Málokteré dítě devadesátek si umí, pokud se bavíme o zahraničních filmech, představit vánoční svátky bez klasik Sám doma (Home Alone, 1990) a Smrtonosná past (Die Hard, 1988). A dnes si malinko posvítíme na prvního jmenovaného, v němž Kevin dává na frak Marvovi a Harrymu.
Články 4
Casablanca, Sunset Boulevard či Amadeus. Výpis slavných a vlivných hollywoodských titulů, které natočili režiséři a režisérky z neanglicky hovořících zemí, by byl vyčerpávající. Za více než 120 let existence kinematografie si do Hollywoodu přijela plnit své sny spousta evropských nebo asijských umělců, a jelikož si dnes připomínáme čtvrté výročí úmrtí Miloše Formana, nastává vhodná doba se za těmito režisérskými osobnostmi krátce ohlédnout. Málokdo si ostatně uvědomuje, jak výraznou stopu zahraniční tvůrci v USA zanechávají a kdo všechno se mezi ně řadí.
Žádný jiný žánr vyjma hororu a pornografie nečelil ve své historii natolik ostrému přístupu ze strany filmové cenzury. Gangsterské snímky dodnes fascinují pro své násilné vykreslení vzestupu a pádu shakespearovského (anti)hrdiny a diváci na velkém plátně milují světy organizovaného zločinu, oproštěné od tradičně vštěpovaných morálních zásad. A protože klasika bývá zpravidla nedostižná, pojďme se ohlédnout za deseti klasickými gangsterkami amerického původu, na které se po velkolepé revizi žánru v 70. letech v širším diváckém měřítku poněkud zapomíná.
Kdo by neznal hlášku "Harry, jdu do baráku!". Společně se Smrtonosnou pastí patřila v Česku v devadesátých letech komedie Sám doma ke klasikám, které nemohly ve vánočním televizním programu chybět. Dnes už se tak sice neděje, diváci ale na své oblíbence nezapomněli. A protože souboj Kevina s dvojicí smolařských lupičů oslavil letos třicet let od premiéry, podíváme se filmu na zoubek a podělíme se s vámi o nějaké ty perličky.