkou smetánkou.
    Věhlasný lovec odměn Jonathan Corbett (Lee Van Cleef) by své řemeslo rád pověsil na hřebík a místo toho bránil právo a spravedlnost v senátu. Bohatý podnikatel Brockston mu nabídne finance na kampaň, ovšem pod dvěma podmínkami: v senátu Corbett podpoří jeho plány na mezistátní železnici a než odloží kolty, dopadne Cuchillo Sancheze (Tomás Milián) obviněného ze znásilnění a vraždy dvanáctileté dívky. Hledaný mexický psanec ale odmítá dát svou kůži lacino a při každém jejich setkání Corbett zbytečně plýtvá kulkami nebo přichází o koně. Klikaté pronásledování napříč texaskou prérií nakonec končí v mexickém vězení a tam Corbettovi dochází, proč se mu na celém případu něco nezdálo. A proč se musí vrátit na začátek... Velká přestřelka (1966) italského režiséra Sergia Sollima musela při svém uvedení do kin soupeřit s dalšími dvěma legendami spaghetti westernů, Leoneho filmem Hodný, zlý a ošklivý a Corbucciho Djangem, a tak v divácké paměti mírně zapadla. Dnes se ovšem Sollimova westernová trilogie, s Velkou přestřelkou jako uvozujícím dílem, řadí k základním kamenům italského žánru – se všemi náležitostmi, včetně nezapomenutelné hudby Ennia Morriconeho.(Česká televize)

    Žánry:Western
    4
  • Pan Klein
    Pan Klein (1976)
    Film
    73%
    5
  • 6
  • Ostrov v ohni
    Ostrov v ohni (1969)
    Film
    72%
    7
  • 8
  • Žoldnéř
    Žoldnéř (1968)
    Film
    Kolem roku 1910 to v Mexiku vře. K odpálení revoluce stačí jediná rozbuška, po změně totiž volá stále více obyvatel, které už nebaví otročit pro hrstku latifundistů. K povstání dojde i ve stříbrných dolech Alfonse Garcíi (Eduardo Fajardo) a přestože se hornickou vzpouru pod vedením Paca Romana (Tony Musante) podaří rozprášit, García už nehodlá nic riskovat. Je třeba stříbro co nejdříve vyvést za americkou hranici a s tím mu má pomoci vysloužilý kapitán Sergej Kowalski (Franco Nero), kterému nikdo neřekne jinak než Polák. Když ale žoldnéř dorazí k dolům zásilku převzít, najde předáky viset u stropu a stříbro je v trapu. Na místě se však hned chopí příležitosti a nechá se najmout lehkovážný Pacem, aby mu radil, jak vést revoluci. Polák tak dostává královský podíl z každého přepadení a ještě se velmi dobře baví na účet idealistického revolucionáře, jenž věří, že bojuje za mexický lid. Idylu dvou psanců ale naruší příchod protřelé Columby (Giovanna Ralliová) a po celé bandě navíc pase armáda vedená pomstychtivým Garcíou společně s nevyzpytatelným Kudrnáčem (Jack Palance). Italsko-španělský zapata western natočil Sergio Corbucci, který svůj režijní styl zcela jasně vytyčil ve třech předcházejících snímcích z Divokého západu. Navajo Joe, Křiváci a Django splétají příběh bezuzdného násilí jakož i svobody, prohnilého černého humoru a spletitého vyprávění o několika kapitolách. To vše má v sobě i Žoldnéř a na scénu se zároveň vrací cynický pistolník v podání Franca Nera, jakož i mistr hudebního doprovodu Ennio Morricone, jehož hudba nechyběla snad u žádného slavného souboje na kolty v tehdejší kinematografii. (TV program)
    Žánry:KomedieWestern
    67%
    Kolem roku 1910 to v Mexiku vře. K odpálení revoluce stačí jediná rozbuška, po změně totiž volá stále více obyvatel, které už nebaví otročit pro hrstku latifundistů. K povstání dojde i ve stříbrných dolech Alfonse Garcíi (Eduardo Fajardo) a přestože se hornickou vzpouru pod vedením Paca Romana (Tony Musante) podaří rozprášit, García už nehodlá nic riskovat. Je třeba stříbro co nejdříve vyvést za americkou hranici a s tím mu má pomoci vysloužilý kapitán Sergej Kowalski (Franco Nero), kterému nikdo neřekne jinak než Polák. Když ale žoldnéř dorazí k dolům zásilku převzít, najde předáky viset u stropu a stříbro je v trapu. Na místě se však hned chopí příležitosti a nechá se najmout lehkovážný Pacem, aby mu radil, jak vést revoluci. Polák tak dostává královský podíl z každého přepadení a ještě se velmi dobře baví na účet idealistického revolucionáře, jenž věří, že bojuje za mexický lid. Idylu dvou psanců ale naruší příchod protřelé Columby (Giovanna Ralliová) a po celé bandě navíc pase armáda vedená pomstychtivým Garcíou společně s nevyzpytatelným Kudrnáčem (Jack Palance). Italsko-španělský zapata western natočil Sergio Corbucci, který svůj režijní styl zcela jasně vytyčil ve třech předcházejících snímcích z Divokého západu. Navajo Joe, Křiváci a Django splétají příběh bezuzdného násilí jakož i svobody, prohnilého černého humoru a spletitého vyprávění o několika kapitolách. To vše má v sobě i Žoldnéř a na scénu se zároveň vrací cynický pistolník v podání Franca Nera, jakož i mistr hudebního doprovodu Ennio Morricone, jehož hudba nechyběla snad u žádného slavného souboje na kolty v tehdejší kinematografii. (TV program)
    Žánry:KomedieWestern
    9
  • 10
  • Kulka pro generála
    Kulka pro generála (1966)
    Film

    Na ospalém nádraží kdesi v Mexiku si Bill Tate (Lou Castel) kupuje jízdenku z tohohle zapadákova. Je mu jedno kam, třeba do Duranga. Cestou ale přepadnou vlak bandité pod vedením divokého El Chuncha (Gian Maria Volonte) a nenechají naživu jediného vojáka. Billovi se podaří Chunchu přesvědčit, že i on stojí na opačné straně zákona, a vůdce bandy ho tak s hurónským smíchem vezme k sobě a překřtí na El Nina. Chuncho pak s Ninem, svým pobožným bratrem Santem (Klaus Kinski) a dalšími odpadlíky brázdí mexické pláně a přepadávají vojenské pevnosti kvůli zbraním a munici, které plánují přeprodat povstalecké armádě generála Elíase. Opravdovým pokladem by pro Chunchovu bandu byla krádež kulometu, při nájezdech ovšem na žádný ne a ne narazit. Zatímco Chuncho alespoň z části věří v ideály revoluce, jeho společníky pohání hlavně vidina podílu ze zbraní a stále nedostali ani vindru. A co přesně má v úmyslu Nino, nevytuší nikdo, dokud není příliš pozdě.

    Film italského režiséra Damiana Damianiho otevřel během éry spaghetti westernů novou cestu, po které se osamělí pistolníci, šerifové a bandité mohli ubírat – a vedla do revolučního Mexika. Řada amerických i evropských westernů se sice odehrává na jižní hranici, teprve Kulka pro generála (1967) se však vydala přímo do bouřlivého období na počátku 20. století a dala vzniknout kategorii zapata westernů. Úspěch Damianiho snímku pak spustil krátkou vlnu filmů ze stejného prostředí, počínaje zapata trilogií Sergia Sollimy až po Kapsy plné dynamitu (1971) od Sergia Leoneho. (Česká televize)

    Žánry:AkčníWestern
    66%

    Na ospalém nádraží kdesi v Mexiku si Bill Tate (Lou Castel) kupuje jízdenku z tohohle zapadákova. Je mu jedno kam, třeba do Duranga. Cestou ale přepadnou vlak bandité pod vedením divokého El Chuncha (Gian Maria Volonte) a nenechají naživu jediného vojáka. Billovi se podaří Chunchu přesvědčit, že i on stojí na opačné straně zákona, a vůdce bandy ho tak s hurónským smíchem vezme k sobě a překřtí na El Nina. Chuncho pak s Ninem, svým pobožným bratrem Santem (Klaus Kinski) a dalšími odpadlíky brázdí mexické pláně a přepadávají vojenské pevnosti kvůli zbraním a munici, které plánují přeprodat povstalecké armádě generála Elíase. Opravdovým pokladem by pro Chunchovu bandu byla krádež kulometu, při nájezdech ovšem na žádný ne a ne narazit. Zatímco Chuncho alespoň z části věří v ideály revoluce, jeho společníky pohání hlavně vidina podílu ze zbraní a stále nedostali ani vindru. A co přesně má v úmyslu Nino, nevytuší nikdo, dokud není příliš pozdě.

    Film italského režiséra Damiana Damianiho otevřel během éry spaghetti westernů novou cestu, po které se osamělí pistolníci, šerifové a bandité mohli ubírat – a vedla do revolučního Mexika. Řada amerických i evropských westernů se sice odehrává na jižní hranici, teprve Kulka pro generála (1967) se však vydala přímo do bouřlivého období na počátku 20. století a dala vzniknout kategorii zapata westernů. Úspěch Damianiho snímku pak spustil krátkou vlnu filmů ze stejného prostředí, počínaje zapata trilogií Sergia Sollimy až po Kapsy plné dynamitu (1971) od Sergia Leoneho. (Česká televize)

    Žánry:AkčníWestern
    11
  • 12
  • 13
  • 14
  • Zavraždění Trockého
    Zavraždění Trockého (1972)
    Film
    Na předměstí Mexiko City prožívá spolu se svou družkou Natálií (Valentina Cortese) podzim života Stalinem vyhnaný Lev Davidovič Trocký (Richard Burton) v přísně střežené usedlosti. 23. května 1940 podnikne komunistické komando útok na Trockého vilu; ten nevyjde a Lev přežije. Trockého překladatelka a fanatická stoupenkyně Gita (Romy Schneider) však již nějakou dobu žije s mužem, který si říká Jackson (Alain Delon) a ve skutečnosti je tajným sovětským agentem... Britský producent Joseph Shaftel plánoval už od roku 1969 film o zavraždění Lva Trockého, jedno…
    57%
    Na předměstí Mexiko City prožívá spolu se svou družkou Natálií (Valentina Cortese) podzim života Stalinem vyhnaný Lev Davidovič Trocký (Richard Burton) v přísně střežené usedlosti. 23. května 1940 podnikne komunistické komando útok na Trockého vilu; ten nevyjde a Lev přežije. Trockého překladatelka a fanatická stoupenkyně Gita (Romy Schneider) však již nějakou dobu žije s mužem, který si říká Jackson (Alain Delon) a ve skutečnosti je tajným sovětským agentem... Britský producent Joseph Shaftel plánoval už od roku 1969 film o zavraždění Lva Trockého, jedno…
    15