Ještě máme čas

64%
Ještě máme čas

Viggo Mortensen (Tohle je náš svět, Zelená kniha) v hlavní roli svého režijního debutu inspirovaného vlastním dětstvím a dospíváním. Liberální John žije ve slunné Kalifornii obklopen milující rodinou, daleko od provinčních hodnot tvrdého a homofobního otce (Lance Henriksen). Ve chvíli, kdy se u otce projeví příznaky stařecké demence, cítí John povinnost překonat křivdy minulosti a postarat se o něho. Upřímné drama o odpuštění, zodpovědnosti a křehkosti rodinných vztahů, které zazářilo ve výběrech MFF Cannes, Toronta nebo Sundance nám připomene, že říct si to nejdůležitější je potřeba včas. (Aerofilms)




Chrustyn
Chrustyn
44 045 bodů
4
Viggo Mortensen si napsal a zrežíroval svůj první film o nepříliš přívětivém vztahu otce a syna. Na podobné téma existuje celá řada zajímavější filmů a velice brzy mě to jejich neustálé řvaní iritovalo a doufal jsem, že Lance Henriksen opustí plátno výrazně dříve.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 654 bodů
8
I Viggo ´´ Aragorn´´ Mortensen nakonec realizoval svůj režijní a scenáristický debut. Mortensen se u něj konkrétně inspiroval vlastními zážitky z dětství a dospívání a natočil film, který v zásadě pojednává o rozdílu generačních hodnot, rozporech mezi homofobním a rasistickým otcem s homosexuálním synem, který si vzal číňana a dotýká se ožehavých rodinných vztahů. Ještě máme čas AKA Falling je víceméně náročná podívaná, protože by se vyhrocené emoce dali v Mortensenově režijním debutu krájet a je to především i díky brilantnímu castingu. Lance Henriksen, nejvíce proslavený rolí Bishopa z Vetřelců se po letech dostal velmi výrazné role a je v ní naprosto výborný. 80-letý Henriksen definitivně ukazuje jak podceňovaným hercem je a do role homofóbního patriarchy Willise vložil neskutečnou energii. Důkaz toho, že se do role vcítil je i fakt jak neskutečně opovrženíhodný charakter jeho Willis je. S pomocí Mortensenova též vynikajícího výkonu a zároveň velmi zdařilé režie a působivého scénáře je poté zaděláno na velmi zajímavou filmovou podívanou. Falling pracuje s motivy jako je odpuštění a tolerance. Samotný zásadní fakt, že je hlavní hrdina homosexuál vlastně ve finále tak zásadní. Klíčový je tu fakt, že postava Willise je prostě a jednoduše v mnoha ohledech špatný člověk, který má rád když má hlavní slovo a je ve vedení. Po celou dobu vlastně není vysvětleno proč je Willis tak špatný člověk, flashbacky (kde byl typově do role mladého Willise vhodně vybrán Sverrir Gudnason) ale napovídají, že v zásadě špatným člověkem není. Přesto je to ale člověk žijící v touze po dominanci a tu vyžaduje i ve věku 80 let těsně nad hrobem. A musí se přitom vyrovnávat se svým homosexuálním synem a čínským zeťákem. Pro homofobního rasistu prostě a jednoduše noční můra. Jeho nový domov mu sice alespoň umožní příležitost se více sblížit se svou vnučkou, je celou dobu ovšem jasné, že trio chlapů není ze společné domácnosti kdovíjak nadšené a dochází tak k velmi nepříjemným situacím. Jde o film s hodně konfliktním vztahem, který má ale pořád v zárodku tu klasickou podobu lásky mezi rodičem a jeho dítětem. Tenhle vztah je ale přece jen zpackaný z mnoha důvodů, že jde vlastně velmi těžko očekávat, že se cokoliv na jejich tolik komplikovaném vztahu cokoliv změní. Klíčový je ten fakt, že je Falling komplexní záležitost, kterou jde vnímat odlišnými směry. Bouřlivý vztah otce a syna sice pramení z toho, že je syn homosexuál, což homofobní otec logicky nebere na lehkou váhu, důležitý je tu ale skutečně fakt, že byl otec tyran a přes všechna traumata s ním spojená se syn přece jen o svého nemocného otce stará. Dochází k několika bouřlivým konfrontacím a Mortesenův scénář a jeho převedení do audiovizuální podoby je poté skutečně působivost sama. Nejenom díky výborným výkonům (kromě Mortensena a Henriksena také Laura Linney v roli Mortensenovy sestry/Henriksenovy dcery a Terry Chen jako Mortensenův podporující manžel), ale skutečné emocionální síle, který samotný příběh vytváří. Mortensenův scénář neobjevuje Ameriku, neredefinuje zavedené pořádky a přesto je silný a především očividně odžitý a do jisté míry osobní. Vytknout se tomu možná dá absence nějakého pevnějšího rozkreslení nejen počátku Willisových negativních činností ale celkově všech postav, pořádně ustálení toho, jakým člověkem vlastně Willis je a jak k němu má divák přistupovat (sám si tím nejsem jistý a myslím, že ho jde skutečně vnímat různými způsoby) a též jsem měl chvílemi pocit, že se z celého toho vyhroceného vztahu a emocionálních výkyvů dalo vytřískat ještě víc. Jenomže i přesto je Falling bravurní podívaná, která má navíc fajn vizuál (na kameru Marcela Zyskinda si ale zase tak zásadně pamatovat nebudete) a celkově se Mortensen jako režijní debutant předvedl ve velmi dobrém světle. A zajímá mě s čím případně přijde příště.
mojmir.sedlacek
6 286 bodů
6
Terapie Vigga Mortensena bude jen těžko zajímavá pro kohokoli kromě něho samotného – na to je ve výborně obsazeném filmu až příliš málo vnitřního pnutí a dramatu. Více zde.

Dodatečné informace

Původní název:
Falling (více)
  • Velká Británie Ještě máme čas
  • Velká Británie Falling
  • Velká Británie Chute libre
  • Velká Británie Falling - Storia di un padre
  • Velká Británie Un hombre solo
Premiéra v ČR:
27. 5. 2021
Distributor:
Aerofilms
Země původu:
Velká Británie, Kanada, USA
Tržby:
0,01 mil. USD (celosvětově)
Čeština:
Ještě máme čas je dostupný s českými titulky
Ocenění:
Žádná ocenění
Kreativní Evropa

Podobné



  • Viggo Mortensen říká, že věděl, že jeho přítel David Cronenberg přijal roli proktologa, když se ho zeptal, jakou barvu budou mít jeho rukavice.
  • David Cronenberg si podruhé nebo potřetí zahrál s hercem z některého ze svých filmů. Ve filmu Moucha (1986) se objevil v jedné scéně po boku Geeny Davis. Předtím se objevil ve filmu Do noci s Jeffem Goldblumem. Vigga Mortensena režíroval ve filmech Dějiny násilí (2005), Východní přísliby (2007) a Nebezpečná metoda (2011).
  • Viggo Mortensen se s Dierdre Bowen předtím, než ji najal pro tento film, nikdy nesetkal, ale i tak jí poděkoval za velkou část práce, kterou jako herec získal, protože mu zařídila obsazení do tří filmů Davida Cronenberga: A History of Violence, Eastern Promises a A Dangerous Method.