MFF v Cannes

MFF v Cannes 1989: nominace a vítězové

Předávání cen: 20. 5. 1989

Velká cena poroty

Cena poroty

Vítěz
  • Ježíš z Montrealu
    Ježíš z Montrealu
    Všechno se modernizuje, tudíž musí i církev. Je najata mladá a progresivní skupinka herců, která se pokusí založit novou interpretaci Nového zákona na jeho doslovnosti. Slovo od slova se posunují po lince přísného literárního významu, rezignují na symboly a metaforu. Z mírumilovného a tolerantního učení se stává radikální a podvratná ideologie, kterou sice přijmou diváci s nadšením, ale která nutí představitele katolické církve, aby si v mešním kalichu rozpustili aspirin na bolení hlavy. (LFŠ 2006)
    75%
    Všechno se modernizuje, tudíž musí i církev. Je najata mladá a progresivní skupinka herců, která se pokusí založit novou interpretaci Nového zákona na jeho doslovnosti. Slovo od slova se posunují po lince přísného literárního významu, rezignují na symboly a metaforu. Z mírumilovného a tolerantního učení se stává radikální a podvratná ideologie, kterou sice přijmou diváci s nadšením, ale která nutí představitele katolické církve, aby si v mešním kalichu rozpustili aspirin na bolení hlavy. (LFŠ 2006)

Nejlepší herec

Nejlepší herečka

Nejlepší režie

Best Artistic Contribution

Nejlepší krátký film

Technical Grand Prize

Vítěz
  • Kuroi ame
    Kuroi ame
    Po Baladě o Narajamě natočil japonský režisér Šóhei Imamura další mistrovské dílo, oceňované na festivalech po celém světě, včetně prestižní přehlídky v Cannes. Psal se 6. srpen 1945 a milionové město Hirošima se právě probudilo do dalšího dne. Dne, který navždy poznamenal jeho životy. Po atomovém výbuchu nezbylo z města nic než trosky. A právě mezi ně putuje kamera režiséra Imamury, aby divákům zprostředkovala tamní atmosféru den po jaderném výbuchu. Aby ukázala nejen, kolik lidí tu tragicky zahynulo, ale také neštěstí desetitisíců, kteří přežili a byli předem odsouzeni k postupnému umírání na následky ozáření. Mezi nimi také tragédii mladé dívky, jejíž naděje na vdavky se kvůli příslušnosti k postiženým rovnají nule.
    78%
    Po Baladě o Narajamě natočil japonský režisér Šóhei Imamura další mistrovské dílo, oceňované na festivalech po celém světě, včetně prestižní přehlídky v Cannes. Psal se 6. srpen 1945 a milionové město Hirošima se právě probudilo do dalšího dne. Dne, který navždy poznamenal jeho životy. Po atomovém výbuchu nezbylo z města nic než trosky. A právě mezi ně putuje kamera režiséra Imamury, aby divákům zprostředkovala tamní atmosféru den po jaderném výbuchu. Aby ukázala nejen, kolik lidí tu tragicky zahynulo, ale také neštěstí desetitisíců, kteří přežili a byli předem odsouzeni k postupnému umírání na následky ozáření. Mezi nimi také tragédii mladé dívky, jejíž naděje na vdavky se kvůli příslušnosti k postiženým rovnají nule.

Zvláštní cena

Vítěz

Zlatá kamera

Golden Camera - Special Mention

Cena diváků

Vítěz
  • Manika, une vie plus tard
    Manika, une vie plus tard
    V tomto neobvyklém příběhu je Manika dívka narozená v katolické rodině v jihoindické rybářské vesnici, která je přesvědčena, že v nedávné době prožila svůj minulý život jako manželka bráhmana v Nepálu. Její farář, otec Daniel, má za úkol ji přesvědčit o opaku, protože reinkarnace není v souladu s oficiální katolickou doktrínou. Místo toho souhlasí s tím, že se s ní vydá na cestu na místo jejích snů o předchozím životě. Jakmile tam dorazí, zjistí, že vše je přesně tak, jak se jí zdálo ve snu, a její bývalý manžel se znovu oženil navzdory slibu, že to neudělá. Její příchod na scénu muže nijak neruší, ale opravdu rozruší jeho novou manželku, která odejde se svým dítětem. Manika se rozhodne, že nemá smysl, aby tam v Nepálu zůstávala, a vrací se domů na jih. To vše však způsobilo skutečnou krizi víry pro kněze, který byl svědkem toho všeho a musel se potýkat s některými neslučitelnými otázkami.
    Žánry:Drama
    V tomto neobvyklém příběhu je Manika dívka narozená v katolické rodině v jihoindické rybářské vesnici, která je přesvědčena, že v nedávné době prožila svůj minulý život jako manželka bráhmana v Nepálu. Její farář, otec Daniel, má za úkol ji přesvědčit o opaku, protože reinkarnace není v souladu s oficiální katolickou doktrínou. Místo toho souhlasí s tím, že se s ní vydá na cestu na místo jejích snů o předchozím životě. Jakmile tam dorazí, zjistí, že vše je přesně tak, jak se jí zdálo ve snu, a její bývalý manžel se znovu oženil navzdory slibu, že to neudělá. Její příchod na scénu muže nijak neruší, ale opravdu rozruší jeho novou manželku, která odejde se svým dítětem. Manika se rozhodne, že nemá smysl, aby tam v Nepálu zůstávala, a vrací se domů na jih. To vše však způsobilo skutečnou krizi víry pro kněze, který byl svědkem toho všeho a musel se potýkat s některými neslučitelnými otázkami.
    Žánry:Drama

FIPRESCI Prize

Cena ekumenické poroty

Vítěz
  • Ježíš z Montrealu
    Ježíš z Montrealu
    Všechno se modernizuje, tudíž musí i církev. Je najata mladá a progresivní skupinka herců, která se pokusí založit novou interpretaci Nového zákona na jeho doslovnosti. Slovo od slova se posunují po lince přísného literárního významu, rezignují na symboly a metaforu. Z mírumilovného a tolerantního učení se stává radikální a podvratná ideologie, kterou sice přijmou diváci s nadšením, ale která nutí představitele katolické církve, aby si v mešním kalichu rozpustili aspirin na bolení hlavy. (LFŠ 2006)
    75%
    Všechno se modernizuje, tudíž musí i církev. Je najata mladá a progresivní skupinka herců, která se pokusí založit novou interpretaci Nového zákona na jeho doslovnosti. Slovo od slova se posunují po lince přísného literárního významu, rezignují na symboly a metaforu. Z mírumilovného a tolerantního učení se stává radikální a podvratná ideologie, kterou sice přijmou diváci s nadšením, ale která nutí představitele katolické církve, aby si v mešním kalichu rozpustili aspirin na bolení hlavy. (LFŠ 2006)

Cena ekumenické poroty - zvláštní zmínka

Vítěz

Foreign Film

Zlatá palma

Vítěz
  • Sex, lži a video
    Sex, lži a video
    • Max
    Jak již víme, není tento snímek dráždivou erotickou podívanou, ale komorní psychologickou studií svérázných vztahů mladé čtveřice s nádechem smutné komedie v jemném rohmerovském stylu. Rozhodující roli v příběhu má podivínská záliba ústředního hrdiny Grahama, jíž si kompenzuje své problémy s lidmi a se sexem: nahrává si na video zpovědi různých žen o jejich intimním životě a sexuálních problémech. Tento inteligentní a skromný film se stal nečekaně úspěšným debutem tehdy šestadvacetiletého režiséra S. Soderbergha. Hrdinami znepokojujícího příběhu o intimní síle rozhovoru jsou čtyři třicátníci. John je úspěšný právník, který bydlí se ženou Ann v Los Angeles. Ann je plachý a dobrácký typ, nadovšechno miluje svého manžela a žije život podle všech předepsaných pravidel. Svému psychoanalytikovi se však svěří, že navzdory lásce k Johnovi ji jejich intimní život nechává chladnou. Sexuálně frustrovaný John proto hledá útočiště u Anniny sestry Cynthie, vyzývavé rebelky, která vždy žárlila na vzorně se chovající Ann. Všechno se však změní s příchodem Grahama, Johnova spolubydlícího z univerzitních časů. Graham je záhadný muž a nikdo neví, co má v životě za sebou. Rychle se sblíží s Ann a svěří se jí se svým tajemstvím. Sexuální uspokojení nedokáže najít v normálním vztahu se ženou, ale pouze prostřednictvím natáčení rozhovorů o erotických fantaziích žen. Ačkoliv je Ann Grahamovým přiznáním vyděšená, zároveň ji i fascinuje. Poté, co odhalí manželovu nevěru a sestřinu zradu, je nucena upustit od svého úzkoprsého vnímání světa a nabere odvahu pustit Grahama a jeho kameru do svých intimních představ. Debut amerického režiséra Stevena Soderbergha se stal hitem amerického nezávislého filmu a na MFF Cannes získal prestižní Zlatou palmu. Tyto úspěchy Soderberghovi otevřely cestu do Hollywoodu, kde se stal režisérem inteligentních blockbusterů jako Dannyho jedenáctka, Erin Brockovich, Traffic - Aféry bezmocných či Solaris.
    Žánry:DramaNezávislý
    71%
    Jak již víme, není tento snímek dráždivou erotickou podívanou, ale komorní psychologickou studií svérázných vztahů mladé čtveřice s nádechem smutné komedie v jemném rohmerovském stylu. Rozhodující roli v příběhu má podivínská záliba ústředního hrdiny Grahama, jíž si kompenzuje své problémy s lidmi a se sexem: nahrává si na video zpovědi různých žen o jejich intimním životě a sexuálních problémech. Tento inteligentní a skromný film se stal nečekaně úspěšným debutem tehdy šestadvacetiletého režiséra S. Soderbergha. Hrdinami znepokojujícího příběhu o intimní síle rozhovoru jsou čtyři třicátníci. John je úspěšný právník, který bydlí se ženou Ann v Los Angeles. Ann je plachý a dobrácký typ, nadovšechno miluje svého manžela a žije život podle všech předepsaných pravidel. Svému psychoanalytikovi se však svěří, že navzdory lásce k Johnovi ji jejich intimní život nechává chladnou. Sexuálně frustrovaný John proto hledá útočiště u Anniny sestry Cynthie, vyzývavé rebelky, která vždy žárlila na vzorně se chovající Ann. Všechno se však změní s příchodem Grahama, Johnova spolubydlícího z univerzitních časů. Graham je záhadný muž a nikdo neví, co má v životě za sebou. Rychle se sblíží s Ann a svěří se jí se svým tajemstvím. Sexuální uspokojení nedokáže najít v normálním vztahu se ženou, ale pouze prostřednictvím natáčení rozhovorů o erotických fantaziích žen. Ačkoliv je Ann Grahamovým přiznáním vyděšená, zároveň ji i fascinuje. Poté, co odhalí manželovu nevěru a sestřinu zradu, je nucena upustit od svého úzkoprsého vnímání světa a nabere odvahu pustit Grahama a jeho kameru do svých intimních představ. Debut amerického režiséra Stevena Soderbergha se stal hitem amerického nezávislého filmu a na MFF Cannes získal prestižní Zlatou palmu. Tyto úspěchy Soderberghovi otevřely cestu do Hollywoodu, kde se stal režisérem inteligentních blockbusterů jako Dannyho jedenáctka, Erin Brockovich, Traffic - Aféry bezmocných či Solaris.
    Žánry:DramaNezávislý

Zlatá palma - nejlepší krátký film