7.1

Andrzej Mastalerz: Filmy a seriály

  • Karamazovi
    Karamazovi (2008)
    FilmRole: údržbář
    • Max
    • iVysílání
    • Canal+
    • +2
    Příběh se odehrává v současném Polsku. Do Krakova přijíždí skupina pražských herců v čele s režisérem hry, aby na alternativním festivalu v netradičním prostoru oceláren uvedla jevištní adaptaci Dostojevského hry Bratři Karamazovi, jejímž základem je vyšetřování otcovraždy. V divadelním dramatu, nabitém emocemi, láskou, žárlivostí, nenávistí, se řeší otázky víry, nesmrtelnosti a spásy lidské duše. Na pozadí divadelní zkoušky sledujeme osudy hereckého souboru, komické příběhy herců a režiséra. Do děje zasahuje i osobní tragédie jednoho z diváků, který projeví nezvyklé přání: poprosí herce, aby zahráli jenom pro něj. Zkouška se promění ve strhující představení, kdy herci vystupují pro jediného diváka. Náhle největší drama neprobíhá na jevišti, ale v hledišti... KARAMAZOVI jsou dramatem o morálce, povaze člověka, lidském svědomí, vině, trestu a odpuštění. Film není jen psychologickou sondou do zpustošené ruské duše, ale reflektuje aktuální téma odpovědnosti člověka za své činy. (oficiální text distributora)
    79%
    Příběh se odehrává v současném Polsku. Do Krakova přijíždí skupina pražských herců v čele s režisérem hry, aby na alternativním festivalu v netradičním prostoru oceláren uvedla jevištní adaptaci Dostojevského hry Bratři Karamazovi, jejímž základem je vyšetřování otcovraždy. V divadelním dramatu, nabitém emocemi, láskou, žárlivostí, nenávistí, se řeší otázky víry, nesmrtelnosti a spásy lidské duše. Na pozadí divadelní zkoušky sledujeme osudy hereckého souboru, komické příběhy herců a režiséra. Do děje zasahuje i osobní tragédie jednoho z diváků, který projeví nezvyklé přání: poprosí herce, aby zahráli jenom pro něj. Zkouška se promění ve strhující představení, kdy herci vystupují pro jediného diváka. Náhle největší drama neprobíhá na jevišti, ale v hledišti... KARAMAZOVI jsou dramatem o morálce, povaze člověka, lidském svědomí, vině, trestu a odpuštění. Film není jen psychologickou sondou do zpustošené ruské duše, ale reflektuje aktuální téma odpovědnosti člověka za své činy. (oficiální text distributora)
    1
  • Den cvoka
    Den cvoka (2002)
    FilmRole: wariat w przedziale pociągu
    Čtyřiačtyřicetiletý Adaś Miauczyński je typický frustrovaný intelektuál postsocialistické epochy. Jako mizerně placený středoškolský profesor-polonista má spoustu důvodů, proč nenávidět školu a studenty. Bydlí v typickém bytě na sídlišti, které mu skýtá plno podnětů k rozčilení. Od rána se až rituálně věnuje hygienickým úkonům, které ho stejně otravují jako uklidňují. Nerad vstává. Bojí se každého nového dne, předem se děsí kontaktů s nenáviděným vnějším světem, ale i s rozvedenou manželkou a dospívajícím synem. U jídla si pouští televizi a znechuceně reaguje na šarvátky poslanců v Sejmu, které ho jako polského vlastence urážejí. Sféra vysokých ideálů ho povznáší, přízemní každodennost ubíjí. Zejména ho pohoršuje všudypřítomná a vulgární reklama. I proto pilně polyká pilulky na zlepšení fyzické a intelektuální kondice. Permanentní nespokojenost si vybíjí impertinentním, až neurvalým chováním. Navykl si na samomluvu a monology, v nichž bohatě používá slovo kurva, což výmluvně dokresluje nejen portrét, ale i hloubku mentálního propadu degradovaného intelektuála naší doby. [MFF Karlovy Vary]
    Žánry:DramaKomedie
    78%
    Čtyřiačtyřicetiletý Adaś Miauczyński je typický frustrovaný intelektuál postsocialistické epochy. Jako mizerně placený středoškolský profesor-polonista má spoustu důvodů, proč nenávidět školu a studenty. Bydlí v typickém bytě na sídlišti, které mu skýtá plno podnětů k rozčilení. Od rána se až rituálně věnuje hygienickým úkonům, které ho stejně otravují jako uklidňují. Nerad vstává. Bojí se každého nového dne, předem se děsí kontaktů s nenáviděným vnějším světem, ale i s rozvedenou manželkou a dospívajícím synem. U jídla si pouští televizi a znechuceně reaguje na šarvátky poslanců v Sejmu, které ho jako polského vlastence urážejí. Sféra vysokých ideálů ho povznáší, přízemní každodennost ubíjí. Zejména ho pohoršuje všudypřítomná a vulgární reklama. I proto pilně polyká pilulky na zlepšení fyzické a intelektuální kondice. Permanentní nespokojenost si vybíjí impertinentním, až neurvalým chováním. Navykl si na samomluvu a monology, v nichž bohatě používá slovo kurva, což výmluvně dokresluje nejen portrét, ale i hloubku mentálního propadu degradovaného intelektuála naší doby. [MFF Karlovy Vary]
    Žánry:DramaKomedie
    2
  • Krátký film o zabíjení
    Krátký film o zabíjení (1988)
    Film
    Svetoznáma filmová verzia 5. dielu Kieœlowského vynikajúceho televízneho cyklu Dekalóg prispieva ako novodobá variácia piateho prikázania biblického Desatora ("Nezabiješ") do diskusie o treste smrti. Zaznamenáva chladnú premyslenú vraždu bez motívu i rovnako chladnú, premyselnú a absurdnú popravu. Prostredníctvom paralelnej montáže sledujeme troch neznámych ľudí, ktorých cesty sa v jeden deň náhodou pretnú: nesympatického taxikára, zasmušilého mladíka a optimistického čerstvého advokáta. V niekoľkých okamihoch sa z nich stanú obeť, vrah a obhajca. Násilnícky spôsob rozprávania podporuje depresívne zelené tónovanie obrazu, ktorého nevľúdnosť dávkuje prísny, naliehavý strih. Základom úspechu celého Dekalógu sú rafinovane premyslené scenáristické konštrukcie: zámerná nedramatickosť, atmosféra napätia a tajomstva, až úzkostlivé odpsychologizovanie postáv, úspornosť a funkčnosť dialógov. Diagnóza spoločnosti bez sentimentu, cynizmu či moralizovania naznačuje cestu spásy v sebapoznaní a vo formovaní vlastného osudu (tvoreného reťazcom náhod) uvedomelou morálnou voľbou. Neľútostne presvedčivý film ťaží z dokumentaristickej surovosti pohľadu a zo znamenitej práce s detailmi, konkretizujúcimi realitu (svojou výrečnosťou dotvárajú barbarskosť videnia a cítenia hlavnej postavy, no i obraz stavu okolia, patričnou mierou spolupodmieňujúceho jej otrasný čin). Úvodné pasáže, kresliace sídliskovú scenériu (špina, zanedbanosť, pobiehajúce krysy, obesená mačka) uvádzajú tému anonymnej spoluviny za zločin, ústiacu do voľne nastolenej polemiky s podobne otrasným činom vykonávateľom absolútneho trestu, napĺňajúceho ortieľ, ktorého kultúrnosť a mravnosť sú sporné.
    Žánry:DramaKrimi
    78%
    Svetoznáma filmová verzia 5. dielu Kieœlowského vynikajúceho televízneho cyklu Dekalóg prispieva ako novodobá variácia piateho prikázania biblického Desatora ("Nezabiješ") do diskusie o treste smrti. Zaznamenáva chladnú premyslenú vraždu bez motívu i rovnako chladnú, premyselnú a absurdnú popravu. Prostredníctvom paralelnej montáže sledujeme troch neznámych ľudí, ktorých cesty sa v jeden deň náhodou pretnú: nesympatického taxikára, zasmušilého mladíka a optimistického čerstvého advokáta. V niekoľkých okamihoch sa z nich stanú obeť, vrah a obhajca. Násilnícky spôsob rozprávania podporuje depresívne zelené tónovanie obrazu, ktorého nevľúdnosť dávkuje prísny, naliehavý strih. Základom úspechu celého Dekalógu sú rafinovane premyslené scenáristické konštrukcie: zámerná nedramatickosť, atmosféra napätia a tajomstva, až úzkostlivé odpsychologizovanie postáv, úspornosť a funkčnosť dialógov. Diagnóza spoločnosti bez sentimentu, cynizmu či moralizovania naznačuje cestu spásy v sebapoznaní a vo formovaní vlastného osudu (tvoreného reťazcom náhod) uvedomelou morálnou voľbou. Neľútostne presvedčivý film ťaží z dokumentaristickej surovosti pohľadu a zo znamenitej práce s detailmi, konkretizujúcimi realitu (svojou výrečnosťou dotvárajú barbarskosť videnia a cítenia hlavnej postavy, no i obraz stavu okolia, patričnou mierou spolupodmieňujúceho jej otrasný čin). Úvodné pasáže, kresliace sídliskovú scenériu (špina, zanedbanosť, pobiehajúce krysy, obesená mačka) uvádzajú tému anonymnej spoluviny za zločin, ústiacu do voľne nastolenej polemiky s podobne otrasným činom vykonávateľom absolútneho trestu, napĺňajúceho ortieľ, ktorého kultúrnosť a mravnosť sú sporné.
    Žánry:DramaKrimi
    3
  • Evropa, Evropa
    Evropa, Evropa (1990)
    FilmRole: Zenek
    Ve snímku Evropa, Evropa přibližuje Agnieszka Hollandová roztodivné osudy židovského chlapce Sallyho, jemuž se podařilo přežít stalinskou převýchovu, aby se po drastických zvratech stal synem pluku ve wehrmachtu a nakonec se ocitl jako nadějný adept Hitlerjugend v elitním nacistickém učilišti. Sally je zvláštní ,,antihrdina", který nechce nic víc než přežít. Jeho až ahasverské putování ze Západu na Východ a zase zpět, tedy z nepřátelského tábora do tábora ještě nepřátelštějšího, nabízí v tvorbě Agnieszky Hollandové doposud nezvykle groteskní polohu zobrazení osamělého hrdiny. V okamžicích, kdy se Sally začne projevovat jako individualita a sám se chce odhodlat k činu, vždy zasáhnou dějiny. Využití černého humoru pomáhá režisérce odpatetizovat vážné válečné události, zároveň ale téma nijak nezlehčuje. Skrze tragikomickou situaci zobrazuje absurditu, kterou rodí totalita. Přesvědčivé líčení Sallyho neuvěřitelných zážitků i jeho rozpolcenosti ze dvojího života, jenž ho přinutil hrát roli oběti i pachatele současně, umocňuje relativně poetická kamera skvělého polského kameramana Jacka Petryckého, častého spolupracovníka Agnieszky Hollandové. Snímek doprovází ohromující hudba Zbigniewa Preisnera, která dokresluje hloubku tragického osudu a nesmyslnost a nebezpečí ideologických tezí v životě člověka. Režisérka skvěle vede ve filmu debutujícího dvacetiletého Němce Marca Hofschneidera (coby Sallyho), který se k roli dostal náhodou. Původně měl postavu ztvárnit jeho starší bratr René, ale jelikož se začátek natáčení protahoval, René poněkud zestárl (v době realizace mu bylo již 29 let) a pro roli se už nehodil. Nakonec se ve filmu mihne jako Salomonův starší bratr Isaak. Ačkoli se Sallyho příhody mohou divákům zdát neuvěřitelné, byly inspirovány skutečnými životními anabázemi židovského chlapce Salomona Perela, jemuž se během 2. světové války podařilo uniknout nacistické perzekuci díky tomu, že se vydával za jednoho z nich. Perel pak po čtyřiceti letech mlčení vydal autentické svědectví o svém osudu. Jeho autobiografická kniha nazvaná Salomon - Přežil jsem v Hitlerjugend vyšla v 90. letech také v českém překladu. Bezmála „švejkovský", místy až bizarní snímek se setkal s velmi příznivým přijetím jak v USA, tak v Evropě. Výjimkou bylo Německo, které si nechtělo připomínat svou minulost. Dokonce zde byly vyvinuty aktivity, jež měly zabránit tomu, aby byl film vyslán do soutěže o Oscara. Zajímavé je, že podle původní verze scénáře měl končit scénou, v níž se Salomon Perel po letech setká s bývalými kolegy Němci a vzrušeně zpívá hitlerovské písně. Producenti se obávali reakcí židovského publika a závěr změnili - na plátně se objeví skutečný Salomon Perel, který po válce vykonal ještě jednu cestu, když odjel - tentokrát natrvalo - do Izraele. (Letní filmová škola)
    76%
    Ve snímku Evropa, Evropa přibližuje Agnieszka Hollandová roztodivné osudy židovského chlapce Sallyho, jemuž se podařilo přežít stalinskou převýchovu, aby se po drastických zvratech stal synem pluku ve wehrmachtu a nakonec se ocitl jako nadějný adept Hitlerjugend v elitním nacistickém učilišti. Sally je zvláštní ,,antihrdina", který nechce nic víc než přežít. Jeho až ahasverské putování ze Západu na Východ a zase zpět, tedy z nepřátelského tábora do tábora ještě nepřátelštějšího, nabízí v tvorbě Agnieszky Hollandové doposud nezvykle groteskní polohu zobrazení osamělého hrdiny. V okamžicích, kdy se Sally začne projevovat jako individualita a sám se chce odhodlat k činu, vždy zasáhnou dějiny. Využití černého humoru pomáhá režisérce odpatetizovat vážné válečné události, zároveň ale téma nijak nezlehčuje. Skrze tragikomickou situaci zobrazuje absurditu, kterou rodí totalita. Přesvědčivé líčení Sallyho neuvěřitelných zážitků i jeho rozpolcenosti ze dvojího života, jenž ho přinutil hrát roli oběti i pachatele současně, umocňuje relativně poetická kamera skvělého polského kameramana Jacka Petryckého, častého spolupracovníka Agnieszky Hollandové. Snímek doprovází ohromující hudba Zbigniewa Preisnera, která dokresluje hloubku tragického osudu a nesmyslnost a nebezpečí ideologických tezí v životě člověka. Režisérka skvěle vede ve filmu debutujícího dvacetiletého Němce Marca Hofschneidera (coby Sallyho), který se k roli dostal náhodou. Původně měl postavu ztvárnit jeho starší bratr René, ale jelikož se začátek natáčení protahoval, René poněkud zestárl (v době realizace mu bylo již 29 let) a pro roli se už nehodil. Nakonec se ve filmu mihne jako Salomonův starší bratr Isaak. Ačkoli se Sallyho příhody mohou divákům zdát neuvěřitelné, byly inspirovány skutečnými životními anabázemi židovského chlapce Salomona Perela, jemuž se během 2. světové války podařilo uniknout nacistické perzekuci díky tomu, že se vydával za jednoho z nich. Perel pak po čtyřiceti letech mlčení vydal autentické svědectví o svém osudu. Jeho autobiografická kniha nazvaná Salomon - Přežil jsem v Hitlerjugend vyšla v 90. letech také v českém překladu. Bezmála „švejkovský", místy až bizarní snímek se setkal s velmi příznivým přijetím jak v USA, tak v Evropě. Výjimkou bylo Německo, které si nechtělo připomínat svou minulost. Dokonce zde byly vyvinuty aktivity, jež měly zabránit tomu, aby byl film vyslán do soutěže o Oscara. Zajímavé je, že podle původní verze scénáře měl končit scénou, v níž se Salomon Perel po letech setká s bývalými kolegy Němci a vzrušeně zpívá hitlerovské písně. Producenti se obávali reakcí židovského publika a závěr změnili - na plátně se objeví skutečný Salomon Perel, který po válce vykonal ještě jednu cestu, když odjel - tentokrát natrvalo - do Izraele. (Letní filmová škola)
    4
  • 5
  • Wesele
    Wesele (2004)
    FilmRole: Trybus
    Záminkou k černé grotesce o nezřízené posedlosti penězi je svatba dcery vesnického boháče, vědomého si moci peněz. Ženicha uplatí luxusním vozem, ale dodavatel žádá okamžitý doplatek. Zatímco svatebčané hodují, otec se zaplétá do složitých transakcí, při nichž musí podplácet notáře, policisty a nakonec i kněze, aby se dostal ze spárů chladně kalkulujícího gangstera. A to všechno uprostřed bujarého a poté bezuzdného veselí, gradovaného mírou opilosti nenasytných svatebčanů. Sugestivní rytmus scén a dialogů, souznějících s hudební produkcí, nutí myslet na Formanův hasičský bál s tombolou i na obdobné výjevy z Wajdovy Veselky. Ovšem na rozdíl od Wyspiańského venkovanů, omámených i vizí boje za národní svobodu, venkované Smarzowského se vyžívají v závisti a chamtivosti, zlé škodolibosti a v podlých podrazech.
    Žánry:DramaKomedie
    74%
    Záminkou k černé grotesce o nezřízené posedlosti penězi je svatba dcery vesnického boháče, vědomého si moci peněz. Ženicha uplatí luxusním vozem, ale dodavatel žádá okamžitý doplatek. Zatímco svatebčané hodují, otec se zaplétá do složitých transakcí, při nichž musí podplácet notáře, policisty a nakonec i kněze, aby se dostal ze spárů chladně kalkulujícího gangstera. A to všechno uprostřed bujarého a poté bezuzdného veselí, gradovaného mírou opilosti nenasytných svatebčanů. Sugestivní rytmus scén a dialogů, souznějících s hudební produkcí, nutí myslet na Formanův hasičský bál s tombolou i na obdobné výjevy z Wajdovy Veselky. Ovšem na rozdíl od Wyspiańského venkovanů, omámených i vizí boje za národní svobodu, venkované Smarzowského se vyžívají v závisti a chamtivosti, zlé škodolibosti a v podlých podrazech.
    Žánry:DramaKomedie
    6
  • Jagna
    Jagna (2023)
    FilmRole: Kuba Socha
    • KVIFF TV
    Nový celovečerní počin od tvůrců ikonického snímku S láskou Vincent (2017). Mladá vesnická dívka Jagna se vdává za bohatého rolníka Borynu. Předem dohodnutý sňatek se starým mužem a život na nepřátelské vesnici však mladou ženu skličuje. Dočasnou útěchu nalézá v náruči ženatého Anteka Boryny, který je zároveň jejím nevlastním synem. Komplikovaný stav věcí nabírá nebezpečný spád poté, co starý Boryna umírá a Jagna se rázem ocitá osamocena před obyvateli vesnice... Autor literární předlohy Chłopi, Władysław Reymont, byl za své dílo v roce 1924 oceněn Nobelovou cenou za literaturu. Film byl podpořen programem Kreativní Evropa MEDIA.
    71%
    Nový celovečerní počin od tvůrců ikonického snímku S láskou Vincent (2017). Mladá vesnická dívka Jagna se vdává za bohatého rolníka Borynu. Předem dohodnutý sňatek se starým mužem a život na nepřátelské vesnici však mladou ženu skličuje. Dočasnou útěchu nalézá v náruči ženatého Anteka Boryny, který je zároveň jejím nevlastním synem. Komplikovaný stav věcí nabírá nebezpečný spád poté, co starý Boryna umírá a Jagna se rázem ocitá osamocena před obyvateli vesnice... Autor literární předlohy Chłopi, Władysław Reymont, byl za své dílo v roce 1924 oceněn Nobelovou cenou za literaturu. Film byl podpořen programem Kreativní Evropa MEDIA.
    7
  • Dozvuky
    Dozvuky (2012)
    FilmRole: kněz Janusz Pawlak
    71%
    8
  • Wszyscy jesteśmy Chrystusami
    Wszyscy jesteśmy Chrystusami (2006)
    FilmRole: bezdomny zbierający butelki
    Hlavním motivem filmu jsou bolestné vzpomínky Sylwka - syna, který vzpomíná na pití svého otce - Adama. V souvislosti s tím se Adamovi vrací vlastní vzpomínky, které tvoří - spolu s vyprávěním syna - seznam největších ztrát a ubližování způsobených pitím - sobě a blízkým. V tomto snímku Marek Kondrat ztělesnil roli Adama Miałczyńského potřetí. Předtím se postava Adama objevila ve filmu Dom Wariatów (1984) a pak také ve snímku Dzień Świra (2002).
    Žánry:Drama
    70%
    Hlavním motivem filmu jsou bolestné vzpomínky Sylwka - syna, který vzpomíná na pití svého otce - Adama. V souvislosti s tím se Adamovi vrací vlastní vzpomínky, které tvoří - spolu s vyprávěním syna - seznam největších ztrát a ubližování způsobených pitím - sobě a blízkým. V tomto snímku Marek Kondrat ztělesnil roli Adama Miałczyńského potřetí. Předtím se postava Adama objevila ve filmu Dom Wariatów (1984) a pak také ve snímku Dzień Świra (2002).
    Žánry:Drama
    9
  • V temnotě
    V temnotě (2011)
    FilmRole: Sawicki
    Nejnovější snímek polské režisérky Agnieszky Holland, nominovaný na Oscara za nejlepší cizojazyčný film a ověnčený řadou prestižních cen po celém světě. Drama natočené podle skutečných událostí, které se odehrály v nacisty okupovaném Lvově (tehdy Polsko, nyní Ukrajina). Leopold Socha, malý polský zlodějíček a zároveň údržbář místních kanalizací, schová za peníze v podzemním labyrintu skupinu Židů, kteří se snaží uniknout likvidaci lvovského ghetta. Zpočátku je hlavním Leopoldovým motivem cynická snaha vydělat, postupně ale vzniká mezi ním a skupinou zvláštní pouto, které se s každou novou dramatickou událostí v podzemí prohlubuje. Když skupině dojdou peníze, Leopold vidí, že je nemůže opustit a skrývá její členy dále, za což jemu i celé jeho rodině hrozí smrt. Film diváka díky skvělé režii a kameře doslova vtahuje nejen do atmosféry tmavého lvovského podzemí, ale i do výjimečného příběhu mužů, žen i dětí, kteří se čtrnáct měsíců snaží za neustále vzrůstajícího nebezpečí vyhnout smrti. Snímek se vymyká obvyklým hollywoodským schématům, ve kterých jsou pouze dobré a špatné postavy. Zde mají hrdinové obě stránky, o to jsou ale lidštější, působivější a nám bližší.
    69%
    Nejnovější snímek polské režisérky Agnieszky Holland, nominovaný na Oscara za nejlepší cizojazyčný film a ověnčený řadou prestižních cen po celém světě. Drama natočené podle skutečných událostí, které se odehrály v nacisty okupovaném Lvově (tehdy Polsko, nyní Ukrajina). Leopold Socha, malý polský zlodějíček a zároveň údržbář místních kanalizací, schová za peníze v podzemním labyrintu skupinu Židů, kteří se snaží uniknout likvidaci lvovského ghetta. Zpočátku je hlavním Leopoldovým motivem cynická snaha vydělat, postupně ale vzniká mezi ním a skupinou zvláštní pouto, které se s každou novou dramatickou událostí v podzemí prohlubuje. Když skupině dojdou peníze, Leopold vidí, že je nemůže opustit a skrývá její členy dále, za což jemu i celé jeho rodině hrozí smrt. Film diváka díky skvělé režii a kameře doslova vtahuje nejen do atmosféry tmavého lvovského podzemí, ale i do výjimečného příběhu mužů, žen i dětí, kteří se čtrnáct měsíců snaží za neustále vzrůstajícího nebezpečí vyhnout smrti. Snímek se vymyká obvyklým hollywoodským schématům, ve kterých jsou pouze dobré a špatné postavy. Zde mají hrdinové obě stránky, o to jsou ale lidštější, působivější a nám bližší.
    10
  • Wojaczek
    Wojaczek (1999)
    FilmRole: Wiktor Sierpien

    Portrét „prokletého básníka“ Rafała Wojaczka není klasickým biografickým filmem, ale spíše experimentální sondou do psychiky geniálního umělce. Majewski se soustředil zejména na poslední období jeho života, zakončené tragickou smrtí. Wojaczkův mýtus je plný skandálů a historek, které skládají obraz jeho komplikované osobnosti. Hlavní roli ztvárnil neherec, mladý polský básník Krzysztof Siwczyk, nominovaný za svůj výkon na Evropskou filmovou cenu Felix. Syrový černobílý snímek skvěle odráží tísnivou atmosféru 60. let v komunistickém Polsku.(Febiofest)

    Žánry:Drama
    69%

    Portrét „prokletého básníka“ Rafała Wojaczka není klasickým biografickým filmem, ale spíše experimentální sondou do psychiky geniálního umělce. Majewski se soustředil zejména na poslední období jeho života, zakončené tragickou smrtí. Wojaczkův mýtus je plný skandálů a historek, které skládají obraz jeho komplikované osobnosti. Hlavní roli ztvárnil neherec, mladý polský básník Krzysztof Siwczyk, nominovaný za svůj výkon na Evropskou filmovou cenu Felix. Syrový černobílý snímek skvěle odráží tísnivou atmosféru 60. let v komunistickém Polsku.(Febiofest)

    Žánry:Drama
    11
  • Znaki
    Znaki (2018)
    SeriálRole: Jonasz
    • Netflix
    68%
    12
  • Kameny na pevnost
    Kameny na pevnost (2014)
    FilmRole: więzień na Pawiaku
    Mladí, krásní a odsouzení k smrti. Film Roberta Glińského je odvážným pokusem o nové zpracování příběhu, který zná v Polsku každý ze stejnojmenné knihy a z klasického snímku Akce u Arzenálu (Operation Arsenal / Akcja pod Arsenałem, 1977). Gliński se tradiční látku snaží převyprávět jazykem současné kinematografie, atraktivním pro dnešního mladého diváka. Příběh teenagerů, jejichž sny zmaří peklo války, ale kteří se pokoušejí obstát v nečekaně brutální zkoušce dospělosti, vyvolal v Polsku mnoho kontroverzí především kvůli své snaze přiblížit válečnou mladou generaci mluvou a mentalitou co nejvíce dnešní mládeži. (Febiofest)
    Žánry:DramaVálečný
    68%
    Mladí, krásní a odsouzení k smrti. Film Roberta Glińského je odvážným pokusem o nové zpracování příběhu, který zná v Polsku každý ze stejnojmenné knihy a z klasického snímku Akce u Arzenálu (Operation Arsenal / Akcja pod Arsenałem, 1977). Gliński se tradiční látku snaží převyprávět jazykem současné kinematografie, atraktivním pro dnešního mladého diváka. Příběh teenagerů, jejichž sny zmaří peklo války, ale kteří se pokoušejí obstát v nečekaně brutální zkoušce dospělosti, vyvolal v Polsku mnoho kontroverzí především kvůli své snaze přiblížit válečnou mladou generaci mluvou a mentalitou co nejvíce dnešní mládeži. (Febiofest)
    Žánry:DramaVálečný
    13
  • Angelus
    Angelus (2001)
    FilmRole: Oswald
    68%
    14
  • Nula
    Nula (2009)
    FilmRole: Newspaper seller
    68%
    15
  • Plukovník Kwiatkowski
    Plukovník Kwiatkowski (1996)
    FilmRole: porucznik Szydłowski
    Vojenský lékař Andrzej Kwiatkowski vzdoruje vojenskému drilu a absurdním rozhodnutím nadřízených svým humorem a nadhledem. Po úspěšné operaci plukovníka státní bezpečnosti Koziora dostává za odměnu několik dnů dovolené a odjíždí s nerozlučným kamarádem Dudkem do Varšavy. V troskách rodinného domu Kwiatkowski nalézá dívku Kryšku, do níž se rázem zamiluje. Pozve ji na ples a z náhodného konfliktu s ruským důstojníkem vyvázne jen proto, že přesvědčivě sehraje roli vysokého důstojníka polské státní bezpečnosti. Tím jeho velké dobrodružství začíná... Komedie, při níž se divák baví a současně mu běhá mráz po zádech, se vrací do prvních dnů po skončení druhé světové války.
    68%
    Vojenský lékař Andrzej Kwiatkowski vzdoruje vojenskému drilu a absurdním rozhodnutím nadřízených svým humorem a nadhledem. Po úspěšné operaci plukovníka státní bezpečnosti Koziora dostává za odměnu několik dnů dovolené a odjíždí s nerozlučným kamarádem Dudkem do Varšavy. V troskách rodinného domu Kwiatkowski nalézá dívku Kryšku, do níž se rázem zamiluje. Pozve ji na ples a z náhodného konfliktu s ruským důstojníkem vyvázne jen proto, že přesvědčivě sehraje roli vysokého důstojníka polské státní bezpečnosti. Tím jeho velké dobrodružství začíná... Komedie, při níž se divák baví a současně mu běhá mráz po zádech, se vrací do prvních dnů po skončení druhé světové války.
    16
  • Dwa ksiezyce
    Dwa ksiezyce (1993)
    FilmRole: Painter Szymon(voice)
    66%
    17
  • Dodatek
    Dodatek (2002)
    FilmRole: Homeless
    66%
    18
  • Kroll
    Kroll (1991)
    Film
    66%
    19
  • 20
  • Marcowe migdaly
    Marcowe migdaly (1989)
    FilmRole: "Palacz"
    66%
    21
  • Z Odzysku
    Z Odzysku (2006)
    FilmRole: Elves Producer
    66%
    22
  • Prawo Agaty
    Prawo Agaty (2012)
    Seriál
    63%
    23
  • Ostatni prom
    Ostatni prom (1989)
    FilmRole: Jurek
    Na palubě lodi s Poláky, která se v prosinci 1981 plaví na okružní plavbu, je i disidentský učitel ze střední školy, kterého do zahraničí vyslala Solidarita. Sleduje ho tajná policie, která se touží dostat k informacím, jež veze s sebou. Uprostřed Baltského moře je vyhlášen válečný stav a loď je militarizována. Kapitán oznamuje, že se otočí a vrátí do domovského přístavu. Mnoho zničených cestujících si obléká záchranné vesty a skáče do moře, kde je sbírají dvě německé lodě. Učitel se však rozhodne vrátit do Polska a pokračovat v boji za svobodu.
    63%
    Na palubě lodi s Poláky, která se v prosinci 1981 plaví na okružní plavbu, je i disidentský učitel ze střední školy, kterého do zahraničí vyslala Solidarita. Sleduje ho tajná policie, která se touží dostat k informacím, jež veze s sebou. Uprostřed Baltského moře je vyhlášen válečný stav a loď je militarizována. Kapitán oznamuje, že se otočí a vrátí do domovského přístavu. Mnoho zničených cestujících si obléká záchranné vesty a skáče do moře, kde je sbírají dvě německé lodě. Učitel se však rozhodne vrátit do Polska a pokračovat v boji za svobodu.
    24
  • Štěstí světa
    Štěstí světa (2016)
    FilmRole: Klain
    • Netflix
    Nejnovější film Michała Rosy je zasazen do jednoho bytového domu ve Slezsku, který v roce 1939 před vypuknutím druhé světové války obývají rodiny několika národností – Poláci, Slezané, Němci i Židé. Soužití těchto rodin pod jednou střechou je poměrně bezproblémové, výrazným pojítkem je i krásná a smyslná Růža (Karolina Gruszka), které platonicky podléhá všechno mužské osazenstvo domu. Šestiletá válka však ničí nejen bezproblémové vztahy mezi národy a kulturami, symbolicky soustředěnými v jednom filmovém domě, ale také bere tomuto mikrosvětu jeho „štěstí“. Za nádhernou výpravu, věrnost historickým reáliím a přiléhavou dobovou hudbu byl autor oceněn na polském výročním festivalu v Gdyni a cenou Zlatý hrozen za nejlepší hraný film obdržel rovněž i na našem partnerském festivalu Lubuskie lato filmowe v Lagowě. (3Kino)
    Žánry:DramaKomedie
    62%
    Nejnovější film Michała Rosy je zasazen do jednoho bytového domu ve Slezsku, který v roce 1939 před vypuknutím druhé světové války obývají rodiny několika národností – Poláci, Slezané, Němci i Židé. Soužití těchto rodin pod jednou střechou je poměrně bezproblémové, výrazným pojítkem je i krásná a smyslná Růža (Karolina Gruszka), které platonicky podléhá všechno mužské osazenstvo domu. Šestiletá válka však ničí nejen bezproblémové vztahy mezi národy a kulturami, symbolicky soustředěnými v jednom filmovém domě, ale také bere tomuto mikrosvětu jeho „štěstí“. Za nádhernou výpravu, věrnost historickým reáliím a přiléhavou dobovou hudbu byl autor oceněn na polském výročním festivalu v Gdyni a cenou Zlatý hrozen za nejlepší hraný film obdržel rovněž i na našem partnerském festivalu Lubuskie lato filmowe v Lagowě. (3Kino)
    Žánry:DramaKomedie
    25
  • Zmruz oczy
    Zmruz oczy (2003)
    FilmRole: Eugeniusz
    62%
    26
  • Les Milles
    Les Milles (1995)
    FilmRole: Erik von Offenberg
    Na začátku druhé světové války posílá francouzská vláda Němce, Rakušany a osoby bez státní příslušnosti žijící ve Francii do koncentračního tábora Les Milles. Velitel Charles Perrochon má tento tábor na starosti a slibuje vůdcům vězňů, že je ochrání před nacisty. Když je Francie napadena Němci, velitel Perronchon neuposlechne rozkazy svých nadřízených a pokusí se tyto muže zachránit. Získá vlak, loď a peníze z USA, aby poslal asi osm set z těchto vězňů do bezpečí Casablanky v Maroku.
    Žánry:DramaRetro
    62%
    Na začátku druhé světové války posílá francouzská vláda Němce, Rakušany a osoby bez státní příslušnosti žijící ve Francii do koncentračního tábora Les Milles. Velitel Charles Perrochon má tento tábor na starosti a slibuje vůdcům vězňů, že je ochrání před nacisty. Když je Francie napadena Němci, velitel Perronchon neuposlechne rozkazy svých nadřízených a pokusí se tyto muže zachránit. Získá vlak, loď a peníze z USA, aby poslal asi osm set z těchto vězňů do bezpečí Casablanky v Maroku.
    Žánry:DramaRetro
    27
  • Štvanice
    Štvanice (2012)
    FilmRole: kuchař
    Desátník Wydra má v partyzánském oddílu mimo jiné i roli popravčího trestajícího kolaboranty ze svého rodného města. Necukne, ani když dostává za úkol vyhledat a perzekuovat přítele z dětství. Po návratu do tábora zjistí, že se zde za jeho nepřítomnosti odehrál zvěrský masakr. Pátrání po zrádci ho však dovede k osobě, vůči níž se touha po mstě pere s posledními zbytky lidskosti a porozumění. Režisér a scenárista filmu Marcin Krzyształowicz vyšel ze skutečného příběhu, jehož poměrně prostou zápletku působivě ozvláštnil nechronologicky rozvrstveným střihem autenticky přibližujícím proud zraněného lidského vědomí. (Febiofest)
    61%
    Desátník Wydra má v partyzánském oddílu mimo jiné i roli popravčího trestajícího kolaboranty ze svého rodného města. Necukne, ani když dostává za úkol vyhledat a perzekuovat přítele z dětství. Po návratu do tábora zjistí, že se zde za jeho nepřítomnosti odehrál zvěrský masakr. Pátrání po zrádci ho však dovede k osobě, vůči níž se touha po mstě pere s posledními zbytky lidskosti a porozumění. Režisér a scenárista filmu Marcin Krzyształowicz vyšel ze skutečného příběhu, jehož poměrně prostou zápletku působivě ozvláštnil nechronologicky rozvrstveným střihem autenticky přibližujícím proud zraněného lidského vědomí. (Febiofest)
    28
  • Objekt
    Objekt (2023)
    FilmRole: tajemník ústředního výboru
    • Netflix
    60%
    29
  • Benek
    Benek (2007)
    FilmRole: Chrystusik
    60%
    30
  • Święta krowa
    Święta krowa (2011)
    FilmRole: Priester
    Bogdan, světoznámý koncertní pianista, se po smrti své ženy Izy stáhne ze světa a hledá útěchu na malé farmě své matky. V této vesničce na pobřeží Baltu si kdysi s Izou jako děti slíbili věčnou lásku. Teď, když se všechno změnilo, Bogdan podléhá osudu a propadá alkoholu. Naštěstí má jeho rázná matka recept, jak ho z letargie vytrhnout: renovace zchátralého statku a tvrdá práce ve stájích. Jednoho dne Bogdan učiní osudový objev. Kupodivu muzikální kráva zažehne v Bogdanovi novou jiskru života a vnukne mu bláznivý nápad. Jeho přátelé a rodina jsou zděšení, a když k tomu všemu uspořádá vesnickou slavnost, věci se mu vymknou z rukou.
    Žánry:Komedie
    60%
    Bogdan, světoznámý koncertní pianista, se po smrti své ženy Izy stáhne ze světa a hledá útěchu na malé farmě své matky. V této vesničce na pobřeží Baltu si kdysi s Izou jako děti slíbili věčnou lásku. Teď, když se všechno změnilo, Bogdan podléhá osudu a propadá alkoholu. Naštěstí má jeho rázná matka recept, jak ho z letargie vytrhnout: renovace zchátralého statku a tvrdá práce ve stájích. Jednoho dne Bogdan učiní osudový objev. Kupodivu muzikální kráva zažehne v Bogdanovi novou jiskru života a vnukne mu bláznivý nápad. Jeho přátelé a rodina jsou zděšení, a když k tomu všemu uspořádá vesnickou slavnost, věci se mu vymknou z rukou.
    Žánry:Komedie
    31
  • 7 citů
    7 citů (2018)
    FilmRole: Bolechowski
    • Netflix
    Adaś Miauczyński se vrací do doby svého dětství, kdy, jako většina z nás, měl velký problém s pojmenováním svých emocí. Pro zlepšení svého již dospělého života se rozhodne vrátit k tomu dětskému, jak se ukáže, ne tak bezstarostnému období, aby se naučil prožít sedm základních pocitů. Tato extrémně nepředvídatelná cesta do minulosti oplývá mnoha zábavnými až komickými situacemi, ale zároveň s sebou také nese sílu emocí a reflexe. (3Kino)
    Žánry:DramaKomedie
    59%
    Adaś Miauczyński se vrací do doby svého dětství, kdy, jako většina z nás, měl velký problém s pojmenováním svých emocí. Pro zlepšení svého již dospělého života se rozhodne vrátit k tomu dětskému, jak se ukáže, ne tak bezstarostnému období, aby se naučil prožít sedm základních pocitů. Tato extrémně nepředvídatelná cesta do minulosti oplývá mnoha zábavnými až komickými situacemi, ale zároveň s sebou také nese sílu emocí a reflexe. (3Kino)
    Žánry:DramaKomedie
    32
  • Případ Pekosiňského
    Případ Pekosiňského (1993)
    FilmRole: syn Rysia
    Bronek Pekosinski žije v polském Zamości. Je mu pravděpodobně 83 let. Nemá žádnou rodinu a vlastně ani neví, kdo je. Všechno v jeho životě je vymyšlené: symbolické je datum narození – den, kdy vypukla druhá světová válka, stejně jako jeho příjmení – podle PKOS, zkratky dobročinné organizace, a místo narození – nacistický koncentrační tábor, odkud ho matka přehodila přes ostnatý drát. Dokonce i jeho přátelé a opatrovníci se ukázali jako falešní. Zdá se, že jen jeho osamělost a hrb jsou autentické. O duši mladého Bronka soupeřily dvě velké mocnosti: římskokatolická církev a totalitní stát. Propagl alkoholismu. Částečně ochrnutý následkem krvácení do mozku, je posedlý touhou mistrovsky ovládnout šachy.
    58%
    Bronek Pekosinski žije v polském Zamości. Je mu pravděpodobně 83 let. Nemá žádnou rodinu a vlastně ani neví, kdo je. Všechno v jeho životě je vymyšlené: symbolické je datum narození – den, kdy vypukla druhá světová válka, stejně jako jeho příjmení – podle PKOS, zkratky dobročinné organizace, a místo narození – nacistický koncentrační tábor, odkud ho matka přehodila přes ostnatý drát. Dokonce i jeho přátelé a opatrovníci se ukázali jako falešní. Zdá se, že jen jeho osamělost a hrb jsou autentické. O duši mladého Bronka soupeřily dvě velké mocnosti: římskokatolická církev a totalitní stát. Propagl alkoholismu. Částečně ochrnutý následkem krvácení do mozku, je posedlý touhou mistrovsky ovládnout šachy.
    33
  • 34
  • 35
  • Černý Mercedes
    Černý Mercedes (2019)
    Film
    • Netflix
    • KVIFF TV

    Varšava, červen 1942. Za podivných okolností dochází k vraždě Anety Landau, manželky váženého advokáta Karola Holzera. Případ záhadné vraždy se snaží rozluštit vrchní inspektor Rafał Król, důstojník proněmecké „modré“ (granatowé) policie a zároveň zapřísáhlý voják polského podzemí. Další stopy zvětšují podezření a odhalují hluboce skrytá tajemství zemřelé ženy a nejasná spojení Holzera s vysoce postaveným důstojníkem SS Maxmilianem Grafem von Fleckensteinem. Podaří se vrchnímu inspektorovi Królovi, který v osobě velitele gestapa Ernsta Klugeho nachází nečekaného spojence, najít vraha ženy, než se znovu prolije krev? (3Kino)

    Žánry:KrimiVálečný
    55%

    Varšava, červen 1942. Za podivných okolností dochází k vraždě Anety Landau, manželky váženého advokáta Karola Holzera. Případ záhadné vraždy se snaží rozluštit vrchní inspektor Rafał Król, důstojník proněmecké „modré“ (granatowé) policie a zároveň zapřísáhlý voják polského podzemí. Další stopy zvětšují podezření a odhalují hluboce skrytá tajemství zemřelé ženy a nejasná spojení Holzera s vysoce postaveným důstojníkem SS Maxmilianem Grafem von Fleckensteinem. Podaří se vrchnímu inspektorovi Królovi, který v osobě velitele gestapa Ernsta Klugeho nachází nečekaného spojence, najít vraha ženy, než se znovu prolije krev? (3Kino)

    Žánry:KrimiVálečný
    36
  • Young Eagles
    Young Eagles (2022)
    FilmRole: Nieścierow
    55%
    37
  • Swiadek koronny
    Swiadek koronny (2007)
    FilmRole: informant Edzio
    55%
    38
  • 39
  • 40
  • Baby Bump
    Baby Bump (2015)
    FilmRole: Dr Skalpel
    50%
    41
  • Job, czyli ostatnia szara komórka
    Job, czyli ostatnia szara komórka (2006)
    FilmRole: Wozniak
    50%
    42
  • Czuwaj
    Czuwaj (2018)
    FilmRole: Stryj
    50%
    43
  • Red Poppies
    Red Poppies (2024)
    FilmRole: doctor Dietrich
    47%
    44
  • Reakcja łańcuchowa
    Reakcja łańcuchowa (2017)
    FilmRole: Ojczym Adama
    38%
    45
  • Historia Roja
    Historia Roja (2016)
    FilmRole: Ojciec Marty
    Na jaře 1945 je velitel Národních ozbrojených sil v Mazovsku a starší bratr dvacetiletého Mieczysława Dziemieszkiewicze zavražděn sovětskými vojáky. Mieczysław vstoupí do Národního vojenského svazu a stane se velitelem partyzánské jednotky, která následujících šest let bojuje za osvobození Polska od sovětské tyranie terorizováním UB a jeho spolupracovníků. Komunistické úřady udělají cokoliv, aby vystopovaly "nepřítele lidové moci".
    34%
    Na jaře 1945 je velitel Národních ozbrojených sil v Mazovsku a starší bratr dvacetiletého Mieczysława Dziemieszkiewicze zavražděn sovětskými vojáky. Mieczysław vstoupí do Národního vojenského svazu a stane se velitelem partyzánské jednotky, která následujících šest let bojuje za osvobození Polska od sovětské tyranie terorizováním UB a jeho spolupracovníků. Komunistické úřady udělají cokoliv, aby vystopovaly "nepřítele lidové moci".
    46
  • Smoleńsk
    Smoleńsk (2016)
    Film
    • Netflix

    Dlouho očekávaný film veterána polské kinematografie Antoniho Krauzeho zachycuje světoznámou událost ze dne 10. dubna 2010, kdy vládní letoun Tupolev 154 havaroval u ruského města Smoleńsk. Na palubě byl tehdejší polský prezident Lech Kaczyński společně s 95člennou delegací, která letěla do Ruska uctít památku obětí válečného masakru v polské Katyni. Nikdo po havárii nepřežil. Film se snaží rekonstruovat příčinu tragédie formou pátrání novinářky, postupně objevující se dosud skryté informace vedou ke spojitosti s Kaczyńského cestou do Gruzie v roce 2008, kde se pokoušel přispět k zastavení ruské invaze do této země. Výrazně propolský pohled na celou událost vyvolává jak u filmové, tak i laické veřejnosti (nejen) v Polsku značné kontroverze. Zejména z toho důvodu byla odložena premiéra filmu v Polsku až na letošní podzim, chybějící částku na realizaci filmu tvůrci dali dohromady z finančních příspěvků dobrovolníků. Krátce po této premiéře v Polsku uvádíme film v absolutní české premiéře na našem festivalu. (3Kino)

    Žánry:DramaThriller
    22%

    Dlouho očekávaný film veterána polské kinematografie Antoniho Krauzeho zachycuje světoznámou událost ze dne 10. dubna 2010, kdy vládní letoun Tupolev 154 havaroval u ruského města Smoleńsk. Na palubě byl tehdejší polský prezident Lech Kaczyński společně s 95člennou delegací, která letěla do Ruska uctít památku obětí válečného masakru v polské Katyni. Nikdo po havárii nepřežil. Film se snaží rekonstruovat příčinu tragédie formou pátrání novinářky, postupně objevující se dosud skryté informace vedou ke spojitosti s Kaczyńského cestou do Gruzie v roce 2008, kde se pokoušel přispět k zastavení ruské invaze do této země. Výrazně propolský pohled na celou událost vyvolává jak u filmové, tak i laické veřejnosti (nejen) v Polsku značné kontroverze. Zejména z toho důvodu byla odložena premiéra filmu v Polsku až na letošní podzim, chybějící částku na realizaci filmu tvůrci dali dohromady z finančních příspěvků dobrovolníků. Krátce po této premiéře v Polsku uvádíme film v absolutní české premiéře na našem festivalu. (3Kino)

    Žánry:DramaThriller
    47