Recenze filmu Podezřelá

70%

Komentáře a recenze 9

Dle počtu bodů
filmfanouch6
filmfanouch6
12 654 bodů
8
Jihokorejský režisér a scenárista Park Chan-wook v roce 2003 mnohým vytřel zrak svým thrillerem Oldboy. Oldboy je z dnešního pohledu již prakticky vnímán jako kultovní klasika, Park Chan-wook se poté stejně jako například Bong Joon-ho či Ki-duk Kim zasloužil o to, že se jihokorejská kinematografie rozhodně nemá přehlížet. Na úspěch Oldboye se poté prozatím Parkovi úplně navázat nepodařilo, přesto zůstává vyhlíženým a plodným filmařem, kdy například jeho novinka Podezřelá bude Jižní Koreu reprezentovat na Oscarech v oblasti kandidátů na nominaci za nejlepší zahraniční film. Má ovšem Parkova romantická detektivka vlastně šanci? Rozhodně potěší, že si Park po letech ponechává svůj výrazný rukopis, který je rozpoznatelný skrze nádherný audiovizuál či slabost pro černý humor, který jde často až na hranu. Parazit z roku 2019 prezentoval jeho tvůrce Bong Joon-hoa jako velmi schopného žongléra, který dokáže přehazovat balonky ztělesňující žánry a stejně jako právě Bong to působí dojmem, že Parker dokáže suverénně střídat přístupy i atmosféru. Park Hae-il v hlavní roli detektiva Hae-joona podává velmi soustředěný herecký výkon, Hae-joon je poté zajímavě napsaný charakter, který se v průběhu vyprávění po setkání Seo-rae v podání Wei Tang musí bojovat se sebou samým, kdy cit začíná pomalu párat rozum. Ať už je samotné zkoumání případu sebevíc zajímavější, sledování morálních dilemat Hae-joona je ve finále ještě o chlup více vtahující. Zvláště když na první pohled ohraný námět Park dokáže opepřit nečekaným vývojem událostí. Kamera Ji-yong Kima je neskutečně nápaditá a na film se díky ní krásně kouká, emoce dokáže správně poladit soundtrack Joa Yeong-wooka. Délku 138 minut si v jistých momentech film vlastně těžce dokáže obhájit, protože pár míst, které bez problémů mohli skončit na podlaze střižny a ničemu by to neuškodilo, se tu najde. K tomuto přesvědčení se snadno dostane i dramaturg amatér, film ovšem rozhodně nepůsobí dojmem prázdnoty a nevyvolává dojem, že se v něm nic neděje. Na to má Park až příliš es v rukávu. V Podezřelé je snadné vidět něco jako ztělesnění platonické lásky, Park i proto k lásce přistupuje o poznání více krotce a méně ostře, než jak bylo vidno právě u jeho Oldboye. Do jisté míry tu Park vzdává poctu i svému oblíbenému filmařovi Alfredu Hitchockovi, jehož Vertigo ho kdysi vedlo k rozhodnutí o tom, že by se rád stal režisérem (Park má holt vkus). Nejen Hae-joon, ale i Seo-rae poté působí jako nečernobílé postavy, které mezi sebou mají bravurní dynamiku. Ve finále je vlastně těch kliček v příběhu možná až příliš a nespasí to ani přítomnost režisérské finesy. Sympatické naopak i dlouho po filmu zůstává to, že Park vlastně mnohé neservíruje na talíři a hodně sází i na diváckou interpretaci (i když jí v oblibě nemá každý a většinou u některých svádí k nadávání do líného scenáristy). Právě motivy lásky tak paradoxně ve filmu spějí k samovolné interpretaci, přesně tak tomu je i u samotného termínu láska. Skryté významy navíc poodhalují motivace postav a nenávratně připravují půdu pro dějové zvraty, působí to tak dojmem, že tenhle romantický thriller o touze je skutečně dílem tvůrce, který se strašně moc snaží být perfekcionista. A i přes pár vad na kráse je jeho Podezřelá jednoduše povedená záležitost. Park Chan-wook Podezřelou poprvé uvedl na letošním Filmovém festivalu v Cannes a získal na něm cenu za režii. A to naprostým právem. Podezřelá není dokonalá, je ovšem tak bravurně uchopená, že má člověk pocit, že cena za režii skončila v dobrých rukách. Dost možná i proto, že v rámci Podezřelé nejspíš Park představil svou něžnější stránku. A ta je super....
blackkocour
blackkocour
5 025 bodů
2
nebudu podezřelej, a radši si od korejských filmů dám menší klid. Pětkové komentáře snídali až moc otrubových cereálií, že jsem nepobíral, oč se tu za kokota děje.
Hroty Algernona
Hroty Algernona
3 531 bodů
6
Nádherně natočený, zkonstruovaný a do kupy daný snímek, který mě bavil svými záběry, lokacemi, přechody a střihy. Moc jsem si užíval i znázornění sledování nebo flashbacků. Po všech stránkách je to film, ze kterého bych měl být nadšený i díky originálnímu příběhu se silnou premisou. Jenže to prostě nikdy nepřišlo, nikdy jsem se nedokázal ponořit do postav a ani do vztahu ústředního dua, na kterém film stojí i padá. K tomu mi to přišlo místy zbytečně zmatené a utahané. Utahané zvláště v druhé půlce, kdy tak nějak směr příběhu je jasný. Prostě extrémně ambiciózní kousek, který vůbec nefungoval, ale s radostí bych si o něm s někým kdykoliv popovídal.
Hanzo Bureshi
Hanzo Bureshi
3 059 bodů
8
Decision to Leave je opět dalším snímkem, kterým se mi Čchan-uk Pak dokázal originálním způsobem zase dostat pod kůži. Sice to nepřekonalo jeho starší projekty, jako je revenge trilogy nebo Thirst, ale jedná se opět o vizuálně umělecké dílo, u kterého jsem měl pocit velké a pečlivě precizní práce. Ačkoliv je příběh velmi originální a výborně zpracovaný, tak právě ty předchozí filmy v něm nabídli něco překvapujícího, ale tady mi to chybělo. Jinak je to super. Hudba se naprosto drží svých tradic. Postavy jsou naprosto skvěle napsány, podezřelá a detektiv jsou výbornou synchronizací, hlavně díky obsazení Wei Tang a Hae-il Paka. Líbili se mi ty originální přechody mezi realitou a představivostí, které díky absenci střihu vyvolaly fajn momenty. Je to žánrový mix, který se může zapsat jako další režisérův úspěch. Chci vidět další jeho snímek! Mé hodnocení: 8/10
Blackhand47XD
Blackhand47XD
2 502 bodů
6.5
Parkův cenami ověnčený snímek začíná skvěle. Máme tu smrt chlápka, který sebou několikrát praštil o skálu a komické duo detektivů musí jeho smrt prošetřit. Stopy vedou k manželce zesnulého, ale byla by schopná jej zavraždit zrovna ona? Film v této části filmu skvěle pracuje se střihem, přechody i dávkováním humoru. Divák jako u jiných detektivek zvažuje, zda jej režisér netahá za nos a pak konečně přijde očekávané rozuzlení... a film pokračuje a táhne se, protože se detektiv odstěhuje a podezřelá jej sleduje stejně jako on předtím sledoval ji. A následně zemře její další manžel a vyšetřuje se dál a dál. Nevím, podle mě měla Podezřelá skončit první vraždou nebo třeba i po krátké pasáži, která by následovala, ale rozhodně to nemělo mít skoro dvě a půl hodiny. Od onoho rozuzlení se to neskutečně vleklo a působilo to, jako by nám v kině za sebou pustili dvě nebo možná i tři epizody seriálu. Tohle fakt ne, kdyby to skončilo dříve, dal bych o deset procent více, ale takhle je moje hodnocení 65 %
gabrina
gabrina
2 128 bodů
8
Zpočátku jsem byla skeptická už jen díky délce filmu a též pomalému tempu. Ikdyž stokrát obehrané téma, podezřelá-ý a vyšetřující, byl to pro mě po dlouhé době krásně propracovaný děj (ty chvilky přitažené za vlasy, odpouštím) a hudba podmanivá. Užila jsem si to výborně.
Metuje
Metuje
1 389 bodů
4
Na film jsem se docela dlouho těšil. Chtěl jsem se na něj podívat už po vydání, nicméně jsem na něj pak nějak zapomněl a dostal se k němu až teď. Film je divácky dost náročný, připodobnil bych ho z poslední doby třeba k Táru. Film začíná slibně, SPOILER prolínání současnosti a minulosti v rámci "jednoho" záběru mě uchvátilo, stejně jako některá dramatická rozuzlení v průběhu děje. KONEC SPOILERU Stejně, jako u Drive My Car mi zřejmě nesedla asijská posedlost různými minimálními narážkami a symboly, tady mi navíc chyběla i nějaká katarze příběhu. Po více než dvou hodinách jsem tak seděl neuspokojen u počítače a doufal v alespoň potitulkovou scénu. Zhlédnul jsem i několik "vysvětlujících" viděí na YouTube, tam jsem se ale taky nic nového nedozvěděl. Možná se na to někdy podívám znovu a snad konečně docením.